recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2019 kl. 18:01
Jeg kan huske en gang, da en af mine bekendte var interesseret i min tidligere Onkyo topmodel i surroundreceiver, da jeg selv havde investeret i min første surroundreceiver med HDMI og de nye digitale surroundformater.
Han havde JBL 120Ti højttalere, der spillede sammen med en vintage NAD-forstærker.

Forskellen var virkelig enorm og Onkyo-receiveren spillede virkelig tyndt, så den blev omgående kasseret som stereo-forstærker!

Dette er efterhånden rigtig mange år siden, så det kunne være sjovt at prøve en ordentlig stereo-forstærker hjemme i stuen igen selvom jeg virkelig synes, min Sony DA5400ES gør det godt, også uden ekstern effekttrin tilsluttet.

Nogle mener, forforstærkeren er den vigtigste del i et system...


Redigeret af Supergris - 18-Maj-2019 kl. 18:02
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2019 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg kan huske en gang, da en af mine bekendte var interesseret i min tidligere Onkyo topmodel i surroundreceiver, da jeg selv havde investeret i min første surroundreceiver med HDMI og de nye digitale surroundformater.
Han havde JBL 120Ti højttalere, der spillede sammen med en vintage NAD-forstærker.

Forskellen var virkelig enorm og Onkyo-receiveren spillede virkelig tyndt, så den blev omgående kasseret som stereo-forstærker!

Dette er efterhånden rigtig mange år siden, så det kunne være sjovt at prøve en ordentlig stereo-forstærker hjemme i stuen igen selvom jeg virkelig synes, min Sony DA5400ES gør det godt, også uden ekstern effekttrin tilsluttet.

Nogle mener, forforstærkeren er den vigtigste del i et system...
Jeg prøvede at sætte min effektforstærker på reciveren, i håb om at det var i effektdelen "fejlen" lå, det hjalp ikke på lyden. 

Frank
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2019 kl. 19:45
Nej, i mit tilfælde synes jeg heller ikke, det hjælper ret meget på selve lydkvaliteten at bruge ekstern forstærkning, men hvis man har vanskelige højttalere, kan det sikkert være til stor hjælp...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2019 kl. 11:50
Jeg har også rodet med mange reciever og surr. for/effekt og har nu fundet løsningen som giver det bedste fra begge verdener. En god integreret stereo forstærker med mulighed for "fixed volume" på en af indgangene. Den sættes så til front preout på en surr. receiver. Hedder også feks "Home theater mode" ell. Power direct osv. Kært barn. 
MEN det gør det at når jeg lytter musik spiller jeg kun på min stereo forstærker. Og når jeg skal se fim, trykker jeg den over på den indgang, tænder for surr receiver og og så er der fed surr. hvor mine fronter er trukket af min stereo forstærker. 


Redigeret af Mr. Claude - 19-Maj-2019 kl. 11:51
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2019 kl. 12:02
Det interessante her er, om der findes nogle surround produkter som kan leve op til stereoforstærkeren. 

Topmodellerne hos Yamaha, Anthem, Trinnov, NAD osv osv. 
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2019 kl. 17:13
Mon ikke "fejlen" mest af alt er at forventningen on at en AVR lyder dårligt, smitter af på det man oplever. Der er jo ikke nogen særlig grund til at det skulle være tilfældet. Jeg ved så godt, at folk i uendelighed kan finde på argumenter, om at komponenterne er billige, har lille strømfosyning og og alt det der, men fakta er at de målte egenskaber ikke fejler noget påfaldende. I hver fald når man kigger på den bedre ende af markedet. - Strømforsyningen i min rxa2040 er da også dimensioneret til at trække 9 kanaler og den ligner og vejer som en mursten, så den få næppe sved på panden over at trække et sæt stereohøjttalere ;-)
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2019 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Mon ikke "fejlen" mest af alt er at forventningen on at en AVR lyder dårligt, smitter af på det man oplever. Der er jo ikke nogen særlig grund til at det skulle være tilfældet. Jeg ved så godt, at folk i uendelighed kan finde på argumenter, om at komponenterne er billige, har lille strømfosyning og og alt det der, men fakta er at de målte egenskaber ikke fejler noget påfaldende. I hver fald når man kigger på den bedre ende af markedet. - Strømforsyningen i min rxa2040 er da også dimensioneret til at trække 9 kanaler og den ligner og vejer som en mursten, så den få næppe sved på panden over at trække et sæt stereohøjttalere ;-)

 
Det kan du kun mene, hvis du aldrig har prøvet at sammenligne. Efter at jeg byttede om på stereo og reciver, bad jeg konen om at sætte noget musik på og det var med indgangsvinkel til at skifte stereoen ud... "#$@!%$#@@ hvor lyder det dårligt og hvor er bassen?" Og hendes interesse for anlæg er lig nul.

Frank
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2019 kl. 18:59
Sikke noget fis :-)

Din avr har præcis lige så lineær forstærkning som en stereoforstærker og dermed præcis lige så meget "bas", - med mindre der er slået et eller andet filter til, som du bare kan slå fra.

Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2019 kl. 19:23
Der er jo en dejlig knap, som hedder "pure" den slår alt fra og sender lyden så rent igennem som muligt. Det lyder mildest talt bare ikke godt og virlelig mangel på bas. Det samme oplevede jeg også med min effektforstærker tilsluttet.

Frank 


Redigeret af Frank13 - 19-Maj-2019 kl. 19:24
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2019 kl. 23:00


Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Mon ikke "fejlen" mest af alt er at forventningen on at en AVR lyder dårligt, smitter af på det man oplever. Der er jo ikke nogen særlig grund til at det skulle være tilfældet. Jeg ved så godt, at folk i uendelighed kan finde på argumenter, om at komponenterne er billige, har lille strømfosyning og og alt det der, men fakta er at de målte egenskaber ikke fejler noget påfaldende. I hver fald når man kigger på den bedre ende af markedet. - Strømforsyningen i min rxa2040 er da også dimensioneret til at trække 9 kanaler og den ligner og vejer som en mursten, så den få næppe sved på panden over at trække et sæt stereohøjttalere ;-)

Omvendt oplever vi andre at personer med receivere vil påstå at fakta er, at deres enhed har nogle gode målte egenskaber trods selv producenten kun oplyser enheden med 1 kanal drevet og med kunstig høj THD for at få det sidste med. I manualen på rxa2040 skriver de at man manuelt skal stille til 6 ohm hvilket normalt kun er tilfældet hvis strømforsyningen har problemer med lav impedahns. Der er en grund til at en stereo enhed med 2x170w vejer mere end rxa2040 som skal trække 9 kanaler. Det er fordi der er budget til at få de to kanaler til at yde som de skal uanset impedahns. Og selvfølgelig med en ringkerne trafo som alt andet end lige er kvalitet stempel på class A/B enheder.


Skriver:

The Downside
The Yamaha, like most receivers, is limited by the amount of power it provides. It will never be able to compete with separate, dedicated AMP.

Og de måler og tester relativt grundigt. 

Skulle man købe en bil ville man aldrig diskutere om 1 bil til 300.000 har samme kvalitet som 4 biler til 300.000 kr. Men det skal man åbenbart med surround elektronik
 


Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2019 kl. 05:43
Ja du kan jo altid sammenligne med en monster 170w stereoforstærker og sige "se hvad jeg sagde" :-) 

- Selvfølgelig kan man købe sig til flere muller med eksterne forstærkere hvis man vil det, men
fakta er bare stadig, at en rx a2040 har flere kræfter i stereodrift, end langt de fleste stereoforstærkere, fordi strømforsyningen er dimensioneret til at drive op til 9 højttalere og fordi dens udgangsspænding er relativt høj. -Ikke at jeg anset det for særligt vigtigt da man sjældent har brug for mere end 10-20 watt. - Hvilket igen er årsagen til at det, som nogen i tråden allerede har bemærket, ikke ændrer noget, at sætte ekstern forstærkning på.

-Her er nogen der har målt på en rxa 3060:

I stereodrift, 2x 159w/8ohm og 2x 229w/4orm.



-Her er en billigere Denon. Den har også masser af kræfter i stereo.

I stereodrift, 2x 123w/8ohm og 2x 145w/4orm.


Hvad mere vil du have?


Angående at nogle fabrikanter oplyser fantasi-watt ved 10% forvrængning. Det er da fjollet, men man kan hoppe op og falde ned på det, for det betyder ikke at apparatet ikke virker ganske fortrinligt. Man kan gøre det samme med en hvilken som helst high eller low end forstærker for at finde nogle papir watt som man kan skrive i kataloget. Læg mærke til at det også går den anden vej. Tit og ofte bliver der opgivet lavere tal end nødvendigt så man kan skrive at forstærkeren dobler op ved 1/2 impedans, selvom den ikke gør det, og så man kan opgive ultra lave forvrængningstal. Det er bare marketing.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2019 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Der er jo en dejlig knap, som hedder "pure" den slår alt fra og sender lyden så rent igennem som muligt. Det lyder mildest talt bare ikke godt og virlelig mangel på bas. Det samme oplevede jeg også med min effektforstærker tilsluttet.

Frank 
Det lyder meget vildt, at det ligefrem kan gå fra "god bas" til "hvor er al bassen". Jeg mener bestemt at der kan være lydmæssige forskelle, men den slags "dag og nat" forskelle har jeg normalt kun hørt hvis der er skiftet højttalere, rum eller rodet med nogle tonekontroller/EQ.

Den eneste plausible grund jeg kan forestille mig, er hvis du har 2 ohms højttalere og har testet med højt lydtryk - men ved nærmere eftertanke er denne ikke plausibel da du også oplevede det med effektforstærkeren.

Det er en spændende debat men tillader mig at kalde de forskelle du nævner for "brugerfejl" - medmindre andre kan komme på gode argumenter for, at der mangler bas hvis al processering har været slået fra? (Eller at stereoforstærkeren som der sammenlignes med har pumpet lyden kunstigt op)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu