recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Svindel på DBA med PayPal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Svindel på DBA med PayPal

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Christopher B Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christopher B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Svindel på DBA med PayPal
    Sendt: 06-September-2013 kl. 10:47
Hej

Har købt en computer på DBA via PayPal i sidste fredag (en uge siden), da sælger boede i den anden ende af landet, og jeg selv var i udlandet hen over weekenden.

Tænkte at det ville være trygt at handle med PayPal, da der er købersikkerhed, og jeg derfor kunne kræve penge retur fra PayPal, hvis der var svindel, eller blot lade min bank annullere Dankort-overførslen.

Forløbet er gået således:

Fredag aften: Aftale om køb indgås og kr. 200 ekstra betales for track and trace forsikret forsendelse. Jeg bad om at betale over PayPal, da bankoverførsel er for usikkert. Sælger sendte PayPal anmodning og jeg foretog betalingen. I samme ombæring spørger jeg om hun sørger for at sende den lørdag, så den var fremme når jeg var hjemme fra udlandet mandag aften.

Mandag: Spørger hende om formiddagen om hun har sendt pakken, da jeg ikke har modtaget track and trace fra hende. Hun siger at hun ikke har været hjemme, men vil sende pakken den samme dag.

Tirsdag: Modtager ikke pakken og skriver sms om update. Intet svar

Onsdag: Modtager ikke pakken og skriver sms om update. Intet svar

Torsdag: Får en sms om morgenen om at den er sendt, men at hun ikke har tracking nummer, fordi hun er i sommerhus. Spørger hvornår den er sendt. Får ikke noget svar. Pakken ankommer ikke. Skriver til hende om aftenen, at jeg nu er noget mistænkelig og håber det skyldes kommunikationsproblemer, men ellers må trække betalingen for computeren tilbage.

Fredag: Møder pakkeposten som må meddele at pakken heller ikke er med i dag. Nu er der gået en hel uge og jeg må trække betalingen tilbage, men overvejer også politianmeldelse, hvilket jeg har skrevet til hende. Stadigvæk intet svar.


Det jeg ikke forstår er hvorfor sælger ikke vælger at reagere, selv om det kan få alvorlige konsekvenser for hende, eller i det mindste melder ud at hun har nogle problemer, som gør at hun ikke kan sende computeren eller der er problemer med økonomien. Jeg har hendes navn, adresse, mail, DBA profil, telefonnummer og kan endda se hendes Facebook profil, som er helt åben og linker hende med hendes DBA profil, da hun har nogle af de samme ting til salg på Facebook som DBA. På Facebook kan jeg også se at hun har været i byen hele torsdag aften og tjekket ind med sin mobil, så det er jo nok ikke fordi hun ikke ser mine sms'er. Har sørget for screen dumps af alt, hvis hun skulle finde på at slette det.
Endvidere har PayPal hendes konto og kort oplysninger.

Kunne forstå hvis det var en dygtig svindler, som var smart og slettede sine spor, men det her er simpelthen noget af det mest latterlige jeg har oplevet. Hvis man skal gøre noget ulovligt, så prøv da i de mindste at gøre det ordentligt.
Anyway, har prøvet at være flink over for hende, fordi at jeg kan se at hun har et lille barn og jeg nok skal få mine penge tilbage via PayPal eller banken, men hendes måde at aggere på ved bare at ignorere det hele irriterer mig.

Spørgsmålet er; Skal jeg politianmelde hende, så hun heller ikke bedrager andre, eller er det bare mig der overreagerer?

Ser frem til at høre jeres input.  

P.S. Har også prøvet at skrive til hende over mail og på DBA kommentarfelt i hendes andre annoncer som fortsat er aktive, men uden held.
Til top
Munkieftw Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Februar-2013
Sted: Amager
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munkieftw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2013 kl. 10:51
Giv en hende en sidste chance inden poltianmeldelse. Gør det tydeligt og klar, på både DBA(Privat) og Sms og Mail. At hvis ikke du får et reelt ordentligt svar - (evt penge tilbage). 

Så kommer sagen til politiet. :-)
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2013 kl. 10:56
Hvordan fungerer det der PayPal halløj? Er du sikret dine penge hvis hun ikke sender pakken? (evt. låst på Paypal indtil godkendelse?)
Mvh.

Casper
Til top
Christopher B Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christopher B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2013 kl. 11:02
@Munkieftw
Har skrevet til hende på mail og DBA (har hele tiden været flink og bruge privat :-) ) ud over den sms hun allerede har fået. Så må det også være slut med chancer.

@Kief
Så vidt jeg forstår det, så opretter man en tvis med sælger, som selv prøver at løse. Hvis dette ikke virker, så går PayPal ind og prøver at mægle. Hvis der ikke findes en løsning, så træffer PayPal end afgørelse (som burde falde ud til min side) og sørger for at køber refunderes det fulde beløb, og så tager de kampen op med sælger. Overvejer dog om man kan få dem til at skippe den første del, da jeg allerede har prøvet at løse det med sælger. Desuden tror jeg at jeg får min bank til at annullere betalingen, da man vist ikke skal vente for lang tid med dette. Så er jeg ihvertfald sikret at få pengene tilbage.
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2013 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af Christopher B Christopher B skrev:

Hej

 eller blot lade min bank annullere Dankort-overførslen.


Det kan du ikke regne med når du bruger Paypal. Din bank er kun ansvarlig for, at der hæves på dit Dankort og herefter sættes der penge ind på en mellemregningskonto hos PayPal, og den opgave er udført. 
Paypal flytter pengene videre til modtagers Paypal konto og er derfor dem du skal have fat på. Banken kan jo ikke holdes til ansvar for hvad Paypal gør med dine penge efter du har givet dem til Paypal.


.
Til top
Christopher B Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christopher B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2013 kl. 11:07
@ Sylvest

Håber ikke at du har ret, men ellers må jeg køre det igennem PayPal eller i sidste ende gennem retten på baggrund af en anmeldelse om svindel.

Hvis det skulle enden med at jeg mister pengene, så er det ikke verdens undergang, men mere princippet med at folk fusker, som ville motivere mig til at føre det til ende.
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2013 kl. 11:26
Jeg har arbejdet med betalingsformidling i mere end 12 år og ved hvad jeg taler om.

For nogle år siden var der en dansker som via Paypal købte en world of warcraft profil (eller lignende) men som aldrig fik den. Han prøvede så, at få pengene tilbage via sin bank (Nordea) og som afviste. Sagen gik i retten og Nordea fik medhold, eftersom at Nordea havde leveret det de skulle (debitering af kort og kreditering til PayPal). 

Det skal siges, at årsagen til at Paypal ikke ville refundere pengene var fordi der var tale om en såkaldt immateriel handel og det står klart i deres betingelser at her kan man ikke få pengene igen.

Din sag er selvfølgelig anderledes da en computer jo er en fysisk vare. Men det ændrer ikke ved, at det er Paypal og ikke din bank du skal kontakte.

Nu håber jeg ikke, at det er hende her du har købt en computer af:  http://www.bt.dk/krimi/storbedrager-fra-de-unge-moedre-meldes-til-politiet


Oprindeligt skrevet af Christopher B Christopher B skrev:

@ Sylvest

Håber ikke at du har ret, men ellers må jeg køre det igennem PayPal eller i sidste ende gennem retten på baggrund af en anmeldelse om svindel.

Hvis det skulle enden med at jeg mister pengene, så er det ikke verdens undergang, men mere princippet med at folk fusker, som ville motivere mig til at føre det til ende.
< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
.
Til top
Christopher B Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christopher B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2013 kl. 11:36
Haha, nej det var ikke hende. Så vidt jeg kan se, så har hende her også kun 1 barn :-)

Men tak for informationen. Troede faktisk at man kunne blokkere betalingen med Dankort, men så må jeg satse på PayPal. Tjekkede også vilkårene inden handlen, og bed også mærke i den med de immaterielle varer, men en computer er heldigvis en fysisk vare. De andre vilkår skulle også være overholdt, så kan ikke se andet end at afgørelsen falder ud til min side.

Mht. politianmeldelse, så håber jeg at hun kommer på bedre tanker. Har egentlig heller ikke lyst til at bruge en masse krudt og energi på det, men hvis hun viser sig at være uden for pædagogisk rækkevidde, så ser jeg ikke nogen anden udvej. Om ikke andet, så for at hun ikke også prøver at snyde andre.

Kan jo også være at hun ender med at sende computeren (hvis den findes) eller returnerer pengene, når jorden begynder at brænde under hende. Der er også kun gået en uge siden købet, men synes godt at man kan tillade sig at reagere nu, når hun ikke har sendt pakken og derudover næsten ikke kommunikerer. Det er jo fair nok, hvis pakken er forsvundet, eller hun bare ikke har haft tid til at sende den, men så bør man nok være god til at kommunikere, for at der ikke skal opstå mistillid.

Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Jeg har arbejdet med betalingsformidling i mere end 12 år og ved hvad jeg taler om.

For nogle år siden var der en dansker som via Paypal købte en world of warcraft profil (eller lignende) men som aldrig fik den. Han prøvede så, at få pengene tilbage via sin bank (Nordea) og som afviste. Sagen gik i retten og Nordea fik medhold, eftersom at Nordea havde leveret det de skulle (debitering af kort og kreditering til PayPal). 

Det skal siges, at årsagen til at Paypal ikke ville refundere pengene var fordi der var tale om en såkaldt immateriel handel og det står klart i deres betingelser at her kan man ikke få pengene igen.

Din sag er selvfølgelig anderledes da en computer jo er en fysisk vare. Men det ændrer ikke ved, at det er Paypal og ikke din bank du skal kontakte.

Nu håber jeg ikke, at det er hende her du har købt en computer af:  http://www.bt.dk/krimi/storbedrager-fra-de-unge-moedre-meldes-til-politiet


Oprindeligt skrevet af Christopher B Christopher B skrev:

@ Sylvest

Håber ikke at du har ret, men ellers må jeg køre det igennem PayPal eller i sidste ende gennem retten på baggrund af en anmeldelse om svindel.

Hvis det skulle enden med at jeg mister pengene, så er det ikke verdens undergang, men mere princippet med at folk fusker, som ville motivere mig til at føre det til ende.
< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
Til top
Christopher B Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christopher B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2013 kl. 11:43
Har fjernet dette indlæg, da jeg ikke ønsker at hænge sælger ud. Syntes at det var lidt sjovt, men nok ikke helt passende i denne debat.

Redigeret af Christopher B - 06-September-2013 kl. 17:53
Til top
mathias1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mathias1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2013 kl. 12:01
@sylvest, det er spøjst for jeg har prøvet at købet noget immaterielt gennem PayPal, hvor jeg ikke fik varen, og PayPal ikke ville returnere mine penge. Der gik jeg til banken, og fik dem til at trække betalingen tilbage, jeg skulle blot bevise at sælger ikke reagerede på mine mails om manglende levering af varen..

Så hvis jeg var OP ville jeg prøve banken, hvis PayPal afslår at annullere handlen.

- det var selvfølgeligt et Visa/Dankort, da Dankort delen ikke er et kreditkort, og derfor er at sidestille med kontant betaling, hvor man ikke kan lave en reversal.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2013 kl. 12:05
Hvad siger dba til sagen?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Christopher B Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christopher B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2013 kl. 12:07
@KlausDM

Har ikke kontaktet DBA, men er ved at oprette en sag hos PayPal nu, og vil derefter anmelde sælger hos DBA. Betalingsdelen er vel ikke DBA's anliggende, men udelukkende at sørge for at gemme sælgers data, og evt. sørge for at spærre hendes andre annoncer.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu