recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology: disc fail
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology: disc fail

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Synology: disc fail
    Sendt: 01-Marts-2020 kl. 11:14
Hej,

Min Synology DS1813+  med 8 diske er begyndt at melde om 'disc fail' på 2 af diskene. 

Den kører Synology Hybrid Raid (SHR) med 1 disk fejltolerance men der er altså 2 diske som fejler på en gang :-(  

Kan jeg skifte de 2 dårlige diske ud (evt. en af gangen) med nye diske? og skal de evt. være samme størrelse som de gamle? 

Eller skal jeg i gang med at redde filerne på anden vis? 

på forhånd tak
.
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 11:54
Hvis du stadigvæk har adgang til filerne på nassen, så vil jeg råde dig til at lave en backup af dem inden du begynder at udskifte disk

Jeg taler af bitter erfaring, har ståen netop i samme situation og skiftede den første disk hvor på den anden stod af under rebuild af raid, goodbye alle mine dejlige filer
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 12:00
du kan godt skifte, en af gangen. Samme størrelse eller større diske.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 12:01
PS hold øje i disk manager at den bruger den nye diske og om den er færdig med at genetablere data på den nye disk.
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 14:05
Tak for rådene. Jeg forsøger at trække de vigtigste filer mens NAS'en bipper lystigt og så må jeg se om jeg kan smide et par diske i og redde resten.  Men går det galt så overlever jeg nok. Det er mest min filmsamling som ligger der og det tager jo noget tid at lægge +2500 dvd'er, og +250 BD'ere ind :-(   
.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 15:31
Når det er 2 diske som fejler, så ville jeg hive alle data ud ud og genopbygge array fra ny.
Man kan meget nemt replikere diskfejl rundt og langsomt få alle sine data beskadiget over tid.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 18:21
@cyberguyn   hvis jeg kan kopiere data kan jeg så regne med at de er intakte?
.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 18:29
din Synology har fundet fejlene og sikkert reddet de defekte data via paritets disken. Umiddelbart burde der ikke være korrupt data. Men få skiftet de diske da de sikkeret bliver dårligere. Det et en god ide at køre scrup en gang i mellem, jeg gør det hver 3 mdr. Det læser alle data og finder defekte sektorer og genskaber det defekte.
Til top
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 21:26
Hook en (to eller tre?) USB disk op (8tb koster 1200... lol) og lav en kopi inden du starter...
Har selv en 1815 og det er den procedure jeg følger.
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2020 kl. 08:26
GYS! det er den slags historier som får en til at ligge vågen om natten. Af samme grund skifter jeg nu til offline paritetsdiske og dropper raid. Så er det i det mindste kun den/de defekte diskes data jeg mister.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2020 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Så er det i det mindste kun den/de defekte diskes data jeg mister.

Til gengæld kan du så være 100% sikker på, at du mister ALT data på den/de diske, der fejler, hvorimod med RAID kan du med stor sandsynlighed komme ud af det UDEN at miste indhold...

Jeg vil til hver en tid foretrække RAID, selvom RAID ikke er BACKUP.

Redigeret af HeartWare - 02-Marts-2020 kl. 11:54
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2020 kl. 14:59
Selv, til mine vigtige data, bruger jeg unraid, det bedste fra begge :) data fx en fil bliver ikke spredt ud over flere diske, men ligger på en. Men der er samtidig en eller to paritets diske. dvs jeg har to paritets diske og kan miste to diske uden data tab, ved disk nummer tre mister jeg indholdet på den disk, ikke de andre. Ved RAID mister man alt indhold.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu