recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology: disc fail
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology: disc fail

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2020 kl. 09:23
Keld AKA Heartware - du læste vist ikke mit indlæg. Jeg bruger asynkrone paritetsdiske ligesom OleDK. Bare ikke med unraid men med Open Media Vault og Snapraid - samme funktionalitet.

Fordelen er at man uden videre kan tage diskene og montere dem i en anden computer og læse fra dem fordi data ikke er spredt ud over flere diske. Har stadig en paritetsdisk som opdateres løbende så jeg kan restore en defekt data disk.  

Og den der med at data ikke er backup holder bare ikke. Hvordan vil du tage backup af 15 Terabyte data? for de fleste af os er raid eller lignende hvad vi har mulighed for.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2020 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Keld AKA Heartware - du læste vist ikke mit indlæg. Jeg bruger asynkrone paritetsdiske ligesom OleDK. Bare ikke med unraid men med Open Media Vault og Snapraid - samme funktionalitet.

Fordelen er at man uden videre kan tage diskene og montere dem i en anden computer og læse fra dem fordi data ikke er spredt ud over flere diske. Har stadig en paritetsdisk som opdateres løbende så jeg kan restore en defekt data disk.  

Og den der med at data ikke er backup holder bare ikke. Hvordan vil du tage backup af 15 Terabyte data? for de fleste af os er raid eller lignende hvad vi har mulighed for.
Der er fordele og ulemper ved de forskellige disksystemer. RAID 6 med hotspare giver enterprise beskyttelse. Det er bedste løsning til store mængder data, men er stadig ikke en erstatning for backup.

Snapraid løsningen er smart men har en stor sårbarhed. Hvis man flytter data over til serveren og den har en defekt disk, så bliver de smadret inden at den når at blive replikeret til paritetsdisken.

Jeg har kørt med en hjemmeserver i mange år og en Dell PERC raid controller. Det er klippe stabilt og med høj througtput. Men diskene kunne ikke gå i powersave og serveren blev i stedet sat til hibernate med wake on lan.

I min nye server har jeg efter mange overvejelser skiftet til Microsoft Storage Spaces. Det er også et paritets disk system og ikke specielt hurtigt. Men det giver mulighed for at beholde Windows på serveren og diskene spinder automatisk ned når de ikke bruges. Filsystemet er ReFS som er nyeste skud på stammen fra Microsoft.

Som backup benytter jeg Backblaze, da Crashplan desværre har droppet deres private segment.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2020 kl. 07:25
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Og den der med at data ikke er backup holder bare ikke. Hvordan vil du tage backup af 15 Terabyte data?

På samme måde som jeg tager backup af mine 80+ Tb data - lader være .

Min pointe var ikke, at RAID ikke kan bruges, men at det ikke er en (komplet) erstatning for backup. Der kan ske fejl i RAID, f.eks. under re-etablering af RAID'et efter udskiftning af disk, og så mister man det hele.

Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

for de fleste af os er raid eller lignende hvad vi har mulighed for.

Jeg er selv i samme båd, som du kan se, så jeg er bekendt med udfordringerne, når man begynder at have så store datamængder.

Men 15 Tb er faktisk en overkommelig størrelse. Du kan købe en ekstern 16 Tb USB HDD eller to stk. 10 Tb for en rimelig sum penge.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2020 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Keld AKA Heartware - du læste vist ikke mit indlæg. Jeg bruger asynkrone paritetsdiske ligesom OleDK. Bare ikke med unraid men med Open Media Vault og Snapraid - samme funktionalitet.

Fordelen er at man uden videre kan tage diskene og montere dem i en anden computer og læse fra dem fordi data ikke er spredt ud over flere diske. Har stadig en paritetsdisk som opdateres løbende så jeg kan restore en defekt data disk.  

Og den der med at data ikke er backup holder bare ikke. Hvordan vil du tage backup af 15 Terabyte data? for de fleste af os er raid eller lignende hvad vi har mulighed for.
Der er fordele og ulemper ved de forskellige disksystemer. RAID 6 med hotspare giver enterprise beskyttelse. Det er bedste løsning til store mængder data, men er stadig ikke en erstatning for backup.

Snapraid løsningen er smart men har en stor sårbarhed. Hvis man flytter data over til serveren og den har en defekt disk, så bliver de smadret inden at den når at blive replikeret til paritetsdisken.

Jeg har kørt med en hjemmeserver i mange år og en Dell PERC raid controller. Det er klippe stabilt og med høj througtput. Men diskene kunne ikke gå i powersave og serveren blev i stedet sat til hibernate med wake on lan.

I min nye server har jeg efter mange overvejelser skiftet til Microsoft Storage Spaces. Det er også et paritets disk system og ikke specielt hurtigt. Men det giver mulighed for at beholde Windows på serveren og diskene spinder automatisk ned når de ikke bruges. Filsystemet er ReFS som er nyeste skud på stammen fra Microsoft.

Som backup benytter jeg Backblaze, da Crashplan desværre har droppet deres private segment.


Interessant indlæg. Jeg overvejer selv at købe ny Synology. Jeg har en DS209 i dag med RAID1. Jeg havde disknedbrud for nogle år siden og der reddede RAID mine data -super dejligt. Men det kræver jo at den anden disk ikke fejler under gendannelsen.

Nu vil jeg gern have mere kapacitet (en del mere faktisk) overvejer SHR, da jeg stadig har de gamle 3TB HDfra min DS209. Så overvejer jeg at købe to 8TB desuden en 4TB jeg har liggende.

Med SHR giver det diskplads på 18TB, mens RAID6 f.eks. kun giver mig 9TB. Man kan også køre med to pariteds diske i SHR, som giver det samme plads som RAID6. To er selvfølgelig bedre end én.

Derfor går min overvejelse også på at bare købe 5 8TB diske (men de er fanme dyre) og så køre SHR fra starten. Det giver mig en relativt god løsning, som er næsten lige så god som backup.

Problemer med decideret backup er at det er bøvlet (synes jeg). For det første er der ingen native support for nogle af de billige online backup løsninger (hvor det økonomisk set kan betale sig for 16TB+ data). Hvis den data skal gemmes på en "normal" cloud, kan man ligeså godt købe to ens NAS for de samme penge over måske 3-4 år.
Eksterne diske er bare noget rod! Hvilke data putter man på hvilke diske.
Men måske kan synology lave total data backup over flere eksterne diske - nogen som ved det?

Cyberguyen, har du nogen holdning til Synology SHR? Jeg ved godt at den spitter filer over flere diske, men det man får jo fleksibilitet til at bruge forskellige størrelser diske.

Der er også muligheden for at bygge en server selv og rå bruge unRAID. Jeg kan bare godt lige Synologys software...

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2020 kl. 10:12
Hvad er "offline paritetsdiske"?
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2020 kl. 11:42
Problemet med raid er når diske bliver gamle og alle diske har skrevet/læst og kørt lige længe og måske købt på samme tid. Så er sandsynlighed for at der fejler flere diske indenfor kort tid noget større. Jeg ville ikke stole på et raid der er +4 år. Fx unraid skriver på en disk + paritet. Fx kan 7 og min diske sove imens der skrives til den 8. + de to paritets diske.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2020 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af antilles antilles skrev:


Interessant indlæg. Jeg overvejer selv at købe ny Synology. Jeg har en DS209 i dag med RAID1. Jeg havde disknedbrud for nogle år siden og der reddede RAID mine data -super dejligt. Men det kræver jo at den anden disk ikke fejler under gendannelsen.

Nu vil jeg gern have mere kapacitet (en del mere faktisk) overvejer SHR, da jeg stadig har de gamle 3TB HDfra min DS209. Så overvejer jeg at købe to 8TB desuden en 4TB jeg har liggende.

Med SHR giver det diskplads på 18TB, mens RAID6 f.eks. kun giver mig 9TB. Man kan også køre med to pariteds diske i SHR, som giver det samme plads som RAID6. To er selvfølgelig bedre end én.

Derfor går min overvejelse også på at bare købe 5 8TB diske (men de er fanme dyre) og så køre SHR fra starten. Det giver mig en relativt god løsning, som er næsten lige så god som backup.

Problemer med decideret backup er at det er bøvlet (synes jeg). For det første er der ingen native support for nogle af de billige online backup løsninger (hvor det økonomisk set kan betale sig for 16TB+ data). Hvis den data skal gemmes på en "normal" cloud, kan man ligeså godt købe to ens NAS for de samme penge over måske 3-4 år.
Eksterne diske er bare noget rod! Hvilke data putter man på hvilke diske.
Men måske kan synology lave total data backup over flere eksterne diske - nogen som ved det?

Cyberguyen, har du nogen holdning til Synology SHR? Jeg ved godt at den spitter filer over flere diske, men det man får jo fleksibilitet til at bruge forskellige størrelser diske.

Der er også muligheden for at bygge en server selv og rå bruge unRAID. Jeg kan bare godt lige Synologys software...

Jeg ville ikke køre RAID 6 uden dedikeret hardware. Det hænger sammen med at den ekstra paritetsberegning ofte koster en del i performance. På dedikerede hardware RAID controllere sidder der en XOR engine, som er beregnet til formålet og benyttes til den ekstra paritets disk.
Den ekstra disk er dybest set en "modsat" spejling af din paritetsdisk.

Bedste løsning til hjemmebrug vil jeg mene er en RAID5 løsning og en backup løsning som man ved virker.

Der kan jo også gå noget andet galt så en virus sletter alt indholdet af disken eller en controller fejl i NAS som sletter data - eller hvad med ildebrand eller lynnedslag? Ouch

Backup er efter min mening vigtigere end selve disken i en NAS, da en backup altid er tilbage når alt andet fejler.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2020 kl. 19:11
Jeg ville ALDRIG køre raid på en NAS hvor der primært ligger mediafiler. I en Snapraid løsning ligger alle filer på ganske almindelige diske i et ganske almindeligt filsystem. Du har fuld kontrol over hvad der bliver gemt hvor. Du kan vælge at køre så mange paritetsdiske som du ønsker altså hvad der svarer til Raid 6 eller bedre. Du kan synkronisere dine paritetsdiske når det passer dig, f.eks. om natten når NAS'en ikke bliver brugt. Hvis noget går galt så mister du kun hvad der er gemt siden du sidst synkroniserede. Og dine datadiske er umiddelbart læsbare i en hvilken som helst anden computer hvilket ikke er tilfældet med RAID diske.

Endelig er der skrevet meget om hvorvidt Raid 5 overhovedet er relevant. Sandsynligheden for fejl under restore er ganske betragtelig - især med store diske +6TB. 

Hvis man kommer fra en RAID5 verden så kan jeg godt forstå hvorfor man kunne mene at backup til USB diske ville give mening. I en Snapraid verden er det ret meningsløst. Umistelige data må op i skyen.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2020 kl. 20:31
Tak for jeres gode råd.  Jeg fik reddet de vigtigste filer via en ældre ekstern harddisk. Jeg måtte så vente på at posten kom med en 10tb usb disk. Den kom i dag men desværre var det for sent. Filerne er væk, lagerenheden er brudt sammen.  

.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2020 kl. 07:54
Øv, træls.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2020 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Jeg ville ALDRIG køre raid på en NAS hvor der primært ligger mediafiler. I en Snapraid løsning ligger alle filer på ganske almindelige diske i et ganske almindeligt filsystem. Du har fuld kontrol over hvad der bliver gemt hvor. Du kan vælge at køre så mange paritetsdiske som du ønsker altså hvad der svarer til Raid 6 eller bedre. Du kan synkronisere dine paritetsdiske når det passer dig, f.eks. om natten når NAS'en ikke bliver brugt. Hvis noget går galt så mister du kun hvad der er gemt siden du sidst synkroniserede. Og dine datadiske er umiddelbart læsbare i en hvilken som helst anden computer hvilket ikke er tilfældet med RAID diske.

Endelig er der skrevet meget om hvorvidt Raid 5 overhovedet er relevant. Sandsynligheden for fejl under restore er ganske betragtelig - især med store diske +6TB. 

Hvis man kommer fra en RAID5 verden så kan jeg godt forstå hvorfor man kunne mene at backup til USB diske ville give mening. I en Snapraid verden er det ret meningsløst. Umistelige data må op i skyen.
Det er jo et spørgsmål hvordan man vægter sine data. Hvis man kommer hjem fra ferie og tømmer sine feriebilleder direkte fra kamera over i NAS eller sidder og laver eksempelvis skoleopgaver gemt på netværket. Så vil et disknedbrug på en snapraid system nok resultere i mistede data før at paritetsdisken er opdateret.
Men hvis man altid kopiere tingene fra sin lokale disk over på NAS og først sletter det senere, så er mulighed for at miste data ikke eksisterende.

Har du sat diskene sammen til én stor bagefter eller har du en masse enkelte diske? Det var også en udfordring da jeg kigge på snapraid og løsningsmulighederne.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2020 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Tak for jeres gode råd.  Jeg fik reddet de vigtigste filer via en ældre ekstern harddisk. Jeg måtte så vente på at posten kom med en 10tb usb disk. Den kom i dag men desværre var det for sent. Filerne er væk, lagerenheden er brudt sammen.  
Det er virkelig surt, jeg føler med dig.

Men det slår desværre endnu en gang fast at det er lige så vigtigt at tage backup, som at vælge den rigtige diskløsning Ouch
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu