Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Letten
Guld medlem
Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
|
Sendt: 09-Februar-2010 kl. 09:22 |
tipsen skrev:
mortensendk skrev:
Mener du at den kan den ikke eller?
Jeg har forstået det som dan laver divx film eller lign om til format som fjernsynet kan se vi dlna porten og dertil kræver den kræfter.
| Jeg streamer film i dét format filmen nu engang er i til min PopcornHour - no problem. Men hvis du vil have NAS'en til at reencode (transcode?) videoformaterne on-the-fly tror jeg du bliver skuffet - det vil være ufattelig beregningskrævende og tror ikke det er noget du kan forvente af særlig mange NAS'er. Jeg kan dog heller ikke tro at det er nødvendigt, da det så ikke vil give mening at indbygge DLNA-support i NAS'erne, hvilket der jo er. Tror i højere grad at du er begrænset til de filformater, som fjernsynet nu kan finde ud af at supportere via DLNA. |
Det samme gør sig iøvrigt også gældende for musik ift. squeezebox omend transcoding af musik er mindre krævende end film. Med andre ord, hvis du vil være sød ved din NAS, så sørger du at din musik ligger i MP3 eller FLAC (lossless format) såfremt du benytter squeezebox.
Personligt har jeg droppet tanken om NAS, vi bruger bare vores dualcore laptop som server. Den har rigeligt med muskler (også til video transcoding) og den er alligevel tændt når vi er hjemme. Så hos os vil en NAS formegentlig bare betyde endnu højere strømforbrug (og ringere performance).
Lagerplads og backup er bare koblet til laptop via USB.
Ulempen er at den ikke understøtter wake-on-lan, så det er wake-on-du-tænder-på-knappen istedet ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
Nedlukning sker automatisk hver aften.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
tipsen
Guld medlem
Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
|
Sendt: 09-Februar-2010 kl. 10:02 |
justrace skrev:
Hvis nu man havde en ordentlig router, eller en god switch, som kan indstilles til at favorisere bestemte filformater, ville ftp'en jo ikke kunne stjæle båndbredden.Der findes routere/switche der understøtter det. |
Det er ikke ftp (som vist kan håndteres), men overførsler over SMB der skal laves en form for "omvendt-QoS" på - men det ville i mine øjne virke mere korrekt at det kunnes styres direkte på NAS'en, så man ikke skal lide under langsomme filoverførsler, med mindre det rent faktisk ER nødvendigt.
|
JBoysen
Bruger
Oprettet: 14-Oktober-2009
Point: 168
|
Sendt: 09-Februar-2010 kl. 11:31 |
Bare for lige at være sikker på at der ikke findes en misforståelse som jeg selv havde da jeg i sin tid købte en NAS (Synology, i øvrigt):
Med mindre fjernsynet kan dekode videosignalet, så skal streamingen fra NAS'en over en media player af en art - jeg bruger selv vores XBox360 - før fjernsynet kan vise eksempelvis film fra NASen. Nogle TV, f.eks. nyere Samsung, kan selv dekode videosignalet så det kan vise f.eks. MP4 video direkte. Men langt de fleste TV kræver altså en boks mellem NAS og TV.
|
thxtex
Super bruger
Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Point: 329
|
Sendt: 09-Februar-2010 kl. 12:38 |
Synology laver selv decideret en SqueezeCenter pakke til deres NAS. På QNap skal man vidst installere det via en 3rd. party applikation (SSOTS). I må lige rette mig, hvis jeg tager fejl.
Jeg ved ikke hvor meget performance forskel der er ved de 2 installations måder.
|
justrace
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
|
Sendt: 09-Februar-2010 kl. 13:35 |
Det jeg mente var at man kan favorisere mediefiler i den indbyggede switch i routeren.
Altså de får den båndbredde de vil have, og derefter retter den hastigheden på alt andet trafik ind efter det.
|
tipsen
Guld medlem
|
Sendt: 09-Februar-2010 kl. 15:32 |
justrace skrev:
Det jeg mente var at man kan favorisere mediefiler i den indbyggede switch i routeren.
Altså de får den båndbredde de vil have, og derefter retter den hastigheden på alt andet trafik ind efter det. |
Vil det også være muligt at indbygge noget i retning af følgende scenarie: Hvis der spilles musik fra NAS'en, så skal 8 af NAS'ens 30Mb/s bruges på musik og ellers så er der fuld "båndbredde" (30Mb/s) fra NAS'en til andre applikationer?
|
justrace
Guld medlem
|
Sendt: 09-Februar-2010 kl. 15:47 |
På nogle routere ja.
|
tipsen
Guld medlem
|
Sendt: 09-Februar-2010 kl. 15:59 |
Vil det "bare" være QoS eller er det andet jeg skal kigge på, hvis jeg vil vide mere om det?
|
justrace
Guld medlem
|
Sendt: 09-Februar-2010 kl. 16:23 |
Ja det er QoS du skal starte med at se efter, men det kan dække over mange underemner, eks. VoIP-prioritering.
|
tipsen
Guld medlem
|
Sendt: 09-Februar-2010 kl. 17:00 |
justrace skrev:
Ja det er QoS du skal starte med at se efter, men det kan dække over mange underemner, eks. VoIP-prioritering. |
Fint nok, det har jeg allerede kigget på - så burde det ikke være svært at sætte det andet op også.
|
aouer
Super bruger
Oprettet: 24-Januar-2010
Sted: Østjylland
Point: 406
|
Sendt: 09-Februar-2010 kl. 22:03 |
Hej
Jeg har en Qnap 209 ll med 2 stk 500G, Den køre perfekt med Sonos 90 (zp90) bruger iphone som fjenbetjening, har også til sluttet en WD TD HD LIVE, den finder nemt video filerne (iso).
Regner med at få købt et af de nye Samsung 3d LED tv der kommer til sommer, som skulle kunne arbejde samme qnap via twonky media player.
Håber det kunne hjælpe dig med hvad du skal købe.
|
mortensendk
Junior bruger
Oprettet: 07-Februar-2010
Point: 49
|
Sendt: 09-Februar-2010 kl. 23:05 |
Hej Aouer
Mærker du overhovedet nedsat kapacitet hvis du laver alle de ting jeg har nævnt tidligere samtidig?
Når du afspiller musik via sonos får du alle covers osv frem på skærmen?
Fungere det 100% med din sonos og er der noget du savner som den ikke gør godt nok?
Hvorfor bruger du den WD TD HD LIVE boks kan du ikke se dem direkte fra NAS via dlna?
Hvorfor valgt du den NAS og er der noget du savner den ikke kan eller er du super tilfreds?
Håber du gider svare på mine spørgsmål da jeg vil være dig meget taknemmelig for det.
Det er ret mange penge jeg skal ud og bruge, så jeg ville gerne være sikker på det er det rigtge køb jeg laver
Spørgsmålet er også om jeg overhovedet har brug for så hurtig en nas da det jo virker som du klarer dig fint med din
|