|
Taget i brug - Update s. 5 |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | ||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er uden betydning hvad der ligger lige til højrebenet eller hvad forhandler eller andre syntes er fair - der er en gældende lovgivning på området, den er ikke til personlig fortolkning efter forgodtbefindende. Hvis man som forbruger syntes det er unfair for forhandler er der selvfølgelig ikke noget der forhindrer den enkelte forbruger i at undlade at benytte en returret. Det er op til den enkelte. Mht. at være kunde nummer 2 er jeg enig med Langmack - hvis vi vil have mulighed for en lempelig returret må vi også kunne acceptere at være kunde nummer 2 - og personligt ville det i de fleste tilfælde heller ikke genere mig hvis ikke det har nogen betydning for varens kvalitet eller stand - returretten er jo også kun gældende hvis varen er i samme stand som ved levering. Hvis varen er beskadiget eller brugt på en måde så den ikke er i samme stand længere så er det ikke aktuelt. Ellers må man give køb på returretten og handle i en fysisk butik med krav om en fabriksny uåbnet pakke med original forsegling :) Redigeret af spawn - 20-Marts-2013 kl. 14:58 |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6676 |
|
Det ser ikke godt ud - 5 stjerner fra dem der lige har fået varen, og 1-2 stjerner fra dem der vil returnere. |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
Hans j ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
|
Tja, tjo, jeg kan godt se jeres pointe, men alligevel har jeg det bedst med, min vare er uåbnet ![]() El-giganten sætter tydelige mærker på som fortæller det er returvare og så er den typisk lidt billigere, så kan man selv afgøre om man vil spare lidt penge. altså når man handler i butikkerne. Om de får det gjort hver gang ved jeg så ikke.
|
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
|
Sådan tror jeg de fleste har det. Det handler ikke om hvad forretningen synes er fair, men om hvad købeloven siger. Købeloven siger, at ved fjernkøb (fx. over internettet) har forbrugeren 14 dage til at afprøve en vare og fortryde købet. Hvis køber fortryder skal forretningen tage varen retur og måske endnu mere unfair refundere køberen det fulde beløb inklusiv den porto køberen oprindeligt betalte for at få varen tilsendt. Portoen for at sende varen retur er dog for købers regning. Så hvis du handler på nettet og køber en vare til 329 kroner inkl. 29 kroner i fragt skal forretningen refundere dig 329 kroner hvis du fortryder købet. Ikke nok med at de ender med en vare der har været åbnet og afprøvet, de må også betale den oprindelige porto. Det kan virke rigtigt unfair overfor forretningen, men sådan er lovgivningen og det er en del af betingelserne hvis de vil tilbyde deres kunder fjernsalg. Hvis forretningen ikke vil acceptere det, må den lukke sin webshop ned og nøjes med at sælge til kunder der fysisk møder op i butikken.
|
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
|
||
![]() |
||
Hans j ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
|
Det jeg hentydede til var, man som forbruger må forvente man får en brugt/testet/afprøvet vare. Man forventer jo også en ny bil når man går ind og bestiller en sådan. |
||
![]() |
||
Mr. Claude ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1129 |
|
Det er jo "sjovt" som forbrugere vil have returret men de vil overhovedet ikke selv have en vare der har været åbent. Hvad forestiller man sig butikken skal gøre med den vare?? Og når du svarer så husk at rigtig mange butikker at svært ved at tjene penge i dag...
|
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
Det er vel ikke forbrugerens problem at loven påbyder 14 dages returret ved Internethandel? Butikker bør regne dette ind i forbindelse med prisfastsætningen på varerne og kan vel ikke umiddelbart tillade sig at sælge en testet/returneret vare som ny vare, hvis det er synligt/mærkbart at varen er brugt - så må den sælges som demo eller lignende. Hvis ikke butikken kan tjene på disse betingelser har den ikke en eksistensberettigelse, da betingelserne jo er de samme for konkurrenterne.
|
||
![]() |
||
Denraretiger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
|
Det jeg prøver at sige er at forbrugeren nogen gange også selv må tage ansvar for et køb. Jeg skriver ikke at man ikke har retur ret ved internethandel, forresten kun der man har returret iøvrigt, men at varen jo tydeligvis her har været brugt. Den har virket uden fejl, men køber alligevel ikke lige brød sig om den.
"jeg brugte kun tandbørsten meget kort og uden tandpasta"
|
||
![]() |
||
|
Selvom NAS'en virker kan der være mange årsager til at man fortryder eller at den ikke lever op til forventningerne - og så er returretten måske også det som gør at Internetbutikken fik kunden/handlen i første omgang. (Fra en som dog aldrig har returneret et produkt pga "fortrydelse"...)
|
||
![]() |
||
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1232 |
|
Helt enig, det er så her internet-butikken har ekstra udgifter - min de opvejer dog nok langt fra de ekstra omkostninger der er ved at skulle have en fysisk butik og større lager som ikke internet-butikkerne skal have. Det er nu en gang de betingelser der er hvis man vil drive internet-forretning i DK, og de har været ret klare fra starten. Argumentet er jo at forbrugeren ikke i samme omfang har mulighed for at danne sig et indtryk af en vare som man har ved at gå ind og se og prøve i en fysisk butik - netop derfor er der mulighed for at prøve varen i eget hjem ved fjernkøb. /ask |
||
![]() |
||
SoundWave ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Maj-2009 Status: Offline Point: 817 |
|
Hvis en butik får en vare tilbage pga. returretten må de ikke sælge den til fuld pris, da den ikke længere er helt ny. Dermed skal de sælge den til reduceret pris. Jeg som forbruger vil ikke have et produkt der ikke er helt nyt og som andre har haft, med mindre jeg ved det på forhånd og netop betaler en mindre pris for produktet.
Hvis man tager en forhandler som Komplett, så har de netop deres demo-shop, hvor de sælger ting der er kommet retur på den ene eller anden måde - det være sig fra returretten, reparation eller producent.
Redigeret af SoundWave - 21-Marts-2013 kl. 08:48 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |