|
Taget i brug - Update s. 5 |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | |
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er fuldstændigt ligegyldigt. Hvis den forretningsdrivende ikke kan finde ud af at indregne udgiften til de uretfærdigheder der ligger i at betjene forbrugere, så må de jo lukke butikken. Længere er den ikke. Derfor kan man naturligvis godt opfordre folk til ikke at være bevidst urimelige i deres krav, bare fordi de kan. Men hvis en forbruger køber en vare på nettet, og af en eller anden grund ombestemmer sig - hvadenten det er fordi produktet skuffede, eller fordi radiatoren gik i stykker så han ikke havde råd alligevel, så må butikken bare finde sig i dét, og ikke bare opfinde sine egne regler. I dét sekund man åbner sin forretning, så accepterer man de spilleregler der gælder, rimelige eller ej. Og nej, jeg mener ikke man som forbruger skal acceptere at få åbnede varer når man bestiller en ny, bare fordi lovgivningen stiller krav om returret - og selv om lovgivningen faktisk giver butikken lov til det. Det er ikke hverken forbudt eller urimeligt at an som kunde stiller HØJERE krav end dét lovgivningen garanterer. Det er sådan almindelig konkurrence fungerer, hvis kunderne efterspørger en bestemt service, herunder at få en uåbnet vare hvis man ikke er oplyst om andet (tænk at dét kan lyde som et ekstraordinært krav). Jeg skriver ikke kun ovenstående som butiksmedarbejder, jeg er forbruger lige som alle andre i alle andre brancher. Når jeg køber et par sko, så forventer jeg så sandelig at butikken overholder lovgivningen, hvadenten den er urimelig eller ej, og jeg forventer rent faktisk også at butikken yder noget ekstra, for at overbevise mig om at det er netop dén butik jeg skal lægge pengene i. Til gengæld betaler jeg gerne ekstra for dét, men jeg betaler IKKE ekstra for at få lovgivningen overholdt!
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du kan sagtens stille dén forventning som kritisk forbruger, men rent lovgivningsmæssigt må de gerne. Der er ingen krav om at en demo-vare skal sælges til reduceret pris, og der er rent faktisk ikke engang krav om at du får oplyst på forhånd at dét du modtager er en demo-vare. Det er et af de få punkter i loven der favoriserer butikkens interesser over forbrugerens. Men som skrevet ovenfor, så synes jeg det er fuldt ud rimeligt at stille dette krav til butikkerne, man bør bare være bevidst om at det er et service-krav, ikke et lov-krav. Og man kan desværre ikke forvente at få service per automatik, det er noget man skal være bevidst om at efterspørge, og "stemme med pengepungen".
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du trigger mig lidt med den sidste sætning. Nu har jeg selv prøvet at have en forretning jeg ikke tjente penge på, men det kan jeg 110% give mig selv skylden for, og ikke forbrugerne. Men HVIS man som forbruger vil være lidt samfundsorienteret og hjælpe til med at bevare arbejdspladser, så skal man netop IKKE være flink overfor butikkerne, og da slet ikke give dem lov til at bøje reglerne. Tværtimod, hvis du vil hjælpe butikkerne til at tjene penge, så skal du stille krav om væsentlig ekstra service ud over lovkravene, og lade være med at handle hos butikker der ikke giver det. Her tænker jeg både på "hårde" værdier såsom returret, garanti og fri levering, men ikke mindst på "bløde" værdier såsom rådgivning, after-sales support, kompetence, hjælpsomhed osv. Jo mere konkurrencen bliver koncentreret om "hvem kan overholde reglerne billigst muligt", så er det netop du slår de gode butikker (og net-butikker) ihjel. Jo flinkere du er mod butikkerne, jo mere vinder de butikker der er ligeglade med kunderne.
|
|
![]() |
|
thor-thor ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2008 Status: Offline Point: 1924 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forstår ikke helt hvorfor nogen synes det er så synd for netbutikkerne? Der er nogle helt klare krav til returret etc. som de skal overholde. De udgifter de så har i den forbindelse må så indregnes i prissætningen af de produkter man sælger. Samtidig er det selvfølgelig op til forbrugerne, hvilke butikker de vil have i fremtiden! Handler de i "skodbutikkerne" der skærer alle hjørner, behandler kunderne dårligt etc. for at spare de sidste få kroner, så overlever butikkerne med den gode service ikke.....
Redigeret af thor-thor - 21-Marts-2013 kl. 10:10 |
|
![]() |
|
mjmusicianmj ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-November-2012 Status: Offline Point: 191 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nu fik jeg snakket med Proshop.
Sagen var jo at jeg både havde købt synology + harddisk. Jeg har ikke skrevet data til harddisk - derfor kan jeg godt returnere den. I det øjeblik hvor jeg skrev mit navn og kodeord til Synology - der mistede jeg retten til at levere den tilbage. Faktisk i det øjeblik hvor jeg installerede den. Hvad jeg så gør nu, har jeg absolut ingen idé om. Jeg synes det er møg irriterende at jeg har haft den tændt i maximum 15 timer, bøvlet og pis og lort med den, og nu kan jeg være nødsaget til at sælge den "brugt" til en ringe pris. Der er selvfølgelig 2 sider af sagen, og jeg spurgte også ind mht. demovarer. Men der er ikke noget jeg kan gøre. Jeg nævnte købeloven for medarbejder - men det var han ikke bekendt med det. Dvs han nævnte at der intet stod om installering i købeloven men kun besigtigelse.
Redigeret af mjmusicianmj - 21-Marts-2013 kl. 11:40 |
|
![]() |
|
db89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kunne man ikke bare lave en total reset af Synology'en så de får den retur så den vil være som ny hvis man igen starter den op? Her kan du se hvordan man gør http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_Reset_the_Synology_System
Men læs evt. lige på det her http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/computerkoebfortrudtefteropstart
|
|
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1253 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du må gerne afprøve din vare! Den skal bare være i væsentlig samme stand som da du modtog den. Du har af gode grunde ikke mulighed for at prøve din NAS uden at "initialisere" den med brugenavn!
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Varens-stand?tc=1DD37A5176D84B22A4485EBC7A8FC9EE I øvrigt er der ingen der kan se om du har lave login hvis du laver en "factory reset"! /ask Redigeret af jacobask - 21-Marts-2013 kl. 11:57 |
|
![]() |
|
Fnulder ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-September-2008 Status: Offline Point: 503 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En butik må gerne sælge en vare som har været åbnet før til fuld pris uden at gøre opmærksom på det. Mange skriver at butikker bare skal acceptere at de SKAL give info om det. Man kunne så også vende den om og sige kunderne bør acceptere det når de handler i en butik med returret. Altså andet er da dobbeltmoralsk.
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fra: forbrug.dk
Varens stand når du fortryder Når du handler i en butik, bestemmer sælgeren i vid udstrækning, hvilken stand varen skal være i, for at du kan fortryde dit køb. Når du handler på nettet, er der lovgivet om fortrydelsesretten, og sælgeren kan ikke stille strengere krav end dem, der fremgår af loven. Når du vil udnytte en fortrydelsesret, er udgangspunktet, at du skal levere varen tilbage i væsentlig samme stand og mængde som ved modtagelsen. Butikskøb Tilbyder butikken en fortrydelsesret, er det en service fra butikkens side, og sælgeren bestemmer i vid udstrækning selv, hvilken stand varen skal være i, hvis du vil fortryde et køb. Det vil normalt være en forudsætning, at varen fremstår som ny og ubrugt, så den kan sælges igen. Hvis sælgeren stiller andre krav til varens stand, fx at samtlige mærker stadig sidder på varen, at originalemballagen er intakt og lignende, skal du have det tydeligt oplyst ved købet. Handel på nettet Når du handler på nettet, kan du først se og prøve varen, efter du har købt den. Hvis du vil fortryde dit køb, skal varen ifølge forbrugeraftaleloven leveres tilbage i væsentlig samme stand og mængde, som du modtog. Sælgeren kan derfor ikke forlange, at du skal lade være med at pakke varen ud og afprøve den, hvis det er åbenbart, at afprøvningen ikke forringer varens værdi. Du kan fx prøve en bluse, en telefon, et kamera eller en computer, men ikke tage varerne i egentlig brug. Det er en forudsætning for at bevare fortrydelsesretten, at varen nemt kan bringes i orden, så den kan sælges igen som ny. Sælgers krav om ubrugte varer Sælger kan kun kræve, at en vare er ubrugt, hvis det er åbenbart, at ibrugtagning vil forringe varens værdi. Et sådan krav er kun gyldigt, hvis du er blevet klart oplyst om det , fx i en mail eller et brev. Sælgers krav om ubrudte forseglinger Sælger må gerne kræve, at forseglinger er ubrudte, når det gælder lyd- og billedoptagelser, fx dvd’er, cd’er og edb-programmer. Her gælder det også, at et sådan krav kun er gyldigt, hvis du er blevet klart oplyst om det, fx i en mail eller et brev. Skal emballagen sendes retur? Som udgangspunkt kan sælgeren kun kræve at få emballagen retur, hvis emballagen må opfattes som en del af varen, eller den har en ikke ubetydelig værdi. Det skal du også oplyses tydeligt om, fx i en mail eller et brev. Det kan dog være en fordel for dig at gemme emballagen, indtil du ved, om du vil benytte fortrydelsesretten, så kan du returnere varen på samme måde, som da du modtog den. Er varen gået i stykker under transporten? Hvis varen er blevet beskadiget under transporten, og det ikke er din egen skyld, vil du stadig have din fortrydelsesret. Giv sælgeren besked om skaden hurtigst muligt. Hvis sælger nægter at tage varen retur Hvis sælger ikke vil tage varen retur, fx fordi han eller hun mener, at du har brugt varen eller på anden måde mistet din fortrydelsesret, må sagen afgøres af Forbrugerklagenævnet, et andet godkendt ankenævn eller domstolene. Det gælder uanset, om du har købt varen i en fysisk butik eller på nettet. Hvad må du og hvad må du ikke, hvis du vil bevare fortrydelsesretten: Du må gerne bryde emballagen til for eksempel tøj, mobiltelefoner, lamper, og lignende for at prøve varen. Du skal dog være opmærksom på, at forretningen i nogle tilfælde kan forlange, at varen returneres i den medfølgende emballage, så undgå at ødelægge den, når du åbner den. Af hygiejnemæssige årsager må du ikke tage barbermaskiner, hårtrimmer, elektriske tandbørster, køkkenmaskiner og lignende i brug. Brugen vil efterlade bakterier i maskinerne – også selvom du rengør dem. Dermed er varen ikke i væsentlig samme stand. Du må ikke prøve parfume, cremer og lignende, da varen skal leveres tilbage i væsentlig samme mængde, og da brugen kan efterlade bakterier i produktet. Du må ikke bryde emballagen på forseglet musik og edb. Du må ikke bruge en vare, så den ændrer fysisk udseende eller brugbarhed. Du må gerne prøve tøj og sko. Du skal dog være opmærksom på, at du kun må prøve det. Du må ikke tage det i brug ved for eksempel at gå med tøjet til hverdag eller fest eller ved at løbe en tur i de nye løbesko. Du må gerne fjerne beskyttelsesfilmen på kameralinser og skærme til mobiltelefoner. Du skal dog være opmærksom på, at det øger risikoen for at lave ridser på skærme og linser. Hvis du laver tydelige ridser på produktet, så kan du ikke fortryde købet. Hvis varen er beskadiget, uden at det er din skyld, har du alligevel ret til at fortryde. Du må gerne prøve kameraer, videokameraer, mobiltelefoner og anden elektronik ved at tage billeder, tale i telefonen, og gemme data på sim-kort og andre kort. Men du må ikke tage varen i brug, hvilket vil sige, at du for eksempel ikke må tage et kamera med på ferie eller videofilme et helt bryllup for derefter at levere kameraet tilbage. |
|
![]() |
|
mjmusicianmj ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-November-2012 Status: Offline Point: 191 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvad foreslår i, at jeg gør så ?
|
|
![]() |
|
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1271 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du sender sagen til Forbrugerklagenævnet :)
|
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1253 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ja, men giver lige butikken en skriftligt chance mere med link til og uddrag af teskten der er refereret til her. Det er altså lettest hvis det kan løses udenom forbrugerrådet. /Ask |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |