recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Taget i brug -  Update s. 5
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Taget i brug - Update s. 5

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Det jeg prøver at sige er at forbrugeren nogen gange også selv må tage ansvar for et køb. Jeg skriver ikke at man ikke har retur ret ved internethandel, forresten kun der man har returret iøvrigt, men at varen jo tydeligvis her har været brugt. Den har virket uden fejl, men køber alligevel ikke lige brød sig om den.

Det er fuldstændigt ligegyldigt. Hvis den forretningsdrivende ikke kan finde ud af at indregne udgiften til de uretfærdigheder der ligger i at betjene forbrugere, så må de jo lukke butikken. Længere er den ikke.

Derfor kan man naturligvis godt opfordre folk til ikke at være bevidst urimelige i deres krav, bare fordi de kan. Men hvis en forbruger køber en vare på nettet, og af en eller anden grund ombestemmer sig - hvadenten det er fordi produktet skuffede, eller fordi radiatoren gik i stykker så han ikke havde råd alligevel, så må butikken bare finde sig i dét, og ikke bare opfinde sine egne regler. I dét sekund man åbner sin forretning, så accepterer man de spilleregler der gælder, rimelige eller ej.

Og nej, jeg mener ikke man som forbruger skal acceptere at få åbnede varer når man bestiller en ny, bare fordi lovgivningen stiller krav om returret - og selv om lovgivningen faktisk giver butikken lov til det. Det er ikke hverken forbudt eller urimeligt at an som kunde stiller HØJERE krav end dét lovgivningen garanterer. Det er sådan almindelig konkurrence fungerer, hvis kunderne efterspørger en bestemt service, herunder at få en uåbnet vare hvis man ikke er oplyst om andet (tænk at dét kan lyde som et ekstraordinært krav).

Jeg skriver ikke kun ovenstående som butiksmedarbejder, jeg er forbruger lige som alle andre i alle andre brancher. Når jeg køber et par sko, så forventer jeg så sandelig at butikken overholder lovgivningen, hvadenten den er urimelig eller ej, og jeg forventer rent faktisk også at butikken yder noget ekstra, for at overbevise mig om at det er netop dén butik jeg skal lægge pengene i. Til gengæld betaler jeg gerne ekstra for dét, men jeg betaler IKKE ekstra for at få lovgivningen overholdt!

Der tager du altså fejl. Som jeg skrev tidligere ligger den til højrebenet.

Overskriften lyder. "Taget i brug - 14 dages returret gyldig?".

Taget fra indlæg længere oppe.

Handel på nettet
Når du handler på nettet, kan du først se og prøve varen, efter du har købt den. Hvis du vil fortryde dit køb, skal varen ifølge forbrugeraftaleloven leveres tilbage i væsentlig samme stand og mængde, som du modtog.

Sælgeren kan derfor ikke forlange, at du skal lade være med at pakke varen ud og afprøve den, hvis det er åbenbart, at afprøvningen ikke forringer varens værdi. Du kan fx prøve en bluse, en telefon, et kamera eller en computer, men ikke tage varerne i egentlig brug. Det er en forudsætning for at bevare fortrydelsesretten, at varen nemt kan bringes i orden, så den kan sælges igen som ny.

At linke til regler butikken allerede kender og bruger korrekt er der ingen grund til. Og linke til denne tråd vil kun gøre det endnu værre.

Det sgu ikke for at være en idiot på tværs, men ret skal være ret.

Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 1263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 14:22
Den ligger til højrebenet at kunden har afprøvet varen og ikke har fundet den tilfredsstillende og dermed har ret til at returnere den. At han har brugt "Taget i brug" i overskriften er for så vidt ligegyldigt.
Til top
mjmusicianmj Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-November-2012
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjmusicianmj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 14:24
Men men men..... Hvor mange måneder går der så ikke lige, før at denne process er ovre... Sleepy

EDIT: Taget i brug er måske så meget groft sagt. Jeg fik den aldrig til at fungere. Jeg kunne aldrig få den installeret på netværket eller noget. Som sagt, Jeg kunne levere HDD tilbage, dermed sagt, fordi at jeg netop ikke har flyttet data frem og tilbage. Dermed "taget i brug" er en grov måde at sige det på.

Redigeret af mjmusicianmj - 21-Marts-2013 kl. 14:38
Til top
david79 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-September-2008
Sted: mn, USA
Point: 173
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér david79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Du sender sagen til Forbrugerklagenævnet :)

ja, men giver lige butikken en skriftligt chance mere med link til og uddrag af teskten der er refereret til her. Det er altså lettest hvis det kan løses udenom forbrugerrådet.

/Ask

Du skal også huske på, at du med forbrugerrådet skal forvente en behandlingstid på 6-7 måneder og betale 160 kr (mener jeg) for at starte sagen.
I denne tid, må du på ingen måde benytte det købte, da det kan være de ønsker at få tingene undersøgt for deres stand.

De 160 kr får du tilbage og butikken kan så blive indstillet til at lade købet gå tilbage. Igen husk at få på skrift at du har bedt om at udnytte de 14 dages returret inden for fristen, da det hele herefter bliver meget formelt. Telefonsamtaler hjælper dig intet, du skal kunne bevise at du har gjort tingene rigtigt på de rigtige tidspunkter.

Når de har nået en afgørelse, så kan butikken vælge at følge den eller ej. Så din slåskamp er ikke nødvendigvis slut her.

For dig betyder det:
Dine penge er låst i perioden.
Du risikere de 160 kr, hvis du ikke får medhold.
Der er ingen ganranti for at det slutter med forbrugerrådes afgørelse.

For butikken betyder det:
De har en sag kørende hos forbruger rådet, hvilket også kræver tid fra dem.
Hvis de taber skal de betale omkostningerne.
De risikere at skulle tilbagebetale penge for hardware, som har dårligere værdi på det tidspunkt.
Hvis de ikke følger afgørelsen bliver de black listet.

Kort sagt så er det lidt noget rod for alle parter, derfor vil jeg anbefalde, at gøre dem opmærksom på at din vurdering er at Synology boksen kan resettes til samme tilstand som ved udpakning og at den kan pakkes i tilbage i original emballage i væsentlig samme stand som ved modtagelse. 

I sidste ende, er der reelt ikke nogle af jer, hvor det kan betale sig at tage den hele vejen gennem forbrugerrådet, hvis de er uenig mener jeg, at du har en god sag og bør trække dem hele vejen gennem det. Regler skal overholdes, også selvom de måske mener det er til gene for dem.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Der tager du altså fejl. Som jeg skrev tidligere ligger den til højrebenet.

Overskriften lyder. "Taget i brug - 14 dages returret gyldig?".

Det er ordkløveri, som jeg er ret overbevist om vil falde ud til forbrugerens fordel i en eventuel sag (indskydelse: Man skal lade være med at tro at retsvæsenet dømmer retfærdigt - retsvæsenet favoriserer generelt den svage part i en sag, og det vil i forbrugersager stort set altid være forbrugeren). Jeg mener sagtens man kan argumentere for at du ikke kan afprøve en NAS server uden at "tage den i brug".

Bemærk iøvrigt at den formulering der er citeret jo ikke er lovgivningen, men en popularisering af den gængse praksis. Den ordrette formulering af dén popularisering er derfor uden reel betydning, det er den ordrette formulering af loven der er relevant, hvis det endelig skulle komme dértil. På samme måde, så er det ret lige meget at køber kalder det "taget i brug", hvis dét han mener er at han har afprøvet den, hvilket han nødvendigvis må installere den for at gøre.

Jeg er dog ikke i tvivl om at de fleste online PC-forhandlere forsøger at dreje fortolkningen så meget som muligt over på deres side, men forbrugeren bliver altså som sagt stærkt favoriseret i denne slags sager. Mit råd til OP er at sagen formentligt vil blive vundet i forbrugerklagenævnet, og i en eventuel retssag. Men om man så gider slæbet med dén behandlingstid der er, det er så en anden ting - noget som mange butikker desværre spiller på.

PS. En væsentlig detalje: Jeg antager her at det er korrekt at produktet ikke kan tages i brug uden at man registrerer sig, sådan som det er nævnt længere oppe. Hvis det vurderes at produktet godt kunne have været afprøvet uden at man registrerede sig, så kan det godt ændre sagen. Men sagen vil næppe falde på ordvalget forbrugeren benytter for at beskrive "afprøvning" kontra "brug". EDIT: Som Pilehave også gør opmærksom på.

Redigeret af Otto J - 21-Marts-2013 kl. 14:28
Til top
Pingi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-September-2009
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pingi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 14:29
Prøv evt. at snakke med www.emaerket.dk, hvis de er enige med dig i at du godt kan returnere varen plejer de at hjælpe med at snakke med butikken.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:

Hej

Jeg har købt en synology samt en harddisk hos Proshop, men efter ganske få dage, fandt jeg ud af at det slet ikke var mig. Jeg har fået det installeret. Bortfalder min 14 dages returret?

De skriver "Såfremt varen har været monteret/installeret/taget i brug bortfalder returretten"

Jeg håber nogen vil være så venlig at hjælpe mig.

Jeg købte i 2007 en Synology fra SHG som nu hedder Proshop.

Varenr     Vare                                     Antal      Pris     beløb
---------- ---------------------------------------- ----- --------- ---------
2090846    Synology CS-407 4-bay Cube Station Value     1  3.756,00  3.756,00
2027165    3Com Gigabit Switch 8, 3CGSU08-ME            1    371,20    371,20
420632     WD Caviar RE 5000YS, 500GB, SATAII           3    875,20  2.625,60
000099     Betalingskort Gebyr                          1      7,91      7,91
---------- ---------------------------------------- ----- --------- ---------
(Varepriser excl. moms)                                              6.760,71

Ordretotal incl. moms: DKK   8.450,89

Efter at have testet den i en uges tid med de 3 diske, så besluttede jeg mig for at sende det hele retur og få pengene tilbage. Der var dengang ingen problemer med at returnere eller få udbetalt beløbet.

Jeg havde selvfølgelig emballeret pakken forsvarligt og alt var pænt og nydeligt pakket ind i original emballage. Men de kunne sagtens se at jeg havde haft testet udstyret.

Ifølge dansk lovgivning omkring fjernsalg, så må man gerne tage varen i brug og returnere den, såfremt den er i væsentligt samme stand. Software og licenser er ikke refunderbare, medmindre produktet ikke kan testes uden.
Så man må godt tænde en computer med Windows preinstalleret, men man må ikke registrere Windows til sig selv, så den er blevet personlig.
Man må også tænde en Windows med Office preinstalleret, men man må ikke installere/aktivere en Office og forvente at få pengene retur for Office pakken efterfølgende.

Tilføjelse efterfølgende:

Hvis varen er specielt tilpasset, så bortfalder returretten. Ligeledes bortfalder returretten hvis forseglingen omkring software er blevet brudt.

Så hvis man får bygget/tilpasset en PC der ikke er hyldevare, så bortfalder returretten.
Hvis forhandleren har installeret diskene i NAS, inden at den er blevet tilsendt, så bortfalder returretten.

Redigeret af Cyberguyen - 21-Marts-2013 kl. 15:11
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Den ligger til højrebenet at kunden har afprøvet varen og ikke har fundet den tilfredsstillende og dermed har ret til at returnere den. At han har brugt "Taget i brug" i overskriften er for så vidt ligegyldigt.

Altså du opfordrer ham til at lyve??

Står længere oppe at han har "brugt" den i 15 timer.

Kan sagtens se at det er pissetræls for ham, men tror ikke han har nogen chance for at de tager den retur. Og tror ikke diverse instanser kan hjælpe desværre.

Men men men..... Hvor mange måneder går der så ikke lige, før at denne process er ovre... Sleepy

EDIT: Taget i brug er måske så meget groft sagt. Jeg fik den aldrig til at fungere. Jeg kunne aldrig få den installeret på netværket eller noget. Som sagt, Jeg kunne levere HDD tilbage, dermed sagt, fordi at jeg netop ikke har flyttet data frem og tilbage. Dermed "taget i brug" er en grov måde at sige det på.

Det jo nærmere en fejl på produktet hvilket ændrer alt.
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 16:48
Som jeg læser det har han ikke taget det i brug! Han har forsøgt, men han kan ikke få det til at virke og vil derfor returnere! Burde være uproblematisk...

Jeg ville ringe til forbrugerstyrelsens hotline: 7013 1330 Så har du helt styr på hvor du står og derefter ville jeg ringe eller skrive (skrive kan være den bedste løsning for at få forklaret det hele præcist) til Proshop og forklare sagen og anmode dem om at de tager den retur.
Jeg har selv haft en RMA ved Proshop, hvor de var rigtig fornuftige og uden problemer overgik lovens krav til dem. Så mit indtryk er ihvertfald at de er indstillet på at yde god service (men hvem ved)...

Redigeret af thor-thor - 21-Marts-2013 kl. 16:51
Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-Maj-2009
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 17:58
Har uden problemer returneret en harddisk ved proshop for en måned siden.
Den var også pakket ud, og taget i brug/formatet. Min NAS understøttede bare ikke størrelsen fandt jeg ud af efter at have rodet med den i tre dage (diske fejlede ikke noget) fortalte det som det var og de tog den tilbage.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6676
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 18:08

Hvad foreslår i, at jeg gør så ?

Jeg foreslår at du får det hele sendt tilbage inden 14 dage. Så tag et evt. slagsmål bagefter.

Venlig hilsen
KB
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 18:18

I det øjeblik hvor jeg skrev mit navn og kodeord til Synology - der mistede jeg retten til at levere den tilbage. Faktisk i det øjeblik hvor jeg installerede den. Hvad jeg så gør nu, har jeg absolut ingen idé om. Jeg synes det er møg irriterende at jeg har haft den tændt i maximum 15 timer, bøvlet og pis og lort med den, og nu kan jeg være nødsaget til at sælge den "brugt" til en ringe pris. Der er selvfølgelig 2 sider af sagen, og jeg spurgte også ind mht. demovarer. Men der er ikke noget jeg kan gøre. Jeg nævnte købeloven for medarbejder - men det var han ikke bekendt med det. Dvs han nævnte at der intet stod om installering i købeloven men kun besigtigelse.

Send dem en mail:

"Hej.

Jeg købte den (dato) en synology model (dittendatten) fordi jeg havde hørt at sådan en er vældig smart.

Jeg har naturligvis afprøvet apparatet for at se om det var noget for mig. Efter at have bøvlet forgæves med opsætning i 15 timer er jeg kommet frem til at det er det ikke. Jeg ønsker derfor at gøre brug af den fortrydelsesret forbrugeraftaleloven giver mig ved fjernsalg.

Jeg ringede den (dato) og snakkede med en medarbejder hos jer. Han snakkede om forskellen på installation og besigtigelse og påstod at jeg ikke kunne bruge min fortrydelsesret. Forbrugeraftaleloven snakker kun om ibrugtagning, de har ikke noget om "installation" og "besigtigelse". Jeg har afprøvet apparatet, men jeg har ikke haft taget det i brug da det aldrig lykkedes mig at få apparatet konfigureret ordentligt. Jeg har derfor stadig min fortrydelsesret intakt ifølge forbrugeraftaleloven.

Jeg ser frem til at få sagen afsluttet. Hvis I stadig fastholder at min fortrydelsesret er bortfaldet må jeg tage sagen op med Forbrugerombudsmanden.

Mvh.
xxxx"

Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu