|
Taget i brug - Update s. 5 |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | ||
Denraretiger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Der tager du altså fejl. Som jeg skrev tidligere ligger den til højrebenet. Overskriften lyder. "Taget i brug - 14 dages returret gyldig?". Taget fra indlæg længere oppe. Handel på nettet Når du handler på nettet, kan du først se og prøve varen, efter du har købt den. Hvis du vil fortryde dit køb, skal varen ifølge forbrugeraftaleloven leveres tilbage i væsentlig samme stand og mængde, som du modtog. Sælgeren kan derfor ikke forlange, at du skal lade være med at pakke varen ud og afprøve den, hvis det er åbenbart, at afprøvningen ikke forringer varens værdi. Du kan fx prøve en bluse, en telefon, et kamera eller en computer, men ikke tage varerne i egentlig brug. Det er en forudsætning for at bevare fortrydelsesretten, at varen nemt kan bringes i orden, så den kan sælges igen som ny. At linke til regler butikken allerede kender og bruger korrekt er der ingen grund til. Og linke til denne tråd vil kun gøre det endnu værre. Det sgu ikke for at være en idiot på tværs, men ret skal være ret. |
||
![]() |
||
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1263 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Den ligger til højrebenet at kunden har afprøvet varen og ikke har fundet den tilfredsstillende og dermed har ret til at returnere den. At han har brugt "Taget i brug" i overskriften er for så vidt ligegyldigt.
|
||
![]() |
||
mjmusicianmj ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-November-2012 Status: Offline Point: 191 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Men men men..... Hvor mange måneder går der så ikke lige, før at denne process er ovre...
![]() EDIT: Taget i brug er måske så meget groft sagt. Jeg fik den aldrig til at fungere. Jeg kunne aldrig få den installeret på netværket eller noget. Som sagt, Jeg kunne levere HDD tilbage, dermed sagt, fordi at jeg netop ikke har flyttet data frem og tilbage. Dermed "taget i brug" er en grov måde at sige det på.
Redigeret af mjmusicianmj - 21-Marts-2013 kl. 14:38 |
||
![]() |
||
david79 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-September-2008 Sted: mn, USA Status: Offline Point: 173 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du skal også huske på, at du med forbrugerrådet skal forvente en behandlingstid på 6-7 måneder og betale 160 kr (mener jeg) for at starte sagen. I denne tid, må du på ingen måde benytte det købte, da det kan være de ønsker at få tingene undersøgt for deres stand. De 160 kr får du tilbage og butikken kan så blive indstillet til at lade købet gå tilbage. Igen husk at få på skrift at du har bedt om at udnytte de 14 dages returret inden for fristen, da det hele herefter bliver meget formelt. Telefonsamtaler hjælper dig intet, du skal kunne bevise at du har gjort tingene rigtigt på de rigtige tidspunkter. Når de har nået en afgørelse, så kan butikken vælge at følge den eller ej. Så din slåskamp er ikke nødvendigvis slut her. For dig betyder det: Dine penge er låst i perioden. Du risikere de 160 kr, hvis du ikke får medhold. Der er ingen ganranti for at det slutter med forbrugerrådes afgørelse. For butikken betyder det: De har en sag kørende hos forbruger rådet, hvilket også kræver tid fra dem. Hvis de taber skal de betale omkostningerne. De risikere at skulle tilbagebetale penge for hardware, som har dårligere værdi på det tidspunkt. Hvis de ikke følger afgørelsen bliver de black listet. Kort sagt så er det lidt noget rod for alle parter, derfor vil jeg anbefalde, at gøre dem opmærksom på at din vurdering er at Synology boksen kan resettes til samme tilstand som ved udpakning og at den kan pakkes i tilbage i original emballage i væsentlig samme stand som ved modtagelse. I sidste ende, er der reelt ikke nogle af jer, hvor det kan betale sig at tage den hele vejen gennem forbrugerrådet, hvis de er uenig mener jeg, at du har en god sag og bør trække dem hele vejen gennem det. Regler skal overholdes, også selvom de måske mener det er til gene for dem. |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er ordkløveri, som jeg er ret overbevist om vil falde ud til forbrugerens fordel i en eventuel sag (indskydelse: Man skal lade være med at tro at retsvæsenet dømmer retfærdigt - retsvæsenet favoriserer generelt den svage part i en sag, og det vil i forbrugersager stort set altid være forbrugeren). Jeg mener sagtens man kan argumentere for at du ikke kan afprøve en NAS server uden at "tage den i brug". Bemærk iøvrigt at den formulering der er citeret jo ikke er lovgivningen, men en popularisering af den gængse praksis. Den ordrette formulering af dén popularisering er derfor uden reel betydning, det er den ordrette formulering af loven der er relevant, hvis det endelig skulle komme dértil. På samme måde, så er det ret lige meget at køber kalder det "taget i brug", hvis dét han mener er at han har afprøvet den, hvilket han nødvendigvis må installere den for at gøre. Jeg er dog ikke i tvivl om at de fleste online PC-forhandlere forsøger at dreje fortolkningen så meget som muligt over på deres side, men forbrugeren bliver altså som sagt stærkt favoriseret i denne slags sager. Mit råd til OP er at sagen formentligt vil blive vundet i forbrugerklagenævnet, og i en eventuel retssag. Men om man så gider slæbet med dén behandlingstid der er, det er så en anden ting - noget som mange butikker desværre spiller på. PS. En væsentlig detalje: Jeg antager her at det er korrekt at produktet ikke kan tages i brug uden at man registrerer sig, sådan som det er nævnt længere oppe. Hvis det vurderes at produktet godt kunne have været afprøvet uden at man registrerede sig, så kan det godt ændre sagen. Men sagen vil næppe falde på ordvalget forbrugeren benytter for at beskrive "afprøvning" kontra "brug". EDIT: Som Pilehave også gør opmærksom på.
Redigeret af Otto J - 21-Marts-2013 kl. 14:28 |
||
![]() |
||
Pingi ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 23-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 36 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Prøv evt. at snakke med www.emaerket.dk, hvis de er enige med dig i at du godt kan returnere varen plejer de at hjælpe med at snakke med butikken.
|
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg købte i 2007 en Synology fra SHG som nu hedder Proshop. Varenr Vare Antal Pris beløb ---------- ------------------------------ 2090846 Synology CS-407 4-bay Cube Station Value 1 3.756,00 3.756,00 2027165 3Com Gigabit Switch 8, 3CGSU08-ME 1 371,20 371,20 420632 WD Caviar RE 5000YS, 500GB, SATAII 3 875,20 2.625,60 000099 Betalingskort Gebyr 1 7,91 7,91 ---------- ------------------------------ (Varepriser excl. moms) 6.760,71 Ordretotal incl. moms: DKK 8.450,89 Efter at have testet den i en uges tid med de 3 diske, så besluttede jeg mig for at sende det hele retur og få pengene tilbage. Der var dengang ingen problemer med at returnere eller få udbetalt beløbet. Jeg havde selvfølgelig emballeret pakken forsvarligt og alt var pænt og nydeligt pakket ind i original emballage. Men de kunne sagtens se at jeg havde haft testet udstyret. Ifølge dansk lovgivning omkring fjernsalg, så må man gerne tage varen i brug og returnere den, såfremt den er i væsentligt samme stand. Software og licenser er ikke refunderbare, medmindre produktet ikke kan testes uden. Så man må godt tænde en computer med Windows preinstalleret, men man må ikke registrere Windows til sig selv, så den er blevet personlig. Man må også tænde en Windows med Office preinstalleret, men man må ikke installere/aktivere en Office og forvente at få pengene retur for Office pakken efterfølgende. Tilføjelse efterfølgende: Hvis varen er specielt tilpasset, så bortfalder returretten. Ligeledes bortfalder returretten hvis forseglingen omkring software er blevet brudt. Så hvis man får bygget/tilpasset en PC der ikke er hyldevare, så bortfalder returretten. Hvis forhandleren har installeret diskene i NAS, inden at den er blevet tilsendt, så bortfalder returretten.
Redigeret af Cyberguyen - 21-Marts-2013 kl. 15:11 |
||
![]() |
||
Denraretiger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Altså du opfordrer ham til at lyve?? Står længere oppe at han har "brugt" den i 15 timer. Kan sagtens se at det er pissetræls for ham, men tror ikke han har nogen chance for at de tager den retur. Og tror ikke diverse instanser kan hjælpe desværre. Men men men..... Hvor mange måneder går der så ikke lige, før at denne process er ovre...
![]() EDIT: Taget i brug er måske så meget groft sagt. Jeg fik den aldrig til at fungere. Jeg kunne aldrig få den installeret på netværket eller noget. Som sagt, Jeg kunne levere HDD tilbage, dermed sagt, fordi at jeg netop ikke har flyttet data frem og tilbage. Dermed "taget i brug" er en grov måde at sige det på. Det jo nærmere en fejl på produktet hvilket ændrer alt. |
||
![]() |
||
thor-thor ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2008 Status: Offline Point: 1924 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Som jeg læser det har han ikke taget det i brug! Han har forsøgt, men han kan ikke få det til at virke og vil derfor returnere! Burde være uproblematisk...
Jeg ville ringe til forbrugerstyrelsens hotline: 7013 1330 Så har du helt styr på hvor du står og derefter ville jeg ringe eller skrive (skrive kan være den bedste løsning for at få forklaret det hele præcist) til Proshop og forklare sagen og anmode dem om at de tager den retur. Jeg har selv haft en RMA ved Proshop, hvor de var rigtig fornuftige og uden problemer overgik lovens krav til dem. Så mit indtryk er ihvertfald at de er indstillet på at yde god service (men hvem ved)...
Redigeret af thor-thor - 21-Marts-2013 kl. 16:51 |
||
![]() |
||
dieseldk ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 28-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 342 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har uden problemer returneret en harddisk ved proshop for en måned siden.
Den var også pakket ud, og taget i brug/formatet. Min NAS understøttede bare ikke størrelsen fandt jeg ud af efter at have rodet med den i tre dage (diske fejlede ikke noget) fortalte det som det var og de tog den tilbage. |
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6676 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg foreslår at du får det hele sendt tilbage inden 14 dage. Så tag et evt. slagsmål bagefter. |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Send dem en mail: "Hej. Jeg købte den (dato) en synology model (dittendatten) fordi jeg havde hørt at sådan en er vældig smart. Jeg har naturligvis afprøvet apparatet for at se om det var noget for mig. Efter at have bøvlet forgæves med opsætning i 15 timer er jeg kommet frem til at det er det ikke. Jeg ønsker derfor at gøre brug af den fortrydelsesret forbrugeraftaleloven giver mig ved fjernsalg. Jeg ringede den (dato) og snakkede med en medarbejder hos jer. Han snakkede om forskellen på installation og besigtigelse og påstod at jeg ikke kunne bruge min fortrydelsesret. Forbrugeraftaleloven snakker kun om ibrugtagning, de har ikke noget om "installation" og "besigtigelse". Jeg har afprøvet apparatet, men jeg har ikke haft taget det i brug da det aldrig lykkedes mig at få apparatet konfigureret ordentligt. Jeg har derfor stadig min fortrydelsesret intakt ifølge forbrugeraftaleloven. Jeg ser frem til at få sagen afsluttet. Hvis I stadig fastholder at min fortrydelsesret er bortfaldet må jeg tage sagen op med Forbrugerombudsmanden. Mvh. xxxx" |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |