recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tape Connection i TV 2 Nyhederne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTape Connection i TV 2 Nyhederne

 Besvar Besvar Side  123 21>
Forfatter
Besked
Søren P. S. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Tape Connection i TV 2 Nyhederne
    Sendt: 31-Marts-2008 kl. 13:34

Tape Connection har været i TV-2 Nyhederne fordi vi er uenige i en sag med en kunde som endte i Forbrugerklagenævnet (FKN). I og med vi er uenige og fordi det er en ren principiel sag for os og fordi afgørelsen er urimeligt og usaglig, har vi valgt i dette tilfælde ikke at følge FKN´s afgørelse. Og det piner os på vores faglige stolthed at blive fremstillet som om vi er ligeglade med FKN´s afgørelse og vi så samtidig kun får ca. 2 x 7,5 sekund til at forklare sagen fra vores side.

 

Sagen handler om, at en kunde købte nogle Vienna Acoustics højttalere til 25.000 kr. hos os og i vores produktbeskrivelse på vores hjemmeside stod der at højttalerne kunne spille ”tævehøjt”. Kunden brænder så sine enheder af og han kræver at vi skal tage højttalerne retur og tilbagebetale ham købesummen. Det vil vi ikke, fordi vi mener at kunden har spillet for højt og at hans forstærker derfor har sendt et forvrænget signal til højttalerne, der har fået dem til at brænde af. Derudover har kunden forladt sin lytteposition, så det har været nærmest umuligt for ham at reagere da hans højttalere begynder at forvrænge.

Det skal nævnes, at vi selvfølgelig i sagens forløb har tilbudt kunden forskellige løsningsforslag, f,eks. nye enheder og vi tilbød kunden at tilsende os hans højttalere for at undersøge om det var en konstruktionsfejl eller en overbelastning, men kunden har afslået dem alle.

 

Det er vigtigt for os at slå fast, at vi synes det er godt, at der er et Forbrugerklagenævn og det som udgangspunkt altid bør være sådan, at alle afgørelser bliver efterlevet.

 

Tape Connection har været på markedet i 16 år og vi har i den tid handlet med mere end 20.000 kunder. Det er uundgåeligt, at der ikke er utilfredse kunder engang imellem med det meget store kundeflow og i de tilfælde har vi brugt vores sunde fornuft og fundet en løsning med kunderne. Så det er utroligt vigtigt for os at cementere, at vi er løsningsknusere i dagligdagen. Det er naturligt for os at yde en høj service og tage kunden seriøst. Vi arbejder på et fagligt højt niveau, ved hvad vi snakker om og er interesseret i at sælge markedets bedste lyd og billede til prisen. Vi er i alle tilfælde interesseret i at finde løsninger med vores kunder og undgå sager som disse. Vi mener at det er rimeligt at forvente, at man bruger sin sunde fornuft og det er almen viden at man ikke forlader sine højttalere når man spiller ”tævehøjt”.

Hertil kommer, at vi ikke er ligeglade med FKN´s afgørelse som det uheldigvis blev fremstillet på TV. I dette tilfælde er vi bare lodret uenige.

Mange vil med rimelighed kunne tænke: ”Hvorfor har Tape Connection ikke bare betalt den kunde de penge?”. Det er et rimeligt spørgsmål og svaret er, at denne afgørelse vil kunne danne præcedens fremover for hele branchen. Sagt på godt dansk, så må man ikke spille højere end det lyder godt og, hvis vi betalte forbrugeren pengene tilbage, ville der kunne blive usandsynligt travlt i Danmarks mange HiFi butikker hver mandag morgen efter diverse fester i hjemmene hvor der bliver spillet for højt.  

 

Vi kommer op imod store organer som TV-2 og Forbrugerklagenævnet. Vi vil nu forsøge at få brancheforeningen med i sagen, for at få dem til at presse på overfor Forbrugerklagenævnet. Det handler om viden om Ohms lov og samspillet mellem forstærkere og højttalere i det hele taget og det kunne tyde på at FKN ikke har den nødvendige ekspertise på dette felt.

 

Vi er interesseret i saglighed og faglighed og vil altid bestræbe os på at være medspillere overfor vores kunder på et seriøst grundlæg.

Søren P. Sørensen, direktør Tape Connection.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 13:37
Glimrende at se Søren herinde, så vi også hører deres side af historien.

ADMIN: Jeg har fjernet et off-topic spørgsmål. Hold jer venligst til trådens emne.


Redigeret af Sandal - 31-Marts-2008 kl. 14:31
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 13:46
Dejligt at få flere vinkler på sagen - thumbs-up til Søren for det.

Ang. transport, så lad da være med at forplumre tråden her med andre emner (læs mere her om transportudgifter mm.)

-Kent

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 13:48

At i hos TC vælger at undlade at følge det system vi har til at beskytte forbrugerne her i danmark tror jeg bliver ris til egen røv, for uanset at du syntes sagen er principiel så er omkostningerne ved den negative omtale i har fået både hos de trykte medier og nu også TV2OJ og landsdækkene Nyhederne langt højere end at betale den pris i er blevet "dømt" til hos forbrugerklagenævnet.

Jeg er selv selvstændigt erhvervsdrivende og kan sagtens følge lysten til at få ret... men hvis det ikke kan betale sig at få ret enten fordi en god kunde vælger at lægge sine fremtidige forretninger et andet sted.. eller den negative omtale skræmmer potentielle nye (og måske gamle) kunder væk så forstår jeg dig ikke, du nævner selv du har 16 års erfaring, så syntes jeg du skulle bruge din erfaring til at prøve og løse denne konflikt på "for din virksomheds" bedste vis (og kundens) for jeres interesser her er ens (i er begge interesseret i at få sagen afsluttet så i kan komme videre)... de eneste vindere her er din advokat som de øvrige jurister der måtte indblandes, uden at kende sagen i detaljer nægter jeg dog på at en dansk ret tør gå imod forbrugerrådets "dom" (fordi jeg mener at en kendelse afsagt af 5 kompetente personer med uvildig rådgivning er meget svær at rokke ved).

Og jeg tror du kommer til at stå med endnu en tabt sag og en masse advokatkroner fattigere, uden at være blevet ret meget klogere.

Bare et godt råd fra mig

Edit. Jeg har selv holdt fast i en sag som jeg syntes vi stod godt i, hvilket min advokat også syntes, den strakte sig over 5 år og endte med at være en blød landing (det var lidt en gråzone, så ja jeg havde grund til at prøve sagen, men nej der var ikke juridisk stærk nok til jeg kunne få ensidigt ret) så det endte med vi hver især skulle betale sagens omkostninger (jeg skulle endda betale lidt ekstra pga syn og skøn og lidt andre forhold)... og med alt løb de altså op i omkring 500.000,- kr for min virksomhed, sure penge.. og jeg gør det aldrig igen (tror jeg nok) 



Redigeret af rhsin - 31-Marts-2008 kl. 14:07
Mvh

René
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 13:55

Jeg kan kun sige at TC har set mine penge for sidste gang.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 14:57
Jeg kan kun sige at jeg ser frem til at smide så mange penge jeg kan undvære efter TC.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 15:09

Jeg kan se, at Tape Connection (TC) ikke længere er af finde på firmatjek, hvilket må betyde, at der faktisk er en retssag på vej. Kan dette evt. blive bekræftet?

Oprindeligt skrevet af Søren P. S. Søren P. S. skrev:

Vi mener at det er rimeligt at forvente, at man bruger sin sunde fornuft og det er almen viden at man ikke forlader sine højttalere når man spiller ”tævehøjt”.

Vil give dig ret i, at man som forbruger må bruge sin sunde fornuft, men spørgsmålet er bare, hvad der må antages at være sund fornuft. Jeg mener bestemt ikke, at det er almen vide, at man ikke må forlade sin højttalere når de spiller "tævehøjt", specielt ikke, når man har fået at vide, at dette er var en egenskab den pågældende højttaler havde.

Desværre er sagen blevet fjernet fra firmatjek, hvorfor det ikke længere er muligt, at læse denne i sin helhed. Jeg kan derfor kun kommentere sagen ud fra min hukommelse og hvad der er citeret i en anden debat på denne side.

Jeg tror desværre, at TC ikke har forstået sagens kerne. Det er almen viden, at en højttaler kan brænde af, hvis man spiller meget højt, altså hvis man udsætter dem for en stor belastning. Men kunden havde i denne sag, fået oplyst af TC, at højttalerne kunne spille "tævehøjt", hvorfor kunden må kunne forvente, at de pågældende højttalere kunne klare en stor belastning, muligvis også over en længere periode. Dette viser sig så ikke at være tilfældet. TC har således givet vildledende oplysninger, hvilket i sig selv, kan statuerer en mangel i købelovens forstand (§ 75 a).

Jeg tror dog ikke, at det er sælgerens vildledende oplysninger, der gør at TC taber sagen, men derimod deres uspecificerede garanti. Citat fra dommen:

Da indklagedes garantitilsagn må fortolkes i lyset heraf, lægger nævnet til grund, at indklagedes garanti i det mindste må fortolkes som et tilsagn om, at funktionssvigt i garantiperioden vil blive udbedret vederlagsfrit og uden væsentlig ulempe for klageren, medmindre indklagede kan godtgøre, at det konstaterede funktionssvigt skyldes uhensigtsmæssig eller andre forhold, som ikke er omfattet af garantien.

Det fremgår af markedsføringslovens § 12, at hvis en forhandler benytter ordet garanti, skal det være specificeret, hvad denne garanti omfatter. Hvis dette er ikke er tilfældet, vil garantien bliver fortolket udvidende, således, at alt som udgangspunkt er omfattet, medmindre forhandleren beviser det modsatte.

Det er således TC der har bevisbyrden for, at de manglen ikke er omfattet af deres uspecificerede garanti. Dette kan kun lade sig gøre, hvis TC kan bevise, at manglen er opstået som følge af kundens uhensigtsmæssige brug. Dette er ikke sket i den pågældende sag, da TC har forholdt sig passivt overfor forbrugerklagenævnet.

Det er muligt, at TC kan bevise, at manglen skyldes kundens uhensigtsmæssige brug og det må vi se, nu når spørgsmålet skal prøves i byretten. Min vurdering er godt nok, at TC ikke har den bedste sag.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 15:13
Jeg har handlet nogle gange hos TC og har altid fået god behandling (som f.eks. da min 1½ år gamle DVD Recorder fik en fejl på DVD-drevet, så byttede TC den uden at brokke sig til en nyere model, da den pågældende model ikke kunne skaffes mere).

Men underordnet dette, så deler jeg den holdning der siger, at det er ris til egen r.. ikke at efterleve en afgørelse i FKN, lige meget om man er enig med afgørelsen eller ej (og så hjælper det heller ikke på TCs omdømme, at de så vidt jeg husker fra offentliggørelsen på Den Sorte Liste ikke har svaret på FKNs henvendelser under sagens behandling - men det er muligt, at det er en anden TC sag jeg tænker på. Jeg kan desværre ikke checke det, da TC ikke længere står på listen - sandsynligvis fordi de har valgt at tage sagen op i retssystemet???).

Jeg vil i hvert fald overveje meget nøje ved fremtidige køb om jeg ønsker at lægge penge i et sådant firma - og hvis flere gør det, så kan det hurtigt komme til at koste TC mere end 25.000,- i tabt omsætning at de har valgt at stå stejlt på deres holdning...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Soko Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 15:13

Principiel eller ej...

Som forbruger/kunde bliver jeg nervøs, når i nægter at følge en afgørelse fra FKN.

I (Det store onde firma) tvinger forbrugeren ud i en uoverskuelig og potientielt økonomisk katastrofal civil retsag.

Uden at kende sagens nærmere omstændigheder må jeg sige, at det er en OMMER !!!

Venlig hilsen

Soko

Til top
Langemor84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-December-2005
Status: Offline
Point: 708
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 15:15

Inden i bliver alt for glade for Sørens store interesse herinde, så er jeg ret sikker på det der er en standard pressemeddelelse som nu bliver lagt ud så mange steder som muligt som "damage control" og ikke noget der er blevet skrevet til de tilbageværende fans på recordere.dk

Uanset hvordan vi (forbrugerne) vender og drejer det her, så kan de aldrig blive i vores interesse, at TC vinder sådan en sag som denne. Det vil stille os dårligere fremover.

Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 15:26
Nu er det som ment ikke for at træde mere i det, jeg skulle jo nok bare lukke r... efter at min egen sag er ude af verden...

Men jeg har dog lige en lille kommentar:

Så vidt jeg ved har TC valgt overhovedet ikke at besvare en eneste henvendelse i den pågældende sag fra forbrugerklagenævnet. Ret mig gerne, hvis det er forkert.

Hvis dette er korrekt, er det så en måde at opføre sig på som seriøs butik?

Uanset om man er enig eller uenig, kan man da i det mindste fører en debat. Det er også normal dannelse, at man svare på henvendelser. Det kan jo være der kan komme noget godt ud af det.

I dagens anledning: En glad og lettet forbruger ;-)
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 15:42

Svarer problemet ikke til at man køber en ny bil og fyrer den af i første gear.. Motor ryger og nu vil man have en ny bil?

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 21>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu