recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tape Connection i TV 2 Nyhederne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTape Connection i TV 2 Nyhederne

 Besvar Besvar Side  <12345 21>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

[Du har givetvis ret, men det ændre ikke på, at den almindelige forbruger ikke ved dette. Forbrugeren ved, at en højttalere kan brænde af, men hvad der skal til, er en ukendt faktor.

Så må man sgu døde'mig søge information om emnet. Uvidenhed berettiger på ingen måde til, at man får erstatning for dumhed.

Hvis ikke der skal bare en smule intelligens ind i kampen, så ender vi med amerikanske tilstande, hvor produktvejledninger med forbehold, er tre gange tykkere end brugsforvirringen...

M.v.h.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 17:13
Hvordan er det lige, at TC skal have chancen for at opfylde deres efter sigende 'uspecificerede' garanti, når de ikke engang får lov til at se på højttalerne? Det kan jo meget vel være, at kunden ifølge TC's politik er berettiget en gratis eller måske blot billig reperation, men hvordan skal de kunne finde ud af dét, når kunden går til FKN blot fordi de ikke stak ham 25k lige med det samme han kom og påstod, at højttalerne var i stykker? Der er noget helt galt her, hvis det er sådan folk vil have det skal foregå.

'Tævehøjt' i reklamen er jeg personligt fløjtende ligeglad med; det er en REKLAME der skal sælge produkter, og 'tævehøjt' er alligevel en variabel størrelse. Hvad der kan være 'pisse hamrende højt' for den ene kan være meget normalt for den anden.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Du har givetvis ret, men det ændre ikke på, at den almindelige forbruger ikke ved dette. Forbrugeren ved, at en højttalere kan brænde af, men hvad der skal til, er en ukendt faktor.

Så må man sgu døde'mig søge information om emnet. Uvidenhed berettiger på ingen måde til, at man får erstatning for dumhed.

Der er selvfølgelig grænser for, hvad man kan få erstattet. Det er klart, at du ikke kan få erstatning, for skader, som man kunne have undgået ved at bruge sin almindelige sunde fornuft. Men kræver det speciel viden at benytte et specielt produkt, skal dette fremgå af brugsvejledningen (denne er forbrugeren forpligtet til at læse).

Du kan ikke forvente, at en almindelige forbruger ved, at højttalere kan brænde af, hvis højttaleren forvrænger eller at man ikke bør forlade ens lytteposition, hvis man har et højt lydniveau.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 17:47

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvordan er det lige, at TC skal have chancen for at opfylde deres efter sigende 'uspecificerede' garanti, når de ikke engang får lov til at se på højttalerne?

Det er selvfølgelig uhensigtsmæssigt, at kunden ikke har ville indlevere højttalerne til TC, men hvis kunden ikke har tiltro til forhandleren, vil dette være almindelige adfærd. Det fremgår ikke af købeloven, at forbrugeren skal indleveret produktet til forhandleren, men produktet skal selvfølgelig undersøges, før der kan udøves mangelsbeføjelser. Dette er et område, der normalt ikke har særlig betydning, hvorfor dette ikke er behandlet nærmere i loven. Jeg vil tro, at forbrugeren kan kræve, at en uafhængig tredjemand foretager undersøgelsen af produktet.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

'Tævehøjt' i reklamen er jeg personligt fløjtende ligeglad med; det er en REKLAME der skal sælge produkter, og 'tævehøjt' er alligevel en variabel størrelse.

Det er korrekt, at "tævehøjt" er en variabel størrelse, men dette er dog et tilsagn om, at de pågældende højttalere, kan spille meget højt og forbrugeren må herved kunne forvente, at højttaleren er bygget til at kunne klare denne belastning. Det er absolut uden betydning, at udtrykket er brugt i en reklame, da dette også er et tilsagn der kan sidestilles med en specifikation. Forbrugeren skal kunne henholde sig til de informationer man får af sælgeren, også de der er oplyst i en reklametekst.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 18:14

Citér Det skal nævnes, at vi selvfølgelig i sagens forløb har tilbudt kunden forskellige løsningsforslag, f,eks. nye enheder

Undskyld mig, men står der ikke her at de har tilbudt at skifte enhederne? hvem er det lige der afviser dét, for mig er der en lille bismag af at man har købt noget som man lidt har fortrudt...

Med hensyn til at forlade "lytteposition" vil jeg mene at der tænkes på at man f.eks. går i køkkenet mens man spiller "tævehøjt" hvorfor man ikke kan høre at højttaleren er begyndt at forvrænge, og derfor kan være i fare for at stå af... jeg tolker det ikke som om at man har bevæget sig udenfor "sweet spot" og derfor jo kan sige sig selv at man ikke kan høre hvad der foregår...

Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Citér Det skal nævnes, at vi selvfølgelig i sagens forløb har tilbudt kunden forskellige løsningsforslag, f,eks. nye enheder

Undskyld mig, men står der ikke her at de har tilbudt at skifte enhederne? hvem er det lige der afviser dét, for mig er der en lille bismag af at man har købt noget som man lidt har fortrudt...

Med hensyn til at forlade "lytteposition" vil jeg mene at der tænkes på at man f.eks. går i køkkenet mens man spiller "tævehøjt" hvorfor man ikke kan høre at højttaleren er begyndt at forvrænge, og derfor kan være i fare for at stå af... jeg tolker det ikke som om at man har bevæget sig udenfor "sweet spot" og derfor jo kan sige sig selv at man ikke kan høre hvad der foregår...



Jeg tror ikke at der er ret meget ide i at stille disse spørgsmål til TC. Når sagen kører ved retten, vil det være uklogt for TC at kommentere specifikke ting i et åbent forum.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det er en udbredt (mis)opfattelse, at når skalaen på forstærkerens volumenknap, går til 10, så skal den (læs: højttalerne) også kunne holde til at der spilles på 10.

Du har givetvis ret, men det ændre ikke på, at den almindelige forbruger ikke ved dette. Forbrugeren ved, at en højttalere kan brænde af, men hvad der skal til, er en ukendt faktor. Det er den almindelige opfattelse, at dette kun kan ske, hvis lydniveauet er meget højt.



Måske endda højere end tævehøjt som der er givet garanti for.

Set fra et juridisk synspunkt er det en spændende sag, synes jeg. Forhandleren giver en ikke nærmere specificeret garanti, og kendelsen vælger af udfylde denne garanti med noget ala formodningsreglen. En på mange måder interessant "sanktion" i forhold til den sædvanlige sanktion for at bruge ordet garanti uden at angive hvad den dækker (muligvis en bøde, hvis og såfremt at den overbebyrdede forbrugerombudsmand afsætter tid til sagen).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Citér Det skal nævnes, at vi selvfølgelig i sagens forløb har tilbudt kunden forskellige løsningsforslag, f,eks. nye enheder

Undskyld mig, men står der ikke her at de har tilbudt at skifte enhederne? hvem er det lige der afviser dét, for mig er der en lille bismag af at man har købt noget som man lidt har fortrudt...

Med hensyn til at forlade "lytteposition" vil jeg mene at der tænkes på at man f.eks. går i køkkenet mens man spiller "tævehøjt" hvorfor man ikke kan høre at højttaleren er begyndt at forvrænge, og derfor kan være i fare for at stå af... jeg tolker det ikke som om at man har bevæget sig udenfor "sweet spot" og derfor jo kan sige sig selv at man ikke kan høre hvad der foregår...

efter hvad jeg kan huske, blev han tilbudt nye enheder ja, men skulle også betale noget for dem. igen, efter hvad han selv skrev.

Mvh
Flemming Larsen
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Citér Det skal nævnes, at vi selvfølgelig i sagens forløb har tilbudt kunden forskellige løsningsforslag, f,eks. nye enheder

Undskyld mig, men står der ikke her at de har tilbudt at skifte enhederne? hvem er det lige der afviser dét, for mig er der en lille bismag af at man har købt noget som man lidt har fortrudt...

Med hensyn til at forlade "lytteposition" vil jeg mene at der tænkes på at man f.eks. går i køkkenet mens man spiller "tævehøjt" hvorfor man ikke kan høre at højttaleren er begyndt at forvrænge, og derfor kan være i fare for at stå af... jeg tolker det ikke som om at man har bevæget sig udenfor "sweet spot" og derfor jo kan sige sig selv at man ikke kan høre hvad der foregår...

efter hvad jeg kan huske, blev han tilbudt nye enheder ja, men skulle også betale noget for dem. igen, efter hvad han selv skrev.

Ville de ikke bare undersøge dem først for de kunne sige om garantien dækkede eller ej?

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Det er selvfølgelig uhensigtsmæssigt, at kunden ikke har ville indlevere højttalerne til TC (...)


Jeg synes det er himmelråbende ulogisk, at TC dømmes for ikke at ville overholde deres lovede garanti, når de ikke engang får chancen for at gøre det! Det giver jo ingen mening overhovedet. 'Garanti' betyder selvfølgelig ikke, at alle og enhver bare skal kunne komme og kræve pengene tilbage, med påstanden om at produktet er gået i stykker, så derfor er det jo pænt langt ude, at han bare render til FKN med det samme, som så dømmer til hans fordel.

Jeg siger ikke at TC ikke har begået fejl i denne sag, men de fik jo i første omgang slet ikke en chance for at udbedre skaden hos kunden.

Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Det er korrekt, at "tævehøjt" er en variabel størrelse, men dette er dog et tilsagn om, at de pågældende højttalere, kan spille meget højt og forbrugeren må herved kunne forvente, at højttaleren er bygget til at kunne klare denne belastning. Det er absolut uden betydning, at udtrykket er brugt i en reklame, da dette også er et tilsagn der kan sidestilles med en specifikation. Forbrugeren skal kunne henholde sig til de informationer man får af sælgeren, også de der er oplyst i en reklametekst.


Som nævnt har kunden med garanti også fået at vide, at det kræver det rette udstyr for at man bare kan spille 'tævehøjt'. Men salgssituationen er jo ikke optaget på bånd, så kunden (og FKN) mener selvfølgelig noget andet.

Men selv hvis der bare var blevet skrevet 'højt' i reklamen, eller der var blevet sagt 'højt' da de solgte varen til kunden, så er der jo stadig tale om variable størrelser, der er åbne til fortolkning. Som nævnt opfatter folk 'højt' (og 'tævehøjt') forskelligt, så at dømme TC ud i kulden på baggrund af dette er helt klart useriøst.


Redigeret af Naiera - 31-Marts-2008 kl. 18:53
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 18:58

Enhver højtaler kan ødelægges af en dårlig forstærker. Og med rette forståærker kunne disse højtalere sikkert også spille tævehøjt eller endda ganthøjt...

Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 18:59
+ Der findes mange svindlere i dagens danmark men TC er efter min mening ikke en af dem...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 21>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu