recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TDC TV og HDTV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTDC TV og HDTV

 Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Besked
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af amoll amoll skrev:

Der er dog ét irritaitionsmoment: Sorte bjælker hele vejen rundt på nogle kanaler, f.eks. TV2 News, TV3, TV3+, Kanal 5 og 6'eren. DR og de andre TV2-kanaler m.fl. kan godt fylde hele skærmen.

Jeg er med på at der er sorte bjælker i siden, hvis kanalen sender i 4:3-format, men hvorfor i alverden skal der være hele vejen rundt? Det ser ud som om formatet er korrekt 16:9, men det fylder blot ikke hele skærmen.

Man kan selvfølgelig zoome ind, så det kommer til at passe, men skal man virkelig sidde og zoome ind og ud hele tiden, når man zapper?

Jeg har prøvet diverse indstillinger i menuen, 16:9, 720 og 1080, alle med samme resultat.

Har I andre samme problem eller har jeg misset noget?

Det skyldes måden tv-kanalerne sender signalet på. Udsendelsen er i 16:9, men fordi kanalen kun sender i 4:3 så proppes der sorte bjælker i top/bund. Dette ville på et 4:3 tv betyde at du fik sorte bjælker i top/bund og det ville se rigtigt ud. På et 16:9 er dit billede bredere. Derfor, når du modtager et 4:3 signal vises dette med sorte bjælker i siden. Når udsendelsen så også er i 16:9 så får du de sorte bjælker i top/bund og du står derfor med et billede med sorte kanter hele vejen rundt. Løsningen for dig er at zoom'e. Der burde være en måde at boksen eller TV'et kan zoom'e automatisk når den modtager signalet.

Den "rigtige" løsning er den som du oplever hos bl.a DR og TV: Nemlig at de sender signalet i ægte 16:9. Dette betyder at du får et fuldt billede uden at zoom'e og du får fuldt udbytte af SD-opløsningen, fordi der ikke går noget til spilde i sorte bjælker.

Til top
#Henrik# Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Juni-2008
Status: Offline
Point: 59
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af amoll amoll skrev:

Der er dog ét irritaitionsmoment: Sorte bjælker hele vejen rundt på nogle kanaler, f.eks. TV2 News, TV3, TV3+, Kanal 5 og 6'eren. DR og de andre TV2-kanaler m.fl. kan godt fylde hele skærmen.

Jeg er med på at der er sorte bjælker i siden, hvis kanalen sender i 4:3-format, men hvorfor i alverden skal der være hele vejen rundt? Det ser ud som om formatet er korrekt 16:9, men det fylder blot ikke hele skærmen.

Man kan selvfølgelig zoome ind, så det kommer til at passe, men skal man virkelig sidde og zoome ind og ud hele tiden, når man zapper?

Jeg er enig i at det er irriterende. Jeg havde håbet på at boksen kunne huske zoom-indstillinger pr. kanal, så den f.eks. kunne huske de indstillinger der blev brugt, sidst man så TV2 News - men det kan den altså ikke... Heldigvis kommer TV2 News i ægte 16:9 fra 2. februar :-)

Havde du ikke samme problem på Samsung boksen?

Til top
amoll Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Marts-2005
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2009 kl. 11:32
Tak for tilbagemeldingerne.
Samsung-boksen tilpassede automatisk billedet til at fylde hele
skærmen, så det var kun på 4:3 udsendelser, man kunne se at formatet
ikke var korrekt (NFL-spillere er ikke bare høje, de er også enormt
bredde).
Men der er tilsyneladende ikke en tilsvarende automatisk zoomfunktion
på TDC's boks?
Jeg har et Panasonic tv, som har en automatisk zoom-funktion, men det
ser ikke ud til at det virker, når signalet kommer fra en ekstern boks.
Det er egentligt utroligt, at nogle kanaler stadig udsendes i 4:3, i
betragtning af at vi nu i rigtig mange år har haft 16:9 tv'er.
Hvad med TV3, TV3+ og de øvrige Viasat-kanaler, Kanal 5, 6'eren og
CNN: Er der nogen info om hvornår de skifter til 16:9?


Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2009 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af #Henrik# #Henrik# skrev:


The latest H.264/AVC (MPEG-4) encoding technology, able to deliver a quality HD picture in 6Mbps or less (the same sort of bandwidth required by MPEG-2 for SD today), and a quality SD picture in 1Mbps or less.

Citatet er fra en producent af encoding chips: http://www.telairity.com/solutions.html




Man skal ikke tro alt man leser.  Når til og med uttalesen  kommer fra en produsent av H.264 utstyr så bør man ta det med en klype salt.   Det overdrives  gjerne litt for å få solgt mer. 
Har også sett info som sier at 3Mbps er tilstrekkellig for MPEG2 SDTV. Det er ikke jeg helt enig i men det er en annen sak, faktisk er ikke 3Mbps tilstrekkelig for H.264 SD en gang. De fleste H.264 SD kanalene i Norsk DVB-T sender variabel bitrate opp til 5Mbs. Dvs. behovet for 5Mbps vil av og til være tilstede(spesielt under  sportsending).  3Mbps gjennomsnitt er trolig ok for H.264 SD TV.  At HDTV skulle kunne kjøres på 6Mbps(sannsynligvis 720p) går nok men trolig ikke uten sterkt redusert kvalitet. 

Bitrate behovet vil også avhenge veldig av innholdet som skal sendes. En film er f.eks. noe av det som krever minst bitrate mens en fotball kamp krever betydlig mer.  Er innholdet krevende (som f.eks. fotball) så er ikke H.264 like effektiv som den f.eks. vil være på filmbasert materiale.


Hvis man er likeglad med kvaliteten så kan H.264 og MPEG2 benytte svært lave bitrater.

I øyeblikket sendes HD sport kanaler som regel med minimum 15Mbps. Canal+Sport HD benytter f.eks. opp til 20Mbps.  Sky sender også sine sportshd kanaler med ca. 18Mbps.

Jeg ser FA Cup på ITV HD (via parabolen) nå og bildene er liksom ikke så klare som de pleier å være på f.eks. Canal+Sport HD.  Når jeg sjekket H.264 bitraten til ITV HD så er den kun på 10.6Mbps.


Redigeret af Bobben - 24-Januar-2009 kl. 15:18
Til top
mien Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2009 kl. 01:13

Hej alle sammen.

Først vil jeg lige sige, at det er dejligt at høre så mange som har positive oplevelser med TDC TV!

Det er lidt tid siden jeg har skrevet sidst, og der er kommet en del kommentarer til div emner.

Først vil jeg sige, at det som var i kogegryderne (og som de fleste af jer nok har regnet ud) var det nye TDC Home Trio som er en samlet pakke til en stærk pris.

Mht. antal mbit for at køre HD på TDC TV, så har jeg forhørt mig (og det skal siges at jeg ikke selv er meget teknisk) men det er noget med at signalet bliver udsendt "interlaced" som gør at det fylder mindere...!?

Inden i spørger mig om hvilket type signal det bliver sendt ud i, skal jeg sige at jeg ikke ved det.

Lanceringen for HD er endnu ikke fastsat, men der er forventet en sommerlancering.

VDSL dato er endnu ikke fastsat, og jeg har ingen relevant info. Desværre!

Håber det kan hjælpe lidt

Til top
bang_22 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2009 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af mien mien skrev:

Hej alle sammen.

Først vil jeg lige sige, at det er dejligt at høre så mange som har positive oplevelser med TDC TV!

Det er lidt tid siden jeg har skrevet sidst, og der er kommet en del kommentarer til div emner.

Først vil jeg sige, at det som var i kogegryderne (og som de fleste af jer nok har regnet ud) var det nye TDC Home Trio som er en samlet pakke til en stærk pris.

Mht. antal mbit for at køre HD på TDC TV, så har jeg forhørt mig (og det skal siges at jeg ikke selv er meget teknisk) men det er noget med at signalet bliver udsendt "interlaced" som gør at det fylder mindere...!?

Inden i spørger mig om hvilket type signal det bliver sendt ud i, skal jeg sige at jeg ikke ved det.

Lanceringen for HD er endnu ikke fastsat, men der er forventet en sommerlancering.

VDSL dato er endnu ikke fastsat, og jeg har ingen relevant info. Desværre!

Håber det kan hjælpe lidt



Hej mien og andre,

Jeg står og skal til at bestille TDC Home Trio, og har i den forbindelse lige et par stpørgsmål.

1) Du skriver at der forventes en sommerlancering af HD til TDC TV. Ved du om det stadig holder stik?

2) Derudover vil der så være en fordel i at vente med at få TDC TV indtil HD lanceres? Det kunne være man skal have ny boks eller der kommer kampagnetilbud kun for nye kunder?

3) Hvis jeg bestiller Home Trio med 10Mbit, kan jeg så senere opgradere til de 20Mbit for samme beløb som hvis jeg bestiller det med det samme (altså +49kr/md)? Ved nemlig ikke om jeg får brug for det.

4) Jeg bor ca. 2,5km (fugleflugt) fra en TDC telefoncentral, og jeg har fået bekræftet at jeg kan få TDC TV. Er der nogen der kan give et bud på hvilken båndbredde jeg kan hive i land?

Jeg håber på svar på trods af dette er en forholdsvis gammel tråd. Super forum iøvrigt!

/Christian
Til top
culrich Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2009 kl. 12:00

Hejsa Christian,

4)

du skal ikke regne med at kunne hive meget mere end 8 Mbit ud af din linie, da du skriver 2,5 km. Det er nok nærmere 3 km for kobberparret.

http://en.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.1

Så det vil ganske givet ikke have en reel værdi at opgradere til 20 Mbit.

/Christian



Redigeret af culrich - 23-April-2009 kl. 12:05
Til top
arkivaren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2009 kl. 12:44
49,00 kroner er korrekt. Du kan til enhver tid op- og nedgradere. Der er ingen gebyr.

Du vil også med nuværende boks kunne modtage HD.

Desuden fortalte teknikeren mig, at der snart kom "start forfra".

Har TDC Home Trio i 14 dage nu, og er meget tilfreds. Kører væsntligt bedre end Zaptor.

Du kan ved at ringe til TDC få at vide nøjagtigt, hvilken hastighed, der er mulig hos dig.
Kerteminde Antenneforening
Kunde nr. 9319826
Til top
bang_22 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2009 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af culrich culrich skrev:

Hejsa Christian,

4)

du skal ikke regne med at kunne hive meget mere end 8 Mbit ud af din linie, da du skriver 2,5 km. Det er nok nærmere 3 km for kobberparret.

http://en.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.1

Så det vil ganske givet ikke have en reel værdi at opgradere til 20 Mbit.

/Christian



Ja jeg kan godt se det ikke giver meget mening med en opgradering. Desuden ser det så også ud til at jeg ikke vil få glæde af VDSL i fremtiden!

Oprindeligt skrevet af arkivaren arkivaren skrev:

49,00 kroner er korrekt. Du kan til enhver tid op- og nedgradere. Der er ingen gebyr.

Du vil også med nuværende boks kunne modtage HD.

Desuden fortalte teknikeren mig, at der snart kom "start forfra".

Har TDC Home Trio i 14 dage nu, og er meget tilfreds. Kører væsntligt bedre end Zaptor.

Du kan ved at ringe til TDC få at vide nøjagtigt, hvilken hastighed, der er mulig hos dig.


Ingen gebyr hos TDC! Det er jo super, men nu ser det så alligevel ud til at jeg ikke kan få så meget ud af en opgradering alligevel.

Lyder også godt at jeg ikke skal ud og investere i ny boks lige foreløbig. Hvad vil "start forfra" sige?

Jeg må hellere få ringet og oplyst præcis båndbredde.

Tak for hjælpen!
Til top
arkivaren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 00:47
Lidt sent svar.

"Start forfra" vil sige, at du kan se en udsendelse som er startet forfra uden at have optaget den. Altså hvis du er hjemme 19.15 pg vil se nyhederne, vælger du "start forfra" og kan så se udsendelsen fra begyndelsen.
Kerteminde Antenneforening
Kunde nr. 9319826
Til top
Marco Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Januar-2005
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 334
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 18:33

TDC melder igen ud af HDTV og Start Forfra kommer til TDV TV "i løbet af 2009" - men denne gang i en ny omtale, så der er sikkert noget om snakken :-)

"I løbet af 2009 kommer der bl.a. HDTV som giver en helt unik oplevelse af både billede og lyd. Du får også mulighed for at starte forfra i en udsendelse, hvis du kommer for sent ind i et program."

Citat fra http://privat.tdc.dk/publish.php?id=21333&dogtag=f5_p_tv _kamp

Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 20:59

Ja *GG* det skrev de osse i 2008.... at HDTV kommer på TDC-TV.

Lad os nu se, fedt bliver det ihvertfald når.... det kommer.

Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu