recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Teori vs praksis med to subs
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Teori vs praksis med to subs

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 19:05
Læs op på MSO. Det kan det du efterspørger, når du har en måling fra sub position 1 og fra position 2, kan målingerne summeres og du får vist den forventede frekvens gang evt på flere lytte positioner, med forskellige crossovers, EQ osv. Og ja det er meget præcist hvis du er lidt omhyggelig Wink
Jeg har 6 subs, og med dem rammer MSO's forudsigelser glimrende.
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1033
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2021 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Læs op på MSO. Det kan det du efterspørger, når du har en måling fra sub position 1 og fra position 2, kan målingerne summeres og du får vist den forventede frekvens gang evt på flere lytte positioner, med forskellige crossovers, EQ osv. Og ja det er meget præcist hvis du er lidt omhyggelig Wink
Jeg har 6 subs, og med dem rammer MSO's forudsigelser glimrende.
@armani-tromas, vil du anbefaler minidsp frem for dspeaker antimode?
Frank


Redigeret af Frank13 - 18-Oktober-2021 kl. 21:09
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2021 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Læs op på MSO. Det kan det du efterspørger, når du har en måling fra sub position 1 og fra position 2, kan målingerne summeres og du får vist den forventede frekvens gang evt på flere lytte positioner, med forskellige crossovers, EQ osv. Og ja det er meget præcist hvis du er lidt omhyggelig Wink
Jeg har 6 subs, og med dem rammer MSO's forudsigelser glimrende.
@armani-tromas, vil du anbefaler minidsp frem for dspeaker antimode?
Frank

Ja i allerhøjeste grad, men kun hvis du har mod på lidt læsning/nørderi. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2021 kl. 12:11
Thomas, tak for svar! Tillægsspørgsmål: er den halvt så billige originale MiniDSP 2x4 stadig noget værd i forhold til 2x4 HD, hvis man blot skulle styre 1-2 subs?

Redigeret af jacobe - 19-Oktober-2021 kl. 12:12
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2021 kl. 12:47
Jeg bruger miniDSP 2x4 balanced, da jeg bruger PA forstærkere til at drive mine subs. Ellers har den vist samme spec. som den alm. 2x4. Så vidt jeg ved, er den eneste fordel som HD har i forbindelse med MSO, at den kan lave længere delay end 7.5 ms. Jeg har dog ikke haft brug for mere end det, da mit rum er relativt lille.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2021 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Thomas, tak for svar! Tillægsspørgsmål: er den halvt så billige originale MiniDSP 2x4 stadig noget værd i forhold til 2x4 HD, hvis man blot skulle styre 1-2 subs?



Han kommer ind på det i starten:)
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1033
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2021 kl. 06:25
Er det forstået rigtigt, at hvis jeg køber mig en minidsp og så laver en måling, så kan jeg ændre på resultatet af målingen "offline", sådan at jeg ikke behøver at lave en ny måling hver gang jeg laver en ændring for at se resultatet? Sikkert et fjollet spørgsmål for jer som har en minidsp og har brugt en længe, men er noget ny og uvidende i dette måle game...
Frank
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2021 kl. 08:17
Konkret svar på dit spørgsmål: REW kan lave en 'sum' funktion af to målinger. Det kræver at du har loop back (google) så du får målt tiden også. Der kan du bruge én subwoofer og måle forskellige steder og simulere summen. Plejer at være ok retvisende.

Men som Mefisto så pænt skriver (og fik en lussing tilbage af dig...): Hvilke problemer forsøger du at løse? Det bør være det første du svarer på. 

EDIT: REW tricket bliver meget omstændigt hvis du vil se på mere end én lytteposition. Og kun at se ud fra én måleposition er ikke godt. MSO som andre skriver kan gøre livet nemmere her. 


Redigeret af Jonas_h - 22-Oktober-2021 kl. 08:42
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2021 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Men som Mefisto så pænt skriver (og fik en lussing tilbage af dig...): Hvilke problemer forsøger du at løse? Det bør være det første du svarer på. 

Nej, Jonas, det bør det faktisk ikke .... Jeg stillede et enkelt spørgsmål ("i øst") og fik et svar ("i vest").

Hvis jeg har specifikke problemer jeg gerne vil bede om hjælp til, så spørger jeg altid mere konkret. Det ved du da.

Men mange tak for dit konkrete svar Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2021 kl. 08:34
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Thomas, tak for svar! Tillægsspørgsmål: er den halvt så billige originale MiniDSP 2x4 stadig noget værd i forhold til 2x4 HD, hvis man blot skulle styre 1-2 subs?



Han kommer ind på det i starten:)

Tak, JohnConnor!Thumbs Up
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2021 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Men som Mefisto så pænt skriver (og fik en lussing tilbage af dig...): Hvilke problemer forsøger du at løse? Det bør være det første du svarer på. 

Nej, Jonas, det bør det faktisk ikke .... Jeg stillede et enkelt spørgsmål ("i øst") og fik et svar ("i vest").

Hvis jeg har specifikke problemer jeg gerne vil bede om hjælp til, så spørger jeg altid mere konkret. Det ved du da.

Men mange tak for dit konkrete svar Smile

Ellers er emnet om flere subs ikke så simpelt som øst og vest. Og der var en venlig sjæl som prøvede at perspektivere og hjælpe og evt spare dig fra 20 timers arbejde og en ny subwoofer. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2021 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

... Og der var en venlig sjæl som prøvede at perspektivere og hjælpe og evt spare dig fra 20 timers arbejde og en ny subwoofer. 

Igen, hvis det var dét jeg ville undgå, så havde jeg spurgt: "kan jeg med REW spare mig selv for 20 timers arbejde og en ny subwoofer?"

I mit svar til Mefisto skrev jeg tydeligt, at jeg godt var klar over at han bare ville hjælpe.

Så helt ærligt, Jonas ... slip det.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu