recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Teori vs praksis med to subs
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Teori vs praksis med to subs

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2021 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Én ting er teori, en anden er praksis. Så, inden jeg går ud og investerer i endnu en dyr subwoofer vil jeg lige spørge:

Hvis du kun har én sub, og med REW tager en måling med din sub på placering nr. 1 og dernæst flytter den samme sub til placering nr. 2 og tager en ny måling ... kan man så på nogen måde antage, at gennemsnittet af de to målinger giver en indikation af, hvordan to subs ville performe i rummet? Eller går al teori fløjten, når begge subs spiller, i stedet for blot én ad gangen?

Jeg har to identiske subs og når jeg med den ene fandt en måling som jeg ville gå videre med og lod den stå, for så at flytte den anden rundt til jeg fandt en måling som jeg mente ville supplere den anden godt, så er det hos mig at teorien er bedre end virkeligheden.
Frank

Her er teori og praksis det samme og går hånd i hånd. Teorien siger netop at man _ikke_ kan se på to gode individuelle målinger og forvente en god måling når de spiller sammen. 

Så du bekræfter at teorien passer med virkeligheden :) 
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1033
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2021 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Én ting er teori, en anden er praksis. Så, inden jeg går ud og investerer i endnu en dyr subwoofer vil jeg lige spørge:

Hvis du kun har én sub, og med REW tager en måling med din sub på placering nr. 1 og dernæst flytter den samme sub til placering nr. 2 og tager en ny måling ... kan man så på nogen måde antage, at gennemsnittet af de to målinger giver en indikation af, hvordan to subs ville performe i rummet? Eller går al teori fløjten, når begge subs spiller, i stedet for blot én ad gangen?

Jeg har to identiske subs og når jeg med den ene fandt en måling som jeg ville gå videre med og lod den stå, for så at flytte den anden rundt til jeg fandt en måling som jeg mente ville supplere den anden godt, så er det hos mig at teorien er bedre end virkeligheden.
Frank

Her er teori og praksis det samme og går hånd i hånd. Teorien siger netop at man _ikke_ kan se på to gode individuelle målinger og forvente en god måling når de spiller sammen. 

Så du bekræfter at teorien passer med virkeligheden :) 

Det glæder mig at du siger sådan, for så er det ikke mig der er helt galt på den her i stuen. Har virkelig prøvet at flytte og flytte på mine små subs og undret mig over at det ikke bare var lige til, når nu "a" målte på en måde og "b" på en anden  🙂 Det er virkelig noget af en øvelse at ramme plet, men det har jo også sin charme...
Frank
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2021 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Det er virkelig noget af en øvelse at ramme plet, men det har jo også sin charme...

Jep, men frem for alt er det sjovt at eksperimentere, uanset om det bliver godt eller skidt! Embarrassed
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2021 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Én ting er teori, en anden er praksis. Så, inden jeg går ud og investerer i endnu en dyr subwoofer vil jeg lige spørge:

Hvis du kun har én sub, og med REW tager en måling med din sub på placering nr. 1 og dernæst flytter den samme sub til placering nr. 2 og tager en ny måling ... kan man så på nogen måde antage, at gennemsnittet af de to målinger giver en indikation af, hvordan to subs ville performe i rummet? Eller går al teori fløjten, når begge subs spiller, i stedet for blot én ad gangen?

Jeg har to identiske subs og når jeg med den ene fandt en måling som jeg ville gå videre med og lod den stå, for så at flytte den anden rundt til jeg fandt en måling som jeg mente ville supplere den anden godt, så er det hos mig at teorien er bedre end virkeligheden.
Frank

Her er teori og praksis det samme og går hånd i hånd. Teorien siger netop at man _ikke_ kan se på to gode individuelle målinger og forvente en god måling når de spiller sammen. 

Så du bekræfter at teorien passer med virkeligheden :) 

Det glæder mig at du siger sådan, for så er det ikke mig der er helt galt på den her i stuen. Har virkelig prøvet at flytte og flytte på mine små subs og undret mig over at det ikke bare var lige til, når nu "a" målte på en måde og "b" på en anden  🙂 Det er virkelig noget af en øvelse at ramme plet, men det har jo også sin charme...
Frank
Et godt fif for at komme hurtigere frem til et godt resultat (hvis du har et nogenlunde rektangulært rum): Placerer du to subs og måler samtidigt på dem vil de opføre sig om der var en enkelt sub placeret midt mellem dem.

(Det forudsætter identiske subs og identisk level/delay)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu