|
|
Besvar ![]() |
Side <12345 26> |
Forfatter | ||||
Websurfer11 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 222 |
![]() |
|||
ja, indtil resultatet behager dig? ? Redigeret af Websurfer11 - 10-November-2006 kl. 19:25 |
||||
![]() |
||||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|||
Hvor får du fra at de har problemer med at kalibrere plasmaen ? Alle TV er justeret og testet under samme forhold - hvorfor skulle testerne være bedre til at justere et LCD end et Plasma ? De er jo alle nogle glade amatører - hvis man skal vurdere holdningen her. Det skulle jo netop komme plasmaen til gode da man må formode det kræver et større kalibreringsarbejde at få en LCD til at stå godt end et plasma, eller ? Men hvis det virkelig forholder sig sådan at det er sværere at kalibrere et plasma for at få et godt billede, er det da ikke særlig god reklame, for så er der helt sikkert mange købere der sidder og ser på dårligt kalibrerede plasmaer - det er jo trods alt ikke alle der ofrer en proffesionel kalibrering hos Otto. Er det så svært at acceptere at folk opfatter billeder forskelligt, og nogen syntes åbenbart bedre om visse LCD fremfor visse plasma ? - det er da ikke nogen katastrofe, og betyder ikke at dit plasma er dårligere end det var igår.
Redigeret af spawn - 10-November-2006 kl. 19:56 |
||||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||||
![]() |
||||
troelsit ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Marts-2006 Status: Offline Point: 910 |
![]() |
|||
Interessant test! |
||||
![]() |
||||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|||
De testede ikke kun med HDTV men også med SDTV fra samme selector "Så for at teste fjernsynene simultant med ens HD- og digitale Standard Definition-signaler satte vi samtlige tv op ved siden af hinanden med hver sin identisk indstillede HD Selector Boks i TDC Kabels TV's kontorer på Amager Strandvej."
|
||||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||||
![]() |
||||
troelsit ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Marts-2006 Status: Offline Point: 910 |
![]() |
|||
Sorry - Havde jeg misset |
||||
![]() |
||||
lrev ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2012 |
![]() |
|||
Hej! Hvorfor vælger du nu at bruge denne såkaldte TEST som "sandhedsvidne"???????? Det gør jeg IKKE kan jeg så sige dig-prøv at kig dig om efter andre anmeldelser af NAD-alle dem jeg har set,siger samstemmende at det er ALT for dyrt,og at andre som Sony,Samsung,Philips giver laaaangt bedre billede til en betydelig lavere pris.Men du vælger så at tro den første POSITIVE test du ser af apparatet.Du har jo allerede bestemt dig-du ville bare lige bekræftes herinde,og da du ikke blev det så valgte du i stedet at blive fornærmet. Hva `er der i vejen med at bruge øjnene og selv bedømme det?Du MÅ da kunne se med egne øjne at det langt fra er godt nok til prisen?Og hvis ikke du kan se det,så mener jeg seriøst at du skulle tage og købe det. lrev p.s: Ska lige siges at jeg selv har haft NAD 102 som mit "udvalgte"-men kom til den konklusion at det slet,slet ikke er prisen værd. Redigeret af lrev - 11-November-2006 kl. 08:34 |
||||
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
|
||||
![]() |
||||
Tape Connection ![]() Branche Medlem ![]() Oprettet: 21-November-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1758 |
![]() |
|||
Seriøsiteten af testen kan vi altid diskutere, men det er sådan set urelevant for din diskussion: Det relevante er at et LCD og et plasma per definition vil vise billedet på to meget forskellige måder. Hvis vi lægger fanatismen på hylden, så ER det bare sådan at det er langt mere relevant hvad du helt præcist lægger vægt på, end hvad en anmelder, andre forum-brugere, eller jeg selv, synes er bedst. Du BEHØVER slet ikke tro mere på en seriøs test end på "halvfanatiske indlæg" - tro dog på dine egne øjne i stedet for! Det kræver sådan set ikke så forfærdeligt meget, for at teste hvilket tv man selv synes er bedst er faktisk relativt nemt. Det svære er at udføre en objektiv test, hvor éns vurdering skal gælde for alle der læser testen. Din egen subjektive holdning er meget mere værd for dig, end andres nok så objektive holdning, for det er dig der skal kigge på fjerneren. Det kræver "bare" at du tager lidt styring på hvilke billeder der bliver vist på tv'ene, og at du har en rimelig fornuftig idé om hvordan du vil have vist dine billeder. Den suverænt bedste måde at vurdere om du skal købe et Pioneer eller et NAD er at holde op med at læse mere om dem. Du har formentligt allerede nu spekuleret dig til døde, du skal ud og kigge! Find et par DVD-film i samlingen, som er godt produceret, og som du har en rimelig idé om hvordan skal se ud. Hold dig fra Bruckheimer-film, de er svære at bedømme billedkvalitet ud fra. Gladiator er altid god, og tag gerne en "ubehandlet" film som f.eks. Æblemostreglementet med, hvor du har nogle meget naturlige optagelser uden kunstige effekter. Kig på helheden, frem for at fluekneppe bestemte detaljer - det relevante er ikke om billedet er 100% perfekt, men om der er noget der ødelægger film-oplevelsen. TV'ene er generelt rigeligt forskellige til at du ikke behøver gå i småtings-afdelingen. Hvis du vil gøre det helt seriøst, så køb ISF test-disc'en, med lidt øvelse kan du pille 95% af tv'ene på markedet fuldstændigt fra hinanden med dén skive - der er blandt andet et suverænt test-billede til at vurdere gengivelsen af hudfarver. Når du har fundet de skiver du vil bruge til at bedømme ud fra, så gå ind i nogle butikker og bed om at se dine DVD'er på tv'ene. Se gerne andre kilder også, men selve bedømmelsen skal være på dine egne skiver, fordi det er den eneste sikre fællesnævner mellem butikkerne. Det er en dødssejler at forsøge at bedømme tv på tværs af butikker på et almindeligt antennesignal - det skal være en tilføjelse, men ikke den egentlige test. Hvis du ved hvad du går efter, behøver du ikke bruge mere end 5 minutter per tv med dine egne skiver. Hvis du forbereder dig grundigt, så kan du med 5-10 minutters kigning på hvert tv svare meget mere retningsvisende (i forhold til dig selv, vel at mærke) end enhver test, uanset seriøsitet. Det pudsige omkring folks generelle måde at vurdere billedkvalitet på er, at jeg yderst sjældent oplever at folk bruger mere end maksimalt et minut på ganske enkelt at stille sig i den rigtige afstand til tv'et, og bare kigge. Stop detalje-fikseringen, lad være med at spilde tiden på at stå en meter fra skærmen og lede efter dithering-støj - stil dig i den afstand du skal bruge, se en velkendt kilde, og se på om det fungerer eller ej - og kig lidt mere end 30 sekunder, før du _eventuelt_ går i detaljer. Stol på dine egne øjne - den bedste rådgiver du kan finde er dig selv! |
||||
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk |
||||
![]() |
||||
Websurfer11 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 222 |
![]() |
|||
Tak for et yderst kompetent svar. Du har sikkert helt ret i at jeg må ud at kigge en ekstra gang. Det skal siges jeg har set både Pioneer plasma tv´et og NAD LCD tv´et - men der er bare den hage ved det, at der er nok gået ca 10-12 forhandlerbesøg mellem besøgene hos de respektive forhandlere. Ud fra din beskrivesle kan jeg også godt se, hvilke fejl jeg måske har begået - jeg har godt nok for det meste kontaktet forhandleren og fået en demonstration af indstillingsmuligheder og stået og kigget og lyttet på må og få. Men billedmaterialet har altid været det, der har været for hånden i de enkelte forretninger, og kvaliteten af det analoge signal har været ret svingende. Redigeret af Websurfer11 - 11-November-2006 kl. 09:54 |
||||
![]() |
||||
Tape Connection ![]() Branche Medlem ![]() Oprettet: 21-November-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1758 |
![]() |
|||
Hvis de har behov for at justere på tv'ene alt efter kildematerialet, så er det enten fordi de har en forskruet holdning til hvordan billeder skal gengives, eller også fordi de har justeret dem forkert (det første medfører normalt også det andet).
Det er en lidt kryptisk ting: For det første vil jeg lige understrege at jeg ikke har specielt meget imod at man anbefaler LCD, hvis man gør det ud fra saglige argumenter. Det er helt fair at prioritere anderledes end jeg gør. Det jeg godt kunne tænke mig at vide er: Hvornår er man amatør, og hvornår er man professionel? Skal vi følge ordets betydning, så er man professionel når man lever af det arbejde man udfører. Hvis testeren lever af at teste alverdens ting og sager, så er han vel professionel - det betyder ikke at gøre ham dygtig, slet ikke inden for det enkelte område. Hvis vi definerer en "professionel" som en "ekspert", så ville en professionel under ingen omstændigheder vurdere tv'ene på den måde der er beskrevet i teksten. I mine øjne er enhver test der ikke er bakket op af målinger på ingen måde professionel. Ikke at målingerne skal afgøre hvad der er bedst, men det siger en del om testerens evne til at pege ud hvad der er årsag til et givent problem i billedet. På den led er eksempelvis flatpanels.dk et langt mere professionelt foretagende end PCworld. For det andet, omkring justering af LCD vs. plasma: LCD'ens største styrke er i bund og grund evnen til at vise billedet forkert på en flot måde. Plasmas styrke er evnen til at vise billedet rigtigt. Hvis du ikke kan finde ud af at justere tv'ene tilnærmelsesvist rigtigt, så vil du - forudsat at du ikke går efter det mest korrekte billede, men efter det "flotteste" - ikke få nogen nævneværdig fordel ud af plasma'ens styrker. Dette er dog en meget relativ ting, jeg vil hellere kigge på et Pioneer plasma i standard-indstillingerne, end på et Philips 9731 i den absolut bedste kalibrering jeg kan give den. I bund og grund er jeg lodret uenig i mange af de ting de skriver - eksempelvis skriver de at Pioneer's plasma er blålig i det sorte. Dét er et meget simpelt spørgsmål om justering, men selv i standard-indstillingerne, så er de fleste LCD'er _MEGET_, og vi snakker __MEGET__, værre på lige præcist dette punkt. At man kan nævne dét på en Pioneer, og udelade det fuldstændigt på alle LCD'erne, vidner i mine øjne udelukkende om at man på forhånd har besluttet sig for at man vil lave en artikel der siger noget andet end at Pioneer er bedst - og så rakker man den ned for nogle ting som den for det første gør bedre end de fleste, for det andet ret nemt kan justere helt væk.
Det er mindst lige så meget et spørgsmål om øjnene der ser - jo mindre man lægger vægt på korrekt farvegengivelse, jo mindre vinder plasma'erne. Men som sagt, så er jeg ikke enig i konklusionerne i PC-world, så jeg er i bund og grund heller ikke enig i at et plasma er sværere at kalibrere, i høj grad tværtimod.
Det har jeg personligt intet problem med overhovedet. Jeg ejer ingen af delene, og jeg tjener det samme hvadenten du betaler 20k for et plasma eller 20k for et LCD (fra et økonomisk synspunkt burde jeg vel anbefale LCD, for så kan man hive flere kroner ud af folk). Dét jeg har problemer med er en helt række andre ting: Folk der vælger LCD fordi "det skal man jo, det er jo det nye, alle folk siger jo" osv. har jeg et problem med. Folk der påstår at "nu har LCD overhalet plasma", fordi de selv foretrækker LCD, har jeg et problem med - det vil alle dage være fordele og ulemper der opvejes, og det ene kommer derfor aldrig til at "overhale" det andet. Folk der ikke kan acceptere at plasma per definition har potentialet til (i hvert fald p.t.) at gengive farver og lys mere korrekt, har jeg et problem med. Og i den forbindelse nok så væsentligt: Folk der ikke mener at en korrekt gengivelse af billedet i forhold til de gældende standarder er dét mål man bør gå efter har jeg _i høj grad_ et problem med. Med andre ord: Jeg har ikke noget imod at man vælger LCD, hvis det er dét der passer bedst til ens behov. Dét jeg har noget imod er at 80-90% af befolkningen _reelt_ har et behov der _skriger_ plasma, men fordi de er misinformerede, vælger flertallet af dem LCD. For lige at vende tilbage til testen: Hvis vi antager at LCD vs. Plasma per definition er et spørgsmål om fordele og ulemper, og ikke at det ene er bedre end det andet (hvilket jeg aldrig har oplevet nogen være uenige i?), så kan en test der skal udråbe en vinder per definition aldrig være objektiv! Det vil være et subjektivt valg mellem fordelene og ulemperne. Og hvorfor er det at man skal stole på andres subjektive valg - specielt når det skriger til himlen at anmelderen bare er en almindelig små-entusiastisk forbruger der tilfældigvis får løn for det han laver? Den eneste måde at lave en bare nogenlunde objektiv sammenligning mellem LCD og plasma er at fastlægge et helt specifikt mål for hvad det er man vil opnå (og hvorfor så ikke vælge det indlysende: At gengive billederne ud fra de samme standarder som billederne er _skabt_ ud fra?). Derefter kan man så forholde sig til hvor gode skærmene er til at opfylde dette mål. Det vil aldrig være helt objektivt, men det vil i det mindste være noget mere troværdigt. Som en lille P.S., så forsøger jeg at få tid til på et tidspunkt at skrive et par indlæg omkring mit synspunkt på hvilket mål man skal gå efter, og ikke mindst hvorfor, samt hvordan man finder ud af hvilket tv der bedst opfylder målet. Det er bare lidt tidskrævende at skrive den slags indlæg, og tid er ikke det jeg har mest af p.t.... |
||||
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
![]() |
||||
nextgeneration ![]() Pause fra forummet ![]() Oprettet: 16-September-2006 Status: Offline Point: 1052 |
![]() |
|||
LCD'ens største styrke er i bund og grund evnen til at vise billedet
forkert på en flot måde. Plasmas styrke er evnen til at vise billedet
rigtigt.
Det er vel hovedet på sømmet ![]() Problemet er når mange siger det står flot, er det så flot eller flot .......... Redigeret af nextgeneration - 11-November-2006 kl. 11:57 |
||||
![]() |
||||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12336 |
![]() |
|||
Ja, det er den! Jeg købte den hos TC for en uge siden. Jeg var der i forgårs og der så de ud til i hvert fald at have én tilbage, men jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige hvad de havde liggende på lageret. |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 26> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |