recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - The Purple Room Cinema
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketThe Purple Room Cinema

 Besvar Besvar Side  <1 12131415>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2020 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det lyder som om, der er noget galt med den konkrete højttaler? Eller en EQ der er gået amok og boostet ting den ikke skal booste.
Det er ikke én enkelt højttaler, der er problemer med - det er begge Beta 50 fronter og min 360 center, der lyder sådan. De har alle samme 1" diskant. Og nej - der er helt styr på EQ'en. Det er derfor jeg ikke forstår, hvordan de kan lyde sådan, medmindre det er meningen Wacko
Jeg overvejer seriøst midlertidigt at anvende mine over 30 år gamle Mission-højttalere som fronter, som ellers bare skulle nyde deres otium som surround-back ...
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2020 kl. 22:52
Den følelse, når man tænker: "fuck it!" og bestiller en ny centerhøjttaler ... Cool
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2020 kl. 09:31
Overvejer du at skifte fra Infinity til andre producenter for ikke at opleve det med diskanterne igen?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2020 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Overvejer du at skifte fra Infinity til andre producenter for ikke at opleve det med diskanterne igen?

Modsat i går, svarer jeg gerne denne gang - ja, har købt noget helt andet: XTZ. Når jeg tænker over det bliver det faktisk første gang i omkring 20 år, at jeg har købt en fabriksny højttalere! De sidste mange højttalere jeg har ejet har jeg enten arvet eller købt brugt, og det er jeg sgu nok færdig med. Jeg overtog alle Beta'erne, da jeg mødte min forlovede (jf. historien i allerførste indlæg i denne tråd), og da var de allerede over 10 år gamle. Det er jo som sådan ingen alder for en god højttaler, men som tidligere nævnt er de CMMD-diskanter enten bare skrøbelige og bliver slidt over tid, eller også har Infinity lavet lidt af en bommert mht den lave delefrekvens. Jeg synes ikke jeg på nogen måde har mishandlet højttalerne, så set i bakspejlet er de måske ikke det fedeste valg til hjemmebio. Subwooferen, som døde under Interstellar, var derimod en uheldig kombination af et dødeligt våben i hænderne på en dengang ikke så subwoofer-erfaren person, og jeg lærte af det.
Beta 50'erne bliver nok også skiftet ud, lige så snart der er råd til det, men desværre nok ikke i år, hvor der også lige skal bruges SEK 125.000:- på nyt tag Unhappy

For fem år siden havde jeg ikke tøvet med at anbefale andre at købe brugte Infinity Beta-serie højttalere. I dag vil jeg på det kraftigste fraråde det.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2020 kl. 11:20
Hvis jeg måtte for konen ville jeg tage den med i seng hver aften:




XTZ 95.33, vor nye centerhøjttaler i "The Purple Room". Hold kæft, den spiller dejligt, men bevares, der skulle heller ikke meget til for at være bedre end Beta C360'eren i dens nuværende tilstand. Jeg har tænkt mig at eksperimentere med at skifte kondensatorer i sidstnævnte, og hvis det virker bliver den formodentlig solgt, ikke installeret igen. 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2020 kl. 16:52
Jeg har det lidt som om, jeg lige har slået op med en kæreste, selvom jeg egentlig elskede hende.

Stik imod forventning har jeg netop returneret XTZ 95.33 centerhøjttaleren jeg købte for en måned siden. Ikke, fordi der var noget som helst galt med den, den spillede virkeligt lækkert, især efter de første 2-3 uger, men nu har jeg udskiftet samtlige kondensatorer i både mine Beta 50 fronter og C360 center, og jeg er dybt chokeret over resultatet! Jeg har ALDRIG hørt dem spille så godt! Overhovedet ingen tvivl om, at de fleste af de originale caps var helt skæve. Så C360'eren er tilbage i setup'et, selvom jeg nærmest var parat til at smide lortet ud for nogle uger siden LOL

Desuden har jeg anskaffet mig en UMIK-1 og kunne dermed også måle forskellen, men sjovest har det nu været at optimere lyden efterfølgende. Må sgu indrømme, at man bliver lidt grebet af det ...

Hej, jeg hedder Jacob, og jeg er nu også en "måletosse" EmbarrassedGeek

Afslutningsvist vil jeg igen slå et slag for Fyndbørsen, og deres fremragende kundeservice; de har 30 dages "Try & Buy" og stiller ingen spørgsmål. Bekendtskabet med den center var virkeligt positivt, og jeg kunne sagtens finde på at købe XTZ en anden gang, måske et par subs.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2020 kl. 23:40
Der sker jo ikke så meget nyt i den Lilla Biograf, men lidt sker der da.

Jeg fandt et par let brugte, meget billige Infinity Beta 10 højttalere på nettet, som faktisk spillede så godt, at jeg lavede et lille eksperiment; jeg byttede simpelthen Beta 50'ernes diskant- og mellemtoneenheder ud med dem fra 10'erne, og jeg synes faktisk det gav et positivt løft, så de bliver siddende. 10'erne, som altså nu har de gamle Beta 50-enheder monteret, prøver jeg at bruge som surround-back, dels for at matche lyden med alle de andre Beta'er lidt bedre i forhold til de gamle Mission 737R, dels for at de fylder lidt mindre.

Vi har også tilføjet en Xbox One S som supplement/opgradering for PS3'eren (som faktisk sidder tilkoblet Xbox'en da vi simpelthen ikke har HDMI-inputs nok! LOL), og det er da rart at vide, at det også er en UHD-afspiller, hvis vi på et tidspunkt skulle få UHD-projektor.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2020 kl. 11:22
Jamen, du godeste - hele TO major opgraderinger indenfor samme måned??!

Men fandme jo:




Nu har jeg i flere år sukket efter Atmos, men gang på gang er der kommet noget i vejen, som var langt vigtigere at bruge 10-15.000,- på, men det har ikke ændret på at det har været frustrerende at køre med en 15 år gl. Pioneer med blot to HDMI 1.3 inputs og dekodere, som ikke vidste hvad HD-lydformater var! Vi har løst det ved at køre al video udenom den, og køre PCM fra blu-ray og optisk fra PS3. Men så kom der en Xbox til, og så blev det bare bizart ... så noget måtte der ske, og det endte med en brugt Yamaha RX-A820 for 1200,- kroner. 
Stadig ingen Atmos, men nu med HD-dekodere og otte HDMI 1.4a-inputs, som dels har gjort livet lettere i dagligdagen, men også har betydet at vi ikke længere er tvunget til at køre PCM, men kan køre bitstream ... og hold da kæft, en forskel!!! Om det så kun er det, eller fordi Yamaha'en bare er bedre end Pioneer'en, eller en kombination af begge er svært at sige, men hvor lyden med PIO'en mest af alt bare oplevedes som høj, så er der nu betydelig bedre separation imellem alle kanalerne, og højttalerne spiller helt enkelt mere i samspil kontra "jeg gør bare mit job og blander mig ikke i hvad i andre laver-agtigt" Geek 
Det er måske en helt tosset måde at beskrive det, men i praksis betyder det, at panoreringer på kryds og tværs af rummet ny lyder mere præcise kontra før, hvor det var lidt mere diffust, hvilket faktisk har fået mig til at overveje om Atmos overhovedet ville være merprisen værd! Jeg oplever også Yamaha'ens lyd som mere ren, selv i stereo, men det kan sagtens være placebo, fordi jeg vil at den skal lyde bedre Tongue og så er den parametriske EQ en drøm at nørde med, selvom man jo hurtigt synes at man sagtens kunne ha' brugt flere bånd Wacko 
Jeg skulle selvfølgelig lige teste YPAO, men lad os sige det sådan, at vi ikke var helt på bølgelængde! Desuden meldte systemet fasefejl på min centerhøjttaler, men efter tjek af kablet var det vendt helt korrekt?! Nå, da jeg byttede om på polerne (og altså dermed koblede højttaleren i hvad som burde have været modfase!) så var der ingen problemer, og det lyder umiddelbart korrekt?? Forstår det ikke helt, men ... whatever.

Hvad Yami'en dog ikke har i forhold til PIO'en er en måde at EQ'e subwoofer - det havde jeg sgu overset, og er lidt af en downer Unhappy Det er åbenbart noget de puttede i de nyere modeller. Så det må jeg enten leve med, eller finde en løsning på (og det bliver IKKE Anti-mode lige nu!)

Alt i alt en super god investering og et kæmpe løft til den lilla bio, som i hvert fald indtil videre har sat Atmos-tankerne i bero.


Redigeret af jacobe - 20-Maj-2020 kl. 12:22
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2020 kl. 12:24
Tillykke! Min erfaring med Yamaha er også, at den spiller meget "clean".

Ift. EQ på sub, så søg evt. brugt efter Behringer XXX2496 produkter. Det er et undervurderet produkt når det gælder prisbillig sub-korrektion.

Lyder underligt med din center dog - en "rigtig" kalibrering inkluderer en polaritetstest (jeg har en i min kalibreringskuffert :)). Så når du har købt din sub-eq kan jeg sikkert godt bestikkes til at kommer over med hele kittet.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2020 kl. 12:51
Jonas,

tak, tak, og taaaaak - du er altid velkommen (her i Sverige er alle nemlig velkomne Hug)
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2020 kl. 23:42
Nå, nu skal jeg jo også huske at opdatere min bio-tråd, om ikke andet for min egen skyld :)

Med indkøbet af ny receiver havde vi en 15 år gammel Pioneer VSX-AX2AV til overs. Fantastisk fed receiver - for 15 år siden. I dag en håbløst forældet spilledåse. Derfor var det ikke med de store forventninger, at den blev sat til salg på Facebook Marketplace. Jeg havde sat prisen til SEK 1200,- (hvilket svarer til DKK 850,-) og havde regnet med at evt. interesserede ville prutte prisen ned til max. SEK 1000,- ... men utroligt nok slog en fyr til, og ville betale prisen hvis blot jeg kunne levere den. Fik et par dage eefter salget en besked fra ham om, at han var meget imponeret over den - ja, selv tak, du! Big smile

I juli, lige inden garantien udløb på vores Benq W2000 projektor, sendte vi den til reparation for at få fjernet det støv, som på trods af den specialbyggede hush/dustbox alligevel havde fundet vej ind i maskinen. Irriterende, men på den anden side - denne gang tog det tre år, før vi bemærkede problemet, så boxen hjælper da lidt. Jeg overvejer dog kraftigt at forsøge at tætne den yderligere, eller simpelthen at bygge en helt ny. 

Ellers ikke så meget ...!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2020 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Til dem som skulle være interesseret, inden den kommer op at hænge under taget har jeg taget nogle billeder, som forhåbentlig viser nogenlunde tydeligt, hvordan den er designet. Er der noget du vil vide mere om kan du bare spørge Smile

Her ser man fra venstre mod højre: vinduet, IR øjet (der sidder en modtaget i loftet lige foran kassen), trigger-relæet samt indsugningsblæseren. 

Jeg er jo begyndt at blive interesseret Embarrassed
Har dog tænkt mig at hænge projektoren fast i loftet med beslag og så bygge kassen rundt om med "løs" bund. Lidt alá et skab på loftet. Det vil give noget mere volumen i "kassen" - mon det er et kølingsproblem Confused
Jeg tænkte at installere et par af dem her https://www.av-cables.dk/computer-blaeser/pc-blaeser-titan-extreme-silent-120x120x15mm.html

Anyway - væsentlig mere interesseret i trigger-relæet. Hvad er det for et der er brugt? Tongue

Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 12131415>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu