recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Theriens garage
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Theriens garage

Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2013 kl. 10:29
Jeg har selv lige bygget podie nemlig og har været en million tråde igennem ang. hvordan man bedst muligt får det til at virke som bas-absorbent. Denne tråd gav mig en del inspiration til hvordan det virker bedst: http://forums.musicplayer.com/ubbthreads.php/topics/2032618/Home_Theatre_Riser_other_Broad

Men jeg endte med at lave det lidt anderledes, da mit podie ikke er direkte op ad væggene, så åbningerne har jeg lavet i siderne samt bagsiden af podiet. Men er absolut ikke ekspert på området, så skal ikke kunne sige om jeg har lavet en bommert. :)

EDIT: Du kan se hvordan jeg har lavet det nedenfor (Det er 35cm højt og proppet med rockwool). Der er også åbninger på siderne af podiet. Men hvis du har dit podie direkte op ad vægge, ville jeg klart gøre som ham i linket ovenfor. Der er tydelig forskel i hans målinger - stor forskel endda.

Redigeret af Jonas_h - 15-Januar-2013 kl. 10:32
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2013 kl. 13:25
jonas_h

de åbninger han har lavet og dig også , hvad er der enlig grung til at der er så stor fårskel i målinger med og uden de små huler ?
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2013 kl. 13:47
Uden åbninger, kommer bassen ikke "ind" i podiet. Dvs. al den fine rockwool man har puttet i, vil ikke hjælpe noget. Tæt på vægge og i hjørner er bassen kraftigst, så laver man disse åbninger tæt på væggen, vil man på den måde udnytte podiets volume da bassen nu "kommer ind".

Uden hullerne kan podiet dog godt virke, ved at overfladen sættes i svingninger og det virker som en membranabsorbent. Dette kræver dog udregninger for at matche en bestemt frekvens, og vil kun virke over et meget snævert område. 

Det er i hvert fald min forståelse af det :)
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2013 kl. 15:54
Det kan jeg godt se ideen i.. Jeg har bare ikke meget plads at gøre med langs væggene bagerst i rummet - der skal man gå! Det må jeg lige gruble lidt over..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2013 kl. 16:01
Du kan købe nogle riste der kan holde til man går på dem. Antager de skal beklædes med gulvtæppe?
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2013 kl. 16:07
Jeg sidder og kigger på nogle.. Det her skal jeg have med på en eller anden måde.. Tror du det ville have en effekt hvis podiet var åbent foran, eller skal man holde sig til siderne?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2013 kl. 16:10
Ved det ikke desværre. Det har jo nok en effekt, men jo tættere man kommer på vægge jo bedre. Det skal lige siges, at jeg heller ikke selv har lavet det efter kunstens regler, da mit podie ikke er placeret op ad vægge. Så jeg ved heller ikke om min løsning vil virke.

Prøv at Google lidt om det på avsforum.com. Jeg brugte hele dagen derinde i weekenden og var ved at gå amok over konstruktionen af det skide podie :)
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-September-2006
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2013 kl. 16:33
Spændende Clap..... husk billeder af podie byggeprocessen, og en linje eller to om tankerne bag.... 
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2013 kl. 23:14
Efter at ha malet rummet ramte jeg en forhindring i væggen hvor lærredet skal hænge. Det viste sig at fugten kondenserede pga. dårlig isolering.. Heldigvis frøs det så jeg opdagede det!  Dog resulterede det i at jeg måtte bygge en dampspærre på nævnte væg, den fungere heldigvis efter hensigten og jeg er videre.. 

Podiet:

Efter at Jonas bragte ideen op omkring et åbent podie, lavede jeg en smule research på området, og kan konstarere at det er jungel at begive sig ud i.. Hovedtrækkene er dog som Jonas allerede har beskrevet, bassen rejser langs væggene og derfor skulle det være en god ide at placere "ventilationskanaler" langs siderne og bagvæggen på podiet. Det har jeg valgt at gøre.. Ligeledes har jeg bygget bunden så der al mineral uld er i kontakt, så det i teorien er 100% åbent. Om det har nogen effekt vil tiden vise, da jeg har muligheden for at lukke podiet igen. Engang når jeg færdig skal jeg nok vende tilbage med lytteindtryk og ARC målinger - personligt syntes jeg det er ret interessant! Big smile

Ved næste opdatering skulle skelette gerne være bygget og andre små ting er på plads. Hygge!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 12:58
Fedt at se, at jeg fik sat lidt tanker i gang :) har desværre bare ikke selv fulgt mit eget råd, pga placeringen af podiet i mit rum.
Ser frem til sammenligner i ARC når du er færdig!

Hvor dybt laver du skelet?
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2013 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Fedt at se, at jeg fik sat lidt tanker i gang :) har desværre bare ikke selv fulgt mit eget råd, pga placeringen af podiet i mit rum.
Ser frem til sammenligner i ARC når du er færdig!

Hvor dybt laver du skelet?

Ja det startede lidt! spændt på hvilken effekt det har. hvis det er negativt kan det som sagt bare lukkes igen - no harm done..

Podiet er bygget af 145 mm spærtræ, med 100 mm uld

Udover det kan jeg også fortælle at alle kabler er indkøbt.. Til højtalere har jeg valgt at købe Pro kabel og Supra kabler til HDMI og subwoofer..

Redigeret af Therien - 30-Januar-2013 kl. 13:34
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2013 kl. 22:36
Nåh det er ved at være lidt tid siden jeg sidst har opdateret.. Kan da starte med at svare på dit (Jonas) spørgsmål! Skelettet er ca. 12,5 dybt. Det er bygget små 2 - 3 cm ud fra væggen hele vejen rundt. Der er sket lidt siden sidst, jeg har haft forbandet travlt for at sige det mildt, men det har lønnet sig og hvis alt går vel er jeg færdig på fredag Beer

Starten med katten.. Den er blevet steriliseret..

Knocked the f*** out!

Moving on... 

Skelettet er bygget færdig og det er egentligt også blevet malet.. Det ses dog ikke på dette billede.. 

Svaret er nej, der er ikke brugt vatter på den miderste hylde selvom det ser sådan ud! Bagvæggen inkl. min kinky velour BRD hylde er også færdig og smedet i..

Gulvtæppet er bestilt! Jeg var lidt omkring inden valget faldte på dette.. Yes, "de" siger godt nok at man skal vælge et "plysset" gulvtæppe, men det koster en rumraket hvis man vil have en solid farve (eks. postkasserød) i en ordentlig kvali. Garant har godt nok et velour til et fornuftigt beløb - I dident have the balls though og leveringstiden var en biatch... Jeg har rådført mig hos mit bagland og der er dømt en anelse flueknepperi mht. til tæppet.. Så valget faldte på det viste.

Sidst men ikke mindst.. Næsten alle paneler er lavet og "polstret".. De er lavet ud af billige forskalningslister så de har ikke kostet en dyt og jeg er ret så tilfreds med resultatet. De har givet mig en vild optur på et tidspunkt hvor jeg så småt er ved at få kuller af al dette byggeri. Min interesse ER ikke at arbejde med træ, men at se film... Men snart i mål - i can smell it! Stern Smile 

Redigeret af Therien - 09-Februar-2013 kl. 22:40
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 9>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu