recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tidsplan for 4K dansk tv?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tidsplan for 4K dansk tv?

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg er sq lidt bange for, at flere af jer er lidt bag ud.LOL

UHD TV, jamen her er der flere fantastiske videoer i UHD på Youtube og deres VP9. Bestemt ikke noget som jeg vil undvære. Bevares, det er ikke serier og alt det der. Men det skønne videooptagelser om alt muligt - i timevis. Det er bare en hel anden billed oplevelse end at se Full HD.

UHD og mobiltelefoner. På den ovennævnte streaming side findes der faktisk flere UHD videoer optaget med mobil telefoner. Helt klart, disse optagelser har ikke helt samme professionalisme som ja - de professionelle optagelser, men flere er bestemt værd at se. Man kan endda støde på en optagelse af selveste Hr. HummelmoseLOL

Jeg synes egentlig at det er lidt synd for de af jer der går glip af UHD - og særligt måske for de af jer, der bare ikke ved bedre.  

Eneste minus, man skal have en ret hurtig bredbåndshastighed for at få glæde at det beskrevne.
Hmm, personligt anser jeg ikke Youtube som værende en brugbar kilde til det jeg ønsker at se på et TV, så deres mængde af UHD videoer er ret ligegyldigt LOL
I min verden ses Youtube indhold på en computer og ses sjældent færdig...

Så mængden af brugbart UHD materiale er stadig alt for begrænset til at det er et købsargument.

mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg er sq lidt bange for, at flere af jer er lidt bag ud.LOL

Jeg synes egentlig at det er lidt synd for de af jer der går glip af UHD - og særligt måske for de af jer, der bare ikke ved bedre.  

Eneste minus, man skal have en ret hurtig bredbåndshastighed for at få glæde at det beskrevne.

Jeg tror det kommer helt an på, hvordan man anskuer dette, og hvilket mål man har.
Men prisen er enorm voldsom, fordi indholdet mangler.

Et lille regnestykke:
Indkøb af et UHD TV - Middelpris (taget ud af størrelse på 55" og funktioner) ligger vel omkring 10K.
Internetforbindelse - (rimelig hastighed) ligger vel omkring 200,- pr måned.
Netflix abb - Ligger så vidt jeg husker på 119,- om måneden, når det er 4K.
Youtube er af gode grunde gratis, endnu.
Så i det første år koster det:
2400,-
1428,-
10.000,-
Ialt 13828,-

Internetforbindelsen kan og vil selvfølgelig bruges til andet, men i og med det er en nødvendighed for 4K indhold, så er man nødt til at lægge prisen på den måde.
TVét er en engangsforestilling.
Netflix snakker om 16 nye serier til næste år. 

Tilsvarende for et allerede eksisterende HD/Full HD.
TV = 0,-
Netflix = 89,- om måneden
Internetforbindelsen er den samme = 2400,-

Altså det første år koster det at streame samme serier i HD/Full HD:
12*89 + 2400 = 3468,-

Hurtig omsat, så koster det UHD med det indhold:
13828 - 3468
Ialt = 10360,-


Hvis man ikke streamer, skal indholdet købes ved siden af. Det bliver lidt mere tricky at regne ud. Men hvis vi gør det forholdsvis nemt, så købes serier i retail (boks) format til et sted mellem 1
00-300,- pr stk. Eksempelvis kan House Of Cards købes pt på BD til 99,- 
Så retail er det i værste fald 16 * 300= 4800. 

Sat op imod UHD serierne ser regnestykket noget anderledes ud:
Tv = 0,-
Internet = 0,-
Netflix = 0,-
BD serier = 4800
BD afspiller = 200,-

Ialt = 5000

Så er prisforkellen på:
13828 - 5000 = 8828,-

Så 8828,- koster det mere i forhold til at se serierne på BD.

Middeltallet er nok mest realistisk:
10360
+
8828
/2
= 9594,- Er mer-prisen man skal påregne at betale for at se det tilgængelige kommercielle UHD indhold der reelt eksistere.

Så det kan godt være du mener man er bagud. Men der er nok nogle "derude" der ser det som en økonomisk gevinst at være bagud Wink



Redigeret af Kandersen - 11-December-2015 kl. 10:47
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg er sq lidt bange for, at flere af jer er lidt bag ud.LOL

Jeg synes egentlig at det er lidt synd for de af jer der går glip af UHD - og særligt måske for de af jer, der bare ikke ved bedre.  

Eneste minus, man skal have en ret hurtig bredbåndshastighed for at få glæde at det beskrevne.

Jeg tror det kommer helt an på, hvordan man anskuer dette, og hvilket mål man har.
Men prisen er enorm voldsom, fordi indholdet mangler.

Et lille regnestykke:
Indkøb af et UHD TV - Middelpris (taget ud af størrelse på 55" og funktioner) ligger vel omkring 10K.
Internetforbindelse - (rimelig hastighed) ligger vel omkring 200,- pr måned.
Netflix abb - Ligger så vidt jeg husker på 119,- om måneden, når det er 4K.
Youtube er af gode grunde gratis, endnu.
Så i det første år koster det:
2400,-
1428,-
10.000,-
Ialt 13828,-

Internetforbindelsen kan og vil selvfølgelig bruges til andet, men i og med det er en nødvendighed for 4K indhold, så er man nødt til at lægge prisen på den måde.
TVét er en engangsforestilling.
Netflix snakker om 16 nye serier til næste år. 

Tilsvarende for et allerede eksisterende HD/Full HD.
TV = 0,-
Netflix = 89,- om måneden
Internetforbindelsen er den samme = 2400,-

Altså det første år koster det at streame samme serier i HD/Full HD:
12*89 + 2400 = 3468,-

Hurtig omsat, så koster det UHD med det indhold:
13828 - 3468
Ialt = 10360,-


Hvis man ikke streamer, skal indholdet købes ved siden af. Det bliver lidt mere tricky at regne ud. Men hvis vi gør det forholdsvis nemt, så købes serier i retail (boks) format til et sted mellem 1
00-300,- pr stk. Eksempelvis kan House Of Cards købes pt på BD til 99,- 
Så retail er det i værste fald 16 * 300= 4800.
Dertil skal lægges en BD afspiller på ca. 200,-.
Så ialt 5000,-

Sat op imod UHD serierne ser regnestykket noget anderledes ud:
Tv = 0,-
Internet = 0,-
Netflix = 0,-
BD serier = 4800
BD afspiller = 200,-

Ialt = 5000

Så er prisforkellen på:
13828 - 5000 = 8828,-

Så 8828,- koster det mere i forhold til at se serierne på BD.

Middeltallet er nok mest realistisk:
10360
+
8828
/2
= 9594,- Er mer-prisen man skal påregne at betale for at se det tilgængelige kommercielle UHD indhold der reelt eksistere.



Må indrømme, at sådan har jeg heldigvis ikke anskuet det emne. Jeg nøjes med at nyde det fremragende billede, som altid er det primære for mig, og et TV - det ville jeg jo gerne have under alle omstændighederSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 10:50
Hvis man står og vil udskifte et 7 år gammelt Sony 46W4500 tv. Hvilke Full Hd tv vil så være et bedre alternativ til de 4k tv der er på markedet nu?
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

 
Må indrømme, at sådan har jeg heldigvis ikke anskuet det emne. Jeg nøjes med at nyde det fremragende billede, som altid er det primære for mig, og et TV - det ville jeg jo gerne have under alle omstændighederSmile

Økonomisk set er det også rigtig skidt at anskue det sådan.
Men det kan give mening, hvis man alligevel står og skal ud og investere i et nyt TV. Så kan man lige så vel købe UHD, og måske engang i fremtiden få rimelig udnyttelse af det. Men pt er det ikke indholdet man skal gøre det for, for det kan ikke forsvares med den merpris. Personligt synes jeg det er ærgerligt. Jeg så helst at alt kom i 4K format, inkl broadcast. Det sidste har bare så lange udsigter så jeg tvivler på det på noget tidspunkt kommer til at forsvarer mer-prisen for UHD TVét. Indholdet er nødt til at komme andet steds fra. Men der går det også for langsomt, i forhold til mængden af UHD TV som efterhånden oversvømmer markedet.
Min opfattelse er, at det kommer til at tage væsentlig længere tid, end skiftet fra DVD til BD (SD/HD/Full HD), fordi 4K datamæssig er så langt værre kontra den fordel det har over for fx DVD til BD. Også selvom komprimeringen er væsentlig forbedret. Jeg tror simpelthen at udviklingen er gået for stærkt, og både private men også TV stationerne økonomisk ikke er klar til at udskifte deres udstyr, måske fordi de stadigvæk betaler for skiftet fra SD til Full HD.

Jeg ville aldrig investere i nyt hardware pga privatindhold, såsom Youtube eller "mobil/kamera" enheder. Dertil er livet sgu for kort.

En lille fordel for nogle:
Herinde hos "nørderne" (Hother bla Wink). Der er de så fokuseret på nyt, så de når at udskifte TV flere gange, inden der kommer et rimeligt indhold. Det betyder, at de dermed er med til at presse priserne ned på TV, for os andre. Og måske endda lægge pres på indholdsudbyderne.
Så det er os andre der skummer fløden, lidt senere Big smile

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Hvis man står og vil udskifte et 7 år gammelt Sony 46W4500 tv. Hvilke Full Hd tv vil så være et bedre alternativ til de 4k tv der er på markedet nu?

Kommer an på, hvorfor du vil skifte det?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 11:20
Kandersen@ Hvad skal alle de tal til for. Vi ved udmærket godt at det er dyrt at være "first mover". Men der er altså en glæde og tilfredshed ved at få det sidste nye grej, som ikke kan gøres op i penge.

Som sædvanlig jagter du "the dark side"
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Kandersen@ Hvad skal alle de tal til for. Vi ved udmærket godt at det er dyrt at være "first mover". Men der er altså en glæde og tilfredshed ved at få det sidste nye grej, som ikke kan gøres op i penge.

Som sædvanlig jagter du "the dark side"

Så er du i gang igen Confused

Jeg sansynliggjorde det økonomiske aspekt i forhold til behovet for og indholdet af UHD, fordi Hother havde den mening, at vi der ikke har UHD, vi går glip af noget.

Hvorvidt det er "dark side" eller andet, det må være en total forvirring inde i dit hoved, som du åbenlyst ikke kan finde ud af at abstrahere fra. Men man kan undre sig over, at du skriver "vi ved".
Hvem "vi" er det du udtaler dig for?
Hother havde fx ikke anskuet det således, skrev han jo. Så han er ikke en del af "vi".
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Kandersen@ Hvad skal alle de tal til for. Vi ved udmærket godt at det er dyrt at være "first mover". Men der er altså en glæde og tilfredshed ved at få det sidste nye grej, som ikke kan gøres op i penge.

Som sædvanlig jagter du "the dark side"

Så er du i gang igen Confused

Jeg sansynliggjorde det økonomiske aspekt i forhold til behovet for og indholdet af UHD, fordi Hother havde den mening, at vi der ikke har UHD, vi går glip af noget.

Hvorvidt det er "dark side" eller andet, det må være en total forvirring inde i dit hoved, som du åbenlyst ikke kan finde ud af at abstrahere fra. Men man kan undre sig over, at du skriver "vi ved".
Hvem "vi" er det du udtaler dig for?
Hother havde fx ikke anskuet det således, skrev han jo. Så han er ikke en del af "vi".

Jeg har altid haft det sådan, at jeg inden for det rimelige gerne vil have det bedste. Og derfor regner jeg ikke systematisk på sagen, for min glæde kan jeg ikke gøre op i tal - så bliver livet sq da for fattigt.

Nu vil jeg sætte mig ned og regne på det fornuftige i (fordele og ulemper), at give min elskede bedre halvdel, en ret dyr buket blomsterWink
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

 Jeg har altid haft det sådan, at jeg inden for det rimelige gerne vil have det bedste. Og derfor regner jeg ikke systematisk på sagen, for min glæde kan jeg ikke gøre op i tal - så bliver livet sq da for fattigt.

Mja.. hvis man kan gøre rigdom op i den slags, så har du ret. Jeg ved godt der er mange der ikke tænker den del, og mange der ikke vil tænke den. Jeg var der selv engang Smile

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

 Nu vil jeg sætte mig ned og regne på det fornuftige i (fordele og ulemper), at give min elskede bedre halvdel, en ret dyr buket blomsterWink

Den del har det med at give massive fordele frem for ulemper. Det kan altid anbefales, (hint - til mig selv) LOL
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 11:49
Jeg skal hoved saligt bruge det til DVB-T2, Dr.dk streaming, Netflix og streaming fra egen server. Jeg har en Nvidia Shield Android TV til streaming tjenester og en Denon avr2808 reciever til 5.1 lyd. Jeg har forstået det sådan, at jeg ikke kan trække HDMI signalet via min reciever, hvis jeg vil have 4K video, da min reciever kun understøtter HDMI 1.3e.
Jeg vil også gerne have et lidt større tv 55"-65"     

Redigeret af -claus- - 11-December-2015 kl. 11:52
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2015 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Kandersen@ Hvad skal alle de tal til for. Vi ved udmærket godt at det er dyrt at være "first mover". Men der er altså en glæde og tilfredshed ved at få det sidste nye grej, som ikke kan gøres op i penge.

Som sædvanlig jagter du "the dark side"


Så er du i gang igen Confused

Jeg sansynliggjorde det økonomiske aspekt i forhold til behovet for og indholdet af UHD, fordi Hother havde den mening, at vi der ikke har UHD, vi går glip af noget.

Hvorvidt det er "dark side" eller andet, det må være en total forvirring inde i dit hoved, som du åbenlyst ikke kan finde ud af at abstrahere fra. Men man kan undre sig over, at du skriver "vi ved".
Hvem "vi" er det du udtaler dig for?
Hother havde fx ikke anskuet det således, skrev han jo. Så han er ikke en del af "vi".

Nej det er da dig der gang på gang er "ananas i egen juice" min ven

Hvad betyder ‘ananas i egen juice’?
Anders Breinholt bruger udtrykket flere gange på TV2 programmet, Natholdet, dette program har været inspirationskilde til mange af de udtryk som siges i 2012/13 eksempel på et sådan: ‘Natholdsudtryk’ “Ananas i egen juice” beskrivelsen dækker over en person med overdrevet selvglæde, selvglad, selvfedme og selvfed.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu