recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Til byg-selv højttaler-eksperterne ...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Til byg-selv højttaler-eksperterne ...

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Til byg-selv højttaler-eksperterne ...
    Sendt: 27-November-2019 kl. 16:07
OBS: Det oprindelige spørgsmål i denne tråd er ikke længere relevant - hop venligst til dette indlæg for nyt spørgsmål! Smile

------------------------------
(oprindeligt spørgsmål:)

Jeg ved ikke meget om at bygge højttalere selv, men ved da nok til at vide, at højttalerkabinetter har en funktion - ellers var de jo ret upraktiske. Men har jeg ret i, at det primært er for bassens skyld?

Jeg spørger, fordi konen forleden stillede mig et spørgsmål, jeg ikke kunne svare på.
Vi går stadig og tænker lidt i Atmos-baner til vores hjemmebio, og min umiddelbare plan var at finde et sæt Infinity Beta HCS* billigt og så hænge satelitterne i loftet. Men da vi har ret lavt til loftet - 2,12 meter - og en knægt som vokser som ukrudt og formodentlig bliver ret høj, så er det måske ikke så smart med store klodser i loftet, og konen syntes desuden det ville være grimt at hænge højttalere i loftet (hvilket hun jo sådan set har ret i). Det kunne så normalt løses med in-ceiling modeller, men årsagen til at loftet er så lavt er, at det er et kælderrum med sænket loft, men kun sænket 38mm, hvilket vist stærkt begrænser, hvad vi kan montere.

Hendes spørgsmål var så, om man ikke kunne pille enhederne ud af højttalerne og bygge en slags ramme, eller i princippet et nyt kabinet, som ikke var en stor firkantet klods men mere en vinklet plade, og montere HCS-enhederne i dette?

Jeg måtte være hende svar skyldig, men - kan man det?? Ville det lyde fuldstændigt adhævledetil, selv med enheder i den størrelse?  

(Vi har Infinity Beta næsten hele vejen rundt i forvejen ...)


Redigeret af jacobe - 29-Januar-2020 kl. 11:16
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2019 kl. 18:49
Du har fat i det rigtige, man kan godt bygge et “Open Baffle” kabinet. Til Atmos højttalere skal der ikke produceres dyb bas, så det må være velegnet.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2019 kl. 19:58
Kabinettet er der dels for at adskille lyden (mest bassen) fra forsiden og bagsiden af membranen, så den ikke kortslutter akustisk og udligner sig selv og dels for at lave resonans (i et basrefleks kabinet) som har den funktion at forstærke bassen.

Man kan for så vidt godt undvære kabinettet og erstatte det med en meget stor plade, men det mest normale er en kasse, for så kan man selv definere hvad man arbejder med. Men mange lofthøjttalere er konstrueret til at virke mere eller mindre uden kabinet. Så kan man diskutere hvor godt det er.

Find en færdig konstruktion at bygge efter. Det er ikke lige sådan at opfinde sin egen højttaler.

"Hendes spørgsmål var så, om man ikke kunne pille enhederne ud af højttalerne og bygge en slags ramme, eller i princippet et nyt kabinet, som ikke var en stor firkantet klods men mere en vinklet plade, og montere HCS-enhederne i dette?"

NEJ! Sorry :-)

Enhederne, kabinettet og delefilteret er en "enhed" der er beregnet til at virke sammen. Hvis du ændrer kabinettet er det garanti for at delefilteret ikke virker efter hensigten. Men nu gør du det jo nok alligevel, så byg i det mindste et kabinet med samme volumen, og genbrug basrefleksrøret eller erstat det med et i samme diameter og samme længde. Det kan være at resultatet er bedre end ingen ting.

held og lykke :-)


Redigeret af Mefisto - 27-November-2019 kl. 20:06
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2019 kl. 21:08
Det er spændende at bygge højttalere hvis man er forberedt på at der er store udfordringer. Prøv engang at scrolle ned og se de helt vanvittige konstruktioner folk har arbejdet med. Og også elegante færdig højttalere.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2019 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

(en masse interessante og informative ting, samt:)

Men nu gør du det jo nok alligevel, så byg i det mindste et kabinet med samme volumen, og genbrug basrefleksrøret eller erstat det med et i samme diameter og samme længde. Det kan være at resultatet er bedre end ingen ting.

held og lykke :-)

Æh, jo tak! Men det er nu altså ikke noget jeg "bare" har tænkt mig at gøre alligevel. Lidt lyd-integritet har jeg da Smile
Hvis det er en håbløs idé, så er det jo det. Måske havde jeg en forhåbning om, at det kunne være et bedre alternativ til at montere in-ceiling højttalere i "spacers", som jeg har læst at andre gør. Så mister man jo alligevel bafflen, og ændrer vel dermed højttalerens egenskaber og karakter, oder?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2019 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

(en masse interessante og informative ting, samt:)

Men nu gør du det jo nok alligevel, så byg i det mindste et kabinet med samme volumen, og genbrug basrefleksrøret eller erstat det med et i samme diameter og samme længde. Det kan være at resultatet er bedre end ingen ting.

held og lykke :-)

Æh, jo tak! Men det er nu altså ikke noget jeg "bare" har tænkt mig at gøre alligevel. Lidt lyd-integritet har jeg da Smile
Hvis det er en håbløs idé, så er det jo det. Måske havde jeg en forhåbning om, at det kunne være et bedre alternativ til at montere in-ceiling højttalere i "spacers", som jeg har læst at andre gør. Så mister man jo alligevel bafflen, og ændrer vel dermed højttalerens egenskaber og karakter, oder?

Der er ikke andet for end at prøve. Lofthøjttalere uden kabinet er imo noget skrammel. Det er grundlæggende en dårlig ide, som man ikke kan rette op på med dyre enheder og filtre.

Jeg ved ikke hvad "spacers" er men en højttalers lyd vil altid ændre sig hvis man ændrer på forpladen. Nu er surroundhøjtalere, efter min mening, ikke helt vildt kritiske da der sjældent er stemmer i surroundlyden, men ved A/B sammenligning vil du kunne høre at det lyder anderledesnår du bygger dem om og sætter dem inde i en "udendeligt" stor forplade (loftet).
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 12:44
Mefisto, tak - som du siger, man kan jo altid prøve, men du har øjensynligt ret :)

"Spacers" er i øvrigt ringe, som man typisk bruger i bildøre for at få højttalere til at passe i huller, der egentlig ikke er dybe nok:

 

Blot for sjov, hvis nogen skulle finde det interessant, så tegnede jeg lige dét, som hun prøvede at forklare mht. et nyt kabinet. Vi forestiller os noget i stil med dette:





"Spidsen", eller den smalleste ende på alle fire højttalere, skulle så pege mod midten, så alle er vinklet mod sweet-spot. Kunne faktisk se ret cool ud :)
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 13:02
Der findes en del modeller som er ~9-10cm dybe og ikke koster en bondegård. Har du overvejet at bruge de ca 4cm bag loftet og så have resten stikkende ud? Så er det i det mindste kun 6cm det stikker ud. 

Kræver dog at du slipper tanken om Infinity'erne.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der findes en del modeller som er ~9-10cm dybe og ikke koster en bondegård. Har du overvejet at bruge de ca 4cm bag loftet og så have resten stikkende ud? Så er det i det mindste kun 6cm det stikker ud. 

Kræver dog at du slipper tanken om Infinity'erne.

Mnarh, jeg tror vi er enige om, at enten så skærer vi fine, runde huller i loftet og stopper enhederne direkte i det (evt. med spacers), eller også skærer vi slet ikke hul i loftet.
Idéen med Infy'erne var egentlig blot, at de måske passede godt ind tonalt, og at de ikke koster en skid brugt. Men seføli, hvis de ville lyde af prut i et custom kabinet, så går ideen jo helt fløjten.

Kunne du give nogle eksempler på fornuftige og rimeligt vellydende højttalere, som ikke er mere end 10 cm "dybe"? Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 14:20
Faldt over disse: https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/kompakthojttalere/argon-audio-alto4wall-vaghojtaler/

Vil gerne efterrationalisere og ændre mit oprindelig fra "en del" til "nogle"... Hvis prisen skal holdes nede, er der måske ikke så mange som jeg lige troede :)

Disclaimer: Jeg har aldrig hørt dem. Men personligt ville jeg tage et lyt inden jeg begyndte at skære et kabinet i smadder. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Vil gerne efterrationalisere og ændre mit oprindelig fra "en del" til "nogle"... Hvis prisen skal holdes nede, er der måske ikke så mange som jeg lige troede :)

Ja, det er jo netop derfor idéen med at bygge noget tyndere selv opstod - vi har heller ikke kunnet finde mange alternativer. ALTO'erne kunne godt være noget! Så tak!

Jog forstod dog ikke helt denne:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

personligt ville jeg tage et lyt inden jeg begyndte at skære et kabinet i smadder.

... ?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 14:50
Det var bare en "cover my ass" disclaimer om, at jeg ikke har hørt dem, så aner ikke om de lyder skrækkeligt. Men hvis det var mig der havde dit dilemma, ville jeg give dem et lyt og vurdere inden jeg skar nogle Infinityhøjttalere til :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu