recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Til byg-selv højttaler-eksperterne ...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Til byg-selv højttaler-eksperterne ...

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 15:00
Aaah! :) FYI, så er sånoen' Infinity-enheder piv-lette at pille ud, så intet behøver at ødelægges :)

Hvis jeg skulle teste noget selvbyg, så er det bare pille dem ud, sætte dem i, teste, og spiller det af prut, så kommer de bare tilbage igen! Og så ender det sgu nok med, at vi bruger dem "as is" alligevel ... men nu må vi se. Nu skal vi jo lige have Atmos først ... Ermm
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 16:27
Tag enhederne ud af Infinityerne.

Byg et kabinet med samme volumen, monter enheder, delefilter og dæmpemateriale i de nye kabinetter og lyt.......

Lyder det godt, skiller du det hele ad igen og laver de nye kabinetter "lækre" med slibning, spartel og maling. Lav eventuelt frontstof med magnetholdere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 17:20
Klaus, det var noget i den stil jeg kunne finde på, ja Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2020 kl. 10:53
Nå, idéen om "custom" kabinetter til taghøjttalere blev skrottet, og vi købte i stedet Jonas_H's gamle. 

Nu har jeg i stedet et helt andet spørgsmål til "byg-selv" eksperterne!

Som man kan læse i min egen bio-tråd (link i min signatur) har jeg ikke været skide glad for vores Infinity Beta-højttalere, kort fortalt lyder de temmeligt trætte i toppen. Beta 50 fronterne lyder virkeligt dårligt til musik, John Mayer's ellers så behagelige stemme får simpelthen diskanterne til at forvrænge, uden at spille voldsomt højt. Jeg har skiftet diskanten i vores center, men den lyder stadig ikke godt, og derfor synes jeg egentlig ikke der er nogen grund til at skifte diskanterne i fronterne. 
Jeg har Google mig frem til, at diskanterne på Beta-serien nærmest er en slid-del, rigtigt mange brugere har skiftet dem, men de sidste par dage har jeg gået og grublet over, hvorfor de bliver så slidte. Delefrekvensen er 3,2 respektive 3,3 kHz for fronter og center, hvilket jeg umiddelbart synes lyder lavt, men andre højttalere i serien deler endnu lavere, helt ned til 2,4 kHz. Og det er åbenbart ikke unormalt med delefrekvenser omkring 1-2 kHz for diskantenheder, selvom jeg ville betragte det område som mellemtone. Men jeg går da ud fra, at de er designet til at kunne tåle det ... så hvorfor lyder de så dårligt? Det underlige er så, at det ikke kun er diskanterne - jeg sad forleden og legede med tonegeneratoren i REW, og også mellemtoneenhederne forvrænger ved visse frekvenser! Og mens det da hjalp en smule på lyden at skifte diskanten i centeren, så var det ikke som nat og dag. Effekten var tydeligt lige her og nu, men efter at have lyttet et stykke tid kunne man sagtens høre, at det stadig ikke lød, som det burde. Jeg prøvede sågar med en helt anden forstærker, for udelukkelsesmetodens skyld, men det hjalp ikke.

Så nu er det jeg tænker - er det i virkeligheden delefiltret, den er galt med?? Jeg har aldrig gået op i elektronik og har ikke tænkt på det før, men jeg har nu erfaret, at det også er ret normalt, at kondensatorer i lydudstyr bliver slidte, og med fordel kan skiftes.

Jeg har ikke mulighed for at måle på kondensatorerne, men jeg er ikke bange for at bruge lidt kroner på helt at skifte dem, bare for at høre om det gør nogen forskel. Med lidt held er det en billig reparation, som kan få højttalerne til at spille som nye igen, og hvis ikke, tja så har jeg da i det mindste ikke brugt de store penge.

Det er så her, at jeg godt kunne bruge lidt gode råd, for jeg ved ikke en prut om kondensatorer! Jeg kan forstå, at værdien på dem helst skal være identisk, eller i hvert fald inden for 5-10%, af de originale, hvilket betyder, at jeg f.eks. godt kan bytte en 18,5 uF ud med en 18 uF. Men, hvad nu hvis den originale  er 4,3 uF, og den nye er "4,7  +-5%", ville den nye værdi så højst* blive 4,45 uF, og ville det gøre en stor forskel?

Endvidere, de originale er nomineret til maks. 100V, mens mange af de erstatninger jeg har kigget på (primært Jantzen "Cross Cap") har været 400V - betyder det noget i praksis?

De nævnte Jantzen virker som at være designet til lyd, men hvis jeg ikke lige kan finde de rigtige og er nødt til at kigge på alternativer, hvilken type skal man så gå efter - der er jo et væld af forskellige typer!?

På forhånd tak for al hjælp - dette er komplet nyt territorium for mig, så jeg håber I har lidt tålmodighed! Embarrassed

(*: fejl, skal være "mindst", jf. svar forneden)


Redigeret af jacobe - 30-Januar-2020 kl. 13:03
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2020 kl. 13:33
Jeg kan desværre ikke rigtigt svare dig på dit spørgsmål, men undrede mig lidt over denne sætning:

Citér Men, hvad nu hvis den originale er 4,3 uF, og den nye er "4,7 +-5%", ville den nye værdi så højst blive 4,45 uF, og ville det gøre en stor forskel?


Altså 4.7 uF +- 5% giver dig et muligt span fra 4.465-4.935 uF.

Hvis den originale ingen tolerance har (det er nok tvivlsomt), vil den nye være ~3.8-14.8 % fra.

Hvis man antager at de "5-10 %" de helst skal ligge inden for er i forhold til deres normerede værdi (mon der er den store videnskab bag disse værdier, eller er det blot tommelfingergæt?), så er forskellen ~9.3 %, og altså inden for spec.

Hvis de begge har 5 % i tolerance, vil worst case-forskellen være ~ 19 %.

Tror jeg. Det var vist ikke hvad du spurgte om.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2020 kl. 13:46
Sorry, min fejl - jeg mente selvfølgelig: 

"Men, hvad nu hvis den originale er 4,3 uF, og den nye er "4,7 +-5%", ville den nye værdi så MINDST blive 4,45 uF, og ville det gøre en stor forskel?"

Beklager forvirringen Embarrassed

Der er formodentlig ret stor tolerance på de originale kondensatorer, da de givetvis er billige elektrolytter. Så med andre ord, hvis vi nu går ud fra, at den originale har haft 10%, så ville den stadig kunne gå op til 4,7. Omvendt kunne den også være gået betydeligt længere ned, det er klart ... men hvis ellers jeg har forstået det ret, er det så ikke sådan, at hvis man forhøjer værdien på en kondensator i et delefilter, flytter man så ikke delefrekvensen? For jeg ville faktisk ikke blive spor ked af, hvis de højttalere fik en lidt højere delefrekvens! :)
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2020 kl. 13:49
Jeg tænkte faktisk godt, at det var det du mente, men det kunne jeg heller ikke få til at passe. Når jeg nu skriver det igen, kan jeg godt se, du bare har rundet op.

Dit problem kan jeg naturligvis ikke hjælpe dig med :)
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2020 kl. 12:18
Det her er noget jeg vidste en masse om.... for 25-30 år siden :-)
Derfor  skriver jeg ud fra hvad jeg husker fra dengang og hvad der evt. er sket med produktion, tolerancer mm. siden ved jeg nok ikke så meget om.

Hvis dine kondensatorer er elektrolytter, så har den den dårlige egenskab at de over tid tørre ud og bliver dårlige. Dels falder deres kapacitet (uF) dels stiger deres lækstrøm, går det helt galt, så kortslutter de nærmest.
Hvis kondensatorerne  er af anden type kan deres levetid være meget meget bedre!

En test kunne være at købe en 4,7uF bipolar elektrolyt (den koster vel 10-20kr) og så bare lave en test, så kan du hurtigt høre om det gør en forskel i stedet for at bruge tid på at tænke over masser af andre ting som ingen betydning har hvis en ny kondensator ikke gør nogen forskel.

Jo, hvis du ændre kapaciteten så ændre du også delefrekvensen. Jo større uF, jo laver frekvens vil den lede igennem. Så hvis kondensatoren sidder i serie med højtaleren, hvilket nok er gældende for en diskant, så vil en større uF sænke delefrekvensen.

Og hvis kondensatoren er mere eller mindre kortsluttet pga. den er gammel, så vil hele frekvensbåndet i en eller anden grad blive ledt ud til diskanten.
Det kunne godt lyde som om det er dig problem. Der er meget mere effekt i bas området så hvis det ledes til diskanten vil den formentlig gå i mætning og derfor ikke kunne afspille diskant uden det lyder forfærdeligt.

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2020 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Jo, hvis du ændre kapaciteten så ændre du også delefrekvensen. Jo større uF, jo laver frekvens vil den lede igennem. Så hvis kondensatoren sidder i serie med højtaleren, hvilket nok er gældende for en diskant, så vil en større uF sænke delefrekvensen.

Og hvis kondensatoren er mere eller mindre kortsluttet pga. den er gammel, så vil hele frekvensbåndet i en eller anden grad blive ledt ud til diskanten.
Det kunne godt lyde som om det er dig problem. Der er meget mere effekt i bas området så hvis det ledes til diskanten vil den formentlig gå i mætning og derfor ikke kunne afspille diskant uden det lyder forfærdeligt.

Dette er gude-info! Og helt i tråd med, hvad jeg har mistanker om, nemlig at diskanten spiller ting, som den slet ikke burde. Jeg må dog indrømme at jeg troede, at højere værdi gav højere delefrekvens, så det er vist bedst jeg prøver med en anden kondensator. Desværre virker netop 4.3uF som en "skæv" værdi, som er lidt svær at finde! 

Tusinde tak!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2020 kl. 12:49
Hvis du skal til at eksperimentere kan du downloade Waveforms:

og brug PC lydkort til tonegenerator. Wink
Program starter default med købe hardware (som ikke findes), så skal man bare scrolle ned og vælge PC lydkort. 
Mvh. JørgenT
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2020 kl. 12:58
Jørgen, tak for tippet! WaveForms ser frækt ud, men jeg har allerede REW, og anskaffer mig sgu nok også snart sådan en skide UMIK-1, så jeg kan se, hvad jeg laver!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2020 kl. 08:27
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Desværre virker netop 4.3uF som en "skæv" værdi, som er lidt svær at finde!
Den er ikke i E12 rækken som nok stadig er den mest gængse, men den kan købes f.eks. her hvis man har tid til at vente:

Alternativt kan du sætte 2 stk 2,2uF i parallel, det vil svare til en 4,4uF - eller 2,7uF og 1,5uF som giver 4,2uF.

Jeg ved ikke hvad hifi freaks mener om at sætte kondensatorer i parallel i delefiltre, men teoretisk er der både fordele og ulemper.
De åbenlyse fordele er at 2 stk i parallel normalt giver en bedre præcision (den kan ikke blive dårligere end den lovede præcision)  og at de deles om strømtrækket (betyder næppe noget mht en diskant enhed).
Ulempen er at to kondensatorer kan blive dårlige og kortslutter bare den ene har du balladen igen. Der er også dobbelt lækstrøm, men i denne opstilling og med ikke defekte kondensatorer kan jeg ikke se de kan gøre en forskel.



Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu