Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4114
|
Sendt: 18-November-2009 kl. 09:57 |
Jamen hvad er nyværdi. Det er vel hvad varen kan købes til idag og ikke hvad du har givet på et eller andet tidspunkt. Jeg tror at de bruger ordet "nyværdi", fordi der ikke er noget afskrivning for brug af varen, men at du får hvad varen kan købes til idag for forsikringsselskabet.
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan se det store problem. Den pc du har, er jo forældet, så fik du det samme som du gav for 2 år siden og gik og købte en ny idag for det beløb, ville du får en pc der hurtigerer, kraftigerer og med mere plads. Hvor mange tror du ikke lige kom til at "tabe deres pc"?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
matv88
Guld medlem
Oprettet: 05-Februar-2008
Status: Offline
Point: 1149
|
Sendt: 18-November-2009 kl. 12:37 |
Kip James skrev:
Ullum skrev:
Du kan være helt sikker på at Alm. Brand har fuldstændig styr på reglerne og at de også har det juridiske på plads. At du mener at du har fået noget andet at vide da du tegnede forsikringen er selvfølgelig dårlig rådgivning, men det er ikke rigtig noget du kan bruge med mindre du har det på bånd eller skrift.
Nyværdi er naturligvis det som en tilsvarende PC koster fra ny - idag. En forsikring er jo til for at dække værdien af det man mister og ikke til at stille en bedre end inden skaden skete.
Prøv at vende det om - hvis nu prisen på PC´en var steget siden du købte den - ville du så være tilfreds med at få det udbetalt som du gav for den i sin tid ? |
Hvad er sandsynligheden for at en vare som en PC,er stiger i værdi ? Tåbeligt argument. |
Det er da et fremragende argument. Evt. indsæt et andet ord end "PC´en" i hans argument, hvis du ikke kan se over dette.
|
Panasonic TX-P42X10Y · Samsung HT-P1200 · Logitech SqueezeBox Duet · Nintendo Wii · DViCO TViX 6600N · Apple iPhone 4 · Zaptor
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 25-November-2009 kl. 10:21 |
Kip James skrev:
Jamen jeg takker alle... nu fik jeg da endeligt et svar på hvordan nyværdi skal tolkes.
Jeg savner så at der i ens papirer udførligt står hvad nyværdi dækker over - nu kom jeg som sagt i tvivl. Det er vel ikke langt ude i skoven at tolke ordet nyværdi som "den givne værdi som i ny stand", er det ?
|
Du skal/burde som forsikringskunde slet ikke bekymre dig om værdier på den måde.
Udgangspunktet i enhver forsikring er:
Kunden må IKKE stilles ringere, hverken økonomisk eller fysisk, end før skaden skete.
Dette er det absolut eneste man behøver at bekymre sig om, som kunden. Og det burde også være forsikringsselskabet absolut vigtigeste udgangspunkt. Det er bare ikke altid man føler sådan som kunde, (men det er nu en anden sag).
Forestil dig to scenarier:
1.
Du smadre din bærbar til 5000,-
En ny (magen til) koster forsikringen 5000,-. Du får pengene til en ny bærbar.
Resultat = alle er glade.
2. Du smadre din bærbar til 5000,-
En ny (magen til) koster forsikringen 20,-. Du får pengene til en ny bærbar.
Resultat = alle er glade.
Hvorvidt forsikringsselskabet kan skaffe dig en ny bærbar magen til for 5000,- eller for 20,- det BURDE ikke have betydning for dig. Dit problem er at din bærbar er gået i stykker. Og du skal dermed have en magen til den du havde inden skaden skete.
Hvis forsikringen derimod IKKE kan skaffe dig en magen til, så har de et alternativ, at give dig en tilsvarende. Og når/hvis du får en tilsvarende, uanset hvad den så end koster, så er resultatet igen = alle er glade.
Altså. Hvis man som kunde blot nøjedes med at bekymre sig om, at man som udgangspunkt ikke må stilles ringere end inden skaden skete. Så er alt det sludder om værdi fuldstændigt meningsløst at debattere.
|
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 25-November-2009 kl. 10:34 |
Kip James skrev:
Men tak igen... Jeg må bare lære af mine fejl, og lære at kunden ikke altid har ret ;) |
Du har skam ret. Du får også ret. Du får din bærbar tilbage enten magen til eller en tilsvarende model. Det bliver som at spole tiden tilbage til lige inden din bærbar røg på gulvet. Det ER din ret!
At du måske havde troet noget andet, det må unægtelig skyldes, at du muligvis har forstået noget på en anden måde. Men det betyder også, at du ikke kan gennemskue konsekvensen ved det du siger.
Hvem skulle f.eks betale den mer-pris som det koster forsikringsselskabet at betale den "nyværdi" du hænger dig i? Og ikke mindst, HVORFOR skulle de gøre det? Ville DU selv gøre det, hvis du var forsikringsselskab?
Engang imellem kan det altså godt betale sig, at tænke lidt mere over det, også inden man skriver under. Uanset hvilket evt. fjols der sidder foran en, som forsøger at forklare, at du bliver stillet præcis som inden skaden skete!
|
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
thor-thor
Guld medlem
Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1924
|
Sendt: 25-November-2009 kl. 11:07 |
Kip James skrev:
Jamen jeg takker alle... nu fik jeg da endeligt et svar på hvordan nyværdi skal tolkes.
Jeg savner så at der i ens papirer udførligt står hvad nyværdi dækker over - nu kom jeg som sagt i tvivl. Det er vel ikke langt ude i skoven at tolke ordet nyværdi som "den givne værdi som i ny stand", er det ?
Og så ærger jeg mig meget over den alt for smarte Alm Brand sælger der prakkede os denne ekstra forsikring på med ordene: "hvis i nu rager jeres fjernsyn ned fra væggen, så får i det erstattet til fuld pris med denne forsikring".... Det er jo så på ingen måde tilfældet, og samme sælger har bestemt heller ikke forklaret mig begrebet nyværdi..
Så når denne PC-sag er afsluttet, så er jeg nu nok færdig med Alm Brand og deres over-smarte sælgere der bondefanger folk for at få deres salgstal på det rene...
Men tak mange gange for at tage jer tid ![Clap Clap](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley32.gif) |
Så vidt jeg kan se har den "over-smarte sælger" ikke bondefanget nogen. Han har fortalt dig at du får tingene erstattet til fuld pris.
Hvilket er præcis hvad du får! Du får en splinterny maskine med mindst tilsvarende specs som den du havde (så egentlig er du "rent teknisk" bedre stillet end før, da du nu har en spritny maskine, istedet for den "slidte"du havde brugt i et stykke tid).
Det modsatte af fuld pris ville være, som en anden også har nævnt i tråden, at forsikringsselskabet nedskrev værdien af maskinen pga. alder og dermed kun ville give dig det, en tilsvarende brugt maskine kunne købes for (eksempelvis i dba).
At du så i "fuld pris" lægger at du skal have indkøbsprisen refunderet/erstattet kan jeg ikke se er berettiget. Det er jo ikke pengene/indkøbsprisen du har forsikret, men tingen.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
|
Sendt: 25-November-2009 kl. 11:35 |
Jeg havde bestilt præcis samme forsikring og har for 5minutter siden annulleret den på ovennævnte grundlag. da jeg da ikke ønsker en dyr pc eller projektor erstattet med aldi vare fordi deres vare tilsvarende ligner min i et omfang.
Jeg ringede og forklarede mit grundlag for annullering, og sælger forklarede at det ikke var korrekt. Som han kendte den elektronik forsikring, så var det prisen på kvitteringen fra 2007 som var gældende.. men da han hørte om dette eksempel ville han da godt annullere min da han godt kunne se problemet med denne forsikring og at betingelserne kunne fortolkes forskelligt.
men han bekræftede da, at hans opfattelse af produktet som sælges var til for at dække nypris eller samme produkt i total skadet sager. Så sælgerne er altså også i tvivl selvom de er sat til at sælge produktet.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
thor-thor
Guld medlem
Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1924
|
Sendt: 25-November-2009 kl. 14:12 |
pendec skrev:
Jeg havde bestilt præcis samme forsikring og har for 5minutter siden annulleret den på ovennævnte grundlag. da jeg da ikke ønsker en dyr pc eller projektor erstattet med aldi vare fordi deres vare tilsvarende ligner min i et omfang.
Jeg ringede og forklarede mit grundlag for annullering, og sælger forklarede at det ikke var korrekt. Som han kendte den elektronik forsikring, så var det prisen på kvitteringen fra 2007 som var gældende.. men da han hørte om dette eksempel ville han da godt annullere min da han godt kunne se problemet med denne forsikring og at betingelserne kunne fortolkes forskelligt.
men han bekræftede da, at hans opfattelse af produktet som sælges var til for at dække nypris eller samme produkt i total skadet sager. Så sælgerne er altså også i tvivl selvom de er sat til at sælge produktet. |
Hvis du skal have erstattet en Imac får du vel næppe erstatning ud fra hvad en Aldi pc koster, det er jo ikke en tilsvarende vare.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Skyum
Guld medlem
Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
|
Sendt: 25-November-2009 kl. 14:26 |
Du skal have et produkt mage til det beskadiget,eller et tilsvarende produkt.
Jeg fik erstattet en Acer bærbar med en tilsvarende,som så i mellemtiden havde fået Webcam, BlueTooht og flere andre småforbedringer.
Denne nye bærbare var billigere end den der blev erstattet,men jeg fik en bedre bærbar. Sådan skal det være.
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Stampe
Guld medlem
Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
|
Sendt: 25-November-2009 kl. 15:05 |
pendec skrev:
Jeg havde bestilt præcis samme forsikring og har for 5minutter siden annulleret den på ovennævnte grundlag. da jeg da ikke ønsker en dyr pc eller projektor erstattet med aldi vare fordi deres vare tilsvarende ligner min i et omfang.
|
Med risiko for at du synes jeg er flabet men du har rent ud sagt ikke forstået hvad fx Kandersen ellers har skrevet ganske pædagoisk.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Kip James
Super bruger
Oprettet: 14-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
|
Sendt: 25-November-2009 kl. 15:11 |
Jamen nu kan vi jo så bare se på det eksempel pendec giver - her sidder en Alm Brand sælger og rent faktisk mener at forsikringen giver pengene fra kvitteringen tilbage!
Jeg er fuldstændig med på al den snak om et tilsvarende produkt etc. Hvad hjælper det når een forsikringsmand har sagt til mig at det der gives retur er fuld pris/det beløb jeg betalte for pc,eren.
Og nu kan vi så læse at pendec har fået samme forklaret af nok en sælger....
Så er det mig der er den umulige og uforklarbare her ? Ja, jeg har muligvis tolket "nyværdi" forkert, det er bare ganske tåbeligt af Alm Brand at have så lidt styr på sagerne. De folk jeg har haft talt med sagde alle at jeg fik penge for hvad en tilsvarende koster i dag, og at de beklagede at jeg var blevet oplyst anderledes. Jamen fair nok - så er det sådan det er... men så alligevel ikke, for nu er der altså også andre der er blevet forklaret at det den pris man i sin gav for varen der er gældende...
Det er rod fra en ende af fra et stort selskab...
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Kip James
Super bruger
Oprettet: 14-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
|
Sendt: 25-November-2009 kl. 15:17 |
Stampe skrev:
pendec skrev:
Jeg havde bestilt præcis samme forsikring og har for 5minutter siden annulleret den på ovennævnte grundlag. da jeg da ikke ønsker en dyr pc eller projektor erstattet med aldi vare fordi deres vare tilsvarende ligner min i et omfang.
|
Med risiko for at du synes jeg er flabet men du har rent ud sagt ikke forstået hvad fx Kandersen ellers har skrevet ganske pædagoisk. |
Nu kunne jeg også være flabet og skrive at du ikke helt er med på hvad pendec og jeg oplever..
Forsikringsfolk der siger til os at de da bestemt mener at vi får dækket for de penge der står på kvitteringen. I mit tilfælde små 6900kr. Ja, jeg kan godt se at det stiller mig bedre en da jeg købte min pc,er da jeg kommer pænt længere for 6900 idag - men det ændrer ikke på det faktum at det er hvad vi får og fik at vide.
Da jeg så kontaktede Alm Brand, fik jeg at vide som jeg også ganske fornuftigt er blevet forklaret herinde - at jeg får erstattet efter hvad en tilsvarende maskine koster i dag. Fair nok, for 117. gang -det er jeg med på...
Det ændrer bare ikke ved at Alm Brand giver noget kun varierende oplysninger og at det er lidt dårlig stil.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
niepe
Guld medlem
Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
|
Sendt: 25-November-2009 kl. 15:57 |
Nu er alm brand jo også lige pt på røven.. ![Sleepy Sleepy](smileys/smiley12.gif) Men du må som udgangspunkt ikke komme til at tjene penge på en skade. Dvs smadre din Pc og få 7000 kr fra forsikringen. derefter køber du en tilsvarende ny pc til 5000 og beholder overskudet på 2000 kr.. Det står afaik i forsikringsloven..
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |