recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR-HD vs. TV3+ HD etc.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDR-HD vs. TV3+ HD etc.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
EtherealDesert Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Emne: DR-HD vs. TV3+ HD etc.
    Sendt: 07-September-2011 kl. 23:09
Hej folkens. Hør engang: Jeg har bemærket at DR altid viser deres HD i 720p, men TV3 og de andre ofte sender 1080i ... Og det er så det højeste jeg har set. Kan det slet ikke lade sig gøre at sende 1080p ud med fjernsynsignalet?
Til top
filthat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juli-2008
Sted: Denmark
Point: 344
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2011 kl. 23:19
Det kan i teorien godt lade sig gøre, men det kræver alt for meget båndbredde at sende et 1080p signal til at det kan svare sig.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2011 kl. 23:31
Så længe de ikke kører med højere bitrate end de gør, så er det intet at vinde ved skifte fra 1080i til 1080p (altså hvis man ser bort fra interlacing problemer).
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2011 kl. 00:53
Oprindeligt skrevet af filthat filthat skrev:

Det kan i teorien godt lade sig gøre, men det kræver alt for meget båndbredde at sende et 1080p signal til at det kan svare sig.

Det er ikke forklaringen. Du kunne sagtens sende 1080p med den båndbredde som DR HD bruger.

Forklaringen er snarere at 1080p er ny i DVB sammenhæng, og mange DVB modtagere vil kun understøtte 1080i.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2011 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Det er ikke forklaringen. Du kunne sagtens sende 1080p med den båndbredde som DR HD bruger.

Forklaringen er snarere at 1080p er ny i DVB sammenhæng, og mange DVB modtagere vil kun understøtte 1080i.

Det er netop hele forklaringen. Modtagerudstyret  indeholder ikke en chip der understøtter 1080p50  dvs.  MPEG-4 High profile @ Level 4.2   (kun level 4.0 kræves).

EBU's  har netop udsendt denne  information http://tech.ebu.ch/docs/events/ibc11-ebutechnical/presentations/ibc11_10things_1080p50.pdf  hvoraf det fremgår, at   1080i og 1080p50 kræver samme bitrate og ca 15-20% højere bitrate end 720p50.

Det kunne nok være nyttigt,  at vi i Danmark overvejer at  opgive vort ' det må firmaerne selv bestemme'  holdning og  forlange,  at  modtagerudstyr i fremtiden skal understøtte 1080p50.
De kan let ske ved, at opdatere Nordig kravene fx  i forbindelse med DVB-T2 og DVB-C2. 

Lars   Smile

Redigeret af reslfj - 10-September-2011 kl. 09:31
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2011 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af EtherealDesert EtherealDesert skrev:

Hej folkens. Hør engang: Jeg har bemærket at DR altid viser deres HD i 720p, men TV3 og de andre ofte sender 1080i ... Og det er så det højeste jeg har set. Kan det slet ikke lade sig gøre at sende 1080p ud med fjernsynsignalet?
Det der er bare et for lækkert spørgsmål.

HD via Satellit er bare for god, HD via kabler går an og HD via Master er bare crab.

Det er skam derfor Forbrugerstyrelsen fik indtil mange klager og mangel på modtage MPEG4 via DVB-C læs Kabel.

DR i HD bliver kun sendt som en, nå ja HD strøm, som  ens Fladskærm danner et HD billede ud fra.

Ens Fuld HD skærm får jo ikke mere signal at gøre godt med, end hvad man nu ellers anvender af skærme.

Det er de færreste som fortæller hvorfra de der 720 kommer fra?  De kommer fra 480 plus 50%, hvilket måske er slemt nok, pointen er at 720p i USA er ved  60Hz eller fps.

Hvad 1080p er nægter jeg røre ved!    

Redigeret af moho - 12-September-2011 kl. 16:38
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2011 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Den forklaring lyder spændende, men kræver herfra mere fordybning.
1080i vil altid være en Billedrørs standard (og måske også mere analogt end godt er, kopi beskyttelsesmæssigt).

Redigeret af moho - 12-September-2011 kl. 16:44
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2011 kl. 16:48
jeg vil helst ikke skulle skifte DVB-T standart. da det er en dyr omgang, men det må da være et krav for at de næste gang opdatere sende nettet, så vi bliver tvunget, at 1080p er understøttet samt der er nok båndbredde til at kunne håndere 20-30 + HD kanaler uden issues, så vi ikke igen om 2-3 år skal stå og opdatere hele lortet
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2011 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af EtherealDesert EtherealDesert skrev:

Nå det der med lede efter tingene.

Vores Tv system hedder  625i x 50/2  sådan rent officielt.  (576 linier til selve billedet)
Derfor skal 1152i x 50/2 være den rigtige version.  (1080 linier til selve billedet)

Hvor det er henne at noget går galt? Jo det hedder idag  1080p24, så langt kan vi vel blive enige! Problemet for mig er hvis der for alvor var problemer skulle vi tage imod Fibrene med kyshånd, men det vil Vi I K K E.   Især når det kommer til  NorDig eller ikke NorDig   Embarrassed

Redigeret af moho - 12-September-2011 kl. 16:54
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2011 kl. 17:01
EtherealDesert
  Dette er mere et spørgsmål om Bannertekster, tilskuere og andre ting i HD udsendelserne "flyder ud" under panoreringerne, ligesom ens oldgamle 4:3 CRT viser billedet. 
  Jeg har desværre glemt alt om hvornår jeg første gang læste om formatet

1250px50 eller med moderne cifre  1152p50 godt nok 4:3 men alligevel.

Redigeret af moho - 12-September-2011 kl. 17:04
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2011 kl. 17:12
Dekode et 1080p50 signal.

OK hvad er det lige ens Computerskærm og ens Grafikkort har gjort de sidste rigtig mange år? Jo jeg har problemer.
Denne fladeskærm står til 1024x768.  Når nogen vil bøje spillereglerne er det OK men men men da DR aldrig af sig selv begyndte prøveudsende HD, har jeg mindre og mindre til overs for samme; og det går da totalt galt rent teknisk.
Tankerne om HDTV er trods alt ældre end hvad vi har til rådighed nu. Computerkrafts mæssigt.

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2011 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

jeg vil helst ikke skulle skifte DVB-T standart. da det er en dyr omgang, men det må da være et krav for at de næste gang opdatere sende nettet, så vi bliver tvunget, at 1080p er understøttet samt der er nok båndbredde til at kunne håndere 20-30 + HD kanaler uden issues, så vi ikke igen om 2-3 år skal stå og opdatere hele lortet
Tænk så blot på i hvor mange år der er sendt Digitalt via de almindelige kabel tv anlæg, Selectorer og andre dekoderbokse plus Satellitmodtagernes kodningsudstyr. MPEG2 og DVB-C, at alt dette og mere til, MPEG4 nu kan fås indbyggede i ens moderne Fladskærme. Så i min verden er DVB-T/T2 kun besynderlige krampetrækninger.
Om 1080p er understøttet?  Ja ja, her har jeg så noget rigtig godt at jagte virkeligt godt!  Big smile 

Redigeret af moho - 12-September-2011 kl. 17:26
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu