recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken linse til begynder spejlrefleks
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken linse til begynder spejlrefleks

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
svinget Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-Maj-2006
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svinget Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken linse til begynder spejlrefleks
    Sendt: 19-April-2012 kl. 22:10
Hej

Jeg skal til at investere i et spejlrefleks kamera til min søn.

Han er ny på området, men dyrker meget sport (kampsport, spring gymnastik, rulleskøjter/ramper), så der bliver nok taget en del action billeder med dette kamera.

Jeg har læst rundt på nette, og umiddelbart virker det som om det det mere er religion end kvalitet der har betydning når der skal vælges kamera, da de i dag er af samme kvalitet (eller er jeg helt forkert på den???).

Jeg kan se at disse mærker ligger i 3-5.000 kr. klassen:
Canon EOS 600D
Canon Eos 1100D
Nikon D3100
Samsung NX11

Der er stor forskel på priserne, alt efter hvilken linse der er med på kameraet.

Her er et par eksempler

Er der en bestemt linse jeg skal gå efter til en begynder der skal tage sport's billeder???

Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2012 kl. 22:28
Det hedder nu objektiver og ikke linser (som er noget man spiser), men alle forstår det nok alligevel. Til sport bør du nok have en del mere end 55 mm objektiv og så stor en blænde som muligt. Ideelt så skal du have noget ala blænde 2.8 til indendørs billeder, men det bliver hurtigt meget dyrt. Alternativt kunne du købe et objektiv med billedstabilisator, som flere af de modeller du linker til har og måske endda tilkøbe en monopod til at holde kameraet stille.

Men prøv at få set hvor lidt 55 mm teleobjektiv reelt giver dig, for din søn kan nok ikke rende helt ind ved siden af sportsudøverne for at få fyldt hele billedet ud - der er en grund til, at fotografer til sportsbegivenheder har et ordenligt monstrum af et teleobjektiv monteret...
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 2405
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2012 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af svinget svinget skrev:

Han er ny på området, men dyrker meget sport (kampsport, spring gymnastik, rulleskøjter/ramper), så der bliver nok taget en del action billeder med dette kamera.

Det lyder som om der er en del indendørs i haller, det kræver et lysstærkt objektiv. Hvor tæt kan han få lov til at gå på? Kan han, når nu han selv dyrker sporten, få lov til at være "ringside" eller er han nødt til at sidde helt ude på tilskuerrækkerne?

Hvis nu han kan få lov at komme ind på en 4-5 meter fra begivenhederne, så kunne fx. http://www.edbpriser.dk/objektiv/nikon-nikkor-af-s-50-mm-f-18-g-id-4998697.aspx?q=nikkor til D3100 være en mulighed. F/1.8 betyder at det er rigtigt lysstærkt så han ikke behøver generer gymnasterne med blitzlys. Det har dog fast brændvidde så al "zoom" foregår med fødderne og kræver at han kan komme relativt tæt på hvis det ikke skal blive for småt.

Jeg har læst rundt på nette, og umiddelbart virker det som om det det mere er religion end kvalitet der har betydning når der skal vælges kamera, da de i dag er af samme kvalitet (eller er jeg helt forkert på den???).

Jeg startede ud med at låne et Canon dlsr og blev hurtigt dus med det. Så fik jeg et super tilbud på et Nikon og slog til selv om det irriterede mig at scrollhjulet til indstilligerne sad bagpå til tommeltotbetjening i stedet for det meget mere logiske sted oppe ved udløseren til pegefingerbetjening som på det lånte Canon. 2-3 måneder senere fik niecen et Canon og straks irriterede det mig at scrollhjulet sad oppe ved udløseren i stedet for det langt mere logiske sted bagpå til tommelfingerbetjening.. Wink

Helt ærligt, vælg det mærke der ligger bedst i hånden og om et par måneder er du så vant til det at det er det eneste rigtige. Vanens magt og alt det der..

Redigeret af strandvasker - 19-April-2012 kl. 23:48
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 09:14
Sagt på en anden måde, så er det ikke kvaliteten af billederne, der er det afgørende, men nærmere placeringen af knapperne og ergonomien du skal bedømme på. Vær dob OBS på, at der er lidt flere objektiver at vælge imellem hvis du tager Canon eller Nikon, hvor du med et Sony eller Samsung vil skulle lede lidt mere (eller betale lidt mere).

Der kan dog være ræson i at vælge et mærke, som andre i familien har, hvis I vil dele objektiver, flash, hukommelseskort mv. (jeg taler af erfaring... min stædige far insisterede på at købe modsat, så nu bøder han for, at han ikke kan få mit aflagte udstyr).

Redigeret af Yakken - 20-April-2012 kl. 09:14
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 10:26
Jeg har lige købt et Sony Alpha 55, og synes det er rigtig fedt. 

Årsagen til at jeg ikke købte Nikon eller Canon er at jeg er vildt med live view, og at man i den forbindelse har hurtigt AF, og det kan hverken Nikon eller Canon levere uanset pris. 

Mit råd er derfor at du skal vælge efter den funktionalitet du synes er fed, og ikke efter hvilket mærke en eller anden ekspert synes er det fede.  
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér justrace Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 12:02
Yakken: Billedkvalitet er nu ret væsentlig, men eller er jeg 120% enig!!! :)

Live view er da fint i nogle situationer, men at vælge et kamera ud fra det, er selvfølgelig en prioritet man vælger, men Canon kan altså mere end et Alpha, og Nikon gør det endnu bedre..

Ved godt jeg er Nikonmand, men har faktisk et Canon, så jeg er ikke religiøs...

Det er muligt Sony har hurtigere AF i Live View, men alt andet er vrøvl.. :)

Med et Canon eller Nikon, er der tusindvis af brugte objektiver til rådighed.
Med Nikon er der flest, da de stadig efter mere end 25 år stadig bruger samme fatning. Der er self nogle begrænsninger med nogle objektiver.
Men som Yakken er inde på, gå hen til en forhandler der har et godt udvalg, og føl dem i hånden.
Begynder han allerede fra starten at koncentrere sig om et bestemt mærke eller model, tænker han profit, og ikke på at få en glad kunde! Så er det ud af butikken og find en anden forhandler..

Det er også en god ide at sætte sig lidt ind i termer osv. så man ikke står og bliver forvirret over alle udtrykkene.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 12:47
Det skulle ikke forstås som om billedkvaliteten er ligegyldig som sådan, men mere at der ikke er så voldsom forskel på de forskellige kameraer i denne prisklasse. Dvs. uanset hvad man vælger, så vil billedet blive ganske fornuftigt.
Til top
netsat_99 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Oktober-2009
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér netsat_99 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 13:10
Yakken:
Et objektiv med billedstabilisator vil ikke hjælpe, da lukketiden stadig er for langsom til action foto.
Et objektiv med billedstabilisator, gør ikke at man får en hurtiger lukketid.
Der hvor et objektiv med billedstabilisator hjælper er ved stille stående motiver.

Til indendørs action foto er det tre veje man kan går.
1. En blitz som er kraftig nok.
2. Et objektiv med en lav blænde (2.8)
3. Høj ISO.
Der kan naturligvis benyttes en kombination af de tre muligheder.

/Johnny
Til top
svinget Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-Maj-2006
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svinget Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 13:21

Hmmm – linse vs. objektiv. Det er vist ret tydeligt hvorfor jeg søger hjælp her :)

Tak for jeres svar – super i tager tiden til at skrive lidt feedback. Jeg tror umiddelbart at man som ny, kan vænne sig til alle modeller – nok en vanesag.

Hvis jeg f.eks. vælger Nikon, så kan jeg vælge mellem 2 objektiver:

Nikon D3100

m/18-105mm, VR, 14.2MP, 3" LCD, film i HD

Nikon D3100

m/18-55VR, 14.2MP, 3" LCD, film i HD

Kan man sige om ét af dem er det bedste valg. Jeg formoder 18-105mm er den der kan zoome mest, men kommer man så til at mange 18-55VR objektivet, da det f.eks. er det mest anvendelige, så det er bedst at købe dette som en start og så senere 18-105mm som ekstra udestyr?

Jeg kan se at Canon har vippe display – er det noget man benytter???
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 13:22

Hej

Jeg skal til at investere i et spejlrefleks kamera til min søn.

Jeg kan se at disse mærker ligger i 3-5.000 kr. klassen:
Canon EOS 600D
Canon Eos 1100D
Nikon D3100
Samsung NX11

Der er stor forskel på priserne, alt efter hvilken linse der er med på kameraet.

Her er et par eksempler

Er der en bestemt linse jeg skal gå efter til en begynder der skal tage sport's billeder???

Når jeg skyder indendørs, og når det gælder aktion/sport, så er der altså ret hurtige bevægelser i motiverne som skal fryses og samtidigt er der ikke ret meget lys. Skyd med høj ISO og find et hurtigt objektivt, det er vejen frem. Selv  køre jeg med et gammel prime Canon L200mm F1:8 og iso 1600 eller højer på et fullframe hus. Canon laver iøvrigt et dejligt 135mm F2 objektivt som kommer ret tæt på billedkvalitet som den 200mm jeg bruger.

Men som nævnt tidligere i tråden, så kan det hurtigt blive kostbart, så evt. noget brugt kunne gøre det.

Redigeret af Potter - 20-April-2012 kl. 13:24
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Lightyear Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2005
Point: 527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lightyear Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 13:42

Hvis jeg f.eks. vælger Nikon, så kan jeg vælge mellem 2 objektiver:

Nikon D3100

m/18-105mm, VR, 14.2MP, 3" LCD, film i HD

Nikon D3100

m/18-55VR, 14.2MP, 3" LCD, film i HD

Ingen af de to objektiver egner til indendørs action-fotografering. De er slet ikke lysstærke nok. Du kan som en anden er inde på, overveje et 50mm F1.4 eller F1.8 objektiv, hvis fotografen kan komme tæt nok på.

PS. Nikon har præsenteret afløseren for D3100, som sjovt nok hedder D3200. Bare til info.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6668
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Når jeg skyder indendørs, og når det gælder aktion/sport, så er der altså ret hurtige bevægelser i motiverne som skal fryses og samtidigt er der ikke ret meget lys. Skyd med høj ISO og find et hurtigt objektivt, det er vejen frem. Selv  køre jeg med et gammel prime Canon L200mm F1:8 og iso 1600 eller højer på et fullframe hus. Canon laver iøvrigt et dejligt 135mm F2 objektivt som kommer ret tæt på billedkvalitet som den 200mm jeg bruger.

Men som nævnt tidligere i tråden, så kan det hurtigt blive kostbart, så evt. noget brugt kunne gøre det.

Hvilke lukkerhastigheder kan du få med det 200 mm objektiv indendørs?

Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu