recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan det være rigtigt – Philips nægter at udføre lo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan det være rigtigt – Philips nægter at udføre lo

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan det være rigtigt – Philips nægter at udføre lo
    Sendt: 21-August-2012 kl. 20:53

Købte d. 1. november 2011 en Ipod dock direkte via Philips hjemmeside. Jeg modtog kort efter følgende email:

 

”Kære Jesper,


Tak for din ordre 11960053523 i Philips Online Shop


Vi kan oplyse dig om, at din ordre er blevet afsendt. Hvis du betalte med kreditkort, er beløbet nu blevet trukket fra dit kreditkort. 

………………….

………………….

………………….

En faktura for din ordre vil være tilgængelig online inden for 3 dage under Min konto. 

Vi håber, at du får glæde af dit køb! 


Vi håber, at du får glæde af dit køb! 


Bestillingsoplysninger

Bestillingsnummer: 11960053523

…………………."

 

 

Min konto er et link til Philips hjemmeside hvor jeg kunne logge på og hente min fakturaer – men dette er ikke længere muligt hvorfor Philips nægter at reparere min dock!

 

Jeg anvendte min dock til min Ipod og det har fungeret uden problemer. Jeg har i sommers anskaffet mig en IPAD og denne kunne ikke spille via docken (den lader heller ikke IPAD op). Jeg kunne konstatere, at såfremt jeg ”holdt” IPAD på samme måde som Ipod vil den spille, men som følg af vægten læner den sig op af højtaleren, hvilket er en del af designet. Jeg formoder derfor at der er tale om en løs forbindelse i stikket på docken.

 

Jeg kontakter Philips kundeservice ved Simone og informerer herom. Hun oplyser, at hun tror det er støv på IPAD og jeg bør støvstuge/puste. Jeg informere hende om, at det vil jeg gerne, men at jeg næppe tror det løser problemet. Hun beder mig kontakte hende igen hvis det ikke hjalp. Efter at have forsøgt ”støvsugning” mv. af IPAD (og Dock) må jeg konstatere, at det fortsat ikke hjælper hvilket jeg meddeler Simone hos Philips.

 

Simone skal undersøge det nærmer og efter 3 dage meddeler hun mig, at en engelsk tekniker mener det er en løs forbindelse i docken – og at jeg blot skal sende faktura og adresse til hende hvorefter hun vil sende mig en fragtseddel.

 

Uddrag af email fra Simone d. 1. august 2012:

 

”Så fik jeg svar fra de engelske teknikere. Jeg ringede også og lagde en besked på din telefonsvarer. Som du sikkert også selv er kommet frem til, så er det det stykke som skal holde din iPod/ iPad/ iPhone der sidder løst.


Så du skulle nemt få løst problemet ved at gå til din forhandler og få det repareret.


Kan ikke lige huske om du købte den på vores onlineshop. Hvis du gjorde, skal du blot besvare denne mail med en kopi af kvitteringen, så vil jeg bestille en fri fragtseddel til dig, så du kan sende din DS9 gratis til reperation.”

 

Jeg svarer hende straks d. 1. august 2012:

 

”Hej Simone

 

Tak for din hjælp. Jeg købte dock'en via jeres webshop. Jeg kan ikke få fat i fakturaen som ligger på jeres server?

 

Kopi af mail jeg modtog fra jer - jeg formoder du selv kan "genskabe" fakturaen fra jeres system ud fra disse oplysninger. Hvis du vil være så venlig må du også gerne sende mig fakturaen på pdf - på forhånd tak

………………….

………………….

………………….”

 

 

Jeg afventer at få fragtsedlen, men den kommer aldrig – til gengæld får jeg en mail d.10. august 2012 fra Simone:

 

”Vore regler vedr kvittering er blevet strengere her fra 1. august. så udover den mail jeg allerede har modtaget som bevis for dit køb, vil man nu også gerne have en kopi af den kvittering der var vedlagt i pakken da du fik din DS9  tilsendt, Har du mulighed for at scanne den ind og sende pr mail?


Ked af det ikke går så hurtigt som jeg havde håbet på. Men så snart vi har kopi af kvitteringen vil du modtage fragtsedde”

 

Der lå ingen kvittering i pakken (der lå en pakkeseddel/plukkeseddel som er smidt ud) – dette meddeler jeg Simone/Philips samme dag (10. august 2012):

 

”Der var ingen "kvittering" i pakken? I har selv fakturaen i jeres system. Jeres link til at hente fakturaen virker ikke.

 

Jeg ser frem til at høre fra dig.”

 

Den 15. august 2012 modtager jeg følgende svar fra Philips/Simone:

 

”Hej Jesper


Hvor gerne jeg end ville, kan jeg ikke hjælpe dig uden din kvittering.


Vi kan ikke hente information om din kvittering i det gamle system.


Havde du bare gemt den kvittering der fulgte med pakken da den kom, eller printet den ud i løbet af de første uger, som du blev anbefalet i de papirer der fulgte med, så kunne jeg have hjulpet dig.


Vi må ikke sende noget som helst til reparation eller ombytning uden kvittering, Selvom jeg slet ikke er i tvivl om at din DS9 er inden for garanti.


Jeg kan give dig nummeret til InfoCare som reparerer vore produkter.

Telegrafvej 6 2750 Ballerup

70124400


Har du flere spørgsmål eller behøver mere hjælp, er du velkommen til at kontakte Philips Kundeservice igen. Opgiv blot dit personlige referencenummer 50-1096548927, så kan vi nemt finde sagens notater frem.”

 

Jeg er aldrig blevet bedt/anbefalet, at ”udskrive fakturaen fra deres websystem”, ligesom der ikke lå en faktura i pakken som Philips/Simone påstår. Dette virker også ulogisk når Philips jf. deres mail af 1. november 2011 kan sende en varer og samtidige skriver at fakturaen vil være tilgængelig indenfor 3 dage?

 

Philips har ændret deres ”webshop” og åbenbart er gamle bruger blevet slettet, herunder historikken/fakturaer hvorfor det ikke er muligt for forbrugeren at udskrive fakturaen (endsige at logge på igen).

 

Jeg forsøger at få en sidste afklaring på sagen ved min mail af 15. august 2012 som svar på ovenstående mail:

 

”Tak for din mail. 

 

Der lå ikke en faktura/kvittering med i pakken - jeg tror der lå en plukkeseddel.

 

Jeg har IKKE fået at vide at jeg skal udskrive kvitteringen. Jeg er blevet oplyst, at den kan hentes under "min konto" - og der er ikke anført at den skal hentes indenfor X dage! Når der står den kan hentes på "min konto" formoder jeg, at dette er et område til jeres kunder hvor historik/faktuaer mv. er arkiveret (i lighed med alle andre store selskaber).

 

Jeg har fået oplyst, at kvitteringen ligger hos jer og jeg kan hente den via et link (som ikke virker - derfor kan jeg ikke hente den).

 

Jeg ved ikke om du sidder i et call center - og derfor ikke kan tage en beslutning? Jeg skal ikke som forbruger kontakte jeres underleverandør og gennemgå dette forløb. 

 

Jeg kan naturligvis ikke acceptere, at du/I nægter at reparere et produkt under garanti fordi I ikke selv kan finde den faktura frem som I skriver kan hentes på link:  Min konto.  

Jeg har ordrenr., følge-email fra jer og påklaget fejlen i juli måned (hvor du skriver at proceduren er blevet er blevet strammet op pr. 1. august 2012). 


Jeg beder dig tage stilling til ovenstående - og vende tilbage. Hvis svaret fortsat er negativt skal jeg venligt udbede mig kontaktoplysninger på din overordnede - og nej jeg kontakter ikke jeres underleverandør.”

 

Her d. 21. august 2012 om aften har jeg ikke hørt fra Philips/Simone og formoder derfor at de har afsluttet sagen.

 

Mine spørgsmål til jer kære bruger på recorder.dk (og øvrige forums):

 

- kan man virkelig nægte reparation fordi at producent ikke længere ”giver adgang” til ens fakturaer (fjernet muligheden – hvilket man som forbruger ikke er blevet oplyst)

 

- hvor kan man klage officielt?

 

- kan andre Philips online køber be/afkræfte, at de er blevet anbefalet at udskriv fakturaen indenfor X uger (?) – alternativt om der i jeres pakke var en kopi af fakturaen? (jeg handler i øvrigt en del på nettet – og har aldrig oplevet at fakturaen var med i pakken)

 

Håber der er nogen med lidt forbrugerjuridisk erfaring som vil komme med input.

 

Denne skrivelse er også sendt til Tænk og Kåre Quist (Kontant, DR1) i håbet om, at de kan bringe lidt lys på forbrugerrettigheder ved onlinekøb.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Jesper Smidt

En frustreret tidligere Philips forbruger

Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 790
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausols1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2012 kl. 21:05
Hvad med at klippe et screenshot fra din netbank af betalingen ind ? Det må de vel acceptere da de, som jeg forstår det, har lovet at opbevare din faktura.

Ring til Forbrugerrådet & spørg hvordan du skal forholde dig.
Til top
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2012 kl. 21:09
Hurtigt svar - tror næppe det ændre Philips syn på sagen - de har alle oplysninger (ordrenr. track/trace/serienr./betalingstidspunkt mv.) som jeg har sendt til dem  - og de har fakturaen på en gammel server :-(

Jeg kontakter Forbrugerrådet og hører deres syn herpå - men håber at Kåre Quist (Kontant, DR1) eller Tænk vil tage "sagen" op.

/jesper
Til top
sebber Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-August-2011
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sebber Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2012 kl. 16:10
Det lyder som en forfærdelig dårlig kundeservice! Normalt modtager man dog også en kvittering på mail?

DBH
Sebastian
http://phonefactory.dk/
Til top
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2012 kl. 13:08
Hej

Jeg kan oplyse, at man får følgende email:

*********
Tak for din ordre 11960053523 i Philips Online Shop

Vi kan oplyse dig om, at din ordre er blevet afsendt. Hvis du betalte med kreditkort, er beløbet nu blevet trukket fra dit kreditkort. 

Hvis din bestilling indeholder flere varer, vil de muligvis blive afsendt separat. Der vil blive sendt en forsendelsesbekræftelse til dig for hver forsendelse. Dette vil ikke påvirke dine forsendelseomkostninger. 

Du kan følge din forsendelse ved at klikke på linket nedenfor (eller kopiere og indsætte det i din webbrowser):

http://wwwapps.ups.com/WebTracking/processInputRequest?TypeOfInquiryNumber=T&sort_by=status&AgreeToTermsAndConditions=yes&track.x=26&track.y=10&InquiryNumber1=1Z9V788X6886006551&loc=da_DK 

Der kan gå op til 12 timer, før sporingssystemet er aktiveret. Hvis der ikke er noget link, kan det være fordi den leveringsmetode, du har valgt, ikke kan spores. Hvis du har købt en større enhed (f.eks. et TV, en SoundBar), vil du blive ringet op af den lokale leveringstjeneste (i dette tilfælde opdateres sporingslinket kun efter leveringen). For tilpassede produkter henvises til den leveringstid, der blev oplyst under købsprocessen. 

Hvis du ikke har modtaget din bestilling inden for en uge, bedes du kontakte Philips Online Shop for yderligere information. 

En faktura for din ordre vil være tilgængelig online inden for 3 dage under Min konto. 

Vi håber, at du får glæde af dit køb! 
***************

Faktura sendes ikke på email - men burde kunne hentes ved at følge det link der er "gemt" under "Min konto".

PROBLEMSTILLINGEN ER, at Philips har ændret webshop eller lign., hvorfor man ikke længere kan hente denne faktura! 

Philips har ALDRIG anbefalet eller sagt at man skal udskrive/hente/gemme denne faktura. Som forbruger og kunder hos Philips med "eget kundenr." forventer jeg - medmindre jeg bliver oplyst andet - at jeg kan logge på min konto og hente denne faktura.

Det kan jeg så ikke!

Simone hos Philips erkender, at hun tror/ved at den er købt (ja, hun har jo fået alle email, følgebreve, track & trace koder) i november 2011, men de må ikke sende den til reparation uden en gyldig kvittering.

Jeg er igang med at udfylde en klage til http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/Klageformular

/Jesper

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2012 kl. 13:43
den taber de med et brag, du kan jo bevise at du har købt varen og har ordrekræftelsen, og ikke mindst har betalt varen... kør du bare løs på dem via forbrugerstyrelsen.. de kommer nok på andre tanker inden længe skal du se
Mvh

René
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2012 kl. 14:37
Bankudskrift er nok som kvittering.



Til top
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2012 kl. 15:04
Jeg har nu klaget og indbetalt kr. 160 til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen - så må vi se hvad de siger.

Hans J - når du siger at bankudskrift er nok som kvittering - hvad mener du med det?

Jeg må erkende, at jeg er så harm over den måde Philips behandler mig på. 

Philips ved (har erkendt dette på email) at den er købt i november 2011!

Philips har erkendt at Philips (og forbrugeren) ikke kan tilgå "deres gamle system" og derfor udskrive fakturaer.

Philips har "erkendt" fejlen (måske en typisk fejl?) på produktet.

Philips vælger uagtet heraf at nægte reparation med henvisning til at jeg ikke kan fremvise en faktura (som ligger på deres server)!

Jeg holder jer opdateret når jeg hører mere.

/Jesper
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2012 kl. 15:12
Var der ikke en følgeseddel med produktet?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2012 kl. 15:12
Jeg fandt det engang på nettet.

Jeg havd købt et par dvd-afspllere i Lidl og havde smidt bonnen væk, de accepterede også bankudskrift som værende ok dokumentation.

Men al dn dokumentation du har i forvejen burde være alt rigeligt, jeg synes ikke Philips gør dt nemt for dem selv. Forbrugerne vil nok ikke ligefrem strømme til, hvis denne sag spredes for mget på nettet.
Til top
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2012 kl. 15:24
Til KlausDM:
Jo.......men den er smidt ud da 1) følgeseddel jo blot er en følgeseddel og 2) at faktura jo er det rigtige dokument som kan (nu kunne) hentes hos Philips. 

Hvis jeg havde følgesedlen tror jeg næppe det ændre Philips holding (jeg har jo følgemail, track&trace, ordrenr. mv.  og alt dette er sendt til Philips).

Til HansJ
OK - det viser jo blot hvilke god forbrugerservice nogle virksomheder yder.

Som det fremgik tidligere - jeg er meget rystet over Philips måde at håndtere dette på. 

/jesper 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2012 kl. 17:51
Fra forbrug.dk:

"Hvis kvittering eller bon er blevet væk

Hvis du ikke kan finde din bon eller kvittering, kan du muligvis dokumentere dit køb på anden måde. Det kan fx være en Dankortkvittering eller en kontoudskrift fra banken. Den type dokumentation kan kun bruges, hvis du kun har købt den aktuelle vare ved købet. Hvis du har købt flere ting, kan du ikke bevise, hvad de enkelte varer har kostet. Andre former for dokumentation kan fx være et byttemærke eller et garantibevis."

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu