|
Danske BD-udgivelser i forkert OAR |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6262 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 20-April-2013 kl. 16:14 |
|
OAR = Original Aspect Radio
Jeg starter denne tråd med danske BD-film, der er udgivet i det forkerte billedformat
Jeg er blevet brændt et par gange
Så kan I skrive suspekte titler på, efterhånden som I falder over dem
Dansk udgivelse med forkert format (1,85:1) og engelsk udgivelse med korrekt format (2,35:1)
Lucky Number Slevin
Triangle (Melissa George)
The Crazies (2012)
|
||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
||
![]() |
||
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er en lidt lang historie. Skal prøve at gøre den kort.
Mange film bliver lavet i Super 35 format, pga. udstyrs omkostninger. Ud fra det print laves den kunstneriske biograf format 21:9 som giver en bedre panorama oplevelse. Jeg har selv en 21:9 hjemmebio så jeg ved hvordan det funker. Men Super 35 optagelsen er faktisk et 16:9 format og ofte bliver de lavet til BlueRay og vist i det AR til TV, fordi hele billedet kommer med og det virker bedre på et alm. hjemme TV. Jeg har læst og læst om dette problem og der er faktisk en stor uenighed blandt Hollywood instruktører om denne "formatkrig" Dette var den korte forklaring, håber det giver lidt mening. Se data fra Lucky Number Slevin http://www.imdb.com/title/tt0425210/technical?ref_=tt_dt_spec
|
||
![]() |
||
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
|
Du kan se her hvordan billedet beskæres ud af et Super 35 print
|
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6683 |
|
Hvidsten Gruppen - købt som tidligere udlejet i Blockbuster.
På coveret står der 2.35:1 / 16x9 men filmen er 1.78:1 Er der forskel på leje- og købefilm? |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Redigeret af Kampus - 22-April-2013 kl. 12:04 |
||
![]() |
||
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
|
U-bådsfilmen U-571. Den danske version er 1.78:1, men den amerikanske version er 2.35:1 (skulle dog ikke være regionsbeskyttet, men har ikke testet. Drøn irriterende!
![]() |
||
![]() |
||
Redman ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-September-2008 Status: Offline Point: 194 |
|
Er det ikke mere en gammel tendens ![]() |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Alt er relativt. BD formatet er ret nyt |
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12348 |
|
Mht. de tre nævnte film, så tror jeg IKKE på, at Super35 har noget som helst at sige her. Men har skåret de danske udgivelser af 2.35:1-billedet, og derfor er det et problem. Desuden står der ingenting om Super35 under Triangles tekniske oplysninger på IMDb.
De tre film er nok udgivet her i landet af Midget Entertainment, og i starten var de knapt så skarpe til at lave gode udgivelser. Der var 1080i50-udgivelser (altså med PAL-speedup, så filmen kører 4% for hurtigt, hvilket netop med Blu-ray burde være afgået ved døden), og udgivelser der havde forkert format, som de her omtalte. De udgiver stadig film på BD25'ere, hvor man i f.eks. USA bruger BD50, hvilket kan give en forskel i billedkvaliteten. |
||
![]() |
||
Redman ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-September-2008 Status: Offline Point: 194 |
|
Men nu er det jo ikke noget der startede med Blu-ray. |
||
![]() |
||
|
Har ikke bemærket det tidligere.. |
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6683 |
|
Og ved Hvidsten Gruppen er formatet et andet end, der står på bagsiden af æsken.
|
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |