recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket lærred skal jeg vælge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilket lærred skal jeg vælge?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket lærred skal jeg vælge?
    Sendt: 14-Juni-2013 kl. 11:14

Da Peter har solgt sit Firehawk lige for næsen af mig, så må jeg jo selv ud og investere i et.  Shame on you Peter ;-)

Jeg ved godt dette har været oppe tusind gange før, men jeg bliver nødt til at spørge, fordi jeg er i tvivl om, hvad de nye lærreder fra Stewart kan. 

Jeg har en Sim2 D80E projektor, som sidder ca. 3.8m fra lærred. Jeg har hvide vægge og en sidevæg, der er tæt på lærred. Jeg kan mørklægge - ikke 100% men næsten. Jeg har hele tiden tænkt, at Firehawk ville være det bedste valg pga. af de hvide vægge, også selvom der kan mørkelægges. (Kæresten ville også sætte pris på, at kunne tænde en læselampe i stuen en gang i mellem, uden at det går synderligt ud over billedkvaliteten).

Hvordan er Stewarts nye lærreder i forhold til de ”gamle” (Studiotek 130, Firehawk og Greyhawk)?
Er de nye bedre eller dårligere? Eller er de beregnet til andre rum/belysning? For mit vedkomne er det nye gain 0.95 bedre til mine behov end Firehawk’en?
Sidst men ikke mindst har jeg altid været vild med Lissaus nyeste ISF lærred med tab-tension, men jeg tænker at med mine omgivelser med hvide vægge, må det være mere optimalt med et mørkere lærred med gain? Altså lig med Firehawk.
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Hvordan er Stewarts nye lærreder i forhold til de ”gamle” (Studiotek 130, Firehawk og Greyhawk)?

Det er en anden type lærred. Stewart har traditionelt holdt fast i deres særlige pådampede belægning, til at skabe lærredets gain-profil. Cima lærrederne er lavet uden denne belægning. De er derfor mere "rene" og glatte i overfladen, men uden dén gain-gevinst som belægningen giver.

Er de nye bedre eller dårligere? Eller er de beregnet til andre rum/belysning? For mit vedkomne er det nye gain 0.95 bedre til mine behov end Firehawk’en?

Jeg synes det er svært at kalde det bedre eller dårligere, det er en anden type dug, som kan siges at ligge et sted imellem Lissau's "unity gain" (ensartet gain), og Stewarts traditionelle gain-profil. Den nye 0.95 vil give mindre kontrast-forbedring end Firehawk (og Grayhawk, som har samme gain), men til gengæld have en mere smooth overflade, hvor dugens struktur er mindre synlig. 

Sidst men ikke mindst har jeg altid været vild med Lissaus nyeste ISF lærred med tab-tension, men jeg tænker at med mine omgivelser med hvide vægge, må det være mere optimalt med et mørkere lærred med gain? Altså lig med Firehawk.

Det handler meget om smag. Firehawk giver væsentligt bedre kontrast i et rum med hvide vægge, men også synlig hotspotting og "glare". Lissau er helt fri for hotspotting og glare, men giver ingen hjælp i kontrasten. Cima 0.95 kan som sagt siges at være et kompromis mellem de to yderpunkter, men hvor på skalaen man vil ligge, vil alt andet lige være individuelt. Det bedste vil være at få fat i nogle dug-prøver.
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2013 kl. 12:43

Mange tak for dit svar Otto!

Cima 0.95 har ingen pålagt gain? Det er altså en næsten hvid dug så? Den lyder umiddelbart som et godt bud, hvis det er en mellemting. Det største problem for mig er nok de tilbagekastede lys, som jeg synes er voldsomt irriterende på et hvidt lærred, med de hvid vægge jeg har. Så umiddelbart vil jeg ikke mene, at et helt hvidt lærred er det rigtige valg for mig. Da jeg også samtidig gerne vil kunne have en smule lys tændt.

Nu nævner du Greyhawk også, jeg har aldrig helt forstået, hvornår man bruger den dug?
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu