|
Skifte dobbelt harddisk ud med SSD(ere). |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Forfatter | |
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 07-December-2014 kl. 16:32 |
Hej.
![]() Jeg har det som oftest sådan at når jeg har købt et eller andet - så laver jeg ikke noget væsentligt om på det. Produktet er sådan og sådan skal det være. Men i forbindelse med et andet emne her på forummet, har jeg fået øjnene op for en mulighed som jeg ikke havde tænkt på før. Jeg har en gang for rigtigt mange år siden opdateret Ram i den bærbare jeg havde dengang. Men ellers har jeg aldrig ændret på især elektronik produkter. I hvert fald har jeg aldrig tænkt på at man ret simpelt kunne opgradere harddisken, ved at skifte den ud med en SSD - i stedet for at vente på at SSD bliver så udbredt at de i større grad erstatter HDD i bærbare computere. Jeg havde tænkt at når jeg skal skifte den bærbare jeg har nu, så kunne jeg nok få en med ren SSD. Men det er jeg ikke så sikker på længere, da udviklingen for SSD's overtagelse af HDD'ens plads ser ud til at gå ret langsomt. Det har også lært mig at hvis jeg skal kigge på en ny bærbar, kan det være en fordel at gå efter at skifte harddisken ud med SSD fra starten af, i hvert fald så længe SSD ikke er mere udbredt. Den computer jeg har idag er en Asus G73SW. Den har relativt pæne specifikationer og burde med de specifikationer kunne holde i en del år endnu. Men i forbindelse med snakken i det andet emne har jeg fået ret meget lyst til at skifte harddiskene i denne computer med SSD'ere og se hvor meget det ville booste oplevelsen af brugen af computeren. Dvs. f.eks. med 2 stk. Samsung 840 EVO, 500 GB. Men start spørgsmålet er: Når nu der er 2 harddiske, hvordan ved man så hvilken en man skal klone? Fortæller klonings softwaren det, eller giver valgmuligheder, omkring hvilken HDD der skal klones? De 1000 GB er delt i 3 partitioner, 2 data partitioner og 1 software partition. Princippet er at den ene HDD er én stor partition til alle primære data (D-drevet). Og den anden HDD er delt i C-drev til installation af software og et E-drev til sekundære data (primært kopier af installations CD'er til forskellige programmer, og sikkerhedskopier af visse data, f.eks. kopier af tegnings projekter som de var på et bestemt tidspunkt). Dette spørgsmål er jo interessant, hvis nu man af en eller anden årsag, vælger kun at skifte den ene af diskene, eller hvis man vælger at skifte begge to, men bruger f.eks. 1 250 GB SSD til C- og E-drev og 1 500 GB SSD til D-drevet.
|
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19565 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
At bruge SSD til installations cd'er er fuldstændig spild af SSD plads.
Køb SSD til dit systemdrev og behold en af de oprindelige til data. Systemdrevet behøves ikke at være på mere end 128 GB, alternativt 256GB. Klaus |
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6676 |
Thorvald, den ASUS du har er med 2 x 500 GB hybriddrev, så den er allerede hurtigere end almindelige harddiske.
|
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
#KlausDM: Er brug af SSD til data (generelt) spild af SSD plads? Til C-drevet alene vil 128 GB være nok ja, men så vil 500 GB ikke være nok til de andre data. Men jeg kunne også vælge at installere en 250 GB SSD til C- og E-drevet og en 500 GB SSD til D-drevet. Men hvis jeg skal fremtidssikre computeren, så jeg ikke behøver at skifte den før om flere år, bør jeg nok vælge 2 stk. 500 GB SSD (som jo så evt. kunne flyttes over i en ny computer til den tid). |
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
LaustS ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-Februar-2008 Sted: UK - London Status: Offline Point: 14 |
DEt er min erfaring at det overhovedet ikke betaler sig at spekulere i at blande HDD og SSD i laptops. SSD til det hele! prisforskellen er til at overse. Og resultatet er spektakulært. Så slipper du også for at tænke dybt over hvad du skal klone.
mvh
|
|
Steinway/Lyngdorf system.
|
|
![]() |
|
Det er også lidt det jeg tænker. Prisforskel er der dog, vil jeg sige - om man skal have 1 eller 2. Så tilbage til det oprindelige spørgsmål: Når man skal skifte 2 harddiske ud med 2 SSD'ere, hvordan finder man så ud af hvad man faktisk skifter? Man skal jo ikke have f.eks. to kloninger af den samme harddisk og så får man ikke klonet harddisk 2..... ![]() - Og så må jeg tænke over hvordan jeg vil "konfiguere" diskene: a) 1 stk. Samsung Evo SSD 120 GB. C-drev. 1 stk. Samsung Evo SSD 750 GB. E- og D-drev. (evt. bare D-drev). 599 + 2994 = 3593 kr. 4,13 kr/GB. b) 1 stk. Samsung Evo SSD 250 GB. C- og E-drev. 1 stk. Samsung Evo SSD 500 GB. D-drev. 899 + 1599 = 2498 kr. 3,33 kr/GB. c) 1 stk. Samsung Evo SSD 250 GB. C- og E-drev. (Evt. kun C-drev). 1 stk. Samsung Evo SSD 750 GB. D-drev. (Data fra E-drev, evt. med her). 899 + 2994 = 3893 kr. 3,89 kr/GB. d) 1 stk. Samsung Evo SSD 250 GB. C- og E-drev. (Evt. kun C-drev). 1 stk. Samsung Evo SSD 1000 GB. D-drev. (Data fra E-drev, evt. med her). 899 + 2999 = 3898 kr. 3,90 kr/GB. e) 1 stk. Samsung Evo SSD 500 GB. C- og E-drev. 1 stk. Samsung Evo SSD 500 GB. D-drev. 1599 + 1599 = 3198 kr. 3,20 kr/GB. Priserne er primært fra Proshop. Dog har de ikke 750 GB versionen, så den pris er fra B. J. Trading EDB. Men jeg kan se to ting: - Det kan ikke betale sig at købe en 750 GB SSD i forhold til en 1000 GB. - 120 GB versionen, ville jeg nedstemme, fordi den har dårligere skrivehastighed end de andre (410 MBps mod 520 MBps). Man kan selvfølgeligt lave flere kombinationer, men det er lidt ærgeligt at 120 GB versionen ikke er på højde med de andre. Det havde ellers været logisk og smart at have denne mindre SSD kun til C-drev.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19565 |
Du kan vel nøjes med en enkelt 1TB?
Klaus |
|
![]() |
|
Ja, den mulighed havde jeg ikke lige tænkt på, fordi nu er der jo to pladser til diske. Men det ville være lidt billigere end de andre løsninger. Men er det ikke også bedst at have en separat disk til software og en til data? Nu ved jeg godt at de fleste computere kun har 1 disk og det fungerer jo fint f.eks. ved at lave 2 partitioner - 1 til software og 1 til data. Men er det aller bedste ikke at have 2 separate? Hvis nu f.eks. den ene disk brænder af eller bliver ødelagt af virus eller et eller andet - hvilket typisk ville være software drevet det sker med - så har man stadig den anden disk, med i dette tilfælde alle data.
Men jeg kunne jo også starte med én 1 TB disk og så når 120 GB eller 250 GB SSD bliver endda bedre/hurtigere (de udvikles vel til stadighed), købe sådan én og så migrere C-drevet over på den. Det ville måske være smart nok - enten i den nuværende computer eller i en ny, afhængigt af situationen.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Jeg ville - som Klaus foreslår - købe én stor SSD. Og ville jeg tage de to ud, som sidder i idag, og smide dem i eksterne kabinetter. Så har du læse backup-diske til sikkerhedskopier. Resultatet vil være: Bedre sikkerhed, hurtigere hastighed, mindre varmeudvikling, længere batteritid og lavere vægt.
MEN! Jeg ville IKKE købe en Samsung SSD! Jeg skal ikke være forsøgskanin, for Samsungs udviklingsafdeling! Evo 840 er hurtig og billig ja, men til gengæld fejlramt! Jooee, der er kommet en ny firmware, som angiveligt læser problemet, men hvad betyder det for SSD'ens levetid? M.v.h. |
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
En fordel ved at køre med to diske eller alternativt to partitioner på een disk er, at det er enklere at tage backup af systemdisken (eller partitionen) uafhængigt af data-delen - eller omvendt.
En ulempe ved en opsplitning er, at man ofte undervurderer størrelsen på systemdisken og på et tidspunkt løber tør for plads til nye programmer. Hvis man ikke går op i at micro-manage sine programmer skal man også huske på, at systemdisken ofte benyttes som lager for temp-filer og forskellige programmers caching-funktioner og nogle af disse kan optage endog særdeles megen plads hvis man ikke konfigurerer dem til at bruge en anden disk til formålet. Mine egne erfaringer siger mig, at det er for besværligt og resulterer i for megen spild at sprede sig over flere diske og/eller partitioner. Med SSD er der heller ikke helt det samme behov for at sprede forskellige typer opgaver ud på separate, fysiske diske som tilfældet er det for HD. Man får mest for pengene ved at købe een stor SSD frem for to på den halve størrelse hver. At der er plads til to i maskinen betyder ikke at man SKAL benytte begge pladser. @ Henrik B: Samsung lavede en fejl. De rettede den. Ikke anderledes end så mange andre. Andre producenter leverer også firmware-opdateringer til deres produkter. At man har hørt så meget om EVO'ens problem er fordi denne model er blandt de mest populære på markedet. Hvis man stadig er skeptisk overfor EVO'en findes der andre modeller fra Samsung. Husk også på, at visse MacBook Air anno 2012 blev ramt - eller var i risiko for at blive ramt - af et problem der skyldtes brugen af Toshiba SSD mens de maskiner, der brugte Samsung SSD gik fri. Hvis ikke Samsung, hvilken producents udviklingsafdeling vil du så være forsøgskanin for? |
|
![]() |
|
Nu har jeg allerede en ekstern harddisk og har i princippet ikke brug for flere. Men jeg kunne i hvert fald lave den ene til en ekstern harddisk, som jeg så kunne bruge til backup af min kones computer. Og så kunne jeg gemme den anden som ekstern HDD også, til hvis jeg får brug for den.
Da jeg kiggede på SSD'ere, var Samsungs dem der så ud til at være de bedste (dem med de bedste specifikationer). Der var også Sandisk som havde tilsvarende gode specifikationer, men den var lidt dyrere. Jeg vil fortsætte med at køre med 2 partitioner. Jeg ved hvor meget plads C-drevet bruger nu. C-partitionen er på 95 GB og der er 15 GB ledig - så noget tilsvarende burde være fint næste gang også. De gange jeg har gjort det, har jeg stort set ikke regnet forkert og kommet til at mangle plads. Og man kan jo også justere på partitionernes størrelse selv i en færdig installation. Har prøvet det og det virker fint. Min personlige erfaring er at det er nemt at arbejde med partitioner, når man sætter en ny computer op. Jeg ville ikke bryde mig om at have indholdet på C-drevet blandet sammen med mine øvrige data - det ville blive rodet. Jeg kan godt lide at have system og orden i mapperne. Normalt tager man ikke sikkerhedskopi af systemdisken - jeg tager kun backup af mine data - derfor er det også en fordel at de to ting er skilt ad. Men med en 1000 GB disk ville jeg også have plads nok foreløbigt, selv hvis jeg giver C-partitionen lidt ekstra plads. Mit dataforbrug er tilsyneladende steget med ca. 200 GB på 3½ år. Fordi den Toshiba bærbare jeg havde før havde 400 GB harddisk plads og idag bruger jeg ialt ca. 600 GB. 1 stk. 1000 GB SSD koster ca. 200 kr. mindre end 2 stk. på 500 GB. Så jeg kan godt forestille mig at det er den vej jeg vil gå, men ikke pga. den lille prisforskel. Og så måske senere bruge den anden harddisk plads til en SSD på 120 eller 250 GB til et rent C-drev. F.eks. når SSD'erne bliver endnu bedre og endnu mere effektive.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
1. Hvis systemdisken (OS + programmer + konfiguration) er af ubetydelig størrelse er der heller ikke den store omkostning ved at inkludere denne del når man tager backup af datadelen. Hvis systemdisken derimod er af en betydelig størrelse (i mit tilfælde 200GB) og en nyinstallation indebærer omfattende arbejde med installation og konfiguration af programmer så er der netop god grund til at tage backup af systemdisken. Men du kender bedst dine egne behov.
2. Besparelsen ved 1x1TB i stedet for 2x512GB kan være meget større end 200 kr. afhængigt af den valgte model. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |