recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hvor store er jeres biografer der hjemme  ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvor store er jeres biografer der hjemme ?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: hvor store er jeres biografer der hjemme ?
    Sendt: 26-November-2020 kl. 09:14
Når man laver en hjemmebiograf, så designes alt rundt om lyden. Dvs. man placerer højttalere efter de rigtige regler og krav om symmetri,  sofa/subs placeres hvor bassen opfører sig bedst, akustiks behandling placeres på specifikke reflektionspunkter osv.

Dér hvor stuebiografer ofte bliver et problem er, at man laver stuen ud fra indretning og de møbler man skal have derinde - og derefter placerer man setup hvor det er muligt. Og det følger sjældent de rigtige principper.

De bedste stuebioer er dém hvor bio tænkes ind fra starten og den person som laver designet kender til de konsekvenser forskellige kompromisser medfører. Det gælder om at tage de kompromisser som betyder mindst lydmæssigt. Det kan sagtens blive godt.
Til top
sr7009 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2015
Status: Offline
Point: 171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sr7009 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2020 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af Tbent Tbent skrev:

Ved godt det er den forkerte tråd med elsker hjemmebioer som er integreret i stuen, så der burde altid være billeder med Tongue

det ville jo også spare et rum  men er det ikke svært at forline lyd lyd akostik og højtaler mm i en stue der også gerne må være hyggelig ?


må ind rømmer at jeg jo drømmer om en stue hvor 9 6 4 ikke kan ses når det ikke bruges:)   

og så savner jeg at lyden fra center kommer bag læret og ikke fra nede under tv men jeg kan ikke forstå hvordan de motoreseret læred kan holdes stille nok ?
Til top
Tbent Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Oktober-2008
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 109
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Tbent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 12:20
Ved godt det er den forkerte tråd med elsker hjemmebioer som er integreret i stuen, så der burde altid være billeder med Tongue
Sony 55XE9005
Nvidia Shield pro,
Google Tv, Marantz SR5013
Sony BDP-S550
Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300
Sonos Play5, Connect, Move
Server Asrock J4205 med Ubuntu
Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2020 kl. 10:30
Vi har også valgt at bruge stuen til" hjemmebiograf". Stuen måler ca. 5,6 x 4,9 meter men reelt bruger vi de ca. 5,6 x 3,5 meter da der er et par døre i ene side af stuen for gennemgang til vores musikrum :).
Er opbygget med 5.2.4 surround anlæg, og for ganske nylig er der tilføjet motoriseret lærred og projektor. Projektor er placeret på reol bagerst i stuen og valgte bevidst projektor som kunne placeres stående bagerst i lokalet og zoome tilstrækkeligt til den størrelse lærred der lige nøjagtig var plads til imellem fronthøjttalerne. Selve tilføjelsen af lærred og projektor er nok den bedste opgradering vi har lavet - giver lige det sidste til en rigtig biografoplevelse :). Har samtidig monteret mørklægningsgardiner på 2 x dobbeltdøre i rummet så der kan blive rigtig mørkt i lokalet.
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2020 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af sr7009 sr7009 skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Vi bruger vores stue, som er 4.6x6m... Det fungerer ganske fint. Hvis din kone ikke er hi-fi/surround allergisk, så kan I faktisk godt lave en fin løsning på en hjemmebif i stuen...

Frank


nu jeg ikke gift :)     hvordan har i indrettet det ? 
Lucky you 😉
Har en tråd som hedder "bio i stuen" ligger i forummet "min hjemme biograf" ikke noget voldsomt, men giver stor glæde 🙂

Frank


Redigeret af Frank13 - 20-November-2020 kl. 10:19
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 375
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2020 kl. 10:14
Min bio er bxlxh 3,5m x 7,5m 2,1m. Hvor jeg har 1m bag ved lærredet til højttalere og subs. 
Til top
sr7009 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2015
Status: Offline
Point: 171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sr7009 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2020 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Vi bruger vores stue, som er 4.6x6m... Det fungerer ganske fint. Hvis din kone ikke er hi-fi/surround allergisk, så kan I faktisk godt lave en fin løsning på en hjemmebif i stuen...

Frank


nu jeg ikke gift :)     hvordan har i indrettet det ? 
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2020 kl. 06:39
Vi bruger vores stue, som er 4.6x6m... Det fungerer ganske fint. Hvis din kone ikke er hi-fi/surround allergisk, så kan I faktisk godt lave en fin løsning på en hjemmebif i stuen...

Frank
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2020 kl. 23:01
Nu er det jo altså ikke en dødssynd at have projektoren siddende i loftet midt i rummet, det er der da mange som har (os inklusive). Vores bio er 6.32 x 4.63, altså ca. 30m2.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
sr7009 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2015
Status: Offline
Point: 171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sr7009 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2020 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Helst mindst 4x4 til en biograf, ville jeg sige, men med kun fire meter i længden stiller det dog begrænsninger for hvilke projektorer der kan bruges, hvis man vil have et stort lærred. Jeg har f.eks. lidt over 4x4 og kan ikke få samme størrelse billede med DLP som jeg kan med den D-ILA jeg har.
Det kommer vel helt an på hvilken model man vælger, hvor nogle er med Short Throw (ST), eller endda Ultra Short-throw (UST).
Problemet med DLP-projektorer er ofte, de ikke har særlig stor zoom, uden jeg egentlig ved hvorfor?
Jeg kan huske, jeg gjorde en fejl første gang jeg købte en brugt projektor, hvor der fulgte et 90" lærred med, som jeg startede med at hænge op.
Da jeg efterfølgende monterede projektoren, viste det sig, den ikke kunne projektere et billede, der rakte til mere end ca. 80", så det blev en ommer!
Senere har jeg set nogle, som har været nødt til at montere deres projektor midt i rummet, da billedet ellers ville blive for stort, så man skal altid huske at bruge en projector calculator, som f.eks. denne:


, så er man sikker på, projektoren passer til det rum, den er beregnet til...


go pointe som sikkert nu med mit held og iver på det brugte marked har sparet mig for et uheldigt køb  .. tak :) 
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2020 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Helst mindst 4x4 til en biograf, ville jeg sige, men med kun fire meter i længden stiller det dog begrænsninger for hvilke projektorer der kan bruges, hvis man vil have et stort lærred. Jeg har f.eks. lidt over 4x4 og kan ikke få samme størrelse billede med DLP som jeg kan med den D-ILA jeg har.
Det kommer vel helt an på hvilken model man vælger, hvor nogle er med Short Throw (ST), eller endda Ultra Short-throw (UST).
Problemet med DLP-projektorer er ofte, de ikke har særlig stor zoom, uden jeg egentlig ved hvorfor?
Jeg kan huske, jeg gjorde en fejl første gang jeg købte en brugt projektor, hvor der fulgte et 90" lærred med, som jeg startede med at hænge op.
Da jeg efterfølgende monterede projektoren, viste det sig, den ikke kunne projektere et billede, der rakte til mere end ca. 80", så det blev en ommer!
Senere har jeg set nogle, som har været nødt til at montere deres projektor midt i rummet, da billedet ellers ville blive for stort, så man skal altid huske at bruge en projector calculator, som f.eks. denne:


, så er man sikker på, projektoren passer til det rum, den er beregnet til...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af sr7009 sr7009 skrev:

øv da :/  

Nej, det er ikke så slemt.

4x DLS R66 og en enkelt RC50 med konens velsignelse. Fronterne står okay ude fra væggen og centeren er placeret lige under tv.
Baghøjttalerne er samme model som fronterne.
Sub har jeg ikke (endnu), men der er pænt “riv” i anlægget med 8x 6,5” og 2x 5,5”.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu