recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fortrydelsesret før varen er modtaget?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fortrydelsesret før varen er modtaget?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fortrydelsesret før varen er modtaget?
    Sendt: 26-Maj-2021 kl. 11:41
Hej 

Har bestilt en varer på nettet. Firmaet har ikke lager så varen skal først produceres. Der er tale om en standard varer bestilt fra firmaets hjemmeside i deres standart mål og materialer de har defineret.

Jeg har modtaget en mail hvori der står at mine 14 dages fortrydelsesret starter om 2 dage og slutter om 16 dage. Ydermere har jeg modtaget en anden mail hvor afsendelsestidspunkt (som det er nu) er sat til 1. juli, altså om over en måned.

Jeg vil jo mene at jeg har 14 dages fortrydelsesret fra jeg modtager varen hvilket også er det der står på forbrug.dk

Er jeg helt gal på den eller forsøger firmaet at omgå reglerne? 

På forhånd tak.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 11:47
Jeg har afbestilt flere allerede bestilte vare på nogenlunde samme betingelser som angivet  - uden problemer. I øvrigt kan de vel ikke komme med en fortrydelses periode, når varen endnu ikke er leveret.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TvHomer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 12:10
Kunder, der fortryder at have købt en vare på internettet, skal give virksomheden besked om sin fortrydelse inden 14 dage fra levering. Kunden skal returnere varen senest 14 dage efter, der er givet besked til virksomheden om fortrydelse.

Kunden bærer risikoen for varens værdiforringelse, fx som følge af skader eller brug i den periode, kunden har den i sin varetægt. Kunden skal derfor erstatte en eventuel værdiforringelse over for virksomheden, hvis varen skal sendes retur.

Kunden mister dog ikke sin fortrydelsesret, selv om varen er blevet beskadiget eller mindre værd, fordi den har været taget i brug.

Hvis virksomheden ikke, før salget, har oplyst kunden om fortrydelsesretten og de pligter, der følger med, bliver kunden normalt fritaget for pligterne.

Kunden må gerne prøve og undersøge varen på samme måde, som i en fysisk butik, før vedkommende evt. fortryder købet.

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 12:10
Har lige modtaget en mail fra firmaets kundeservice hvori de skriver at der er tale om en special fremstillet vare til mig. Hvordan kan det være det når jeg blot har valgt deres standardmål og materiale som de gør tilgængelige på deres webshop? Giver sgu ikke rigtig mening for mig. Wacko
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 12:36
Tjaaa nu er det jo noget svært at vide hvordan og hvorledes tingene er skruet sammen hos det hemmelige firma du handler hos
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Tjaaa nu er det jo noget svært at vide hvordan og hvorledes tingene er skruet sammen hos det hemmelige firma du handler hos

Tråden er ikke oprettet for at skulle hænge et firma ud men mere for om jeg havde misforstået noget omkring de 14 dages returret.


Redigeret af DanishCanadian - 26-Maj-2021 kl. 14:41
Til top
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 137
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 13:41
Der er en del firmaer, som benytter sig af finten med specialfremstillede varer - også selvom der reelt er tale om standardvarer.

Juridisk er det ret simpelt, da alle varer som fremstilles med standardmål og af standardmaterialer er standardvarer, da varen kan sælges til anden side. Problemet er at meget få forbrugere gider tage turen igennem klage-møllen, som kan tage lang tid - men hvis ingen klager eller folk giver op i klage-processen, kan virksomhederne gøre som de har lyst til.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 14:09
Hvad er det du har bestillt?

De 14 dages fortrydelsesret gælder ikke ved specielt fremstillede vare og når du ikke oplyser hvad det er du har bestillt, så er det sku lidt svært.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Hvad er det du har bestillt?

De 14 dages fortrydelsesret gælder ikke ved specielt fremstillede vare og når du ikke oplyser hvad det er du har bestillt, så er det sku lidt svært.

Jeg har bestilt en underramme (ben) til nogle reoler. Det er en standardvarer på firmaets hjemmeside, bestilt med de mål og det materiale som firmaet defineret ergo er der i min verden ikke tale om andet end et standard produkt. Havde jeg bestilt en ramme på egne skæve mål og i guld, så havde det været en anden snak.
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Tjaaa nu er det jo noget svært at vide hvordan og hvorledes tingene er skruet sammen hos det hemmelige firma du handler hos

Tråden er ikke oprettet for at skulle hænge et firma ud men mere for om jeg havde misforstået noget omkring de 14 dages returret.


Nu var det skam heller ikke for at hænge eventuel firma ud, men som andre er inde på er der firmaer med specielle retur regler hvis der er tale om vare der først skal fremstilles, og du kunne måske have overset dette, men det er jo svært at finde ud af når nu firmaet er hemmeligt
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 19:41
Det lyder vel lidt som, at varen først produceres til ordren. Hvis det er tilfældet, har producenten gjort opmærksom på forholdet, og producerer først varen når din fortrydelsesret er overstået.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det lyder vel lidt som, at varen først produceres til ordren. Hvis det er tilfældet, har producenten gjort opmærksom på forholdet, og producerer først varen når din fortrydelsesret er overstået.

De skriver det ikke så klart som du udtrykker det og først i en svarmail på baggrund af min undren. Har foreslået at de gør det tydeligere på deres webshop at det er sådan det forholder sig ved bestilling af deres standardvarer. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu