recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Film på 24 fps på tv med 720p50 / 60?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFilm på 24 fps på tv med 720p50 / 60?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Emne: Film på 24 fps på tv med 720p50 / 60?
    Sendt: 24-Oktober-2006 kl. 22:01
Jeg har erhvervet mig et Philips 37PF9731 tv og ligger og leger lidt med media center for tiden.

Biograffilm kører jo ved 24 fps og jeg har oplevet at de HD trailere som ligger på nettet kører i 23.975 fps.

Mit tv kan køre 720p50/60 men hvordan skal jeg så bærer mig ad med at vise ting på 24 fps?

Hvis jeg kigger på Wikipedia så kan jeg se at 720p skulle være understøttet i 24, 25, 30, 50, 60 Hz.

Jeg har software som kan snyde og presse 24 fps op på 25 fps og dermed passer det til 720p50, men det er ikke nemt at få AC3 lyden accelereret 5%.

Jeg kan desværre ikke køre 1080p24 da mit tv ikke understøtter det, men er der andre med et Philips tv som evt. har en løsning på hvordan man kører 24 fps?

Hvad med dig Otto fra TC, du må også have haft stødt på det problem?

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2006 kl. 22:30

Det bedste du kan gøre er at konvertere det til 60 Hz, og dermed undgå speed-up problemet. Det giver 2-3 pulldown judder, men der er som jeg ser det ikke noget bedre kompromis.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 02:10

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Det bedste du kan gøre er at konvertere det til 60 Hz, og dermed undgå speed-up problemet. Det giver 2-3 pulldown judder, men der er som jeg ser det ikke noget bedre kompromis.

Måske er dette af de umulige spørgsmål, som ikke kan besvares, men jeg prøver alligevel...

Vil problemerne med motion judder fra 2-3 pulldown være større eller mindre, når det er progressive frames som vises i et AABBB mønster i stedet for interlaced fields? (som vi har været vant til med NTSC filmmateriale på CRTs).

Redigeret af JesperLund - 25-Oktober-2006 kl. 02:18
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 02:18

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg har software som kan snyde og presse 24 fps op på 25 fps og dermed passer det til 720p50, men det er ikke nemt at få AC3 lyden accelereret 5%.

Programmet Besweet kan speede AC3 lyden op til 25fps (uden pitch correction), dvs. re-encode AC3 lyden til den højere hastighed. Om du ønsker at gøre dette ved lyden er selvfølgelig en anden sag...

Hvis man skal nedkonvertere fra 720p til DVD, har speed-up fra 23.976fps til 25fps den fordel at man kan encode med 576 linier (PAL) i stedet for 480 linier, hvis man vil beholde den oprindelige fps (med 2:3 pulldown, så man får NTSC 29.97 fps). Den fordel gælder ikke her, da både 50Hz og 60Hz udgaven er 720p.

Redigeret af JesperLund - 25-Oktober-2006 kl. 02:51
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Programmet Besweet kan speede AC3 lyden op til 25fps (uden pitch correction), dvs. re-encode AC3 lyden til den højere hastighed. Om du ønsker at gøre dette ved lyden er selvfølgelig en anden sag...

Jeg har brug for at gøre det on the fly...
Det er ikke sjovt først at skulle konvertere sit materiale :-(

Jeg benytter ReClock til at finde den rigtige hastighed og skifter automatisk frekvens til mit tv hvis det passer bedre med 50Hz eller 60Hz
Det kan så selv sætte hastigheden op på 24 fps til de 25 fps
Desværre er det ikke godt nok til at kunne gøre det med AC3 lyden :-(

Hvorfor kan man ikke køre 720p24 på et tv - evt. i 48 eller 72 Hz?

Jeg synes det virker lidt dumt at man laver HD tv som ikke kan vise 24 fps.
Hvad gør BlueRay afspillere når der kommer 24 fps materiale?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 09:01

Det gør man også. Pioneer plasma understøtter 1080p/24. Men dybest set er det et spørgsmål om økonomi, og 1080p/24 er ikke et "HD Ready" krav.

Der vil være mulighed for 1080i@60Hz output. De kan alle HD Ready TV modtage.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 09:54

Der vil være mulighed for 1080i@60Hz output. De kan alle HD Ready TV modtage.

Jamen da materialet ligger i 24 fps, så må afspillerne jo lave noget hokus pokus for at få det til at passe?

Med 2-3 pulldown er det rigtigt som jeg forstå det, så laver man progressiv om til interlaced, hvad sker der så på mit 720p60 display, vil det ikke forringe kvaliteten meget og kan jeg overhovedet vise det?

Hvis jeg boede i usa eller asien, ville det så være en anden philips model som jeg kunne købe end 37PF9731. For jeg har læst at de kører med 24 fps i deres HD bokse.

Sådan som jeg kan forstå det, så er HD-DVD lagt i 24 fps og så sætter afspilleren selv frames ind imellem for at få det til 30 fps. Vil man ikke lægge mærke til den slags?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 09:57
Otto:
Med din tekniske viden, tror du det vil være muligt at få et tv som philips 37PF9731 til at vise 720p ved 48Hz med en firmware opgradering. Eller er der noget teknisk i hvordan hardwaren spiller sammen som gør det umuligt?

(jeg ved godt at det er en politisk beslutning hos philips, jeg skulle bære høre om det var teknisk muligt)

Redigeret af Cyberguyen - 25-Oktober-2006 kl. 10:00
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 10:53

Vil problemerne med motion judder fra 2-3 pulldown være større eller mindre, når det er progressive frames som vises i et AABBB mønster i stedet for interlaced fields? (som vi har været vant til med NTSC filmmateriale på CRTs).

I forhold til at _vise_ interlaced,  som på et CRT TV, vil det være det samme. I forhold til at vise en interlaced kilde på et progressivt display, så vil dét uden korrekt reverse telecine give alverdens problemer oveni.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 10:58

Hvorfor kan man ikke køre 720p24 på et tv - evt. i 48 eller 72 Hz?

Det findes også. Pioneer f.eks. Det er udelukkende et spørgsmål om hvor seriøst konstrueret tv'et er.

Det er _ingenting_ i forhold til diverse andre dumheder producenterne mere eller mindre bevidst begår i udvilingen af et tv. Hvis du tror dét er et problem, så skal du være glad for at du ikke ved hvor langt tv generelt er fra at gengive billedet nogenlunde korrekt.

Hvis vi skal holde os til frame-rate, så er der solgt _tusindvis_ af tv i Danmark, som konverterer al 50 Hz materiale til 60 Hz.

Det afhænger af afspilleren, men typisk vil afspilleren konvertere til 60 Hz, hvis tv'et ikke kan modtage 24fps. Der er en grund til at HD Ready standarden i Europa kræver at tv'ene skal kunne modtage 60 Hz! Man kunne så godt have ønsket sig at der var blevet stillet krav om at kunne modtage 1080P/24.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 11:01

Otto:
Med din tekniske viden, tror du det vil være muligt at få et tv som philips 37PF9731 til at vise 720p ved 48Hz med en firmware opgradering. Eller er der noget teknisk i hvordan hardwaren spiller sammen som gør det umuligt?

Det burde være teknisk muligt med det hardware der sidder i den, men om firmware'n kan ændre på understøttede formater er ikke sikkert. Hvis dén input chip Philips bruger ikke understøtter det, så er det ikke sikkert at det kan laves kun gennem firmware. Under alle omstændigheder er 48 Hz en uofficiel standard, som du formentligt ikke vil få understøttelse for. Det er mere sandsynligt at man indbygger 1080P/24 i næste udgave i stedet for.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 11:39

Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

I forhold til at _vise_ interlaced,  som på et CRT TV, vil det være det samme. I forhold til at vise en interlaced kilde på et progressivt display, så vil dét uden korrekt reverse telecine give alverdens problemer oveni.

Hvor mange TV kan egentlig genkende filminput fra en interlaced kilde, og lave en korrekt reverse telecine? Dels med 2:3 pulldown @ 60Hz ("NTSC"), dels med 2:2 pulldown @ 50Hz ("PAL").

Jeg havde egentlig indtryk af at de fleste fladskærme nærmest automatisk lavede bob de-interlacing på interlaced input, uden at begynde at analysere nærmere om det er film- eller videomateriale. Er det en forkert opfattelse?

Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu