recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gråt eller hvidt lærred?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGråt eller hvidt lærred?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Emne: Gråt eller hvidt lærred?
    Sendt: 27-November-2007 kl. 19:51
Jeg er SÅ tæt på at hoppe på en Panasonic  PT-AE2000E,  men jeg er virkelig i syv sind hvad angår lærred.

Jeg er klar på et 92" Lissau, motordrevet med tab-tension. Så er spørgsmålet 'bare' om det skal være deres mat hvide 1,0 gain, eller deres contrast grå 0,6 gain lærred?

Jeg har kun mulighed for mørklægning om natten/vinteren :-P

Det må meget meget gerne kunne vise et billede der er til at holde ud at se på ved svag ambient belysning. Altså et par stearinlys eller noget lys fra køkkenet, måske endda hvis konen skulle finde på at tænde en lampe i samme rum(!). Kvinder er jo bindegale.

Synes I jeg bør gå efter et gråt nu da det skal fungere i stuen og jeg ikke har et dedikeret 100% mørklagt rum?

Er projektoren lysstærk nok til at et hvidt lærred kan fungere ok i et ikke-100% mørklagt rum? Eller vil lærredet fremhæve for meget ikke-projektor lys alligevel? AAARGH, so many questions!
Håber virkelig I kan kaste lidt lys over dem.....

Bare til info; jeg beholder mit 32" Samsung LCD til almindeligt røvsygt SD Selector TV. (som dog har fået en tur gennem min Onkyo 875).


Redigeret af Abolsen - 27-November-2007 kl. 19:55
Til top
JesperLynge Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 230
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2007 kl. 20:03

Jeg kan kun sige én ting!

Projektor er kun rigtig godt når der er mørkt! Kontrasten lider meget under udefra kommende lys, og så er sort niveauet pludselig meget ringe.

Jeg havde i sin tid projektor, men solgte pga jeg ikke kunne/ville mørklægge totalt.

Ja, stearinlys kan ses, og gadelygterne og køkkenlyset.

Et gråt lærred er nok at fortrække, men du er nødt til at prøve dig frem

Til top
McNiklas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: 4100 Ringsted
Status: Offline
Point: 1691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2007 kl. 21:48
Til top
Gerdes Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 425
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2007 kl. 11:15

Oprindeligt skrevet af McNiklas McNiklas skrev:

LINK: http://www.romabio.dk/default.asp?id=1&mnu=1&ACT=5&a mp;a mp;content=3

Ovenstående link er 4-5 år gammelt og der er sket stor udvikling i projektorer i den tid, så argumentet for at vælge gråt lærred i dag er bestemt ikke det samme som dengang (hvor man i øvrigt prøvede at afhjælpe et problem ved at tilføre nye problemer).

Et debat som derimod kan være interessant er denne.

Hvis du efter at have læst den linkede tråd føler dig mere forvirret end oplyst (hvilket der ikke er noget at sige til) bør du nok rådføre dig med eksempelvis Otto fra AV Precision.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2007 kl. 11:42

Oprindeligt skrevet af Abolsen Abolsen skrev:

Jeg er SÅ tæt på at hoppe på en Panasonic  PT-AE2000E,  men jeg er virkelig i syv sind hvad angår lærred.

Jeg er klar på et 92" Lissau, motordrevet med tab-tension. Så er spørgsmålet 'bare' om det skal være deres mat hvide 1,0 gain, eller deres contrast grå 0,6 gain lærred?

Jeg har kun mulighed for mørklægning om natten/vinteren :-P

Det må meget meget gerne kunne vise et billede der er til at holde ud at se på ved svag ambient belysning. Altså et par stearinlys eller noget lys fra køkkenet, måske endda hvis konen skulle finde på at tænde en lampe i samme rum(!). Kvinder er jo bindegale.

Så længe det ikke er mere end dét, så kan det godt lade sig gøre med den rigtige opsætning at få et brugbart billede med en projektor - men du skal ikke undervurdere sollys, lyse aftener om sommeren vil give dig væsentligt mere lys i rummet end hvis du tænder en lampe i den anden ende af rummet (alt efter lampen sføli). Jeg ser f.eks. tit tv med en loftslampe tændt i den anden ende af stuen (30 m2 stue), det er klart at billedet er væsentligt bedre når det er mørkt, men til almindeligt tv med fortrinsvist lyse scener, fungerer det fint. At se film uden ordentlig mørklægning er problematisk, uanset projektoren.

Jeg vil være lige ud af posen her, med risiko for at sætte dig et skridt eller to tilbage: Jeg mener personligt at dit valg af projektor er et problem. PTAE-2000 er i stand til at levere ganske meget lys, men kun hvis man går på kompromis med farvegengivelsen. Hvis du vil have en god farvegengivelse, ofrer du ekstremt meget af lysstyrken. Det er især et problem fordi et gråt lærred under dine forhold ville være en rigtigt god idé, og så får du simpelthen ikke lys nok med en PTAE-2000 i "movie" indstilling - slet ikke på Lissau's, der er MEGET mørk. Du kan vælge et hvidt lærred, og finde dig i at du kun har god billedkvalitet når der er HELT mørkt, men så bliver det pludselig mange penge for noget du ikke kan bruge når du har lyst. Jeg synes du skal overveje om du kan finde de ekstra kroner til en JVC HD1 i stedet for, den leverer i praksis noget der ligner dobbelt så meget lys, og vil være perfekt til et 92" gråt lærred.

Alternativet er at vælge en helt anden dug, nemlig Stewart Grayhawk. Her får du hjælp i det mørke, samtidig med at du har fornuftig lysstyrke (og irøvrigt en rigtigt god farvegengivelse), mod at ofre lidt på synsvinkel og "renheden" i billedet, og ikke mindst prisen. Det vil være en dyrere løsning end JVC/Lissau kombinationen.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2007 kl. 11:45

Oprindeligt skrevet af Abolsen Abolsen skrev:



Er projektoren lysstærk nok til at et hvidt lærred kan fungere ok i et ikke-100% mørklagt rum?

Jeg læste lige dit indlæg igen: Dette spørgsmål "vender" forkert... Hvis projektoren ikke er lysstærk nok, har du NETOP brug for et hvidt lærred for at have lys nok. Har du "overskud" af lys, kan du vælge en grå dug, som så reflekterer mindre af lyset i rummet.

Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2007 kl. 21:02
Det bedste du kan vælge er en JVC HD1, Mitsubishi HC6000 eller en InFocus In82, de projektore slår Panasonic PTA-E2000. Sammen med et Stewart Studiotek er det den absolut flotteste og bedste løsning.

Jeg har mulighed for at demonstrerer alle 3 projektore imod et Stewart Studiotek 3g. lærred, så kan vi jo lege med lyset for at se om vi kan komme tæt på din belysning i stuen
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2007 kl. 23:42
Tak for Jeres svar. Det var en lidt gammel tråd der kom op til overfladen, og jeg er i mellemtiden blevet (meget) mere hooked på et halvstort Pioneer plasma (508 el. 608). Sådan er det jo når man gør op med sig selv hvad man egentlig vil have (og vil gå på kompromis med).
Jeg tager en endelig beslutning lige efter nytår
Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2007 kl. 23:52
...og jeg mente en PT-AE2000E, ikke en PT-AX200. Taler I også om den? Rent lysstyrke og farvegengivelsesmæssigt (er det et ord?) er den da bestemt i Mitsu 6000 klassen.
Da jeg så den demonstreret mod en 6000 syntes jeg bedre om Panaens billede. De var dog begge med out of the box movie indstillinger, og ikke kalibreret.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 12:35

Oprindeligt skrevet af Abolsen Abolsen skrev:

...og jeg mente en PT-AE2000E, ikke en PT-AX200. Taler I også om den? Rent lysstyrke og farvegengivelsesmæssigt (er det et ord?) er den da bestemt i Mitsu 6000 klassen.

Jeg kan jo kun tale for mig selv: Jeg er enig i at de to ligger relativt tæt, men ved en korrekt gengivelse er begge et stykke fra en JVC.

Til top
Naite22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2007 kl. 05:54

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Det bedste du kan vælge er en JVC HD1, Mitsubishi HC6000 eller en InFocus In82, de projektore slår Panasonic PTA-E2000. Sammen med et Stewart Studiotek er det den absolut flotteste og bedste løsning.

Jeg har mulighed for at demonstrerer alle 3 projektore imod et Stewart Studiotek 3g. lærred, så kan vi jo lege med lyset for at se om vi kan komme tæt på din belysning i stuen

Hvad farve dug bruger du egentlig mod din mitsubishi? Hvid, Grå?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2007 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Naite22 Naite22 skrev:

Hvad farve dug bruger du egentlig mod din mitsubishi? Hvid, Grå?

Studiotek 130 er en hvid dug med relativt højt gain, 1.3.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu