|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
sickchild ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Maj-2008 Sted: næstved,Denmark Status: Offline Point: 801 |
![]() Sendt: 10-Marts-2010 kl. 16:33 |
Hej jeg har et spørgsmål angående det nye signal.
Jeg bor i en andelsforening med 8 boliger i en lille by på sydsjælland. her har vi hele tiden haft antenne og parabol forhold stillet til rådighed hvor du selv sørgede for at lave et arbodoment hos enten canal digital eller viasat.
så her da vi skulle skifte til det nye signal. der har foreningen brugt 25.000 på at sætte udstyr op som laver det digitale net om til analog. og da jeg spurgte hvorfor vi skulle bruge penge på det og det ikke var folk selv der skulle sørge for at købe tv eller boks som kunne tage det nye signal, fik jeg afvide at det var fordi det var lovkrav at det skulle laves sådan. og nu viser det sig at det de har fået sat op kun er mpeg 2 tunere. og du kan ikke bruge din egen mpeg 4 tuner fordi det de har sat op lukker ikkesignalet igennem, kun det analoge. jeg har levet med det, men nu for jeg så en skrivelse at vi skal stige i husleje på grund af dette indkøb. så jeg vil egentlig gerne vide om dette virkelig er et lovkrav eller det bare har været en bestyrelse der bare gerne ville kunne bruge deres gamle udstyr og for foreningen til at betale for det?
|
|
![]() |
|
danji ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 384 |
![]() |
Nu er jeg ikke expert, men nysgerrigheden gjorde at jeg søgte lidt på nettet.
Og jeg vil nu påstå at det er lige omvendt. Det er frivilligt at distribuere de analoge kanaler, men de digitale kanaler skal distribueres under alle omstændigheder. Det gælder kun DR, DR2 og TV2. DR HD, osv på MUX2 er ikke must carry. Se dette link. |
|
Mvh dan.
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Alle skal kunne se TV, men alle skal også kunne se det Digitalt. MUX2 har dog ikke Must Carry status selv om der er DR, og det er uttilfredsstillende ikke at kunne se de kanaler der betales licens til. Derfor kan de også nedtages i langt de fleste fællesanlæg.
|
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
”Must carry” regler i fællesantenneanlæg
Love og bekendtgørelser kan være tung læsning og lovteksten er ikke altid helt entydig. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
B-CLG ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-April-2009 Status: Offline Point: 655 |
![]() |
Måske ville et direkte DVB-T signal kollidere med signalerne fra parabolen ? Ved at konvertere til analog, kan kanalerne lægges på ledige frekvenser.
Men ellers ret surt, da man kunne lade hele DVB-T signalet flyde i kablerne. Så kunne brugerne selv vælge Boxer pakke (med dekoder) eller evt. kun "gratis" kanalerne. http://www.boxertv.dk/kundeservice/teknik-og-udstyr/Antenneforeninger/ På: http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/faq.asp ved indtastning af: "fæ" (fællesantenne) fås: "Fællesantenner og antenneforeningerFor mindre antenneforeninger vil det være mest fordelagtigt at videredistribuere de terrestriske multipleks uændret i deres kabelsystem, og således lade anlægget fungerer som et ”fællesantenne” anlæg. De tilsluttede husstande skal så hver især anskaffe en DVB-T dekoder eller en fladskærm med indbygget DVB-T dekoder - på samme måde som hvis de havde egen antenne på taget. Men det kræver, at anlægget kan videreføre UHF kanaler. Mange ældre fællesantenneanlæg er VHF frekvens-kanalrasteret med et udbud af 7 Mhz kanaler, og ikke UHF områdets 8 Mhz, og derfor kan de nye digitale multipleks ikke umiddelbart fordeles i ældre VHF fællesantenneanlæg. De større kabelanlæg vil normalt re-modulere de terrestriske signaler fra DVB-T standarden til DVB-C standarden, og vil desuden ofte indlægge andre programkanaler (f.eks. fra satellit) i de fordelte DVB-C multipleks. Her skal de enkelte husstande så anskaffe en DVB-C dekoder eller en fladskærm med indbygget DVB-C dekoder." Eller sagt på en anden måde, så er fællesantenne med 8 tilslutninger ikke optimalt til komplekse installationer med forskellige feeds. Der er for få betalere til at bære udstyr (og administration) /B |
|
![]() |
|
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
sickchild
En Antenneforening skrev at samme kun ville begynde fordele noget digitalt, hvis dette var i MPEG4.
Intet ord om alle de tidligere år, hvor man anvendte MPEG2
![]() Hvordan og hvorledes kan man i Kabel net afregne personligt med Viasat og/eller Canal Digital?, dette undrer mig fordi samtlige kabelanlæg her i landet vel fordelte begge udbydere OG at man afregnede med hvem som nu leverede det tekniske kabelnæssige anlæg.
|
|
![]() |
|
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
slettet
Redigeret af moho - 13-Marts-2010 kl. 11:43 |
|
![]() |
|
![]() |
slettet
Redigeret af moho - 13-Marts-2010 kl. 11:43 |
|
![]() |
|
![]() |
Skal man nu acceptere det elendige DVB-T DR HD, i stedet for den kvalitet man kan modtage på anden vis, via Canal Digital? Altså DVB-S/C eller hvem som nu leverer det bedste kabel Tv? Reklamens magt!
|
|
![]() |
|
![]() |
Som en så smukt formulerede det.
Dengang man begyndte sende tingene Digitalt, ja da ændrede de forskellige Antenneforeninger og antenneanlæg signalerne til analogt "SOM OM INGENTING VAR HÆNDT", så smukt så smukt så smukt.
![]() ![]() ![]() Altså i 2006 DR1, DR2 og DR Update og mange andre digitale udsendelser, Satellit! Redigeret af moho - 11-Marts-2010 kl. 14:05 |
|
![]() |
|
B-CLG ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-April-2009 Status: Offline Point: 655 |
![]() |
@moho: Helt rolig nu!!
Husk, at vi tidligere har haft debat om disse små antenneanlæg med direkte DVB-T feed. Det virkede ikke som gængs viden, at løsningen faktisk er lovlig. At der så er investeret kr 25.000, behøver jo ikke at være fordi nogen er i ond tro. 7 eller 8 MHz falder vist uden for denne tråd, med mindre vi får en tilbagemelding andet i den konkrete sag. /B |
|
![]() |
|
![]() |
BRAVO
![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |