Mit spørgsmål handler om fjenelse af DRM fra musikfiler med henblik på afspilning inden for hjemmets fire vægge på alternativt udstyr, iPod, Squeezebox, Sonos etc.
Det handler om filer fra f.eks. TDC Play eller bibzoom.dk. Altså filer der har DRM for at sikre at filen "udløber" efter en given til eller ved abonnementsophør. Intensionen med DRM i dette tilfælde er ikke at sikre mod kopiering inden for hjemmets vægge.
Ved hjælp af programmer som f.eks. Tunebite kan man let fjerne DRM. I realiteten sker der en digital kopiering, men brugeren oplever det blot som en konvertering, idet den originale fil automatisk slettes af programmet.
Det jeg har kunne finde ud af er at kopibeskyttelse der har til formål at besværliggøre afspilning er ugyldig. Det mener jeg den her DRM falder inden for.
Effektive tekniske foranstaltninger: Det er ikke effektive foranstaltninger. Der findes masser af software der gør det let at omgå. Der brydes heller ikke nogen krypteringer eller lignende. Filen afspilles og optages igen, men holdes digital hele tiden.
Så vidt så godt. Jeg føler mig på nuværende ret sikker på at det er lovligt at fjerne DRM under ovenstående omstændigheder.
Men. Så finder jeg ud af at lånte og lejede værker er en undtagelse. Jeg må ikke låne en cd, kopiere den og returnere den. (Jeg må vistnok tilgengæld godt tage min laptop med på biblioteket og rippe cd'er dér (juridisk smutter?))Men er filerne lånte? Jeg har downloadet filerne, og de forsvinder ikke efter udløb. Licensen er bare udløbet. Så de er vel mine. Men er de juridisk set stadig lånte? Er der forskel på filer fra bibzoom og TDC Play?
Der kan selvfølgelig ikke være tvivl om min ret til at høre musikken efter udløb, men det er ligegyldigt i denne sammenhæng.