recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Endnu et spørgsmål om ophavsret
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEndnu et spørgsmål om ophavsret

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Emne: Endnu et spørgsmål om ophavsret
    Sendt: 26-Marts-2011 kl. 08:24
Mit spørgsmål handler om fjenelse af DRM fra musikfiler med henblik på afspilning inden for hjemmets fire vægge på alternativt udstyr, iPod, Squeezebox, Sonos etc.

Det handler om filer fra f.eks. TDC Play eller bibzoom.dk. Altså filer der har DRM for at sikre at filen "udløber" efter en given til eller ved abonnementsophør. Intensionen med DRM i dette tilfælde er ikke at sikre mod kopiering inden for hjemmets vægge.

Ved hjælp af programmer som f.eks. Tunebite kan man let fjerne DRM. I realiteten sker der en digital kopiering, men brugeren oplever det blot som en konvertering, idet den originale fil automatisk slettes af programmet.

Det jeg har kunne finde ud af er at kopibeskyttelse der har til formål at besværliggøre afspilning er ugyldig. Det mener jeg den her DRM falder inden for.

Effektive tekniske foranstaltninger: Det er ikke effektive foranstaltninger. Der findes masser af software der gør det let at omgå. Der brydes heller ikke nogen krypteringer eller lignende. Filen afspilles og optages igen, men holdes digital hele tiden.

Så vidt så godt. Jeg føler mig på nuværende ret sikker på at det er lovligt at fjerne DRM under ovenstående omstændigheder.

Men. Så finder jeg ud af at lånte og lejede værker er en undtagelse. Jeg må ikke låne en cd, kopiere den og returnere den. (Jeg må vistnok tilgengæld godt tage min laptop med på biblioteket og rippe cd'er dér (juridisk smutter?))Men er filerne lånte? Jeg har downloadet filerne, og de forsvinder ikke efter udløb. Licensen er bare udløbet. Så de er vel mine. Men er de juridisk set stadig lånte? Er der forskel på filer fra bibzoom og TDC Play?

Der kan selvfølgelig ikke være tvivl om min ret til at høre musikken efter udløb, men det er ligegyldigt i denne sammenhæng.
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2011 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Mit spørgsmål handler om fjenelse af DRM fra musikfiler med henblik på afspilning inden for hjemmets fire vægge på alternativt udstyr, iPod, Squeezebox, Sonos etc.

Det handler om filer fra f.eks. TDC Play eller bibzoom.dk. Altså filer der har DRM for at sikre at filen "udløber" efter en given til eller ved abonnementsophør. Intensionen med DRM i dette tilfælde er ikke at sikre mod kopiering inden for hjemmets vægge.
Intentionen bag spærringen er ikke væsentlig

Ved hjælp af programmer som f.eks. Tunebite kan man let fjerne DRM. I realiteten sker der en digital kopiering, men brugeren oplever det blot som en konvertering, idet den originale fil automatisk slettes af programmet.
Det er underordnet om du som bruger oplever kopieringen som en konvertering, der er fortsat tale om en eller flere eksemplarfremstillinger i OHLs forstand. -Dette mener jeg dog ikke er problem i den konkrete sag.

Det jeg har kunne finde ud af er at kopibeskyttelse der har til formål at besværliggøre afspilning er ugyldig. Det mener jeg den her DRM falder inden for.
Delvis korrekt. Først og fremmest kan en spærring aldrig være "ugyldig", blot være lovlig at omgå. En spærring der resulterer i at et produkt ikke kan afspilles på alle dertil egnede enheder, kan som hovedregel omgås - således at en musikfil eller cd kan afspilles i din foretrukne afspiller uanset valg af OS.
Dette gælder dog IKKE når der er indgået en aftale med udbyderen om at produktet kun må afspilles på en konkret platform. Jeg har ikke læst TDC PLAY's betingelser for nyligt men jeg mener at det heraf fremgår hvor og på hvad du kan/må afspille produkterne.

Effektive tekniske foranstaltninger: Det er ikke effektive foranstaltninger. Der findes masser af software der gør det let at omgå. Der brydes heller ikke nogen krypteringer eller lignende. Filen afspilles og optages igen, men holdes digital hele tiden.
Diskussionen om hvorvidt der foreligger effektive foranstaltninger er underordnet, da beskyttelsen også indeholder en funktion der tjener til at kontrollere om du har ret til at afspille filerne (om du er abonnent m.v.). En sådan kontrol har ikke karakter af en kopispærring og må derfor heller ikke omgås.

Så vidt så godt. Jeg føler mig på nuværende ret sikker på at det er lovligt at fjerne DRM under ovenstående omstændigheder.
Ikke desto mindre er det ulovligt :(

Men. Så finder jeg ud af at lånte og lejede værker er en undtagelse. Jeg må ikke låne en cd, kopiere den og returnere den. (Jeg må vistnok tilgengæld godt tage min laptop med på biblioteket og rippe cd'er dér (juridisk smutter?))Men er filerne lånte? Jeg har downloadet filerne, og de forsvinder ikke efter udløb. Licensen er bare udløbet. Så de er vel mine. Men er de juridisk set stadig lånte? Er der forskel på filer fra bibzoom og TDC Play?
Nej, du må heller ikke kopiere en cd der ikke er din på et bibliotek.
Hvis licensen er udløbet må du som bekendt ikke afspille filerne uanset om de er lånte eller ej.
Jeg kender ikke bibzoom men TDC PLAY er leje, og ja de er fortsat lejede når licensen udløber.

Der kan selvfølgelig ikke være tvivl om min ret til at høre musikken efter udløb, men det er ligegyldigt i denne sammenhæng.
Nej

Redigeret af NPIversen - 26-Marts-2011 kl. 10:35
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu