recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sub i seng?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSub i seng?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
UlrikSan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 09-Marts-2010
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Sub i seng?
    Sendt: 15-Juli-2011 kl. 17:38

Kære Recordere

Livet er et kompromis og det er højtalere også i vores familie. Jeg har fået lov til at hænge et par små, pæne højtalere op i soveværelset – det blevet til GamuT Dana 1525 wall, som med en kraftig forstærker sikkert kan komme til at spille rigtig godt – men lige gyldigt hvad, så mangler de bund. Så jeg har brug for en subwoofer, som ifølge kompromis’er skal gemmes af vejen. Her kunne jeg godt bruge lidt input.

Her ses vores seng, som dybest set er en stor MDF-kasse med en indvendig frihøjde på 25 cm. For mig at se vil det være oplagt at placere sub’en i fodenden, men kan den komme af med luften? Sprækken mellem gulv og seng er kun et par cm. Og placerer jeg sub’en tæt på sprækken, så vil der kun være ”udluftning” i én side. Bliver sengen så ikke bare én stor runge-kasse?

Hvis sub’en ikke får luft nok under sengen og kommer til at runge derinde, så har jeg en alternativ ide: Bygge den ind oven i vores klædeskab, så der er hul til membranen over døren. Jeg vil dog helst, at den kunne ligge under sengen, men det skal lyde godt.

Jeg tænker på selv at bygge en lukket sub, som skal forstærkes af en mindre Hypex-enhed. Da de er digitale, så udvikler de meget lidt varme og er for mig at se derfor oplagte til lukkede rum uden udluftning. Derudover skulle de spille fantastisk. Vi har ingen tv i soveværelset, så højtalerne skal kun bruges til musik.

Jeg vil være glad for lidt tips.

Redigeret af UlrikSan - 15-Juli-2011 kl. 17:39
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2011 kl. 18:10
Jeg tror det er fint nok - jeg ville, hvis jeg var dig, kigge på et projekt som hedder "The sofawoofer". Lav højde men skulle spille fint.

Fed seng iøvrigt.. må man spørge hvilken en det er?
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2011 kl. 20:27
Tak for svar.

Sengen er lavet af MDF, beklædt med bedjset eg og bygget af Farid fra housedeco.dk/. Det er et ok DIY-projekt, men det kræver prof. værktøj at skære alle de små ege-stumper ud.

Jeg har læst om en del sofa-subs, før jeg skrev mit indlæg. Og det ser ud som om, at sofa-subs-projekterne har gjort mere for Chuck Norris end for Stig Rossen. De giver en del bas i røv og ryg, hvilket er godt til film, men de er ikke videre musikalske. Derudover har de fleste sofa-subs mere luft under sofa'en, end jeg har under sengen. Det er derfor, at jeg jeg blev bekymret for at smide en sub ind i en anden kasse/seng med en lille sprække.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2011 kl. 22:23
Du bestemmer vel selv i din side af sengen.
En SUB som natbord :-)
SVP03
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2011 kl. 10:54
Wau det er godt nok en imponerende DIY-seng Thumbs Up Med de færdigheder skulle det ikke være noget problem at lave 2 sengeborde i samme look, hvor den ene er en sub.

Et alternativ til lukket kabinet, kunne være et båndpas-kabinet, hvor refleksporten tilpasses til at være en del af den flade prække under sengen...

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2011 kl. 10:58
Eller måske en sub der er udformet som en stander til en blomst
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2011 kl. 19:22
Som jeg forstår det har han ikke bygget sengen selv, men fået en til at gøre det for ham gemmen den hjemmeside. 

Men ja, den er godt nok flot.. god inspiration ihverfald til en kommende sengEmbarrassed
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2011 kl. 21:44
 Det eneste, som jeg har gjort er at gå i IKEA og købe lameller. Kassen er lavet af Farid, som alene er det lille firma, House Deco.< ="utf-8">

Båndbas ... - det bliver pludseligt mere kompliceret end den lukkede sub, som skulle være meget lige til (som jeg læser nettet). Men jeg bruger et par dage på at researche emnet, så tak for tippet.

Michael, du nævner natbord som sub, og det er slet ikke en dårlig ide. Men sengen har allerede en slags bord - hullet i siden er et håndtag til en helt normal Kvik-skuffe. Dernede ligger natbogen, telefonopladeren og hvad man ellers har brug for ved sengen. Smart, ik?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 11:48
Tak for credit, men det var nu SVP03 som bragte natbord på banen :)
Det er ikke så kompliceret at lave et båndpas-kabinet som det lyder til. Fx kan WinISD Pro (gratis) beregne størrelsen på kabinettet og porten. Men et lukket kabinet er mere tolerant over for afvigelser i kabinet volumen.

Et godt sted til at få inspiration og tips er http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu