recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Transport udgifter til reparation......
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTransport udgifter til reparation......

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 23:40

Oprindeligt skrevet af Mister Sinister Mister Sinister skrev:

Det er klart at købeloven skal overholdes når man er forretningsdrivende. Der er vi helt enige. At den så burde revideres er en anden sag.

Du skal selvfølgelig have lov at have din mening omkring købeloven, men har du overvejet konsekvenserne af en revision?

Hvilke ændringer mener du der bør foretages?

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Mister Sinister Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 23:44

Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:


Det bør absolut ikke stå forhandleren frit, at stille sådanne betingelser, for dette vil helt sikkert blive udnyttet tilstade for forbrugeren.

Yes..lige nøjagtigt. Survival of the fittest og det vil _helt sikkert_ få folk til at åbne øjnene, før de smider 15.000,- for et TV.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 23:53

Oprindeligt skrevet af Mister Sinister Mister Sinister skrev:

Yes... Lige nøjagtigt. Survival of the fittest og det vil helt sikkert få folk til at åbne øjnene, før de smider 15.000,- for et TV.

Så gik det for alvor galt for dig.

Problemet er, at forhandleren altid er den stærke part, så du mener altså, at forhandlerne altid skal have ret. Din ide er sådan set god nok, problemer er bare, at den almindelig forbruger ikke læser det med småt og derfor er lovgivningsmagten nød til at begrænse aftalefriheden, for at sikre at forhandleren ikke fraskriver sig ethvert ansvar.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Mister Sinister Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 00:05
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af Mister Sinister Mister Sinister skrev:

Yes... Lige nøjagtigt. Survival of the fittest og det vil helt sikkert få folk til at åbne øjnene, før de smider 15.000,- for et TV.

Så gik det for alvor galt for dig.

Problemet er, at forhandleren altid er den stærke part, så du mener altså, at forhandlerne altid skal have ret. Din ide er sådan set god nok, problemer er bare, at den almindelig forbruger ikke læser det med småt og derfor er lovgivningsmagten nød til at begrænse aftalefriheden, for at sikre at forhandleren ikke fraskriver sig ethvert ansvar.

Det var dog en velformuleret måde at udtrykke din uenighed på.

Selvfølgelig skal forhandleren ikke pr. automatik altid have ret, men som du selv skriver, læser den almindelige forbruger ikke altid det med småt. Det burde de måske gøre og dermed tage ansvar for deres handlinger.

 Det er selvfølgelig utopi at diskutere med den nuværende købelov, der er alt andet lige er formuleret til forbrugerens cadeau.

Bevares, jeg er bestemt ikke uenig i at f.eks. en garanti på en vare skal være en del af købeloven, men at lovgive sig ud af forbrugerens personlige logistiske begrænsninger, er jo fuldkommen vanvittigt. Det burde være op til forbrugeren selv at overveje, og evt. tegne en ekstra serviceaftale der kunne dække sådanne forekomster.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 00:17

Oprindeligt skrevet af Mister Sinister Mister Sinister skrev:

Selvfølgelig skal forhandleren ikke pr. automatik altid have ret, men som du selv skriver, læser den almindelige forbruger ikke altid det med småt. Det burde de måske gøre og dermed tage ansvar for deres handlinger.

Der er mange ting, som folk burde, men det gør folk bare ikke. Selvom det er almindeligt kendt, at det er usundt at ryge, så gør folk det alligevel. Folk er ikke altid styret at logik.

Oprindeligt skrevet af Mister Sinister Mister Sinister skrev:

Det er selvfølgelig utopi at diskutere med den nuværende købelov, der er alt andet lige er formuleret til forbrugerens cadeau.

Der er, som jeg har forsøgt at forklare dig, en grund til, at købeloven er en beskyttelseslov til fordel for forbrugeren. Hvilke regler i købeloven er det præcis du mener der skal ændres, for det kunne være meget interessant at diskutere, hvilke konsekvenser disse ændringer vil have. 

Oprindeligt skrevet af Mister Sinister Mister Sinister skrev:

Bevares, jeg er bestemt ikke uenig i at f.eks. en garanti på en vare skal være en del af købeloven, men at lovgive sig ud af forbrugerens personlige logistiske begrænsninger, er jo fuldkommen vanvittigt.

Du kan ikke din købelov, for der er ingen garantibestemmelser i loven.

Det er da bestemt ikke vanvittigt at lovgive omkring forbrugerens mulige fragtproblemer. Hvis loven blev ændret efter dine ønsker, så ville alle uden bil, komme til at betale mere end dem med bil, altså ville de svage i samfundet blive stillet endnu dårligere, end det allerede er tilfældet. Det er forhandlerne der har leveret et produkt med mangler og det må således være ham der skal betale for den ulempe dette måtte medfører. 

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 00:30
Jeg kunne godt tænke mig vi holdt tråden til at omhandle den nuværende lovgivning og at vi som forbrugere forholder os til den og hvordan forhandlerne og forbrugerne kan samspille bedst fremover og stille krav indenfor lovens rammer til hinanden osv.... det er ok med vores meninger :)
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 12:44

Mht. til transport udgifter, så synes jeg sådan set allerede det er som det skal være. Måske endda en ændring af afsnittet om, at forbrugerne skal være behjælpelig med transporten til specifikt at omhandle, at de er forpligtiget til at sikre, at varen kan afhentes.
Som det er nu ser du jo netop eksemplet som med tråden her, at en forhandler forventer, at forbrugeren selv fragten varen til nærmeste posthust. Det er efter min vurdering en misfortolkning af reglerne. Og det er bestemt ikke intentionerne med reglerne, efter min vurdering.

 

Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Mht. til transport udgifter, så synes jeg sådan set allerede det er som det skal være. Måske endda en ændring af afsnittet om, at forbrugerne skal være behjælpelig med transporten til specifikt at omhandle, at de er forpligtiget til at sikre, at varen kan afhentes.
Som det er nu ser du jo netop eksemplet som med tråden her, at en forhandler forventer, at forbrugeren selv fragten varen til nærmeste posthust. Det er efter min vurdering en misfortolkning af reglerne. Og det er bestemt ikke intentionerne med reglerne, efter min vurdering.

 

Jeg blander mig lige, og kan fortælle at TC som jeg købte skærm hos, sendte også med post danmark. med resultatet af en ældre dame(r) skulle fra posthuset forsøge at slæbe den store skærm ud i postbilen som de forklarede.
næste var da det så skulle til rep. Så kunne TapeConnection godt finde ud at bruge et fragtselskab som afhentede på lokationen og leverede på lokationen igen.. Den forstod jeg ikke helt.
Og postdanmark har lidt specielle regler omkring pakker over 20kilo og forsikrings værdi'r. så hvorledes nogen kan bruge postdk til varer med høj værdi forstår jeg ikke.. Måske gælder lidt andre regler for firmaer når vi taler postdanmark.

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 13:19
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 13:31

Hother, det er ikke helt det som der er sagen.. det er det første led vi debatter, nemlig der hvor der følger en pakkeseddel med (eller du får tilsendt en ved oprettelse af en RMA). Og du så selv skal sørge for at komme til nærmeste posthus med den.. Det er lidt en gråzone.

Det andet er der slet ingen tvivl om, og har aldrig været. Det ER sælges problem, altid. Forbrugeren SKAL holdes skadesløs (økonomisk) i tilfælde ef af reklamation/reparation.

 

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 14:40
Nåh... for pokker Kandersen, jeg læste det bare som at det i artiklen var et af delproblemerne, herunder at jo rigtigt mange af forhandlerne jo heller ikke vidste havd lovgivningen beskriver. Sorry 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 18:17

Ikke helt.. Men nyheden er interessant ud fra den vinkel, at det kan koste temmelig meget for en forhandler i forsendelse, og forbrugerklagenævnet er tilsyneladende temmelig ligeglade.
Det er godt for os forbrugere, sådan da. For vi kommer til at betale, enten på den ene eller den anden måde. Det er helt sikkert.

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu