recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Trådløs bridge/access point - nu med kabel!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTrådløs bridge/access point - nu med kabel!

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Emne: Trådløs bridge/access point - nu med kabel!
    Sendt: 01-Marts-2011 kl. 11:33
Hejsa!
 
 
Jeg går og pønser på at få lavet noget bedre netværk til mit TV (Samsung PS50C7705), BD-afspiller (Oppo BDP-93EU) og andre potentielle audio/video enheder (HTPC og måske NAS). P.t. er det kun Oppo'en der har netværksforbindelse (WiFi). Jeg går og roder med at lave noget softwarebaseret "medie server" fra min stationære PC, så jeg kan streame FLAC til Oppo'en (PC'en er koblet til en D-Link DIR 655 draft-n router).
 
Jeg vil dog gerne have en mere stabil forbindelse mellem TV/BD/HTPC og det trådløse netværk (samt udnytte draft-n standarden) samt en hurtig indbyrdes forbindelse mellem en BD og HTPC. Derfor overveder jeg en D-Link DAP-1522 trådløs bro/access point (draft-n), hvor jeg har mulighed for at tilslutte op til 4 kablede enheder (TV, BD, HTPC og måske NAS).
 
Er det en fornuftig løsning, eller er der andre muligheder?


Redigeret af brisen - 04-Marts-2011 kl. 15:36
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2011 kl. 12:43
KABEL!!!!!!
 
træk nu det kabel (jeg har vidst nævnt det førEmbarrassed)
 
BS
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Status: Offline
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2011 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af brisen brisen skrev:

point (draft-n), hvor jeg har mulighed for at tilslutte op til 4 kablede enheder (TV, BD, HTPC og måske NAS).
 
 
Hmm, er det ikke det han vil?
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2011 kl. 13:28
Jeg ved godt at en kablet forbindelse er det optimale (hurtigst og mest pålideligt), men jeg vil godt nok gerne undgå at a) trække kabel langs fodpaneler eller ned fra hul i loftet, eller b) skulle til at tømme flex-rør, for at få plads til et Cat5-kabel.
 
Men hvis der er nogen der har en løsning på at føre et netværkskabel fra et værelse og til stuen (ved siden af hinanden, ca. 8-9 m), så det overhovedet ikke kan ses, er jeg da meget lydhør! :-)
 
For netop at undgå båndbredde begrænsning ifm. streaming, overvejder jeg da også at placere en HTPC/NAS sammen med TV/BD, så de alle deler en kablet gigabit forbindelse. Så bruger jeg også "kun" n-netværket til at flytte filer fra Internettet (hvor ADSL begrænser) eller PC til "lagerenhederne" (=HTPC/NAS).
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2011 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af brisen brisen skrev:

Jeg ved godt at en kablet forbindelse er det optimale (hurtigst og mest pålideligt), men jeg vil godt nok gerne undgå at a) trække kabel langs fodpaneler eller ned fra hul i loftet, eller b) skulle til at tømme flex-rør, for at få plads til et Cat5-kabel.
 
Men hvis der er nogen der har en løsning på at føre et netværkskabel fra et værelse og til stuen (ved siden af hinanden, ca. 8-9 m), så det overhovedet ikke kan ses, er jeg da meget lydhør! :-)
 
For netop at undgå båndbredde begrænsning ifm. streaming, overvejder jeg da også at placere en HTPC/NAS sammen med TV/BD, så de alle deler en kablet gigabit forbindelse. Så bruger jeg også "kun" n-netværket til at flytte filer fra Internettet (hvor ADSL begrænser) eller PC til "lagerenhederne" (=HTPC/NAS).
Jeg kan naturligvis kun give min egen holdning til kende, personligt ville jeg hellere trække kabel i 2 dage end at skulle være afhængig af en trådløs forbindelse til mit stationære udstyr. Og der findes rigtig mange løsninger på hvordan det kan gøres pænt.
 
BS
 
Til top
Yascin Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-April-2010
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2011 kl. 14:16
Jeg havde heller ikke mulighed for at trække kabler, prøvede først om jeg kunne få det til at virke wireless N det gik overhovet ikke, det var noget skod og kan kun anbefale power adaptere der bruger din 220 volt kabler. 
Men med power adaptere er det ligesom at have kabel imellem enhederne.
Det kører for vildt godt. (også HD TV)


Redigeret af Yascin - 01-Marts-2011 kl. 14:22
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2011 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Yascin Yascin skrev:

Jeg havde heller ikke mulighed for at trække kabler, prøvede først om jeg kunne få det til at virke wireless N det gik overhovet ikke, det var noget skod og kan kun anbefale power adaptere der bruger din 220 volt kabler. 
Men med power adaptere er det ligesom at have kabel imellem enhederne.
Det kører for vildt godt. (også HD TV)
Hmm... Jeg vil da selvfølgelig foretrække en løsning, hvor der ikke er "risiko" for at streaming (FLAC, HD-video, m.m.), filoverførsel, osv., hakker.
 
Er det ikke noget med, at de der power adaptere skal køre på samme gruppe (altså i el-skabet)? Edit: altså sikringsgruppe.
 
Hvilke kan anbefales? D-Link eller andre?
 
Hvordan kobles det op? Et netværkskabel fra min router ned i r.... af den ene power-adapter, og så et kabel fra power-adapteren til en anden router hos "klienterne"?


Redigeret af brisen - 01-Marts-2011 kl. 15:16
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2011 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Jeg kan naturligvis kun give min egen holdning til kende, personligt ville jeg hellere trække kabel i 2 dage end at skulle være afhængig af en trådløs forbindelse til mit stationære udstyr. Og der findes rigtig mange løsninger på hvordan det kan gøres pænt.
 
BS
 
Inspirér mig! :-) Gerne med links.
 
Det lækreste ville jo være, hvis jeg kunne klemme et Cat5 ell. 6 kabel ind i det flexrør der allerede ligger i væggen. Men der ligger i forvejen allerede et 5,6 mm dobbeltskærmet antennekabel samt et 8-leder telefonkabel (og de var svære nok at trække igennem flex-røret!).
Til top
Molotow Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2011 kl. 16:58
Jeg har leget med en Devolo Powerlinie Adaptor og den  virker fint, selv med HD.

B&O BeoVision 8-40,B&O BeoSound 1,B&O BeoSound 9000 + Airport Express
B&O MX7000,Apple TV3
Tvix N1, Qnap NAS TS409Pro
Panasonic DVD
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 12:46

Efter at have grublet lidt over det, og undersøgt, hvilke kabler jeg har i rørene i forvejen, samt hvilke kabler der skal være der fremadrettet, er jeg nået frem til at forsøge at trække et kabel.

I den "ene ende" (hos TV/BD/HTPC/etc.) ligger der et elektrikerrør i væggen, hvor der kun er ført ét 7 mm antennekabel. Der bør kunne være et 4,0/5,6 mm antennekabel sammen med et Ethernet kabel - det skal være muligt. Der skal så sløjfes en 230V stikkontakt, for at lave plads til et dataudtag.
 
I den "anden ende" (hos router/PC/evt. NAS) ligger der et flexrør i væggen, hvor der i forvejen ligger et 8-leder telekabel samt et 5,6 mm antennekabel. Da der skal være plads til et dataudtag, må jeg annullere radio/TV udtaget, hvorved det ikke længere er nødvendigt med et antennekabel i dette rør. Derfor skal der nu blot kun trækkes et 8-leder telekabel og Ethernet-kabel i flex-røret.
 
Er der nogen der ved om der findes kombinerede RJ11-/analog telefoni-/data-udtag, dvs. 3 stik i én og samme dåse (1½ modul)? Eller kombinationen af radio/TV/data i samme dåse?
 
På denne måde har jeg forestillet mig, at der i hver ende blot sidder et data-udtag (RJ-45), med ét ubrudt kabel imellem (12-14 m). Hos routeren ("afsenderen"), skal der så blot et RJ-45 kabel fra router til dataudtag (og skal det være patch-kabel)?
 
Hos "modtageren" skal der vel så sættes en ny router op, hvor WAN sættes til dataudtaget, og LAN til hhv. TV/BD/HTPC/etc.?
 
Er dette nogenlunde korrekt, eller er det helt i skoven?
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 13:13
Ved du om dit rør er 16mm eller 20mm, eller om det er flexrør? Jeg går ud fra, at du bruger en søgefjeder til at trække igennem med?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 13:36
bind datakablet til det du trækker ud og brug godt med opvaskemiddel til at smøre med så smutter det lige i.
 
du skal bruge installationskabel og rj45 konnektorer og et patchkabel i hver ende.
 
se på www.lk.dk onlinekatalog hvad der findes af udtag.
 
Jeg kan godt forstå at du trækker et kabel og vil lige give Thumbs Up for løsningen.
 
BS
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu