recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Trådløs bridge/access point - nu med kabel!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTrådløs bridge/access point - nu med kabel!

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Ved du om dit rør er 16mm eller 20mm, eller om det er flexrør? Jeg går ud fra, at du bruger en søgefjeder til at trække igennem med?
Hos "afsenderen" er det flex-rør (riflet) - det har jeg selv muret ind (standard Ø). Hos "modtageren" er jeg ret sikker på, det er et glat elektriker-rør, men kan dog ikke huske Ø.
 
Ja, jeg vil bruge en søge-/træk-fjeder. Da kablerne blev trukket igennem ifm. ombygning, måtte jeg nærmest stå ovenpå søge-/træk-fjederen, for at få et 5,6 mm antennekabel og et 8-leder telekabel igennem.
 
Men det må være nemmere nu, hvor jeg det ene sted skal have et telekabel og datakabel (begge blødere end antenne) i et flexrør, og det andet sted skal have et ~5,6 mm antennekabel og blødt datakabel i elektrikerrør.
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

bind datakablet til det du trækker ud og brug godt med opvaskemiddel til at smøre med så smutter det lige i.
 
du skal bruge installationskabel og rj45 konnektorer og et patchkabel i hver ende.
 
se på www.lk.dk onlinekatalog hvad der findes af udtag.
 
Jeg kan godt forstå at du trækker et kabel og vil lige give Thumbs Up for løsningen.
 
BS
Nu skriver du installationskabel - det er det jeg vil kalde et alm. 3L 230 V kabel. Kan du vise mig det korrekte datakabel?
 
Kan jeg selv forbinde kabel til udtag? Altså er det en gør-det-selv ting? Eller skal der bruges al muligt special-værktøj?
 
Patch-kablerne - de skal ikke være krydsede, vel?
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 15:32
Hvis jeg vil bibeholde Gbit-transmission, hvilke standarder skal så være overholdt?
 
Kabel:
  • Cat. 5e eller Cat. 6?
  • Med eller uden skærm?
  • 2 x 4 x 0,24 eller 2 x 2 x 4 x 0,24 (link)?
  • UTP / FTP / STP. Hvad er det, og hvad er forskellen? Confused
  • Datatransmission, 100 MHz?
RJ-45 dataudtag:
  • STP / UTP /  UTP 3T ?
  • 1 stik / 2 stik. Forbindelse kan vel ikke sløjfes videre, vel? Dåserne med 2 stik, er vel beregnet til 2 indgående kabler.
  • Datatransmission, 100 MHz?

Jeg er ikke ekspert på området, så er der nogen der kan guide mig?

Til top
Molotow Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 21:57
UTP/FTP/STP er noget om parrene er "Twistede" eller om der er ingen eller 1 og 2 skærme på...
 
Jeg vil helt klart anbefale at du lige bruger lidt ekstra på kablet og bruger en Cat7 S/STP - (Dobbelt skærmet snoet kabel)..
Her kommer du ikke i båndbrede problemer de næste par år... Cat 5e og Cat 6, har måske et par år at løbe på, men med cat7 går der mange år inden det bliver fyldt ud...
B&O BeoVision 8-40,B&O BeoSound 1,B&O BeoSound 9000 + Airport Express
B&O MX7000,Apple TV3
Tvix N1, Qnap NAS TS409Pro
Panasonic DVD
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 22:24
UTP- unshilded twisted pair
FTP - folieshielded twisted pair
STP - Shielded twisted pair
 
De er parsnoede allesammen det er fordi det er balancerede kredsløb og snoningerne gør at de er forholdsvis ufølsomme overfor indstrålet støj.
 
Du kan køre gigabit på kat 5e (100M) - gigabit på kat 6 (100M) og 10 Gbit (55M) - og 10 Gbit på kat 7 (100M) IMHO er det spild af penge at gå over kat 6 i SOHO installationer da man sjældent kommer over 55M og derfor kan køre 10 Gb som dog er rimeligt fremtidssikret.
 
en anden ting jeg ville være opmærksom på, i dette tilfælde, er tykkelsen af kablet hvor kat 5e er klart det tyndeste og dermed lettest at trække i rørene.
 
Med installationskabel mener jeg ikke stærkstrømskabel men derimod kabel med solid core i modsætning til patchkabel der er flerkoret.
 
Et eksempel kunne være
 
 
Med det foreslåede kan du selv lave installationen uden specialværktøj og opnå hastigheder op til 1 Gb.
 
Bare et lille indlæg til inspiration.
 
BS
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 12:40
Har nu endelig besluttet mig for noget Cat.6A, dvs. med en båndbredde på 500 MHz. Her bør jeg kunne nå 10 Gb, da min distance er under 55 m. Det er måske lidt overkill, man vil gerne være lidt "fremtidssikret. Vil trække ét kabel mellem to stik, så det er en overkommelig opgave.
 
Min materialeliste vil være som følger (LK komponenter, da øvrige stik/afbrydere i huset er LK Fuga):
  • 2 stk. konnektorer, LK Lexcom 500, El nr. 1088008007.
  • 2 stk. LK Lexcom Fuga dataudtag STP T3, El nr. 1088010985.
  • 2 stk. blindpropper, El nr. 1088011078.
  • 22 m Cat.6A kabel - men hvilket?

Jeg har kigget efter LK's Lexcom 500 kabel, men kan kun finde ruller á 500 og 1000 m. Er der nogen der kan guide mig til et skærmet Cat.6A kabel (af en god kvalitet)?

Og ser min liste iøvrigt fornuftig ud?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 12:51
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

http://www.greenline.dk/Produkter/284/Div-EDB-udstyr
 
BS
Vil du tjekke det link - jeg tror ikke det er helt rigtigt... Wink
 


Redigeret af brisen - 16-August-2011 kl. 13:37
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 13:44
Det kan der være noget om :-) Prøv her istedet
 
 
Eller køb det hos din elektriker.
 
BS
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 13:55
Hvorfor et (uskærmet) UTP Cat.6+ (*) fremfor et skærmet FTP Cat.6?
 
FTP kablet er jo lidt dyrere, men er det også en bedre kvalitet (dvs. mere skærmet)?
 
 
(*) Og hvad et Cat.6+ lige for en standard?


Redigeret af brisen - 16-August-2011 kl. 13:56
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 14:06
UTP er fint i hjemmeinstallationer hvis du ikke skal overføre AV signaler, og så skal du op i Kat 7 der kører op til 1000 MHz.
 
Jeg fejlfortolkede 6+ med 6A. Du har dog ikke behov for mere end kat 6 hvis du er under 55M.
 
Kat 6A kan køre 10 Gb på 100M!
 
BS
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 14:28
Har lige tjekket http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable#Maximum_length ud. Så ja, Cat.6 på 22 m tillader stadig 10 Gb.
 
Hvis jeg holder mig under 55 m/37 m i støjfyldte områder (faktisk 22 m.), og benytter et Cat.6 kabel, skal konnektorerne så ikke stadig være 500 MHz STP konnektorer? Eller kan jeg "nøjes" med 250 MHz STP? Eller måske blot 250 MHz UTP?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu