recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Trådløs bridge/access point - nu med kabel!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTrådløs bridge/access point - nu med kabel!

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 11:14
Jeg har planer om at lave en fast installation i næste uge, nu hvor der er efterårsferie. Har tilbage i august købt følgende:
  • Kabel; Cat7 S-FTP kabel, solid core, 22 m., Ø ca. 7 mm, link.
  • Konnektorer; LK Lexcom 500, STP Cat6a, link.
  • Nogle LK FUGA dataudtag, blindpropper og støvlåg (samt andre småting).

Og til at føre i samme flex-rør, noget antennekabel:

  • Coax, 4,6 mm, link.

Jeg er dog enormt meget i tvivl om jeg overhovedet kan trække et ~7 mm Cat7-kabel og 4,6 mm antennekabel igennem samme 12 mm. flex-rør. Jeg klippede et par stumper af kabler, og prøvede igennem en stump løs flex-rør - det var ikke let! Flex-røret ligger jo indmuret, og bøjer hist og pist, samt bliver holdt på plads af nogle mur-søm (indtil det blev muret ind). Hvor meget må jeg overhovedet trække i disse kabler - tænker specielt på Cat7-kablet?

Alternativt skal jeg måske finde et Cat6 (a) kabel; FTP ell. lign. Såsom dette eller dette? Alt andet lige, skal det være tyndere; 5-6 mm. Men hvis jeg går efter en 10 Gb forbindelse (idet kabetrækket < 55 m), skal jeg så stadig benytte STP Cat6a-konnektorer (som dem jeg har købt), eller skal jeg vælge nogle STP Cat6-konnektorer (som disse)?
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 19:51
Jeg har nu trukket kabel, men jeg var nødt til at finde noget andet, da Cat 7 kablet simpelthen var for tykt (Ø ~7,4 mm). Jeg fandt dette Cat 6 FTP kabel (Ø ~5,0 mm), og det gik betydeligt lettere (det skulle i flexrør sammen med hhv. et 4,6 mm antennekabel og et ~5 mm Cat 5 telekabel).
 
Men nu har jeg så et Cat 6 kabel (<250 MHz) i rørene, og stadig LexCom 500 konnektorer (<500 MHz). Er det god stil/lovligt at færdiggøre installationen uden matchende komponenter? Eller skal jeg ha' fat i nogle LexCom 250 konnektorer?
 
Eller udelukker jeg i så fald muligheden for 10 Gb (kabeltrækket er mindre end 37 m og samtidig skærmet), hvis jeg skifter ned i konnektor-klasse?
 
 
 
 
PS. Hvis der er nogen der er interesseret i ca. 23 m Cat 7 kabel, kan I lige PM'e mig.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2011 kl. 20:22
kabel og konnektor skal passe sammen for at du kan være sikker på det virker. i værste fald kan du få en dårligere installation end den dårligste komponent :-/

Ja der er mere end hastighed der afgør valg af kabel. Tænk sig noget så kedeligt som, er der plads nok?

BS 
Til top
brisen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 14:45
Nu har jeg testet installationen (Cat 6 FTP kabel og LexCom 500 konnektorer), og kan flytte ca. 120 Mb/sec. på 1GB NICs. Det må siges at være godkendt! Eller hvad?
 
Vil dog nok sætte nye konnektorer på (LexCom 250), så det hele passer sammen.
 
I den ene ende, skal netværket splittes ud, og jeg regner med der skal bruges en switch (jeg har en D-Link DIR-655 router i den anden ende), ik'? Umiddelbart har jeg kig på en D-Link DGS-1005D switch, er det et godt bud?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu