|
Trække netværkskabel i nybyg over loftet |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
jannikmariager ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 21-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 184 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 17-Januar-2021 kl. 11:03 |
Hej
Sidder og researcher trækning af netværkskabler ved nybyg da vi gerne vil bygge i år. tanken er masser af tomrør fra alle rum op til loft og så fra teknik op tll loft og så trække kablerne imellem der selv. MEN, hvis elektriker laver tomrør op til loft/gangbro og jeg så selv trækker kablet over loft og ned i teknik - så kommer de til at løbe oppe ved gangbroen, dvs over isoleringen og så ned i varme rum. Er det et problem eller vil der ikke kunne dannes kondens på kablerne som så drypper fugt ned i tomrørene, men evt. fugtproblem til følge ? Jeg kan jo ikke lægge dem under isoleringen da spærene går på tværs ? Nogle som har billede af hvordan de evt har gjort ? eller kan/bør gøres ? Jannik |
|
![]() |
|
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 5037 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spærene blir dækket af isolering.
Redigeret af Munch - 17-Januar-2021 kl. 11:15 |
|
![]() |
|
thomnico ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Albertslund Status: Offline Point: 494 |
hvis det er nybyg (læs ikke bygget endnu) så læg dem i gulvet.
Min svigerinde fik rørene ført i gulvet da de fik fuldt renoveret deres hus. Det fungerer ganske godt
|
|
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080 Center: XTZ Spririt 6 Front: XTZ Spririt 6 Bag og side: XTZ Spirit 2 Sub: B&W AW610 Receiver: Marantz SR7008 |
|
![]() |
|
jannikmariager ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 21-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 184 |
HAr godt læst om det, men er så bange for at de enten trækker tomrøret til det forkerte sted - altså ikke lige rammer det sted på den kommende væg man ville have, eller at de bukker røret for meget så der ikke kan trækkes kabel igennem. Med over loft er det trods alt blot et lige rør op og ned, så kan næppe gå lagt. længere ledningsføring dog.
|
|
![]() |
|
OK lyder lovende, da jeg troede spærene var højere end isoleringen - så kan man trods alt få dem lidt under isoleringen og undgå problemet tænker jeg
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19648 |
Skal det ikke være lufttæt?
Ellers bliver huset ikke godkendt ved trykprøvningen....... Klaus
|
|
![]() |
|
tænker ikke det er nyt at trække tomrør op til loftet - så de må vide hvad de gør. Håber jeg
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19648 |
Hvis kablet blot er trukket, kommer der ingen kondens, kablets temperatur følger omgivelserne.
Men, kan der komme luft op gennem tomrørene, dannes der kondens. Klaus
|
|
![]() |
|
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 5037 |
Spærene er typisk 100 - 125 mm høje i foden når det er gitterspær. Mange nyere huse benytter dog meget højere spærtræ ved lavere taghældninger uden loft, eller når lofter føres op i kip.
Redigeret af Munch - 17-Januar-2021 kl. 11:51 |
|
![]() |
|
HenrikN ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 159 |
Jo, hvis rør gør igennem isolation kommer der masser af kondens. Men som en anden skriver, så gør man ikke det. Ydermere ville mange netværkskabler bliver påvirket af fugt og hastigheden vil falde.... Der findes dog kabler som kan tåle fugt.... Men de koster lidt mere.... Men ellers god idé med tomrør. Jeg har selv rør i gulve og vægge. Og også brugt dem til signal kabler til surround :) Så bare læg en masse rør.... Du skal nok få brug dem en dag :)
|
|
Mvh
Henrik Nielsen |
|
![]() |
|
Stoffer1987 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-April-2008 Status: Offline Point: 658 |
Husk at genetablere dampspærre hvis/når den brydes
|
|
![]() |
|
noerden ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 522 |
Jeg har en del kabler liggende på loftet. Nogle er trukket gennem loftet (strøm, antenne og netværk) Dem der er trukket før jeg købte huset. De har vel ligget der i op mod 18 år. De er beskidte på overfladen. det skyldes lidt fugt - kommer udefra, ligesom det støv der så gør dem beskidte. De kabler er så smaller, så trækker man dem op gennem revnerne i isoleringen, så ser jeg ikke de store farer for noget. I mit gamle hus, blev de trukket i gulvet, da vi totaltistandsatte med bl.a. etablering af gulvvarme. Så der ligger en masse kabler i flamengoen, og noget sikkert også i betonen under gulvvarme rørene. Husk du kan ikke få nok strømudtag og kabler. Brug gerne stive tomrør - måske vi om 10 år skal have lysledere ud til når vi holder vilde VR møder. Og træk gerne to kabler til hvert stik. Nr 2 er backup eller supplement.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |