recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Trække netværkskabel i nybyg over loftet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Trække netværkskabel i nybyg over loftet

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
jannikmariager Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jannikmariager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 09:30
Jeg tænker at trække 1 COAX og 1 Netværkskabel i 1 rør til hvert rum til bag TV og så en Unify FLex switch til at køre videre til flere Devices derfra så man ikke skal trække et kabel fra teknik til PS5, TV, Reciever osv.

tænker CAT 6a S/FTP er rigeligt - men er det stift at trække - vil se om man kan få adgang til at trække dem så snart der er kommet vægge op og tag, så man har nemmer ved at komme til. Udover dette, Netværkskabel til andre stratetiske steder i huset hvor det forventes, samt rør til 7.1.4 surround i stuen
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér u2pia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af jannikmariager jannikmariager skrev:

Jeg tænker at trække 1 COAX og 1 Netværkskabel i 1 rør til hvert rum til bag TV og så en Unify FLex switch til at køre videre til flere Devices derfra så man ikke skal trække et kabel fra teknik til PS5, TV, Reciever osv.

tænker CAT 6a S/FTP er rigeligt - men er det stift at trække - vil se om man kan få adgang til at trække dem så snart der er kommet vægge op og tag, så man har nemmer ved at komme til. Udover dette, Netværkskabel til andre stratetiske steder i huset hvor det forventes, samt rør til 7.1.4 surround i stuen
Når nu de fleste netværksudtag har 2 stik, så kan du jo lige så godt trække 2 netkabler til hvert rum... også værelser ... Hvis du ved, at du skal bruge flere stik i fx stuen, så træk da flere kabler. Jeg fik fx den skøre ide, at bruge nogle af lederne til at trække zone 2 lyd fra min receiver i stuen, til krydsfeltet og videre ud til højtalere i køkkenalrum. I en ikke så nær fremtid (for nogle er den her allerede), vil dine hvidvarer også kunne koble sig på nettet, og selvom det sikkert kan gøres via Wifi, så er det altså federe med kablede løsninger. Hvis jeg skulle bygge i dag, så ville jeg fx vælge at have netværksstik inde under soklen eller i et skab, og så have sådan en sokkel, der står på plastikben, så man altid lige kan rode rundt med kabler derinde under.
Jeg fik selv lagt COAX ud til alle værelser og stue, og selvom det måske ikke tilhører fremtiden, så ville jeg nok også gøre det i dag.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 10:27
Bedste råd må være masser af tomrør i stor dimension.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jannikmariager Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jannikmariager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 10:35
Tænker at det ene netværkskabel og coax bliver trukket sammen til bag TV og derfor ikke behøves at blive afsluttet i udtag, men blot udgennem blænddæksel og direkte i TV, kan jo ikke ses alligevel - de andre som trækkes til væg andet sted i rummene, som ikke er bag TV bliver self afsluttet  i korrekt udtag.
tænker 32mm tomrør er at fortrække ? 

bekymrer mig lidt om elektrikernes vilje til at gøre det korrekt med korrekt bukkeradius, for trækkes det fra gulv i teknik til lige bag en væg i stue, så er det vel næsten 90 graders bøjning man får ? og er cat6A skærmet for stift til at trække igennem ? hjælper self hvis røret er 32mm frem for 16-20 mm
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu