recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Trustpilot.DK - websitebedømmelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTrustpilot.DK - websitebedømmelse

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
shaman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 319
Direkte link til dette indlæg Emne: Trustpilot.DK - websitebedømmelse
    Sendt: 27-August-2007 kl. 11:02

Hej, nyt site med bedømmelser af virksomheder på nettet, der advarer mod:

  • Dårlig kundeservice
  • Tabte klager ved ankenævn, hvor virksomheden har valgt ikke at følge nævnets afgørelse
  • Dårlig madhygiejne
  • Kritisable forhold på hospitaler
  • Virksomheder, der er på forbrugerrådets sortliste "firmatjek"
  • Kritisable forhold afsløret i pressen

- "Om kort tid vil Trustpilot også omfatte og monitorere alle virksomheder i Danmark, der præsenterer sig selv på nettet".

Bedømmelsen baseres på grundlag af udsagn fra forbrugere, presse, ankenævn og offentlige myndigheder.

Læs evt. også Ekstrabladets artikel om projektet.

/Søren

Yamaha RX-V781 | Emotiva BasX A-150 | Teac AD-850 | Q Acoustics 3090C/3050w + Monitor Audio BX2 + Boston Acoustics SoundWareXS 5.1 SE | Sony DAV-SC8 subwoofer | Samsung UE82NU8005 |
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 11:38
Det er en super interessant side set fra vores synspunkt som forbrugere, men jeg har dog en smule skepsis overfor siden.

1. hvis man søger på forhandlere man ved der har været sager med bl.a. via dette forum, finder man meget hurtigt ud af, der ikke vises ikke afgjorte sager (fornuftigt nok) men der vises heller ikke der er indbragt en sag på pågældende forhandler. Det er i mine øjne med til at give et skævt billede og man skal derfor tage det med et gran salt.

2. hvem financerer dette site og den drift der ligger bag (læs hvilke interesser står bag ala e-mærket som man jo reelt ikke har så meget at bruge til som sådan i mine øjne).

Man kan kun håbe man med tiden får en mere brugbar side, da behandlingstiderne for instanser som forbrugerstyrelsen m.m bestemt ikke er ret hurtige af forskellige årsager.
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
shaman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 319
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 12:02

Hej Smurf - ja, det er fornuftigt nok med en vis skepsis overfor nye ting.

Et sådant initiativ skal selvfølgelig bevise sig selv over en længere periode, og selv da bør man nok kun betragte bedømmelserne som en indikator - især fordi der (endnu?) ikke er implementeret forældelsespolitik vedr. oplysninger om virksomhederne (Iflg. udsagn i EB's artikel).

Dog synes de eksisterende bedømmelser af de sites jeg har personligt kendskab til, stort set at følge mine egne erfaringer... så helt galt i byen ser bedømmelserne ikke ud til at være.

/Søren

Yamaha RX-V781 | Emotiva BasX A-150 | Teac AD-850 | Q Acoustics 3090C/3050w + Monitor Audio BX2 + Boston Acoustics SoundWareXS 5.1 SE | Sony DAV-SC8 subwoofer | Samsung UE82NU8005 |
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 12:05

Det er vi helt enige om :). Det jeg har lidt imod den måde mange brugere anbefaler eller det modsatte forhandlere på, er de tit bliver sure over et produkt der fx ikke virker, det er jo faktisk ikke forhandlerens skyld.

Der skal man bare huske på, at det man så skal vurderer er deres måde at håndtere sagen på med en defekt vare og her går mange lidt galt i byen. Det er ihvertfald min erfaring indenfor hardware :)

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 00:07

Er det muligt at søge på firmaer uden at have installeret deres program?

 

Til top
shaman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 319
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 06:01

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Er det muligt at søge på firmaer uden at have installeret deres program?

Jada, du indsætter bare addressen på firmaets hjemmeside i søgefeltet (orange bar tværs over siden med teksten "Tjek en virksomhed") og trykker på forstørrelsesglas ikonet for st søge.

/Søren

Yamaha RX-V781 | Emotiva BasX A-150 | Teac AD-850 | Q Acoustics 3090C/3050w + Monitor Audio BX2 + Boston Acoustics SoundWareXS 5.1 SE | Sony DAV-SC8 subwoofer | Samsung UE82NU8005 |
Til top
Bulgarien Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 09-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 186
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 07:42
Glimrende ide som bør have vores allesammens opmærksomhed.  Programmet gør ikke noget umiddelbart udover at lave en lille farvemarkeing oppe i det ene hjørne som anbefaling eller advarsel . Hvis du vil have flere oplysninger trykker du blot på farveikonet og programmet leverere så de nyeste oplysninger der er til rådighed, så du kan roligt downloade det, -det vil være en stor hjælp hvis vi alle er med, på den måde får vi hurtigt et rimeligt præsist billede af de forretninger som burde lukke biksen.
 
Først fik vi e-mærket( der dog er begyndt at optager alt og alle-eksempelvis Getmore!) og nu Trustpilot, det viser at vi som forbrugere alligevel kan få magt over de forretninger, som gang på gang tager røven på os, og ovenikøbet kan henvise til de gode forretninger Trustpilot er heldigvis mest baseret på vores bedømmelser og officielle kanaler  og ikke på økonomiske interesser, så troværdigheden er meget, meget  høj.
 
 Jeg har netop  være inde og give mine karaktere og bedømmelser til de webshobs jeg har handlet med, så jeg håber mit bidrag kan hjælpe dig på dig på tidspunkt. Du burde egentlig  også  gøre det samme...  
 
Danske netbutikker bliver fra i dag sat i offentlig gabestok på ny net-portal, hvis de har fået klager eller dårlig omtale.
 
Den nye hjemmeside trustpilot.dk indeholder oplysninger om mere end 2.000 firmaer og har som mål at advare forbrugere mod at handle hos butikker med f.eks. dårlig kundeservice og klager på samvittigheden.


 
Trustpilot gør det nemt for dig at vurdere pålideligheden af en virksomhed, du besøger på internettet. Vi samler al den den information om virksomheden der findes, og som du selv skulle have brugt masser af tid og  kræfter på at finde. Det gælder alle informationer- lige fra offentlige myndigheder til Ekstra Bladet artikler vi og koncentrere dem til en samlet bedømmelse.
 
Bedømmelsen vises diskret som en farvemarkør i din browser og opdateres automatisk hver gang du besøger en ny hjemmeside.

Trustpilot baserer sin advarsel (eller anbefaling) på informationer om mere end 30.000 virksomheder fra bl.a. Forbrugerrådet, ankenævn, afslørende artikler i landsdækkende medier som Jyllandsposten, BT og Ekstra Bladet, og forløbigt over 6500 brugerbedømmelser (stadigt stigende).

Med et enkelt klik på advarselsknappen kan du på www.trustpilot.dk se ”bevismaterialet” med fuld kildeangivelse.

Trustpilot advarer mod:
  • Dårlig kundeservice
  • Tabte klager ved ankenævn, hvor virksomheden har valgt ikke at følge nævnets afgørelse
  • Dårlig madhygiejne
  • Kritisable forhold på hospitaler
  • Virksomheder, der er på forbrugerrådets sortliste "firmatjek"
  • Kritisable forhold afsløret i pressen
  • Og meget mere...
Om kort tid vil Trustpilot også omfatte og monitorere alle virksomheder i Danmark, der præsenterer sig selv på nettet.

Vær med til at belønne virksomheder, der yder god kundeservice, og til at forhindre virksomheder, der snyder, i at fortsætte deres praksis.

Download gratis Trustpilot her- så er du sikker!
 
Herunder eksempel på en bedømmelse af website.
 
getmore.dk
 
Antal bedømmelser: 56
Antal artikler: 0
Antal offentlige sager: 0
Kig efter farven !
90-100: "Helt i top"
80-89: "Kan anbefales"
60-79: "Tænk dig om"
25-59: "Bør undgås"
0-24: "Boykot"

37
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Med kraftig inspiration herfra.
 
 



Redigeret af Bulgarien - 29-August-2007 kl. 09:34
        ICEpower
alt andet er spild af energi!

       
http://www.beoworld.org

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2007 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Bulgarien Bulgarien skrev:

 
Først fik vi e-mærket( der dog er begyndt at optager alt og alle-eksempelvis Getmore!) og nu Trustpilot, det viser at vi som forbrugere alligevel kan få magt over de forretninger, som gang på gang tager røven på os, og ovenikøbet kan henvise til de gode forretninger Trustpilot er heldigvis mest baseret på vores bedømmelser og officielle kanaler  og ikke på økonomiske interesser, så troværdigheden er meget, meget  høj.

 
Jeg mener ikke troværdigheden er meget høj på den side. Rent faktisk er jeg meget stor tilhænger af, at netop ikke benytte sådanne metoder.
Folk skal have lov til at give udtryk for deres mening, men et klik med musen på en karakter, det er for lavt og absolut ikke ens betydende med noget som helst.
 
Dernæst er systemet temmeligt usikkert, i og med alle registrerede kan klikke på hvad som helst og når som helst, endda på virksomheder de slet ikke kender til.
 
Jeg driver selv mailservere og kan prinicipielt oprette flere tusiende mailadresser i løbet af ganske kort tid, hvis jeg gad. Disse kunne jeg dernæst bruge til at banke en virksomhed helt og aldeles i bund, uden overhovdet at have noget som helst at gøre med virksomheden.
 
Da det samlet billede af en virksomhed primært er baseret på anonyme forbrugers anmeldelser, og dette er det som vises som det første, så mener jeg der er klar grund til bekymring.
Systemet giver ikke udtryk for, at der er nogen som helst kontrol med brugerne af nogen art. Det er naivt at tro, at systemet ikke vil eller måske allerede er blevet misbrugt.
 
 
Til top
Bulgarien Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 09-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 186
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2007 kl. 15:05

Som jeg kan se det, er trustpilot den bedste beskyttelse mod at blive vildledt til at handle, hvor man ellers ikke ville have gjort det.

 Truspilot gør tilsyneladende alt hvad der står i deres magt, for at gøre siden endnu bedre.

 Derfor har de også udsendt denne meddelse til brugerne, da de er opmærksom på den  kritik du rejser.

 

Trustpilot er nogle få dage  gammelt, men har allerede sat sit præg på det danske netlandskab.

Alle er enige om, at konceptet ikke blot er stærkt, men også en decideret nødvendighed.

Nethandel har brug for gennemskuelighed og konsekvens.

Vi ønsker at starte en bevægelse, hvor god kundeservice belønnes. Det kan alle slutte op om - handlende såvel som brugere. På Trustpilot står det enhver frit at give en bedømmelse, og i løbet af tre dage har vi fået tæt på 2000 nye bedømmelser. Som antallet af bedømmelser stiger, vil nøjagtigheden af Trustpilots anbefalinger også stige.

 

Samtidigt vil vi dog gerne gøre mere for at sikre kvaliteten af den enkelte bedømmelse, og sikre mod manipulation.

-          Som bruger får du mulighed for at vurdere virksomheden på flere parametre, såsom leveringstid og kundeservice, selvom vi beholder en samlet overordenet vurdering. Detaljerede bedømmelser vægtes højere end ikke detaljerede bedømmelser. Har du allerede givet en bedømmelse, vil du kunne finde den under din profil og gøre den mere detaljeret.

-          Ved afgivelse af bedømmelse opfordrer vi kraftigt til at skrive en kort kommentar.  Hermed kan man som bruger læse hvad der rent faktisk var godt eller dårligt, og selv tage stilling til det. Bedømmelser med en kommentar vil tælle mere end bedømmelser uden. 

-          Som bruger vil du kunne vurdere om bedømmelserne du læser, er en hjælp for dig til at træffe en beslutning. Bedømmelser der vurderes positivt af mange brugere, vil tælle mere end andre bedømmelser. Vi forventer, at brugere vil vurdere detaljerede beretninger højere, end meget korte upræcise beretninger.

-          Som bruger vil du i gennemskuelighedens ånd, kunne se hvilke bedømmelser, andre brugere har afgivet.

-          Vi vil foretage stikprøvekontrol på om brugeren findes, og på om brugeren rent faktisk har gennemført en handel ved virksomheden. Trustpilot vil i disse tilfælde kontakte brugeren, der altid forbliver anonym overfor virksomheden, der bedømmes.

-          Vi vil registrere en lang række tekniske specifikationer fra brugeren ved afgivelse af bedømmelse, og underkaste dem statistisk kontrol. Ved mistænkelig adfærd udtages bedømmelserne automatisk til stikprøvekontrol. Samme statistiske stikprøvekontrol gør sig gældende ved brugernes vurderinger af bedømmelsers hjælpsomhed.

-          På sigt vil vi indføre SMS validering ved oprettelse af en bruger.  Det betyder, at man udover at angive sin e-mail adresse skal oplyse sit mobiltelefonnummer. Herefter udsender vi en SMS med en kode, som man skal indtaste. Dette gør det meget sværere, for den samme person at oprette flere brugere. Eksisterende brugere der har givet en bedømmelse, vil også på sigt blive SMS valideret.

-          Som bruger vil du selv kunne vælge, hvor mange bedømmelser der skal til, før farvemarkøren slår ud og Trustpilot giver en advarsel eller anbefaling.

Vi er sikre på, at disse initiativer vil forbedre kvaliteten af Trustpilot, og dermed gøre sitet til et bedre værktøj for dig.

Har du kontruktiv kritik, kommer vi den altid gerne i møde. Alle har en mening om Trustpilot, og mange deler den med os: 

http://www.trustpilot.dk/Review.aspx?DID=18027

Det, ønsker vi at folk bliver ved med. Giv din mening, fortæl os hvad du synes om os. Vi lytter og prøver hele tiden at forbedre sitet. Trustpilots ideelle mål er at blive nummer et på vores eget website.

Afslutningsvis vil vi gerne opfordre dig til at give en bedømmelse, hver gang du handler på nettet. Trustpilot er rigtigt nok også baseret på bidrag fra pressen, myndighederne og ankenævnene, men bidragene fra brugerne er og bliver vores vigtigste fundament.

Med venlig hilsen

Peter H. Mühlmann

Managing Director

www.trustpilot.dk

Email: [email adresse fjernet af admin]

Trustpilot ApS

Malmmosevej 23

2840 Holte

Denmark



Redigeret af Lars - 05-September-2007 kl. 15:09
        ICEpower
alt andet er spild af energi!

       
http://www.beoworld.org

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2007 kl. 16:37

Det bør slet ikke være muligt at bedømme uden en kommentar. Dem er der en hel del af ved en hurtig gennemgang. Men selv en kommentar er slet ikke nok.

Fair nok med de tiltag, men hvad med folk som ikke opgiver et mobilnummer? Det må jo være et krav så? Og hvad når man skifter mobilnummer (sker mig bekendt i stor stil), har flere mobiltelefoner, men kun bruger en enkelt.

Folk der ikke reagere på emails - ryger deres anmeldelser ud?
Jeg kender mange, inkl. jeg selv, der bruger en email adresse specifikt til sådanne formål, som jeg dog ikke læser mails fra overhovdet. Alt som lander retur betegnes som spam og slettes.

Hvor mange folk står bag Trust Pilot?
Ovenstående er et enormt, ja nærmest umenneskeligt arbejde at skulle udføre, medmindre man har en meget bred skare af folk bag sig.

Hvem eller hvad står bag Trust Pilot.?
Ambitionerne virker høje, men jeg ser ingen økonomi bag overhovedet.
Alle kan tilsyneladende blive ansat, men det er i et område der for nogle kan indeholde personfølsomme emner og oplysninger. Disse giver man ikke bare til en "tilfældig" ansat i et koncept som dette.
Som det ser ud er der 4 ansatte, hvoraf den ene er "teknisk geni". 2 ud af de 3 sidste er studerende. Den sidste har været tidligere direktør i Biofac A/S og stadigvæk medejer. (Jeg skal lige understrege, jeg har intet imod studerende. Men det vidner om, at tiden måske ikke ligefrem er sat i højsædet).

Sidst men ikke mindst, så skal man huske at læse det med småt. Jeg citere det lige her:

Bedømmelserne og angivelserne på Trustpilots hjemmeside hidrører i alle tilfælde fra tredjemand og er udelukkende til generel information til særligt forbrugere. Trustpilot indestår i intet tilfælde indestå for angivelsernes rigtighed eller nøjagtighed. Bedømmelserne og lignende information er ikke udtryk for Trustpilots holdninger. Trustpilot er i intet tilfælde ansvarlig for angivelserne, bedømmelserne eller anden information på Trustpilots hjemmeside, som hidrører fra tredjemand, herunder brugerens anvendelse af informationen.

Der er på hjemmesiden henvisninger (links) til andre steder på internettet. Trustpilot kontrollerer ikke indholdet eller tilgængeligheden af disse eksterne ressourcer og er i intet tilfælde ansvarlig herfor.

Der er mange faldgrupper i sådanne systemer.

Forstå mig ret - Jeg har ikke opskriften på et ordentligt system som dette. I min verden findes det ikke, da det på ingen som helst måde kan gøres annonymt, hvis det skal være seriøst.

 

Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 09:12

Det der undre mig mest er måske deres sammenkøring af andre anmeldelses steder, ideen er i grundprincipet god men når de ikke kører med samme skala bliver det lidt mere tilfældigt i den store sammenregning.

Udover det syntes jeg også det er underligt at alle kan bedømme uden der er sat krav til man lige gør en indsats for at beskrive hvorfor man har rated som man har gjort hos trustpilot. Alt skal tages med et gran salt.

Personligt kan jeg kun anbefale man skriver til forhandlerne inden med spørgsmål, det giver ofte en ret god ide om, hvordan de behandler kunder og betragter service samt hvordan de er inde i købeloven.

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2007 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Personligt kan jeg kun anbefale man skriver til forhandlerne inden med spørgsmål, det giver ofte en ret god ide om, hvordan de behandler kunder og betragter service samt hvordan de er inde i købeloven.

Den kan jeg kun tildels anbefale.

I langt de fleste tilfælde får du det svar du ønsker at høre, hvorefter virkeligheden kan vise sig anderledes.
Det er kun de firmaer, hvor man åbentlyst kan se, at de ikke har det mindste begreb om lovgivningen, at du kan forvente at få et forkert svar, præcis som du viste i et tidligere eksempel. Det skyldes ganske enkelt, at firmaet ikke kender lovgivningen.

Der behøver ikke være noget galt med et firma som ikke kender lovgivningen.. eller jo, der er noget galt, men det behøver ikke have betydning for, hvorvidt man kan få en god oplevelse med dem alligevel.

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu