|
Tv apparatet framtid |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
To højtalere, i et samfund der efterhånden er så præget af, at musik skal lyttes til på en smartphone, og eller helst streames fra en obskur leverandør, forøvrigt via et oftest dårligt netværk? Du kan godt se, at det hænger sgu ikke helt sammen? Hele begrebet stereo og HiFi ryger jo af fløjten, så unge mennesker i dag TROR de lytter til stereo HiFi, for der findes snart ikke andet. (Fordi det andet der findes er tilsvarende ikke bedre, (for dem), og så er det langt mere besværligt. Hvis jeg var ung i dag og ikke kendte til det jeg nu engang kender til, så ville jeg også synes, at musik fra min smartphone, (streamet eller rippet who cares) er smart og lyder godt. Og skulle jeg mærke en lille fornemmelse, at det som "de gamle" kalder for HiFi og god lyd, så plugger jeg et par "billige" øreknopper i øret, og synes det er helt vildt HiFi!! Det er jo det producenterne SIGER det er! Det er det detailbranchen VISER det er. Det er kun nogle ganske få gamle fjolser på recordere.dk, der siger det er noget bras! Kan du se hvor det føre hen?
Det er lidt hårdt skåret op her. Men det er desværre ikke langt fra virkeligheden. Årsagen er jo forholdsvis simpel. Musik streamet via mobilen er jo betydelig nemmere OG billigere, end at skulle ud og investere i et stort og oftest langt dyrere anlæg, og så med TO!! højtalere, som forøvrigt skal forbinde med LEDNINGER (og allerhelst af den rette type, siger nørderne). Ikke nok med det, så er det fandens TUNGT at slæbe rundt på, når man begiver sig ud bla. vennerne, eller bare skal ud og løbe en tur. Producenterne kan godt se, at de sælger tusindvis, (måske endda millionvis) flere smartphones med ørepropper, for hvert stereo anlæg de måtte sælge. Og da de driver forretning, så er de jo ikke dumme. Konsekvensen er fatal for begrebet stereo musik og HiFi i det hele taget. Men hvad rager det dem der driver forretning. |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|||
Enig, det skulle heller ikke menes som at det var fastlåst til et apparat, men at det er det apparat (smartphone) som i dag, er det du tager med ud, og som bliver din forbindelse/dit netværk til resten af verden ude.
Skyen er helt klart det rigtige at bruge. Men det er jo ikke alle apparater/enheder som behøver at kunne det samme. Derfor kan der være ting, som ikke er nødvendige at hente i skyen. Apparaterne skal også gerne kunne tilpasses individuelt til formålet og placering. |
||||
![]() |
||||
|||
Meningen var jo netop, at du slet ikke skal række ud efter noget. Du kan besvare/kommunikere tale/video opkald, uden overhovedet bevæge dig. Du kan endda bevæge dig rundt i din bolig, mens du kommunikere, uden at skulle slæbe rundt på et apparat. Din kommunikation følger dig. Evt. i form af et Smart Watch, (fordi det er det mest oplagte at "slæbe" rundt på i dag). Du kan læse dine emails, IMessage, SMS blot ved at vende dig mod den nærmeste skærm/display. Om det er TV, Tablet eller andet er egentlig ligegyldigt. Pointen var, du skal ikke række ud efter, bevæge dig eller gøre andet, for at kunne besvare, kommunikere, læse eller andet du nu engang måtte foretage dig.
I det øjeblik du binder dig til een producent, så låses du også fast til at leve med whatever løsning og dertilhørende fejl, manglende features, dilemmaer, som denne producent OGSÅ kommer til at tilbyde. Den del er IKKE godt.
Hvis man derimod opfinde et grundsystem. Så kan div producenter slås indbyrdes om at interface/styring og alskens andet de nu måtte synes er godt. |
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|||
Jeg er ikke sikker på at du forstår hvad jeg mener. Jeg kritiserer ikke at folk er prisbevidste. Det er jeg også selv. Jeg kommenterer på at det er for nemt at udnytte folks prisbevidsthed, og derfor bliver folks evige jagt på de laveste priser, ironisk nok netop dét der medfører at de ikke FÅR de laveste priser (totalt set). Når jeg selv køber ind, så er jeg som sagt prisbevidst - jeg vælger indkøbssteder ud fra hvor jeg kan få den kvalitet jeg gerne vil have, til den bedste pris. Men jeg jagter ikke tilbud. Jeg tror fuldt og fast på at jeg i sidste ende får mest for mine penge ved at købe de ting jeg føler jeg har brug for, når jeg har brug for dem, i stedet for at søge efter tilbud, og derigennem lade mig lokke til at føle at jeg har brug for ting jeg egentlig ikke har. Jeg køber aldrig to agurker til en tier hvis jeg kun skal bruge én, bare fordi én koster 8 kroner og det er "næsten gratis" at købe en ekstra. Det er to kroner mere for en agurk jeg smider ud. Og jeg tror fuldt og fast på at hvis alle gjorde som mig, så ville én agurk koste en femmer. (opdigtede tal, men du forstår pointen).
|
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|||
Det jeg ikke forstår er, når du nu mener dét, hvorfor mener du så fortsat at det er de forretningsdrivende der sidder med ansvaret for at ændre det? Det er dem det er et problem for, nemlig forbrugerne selv, der må tage action. Ellers må de lade være med at pive.
|
||||
![]() |
||||
|||
OK. Jeg mener så ikke at talt kommunikation er løsningen på alting. Jeg er ikke interesseret i at alle i togvognen sidder og snakker med hver sin mobiltelefon. Der er RIGTIGT mange situationer hvor skriftlig kommunikation ganske enkelt bare er den bedste løsning. Bortset fra det, så vil jeg fastholde at essensen i din "vision" i store træk er tilgængelig her og nu, nemlig at du ikke behøver være afhængig af ét bestemt produkt, for at udføre en given opgave.
Nej, det er ikke godt - men jeg er overbevist om at alternativet er værre. Alternativet er netop dét du har i dag: Vi har teknologien, men ingen kan finde ud af at binde den sammen. De fleste producenter kan ikke engang finde ud af at lave et TV, en DVD/Bluray afspiller, og en lyd-afspiller (soundbar, forstærker, whatever) som bruger samme fjernbetjening. Jeg tror bestemt ikke på at de producenter kan levere et sammenhængende hjem. SLET ikke hvis de skal gøre det på tværs af mærker. For at det ikke skal blive til en Apple debat, så siger jeg ikke at det nødvendigvis skal være Apple. De er bare i mine øjne nået længst med det indtil videre.
Hvem skal opfinde dét grundsystem? De producenter det handler om kan jo knapt nok blive enige om at lave et kabel der virker. At sætte en lang række producenter rundt om et bord og bede dem om at blive enige om en standard, det er bevist gang på gang at resultatet af dét bliver noget ubrugeligt lort. Tag HDMI CEC som eksempel.
|
||||
![]() |
||||
|||
Disse folk har ikke andre muligheder. De ved jo ikke bedre. De bliver præget af producenter, reklamer og alskens andet, der er smæk fyldt med forskønnelse af praktisk talt ALLE produkter. Der er ingen selvkritik i den verden. Og man fortæller allerhelst kun den skønne del, fremfor den del der ikke lige er sælgende. DET er producenternes ansvar, efter min mening. Et konkret eksempel er UHD TV, Samsung F9005. Det bliver/blev forskønnet for noget det ikke kan præstere. Men du skal dælme kigge dybt i produktet, for at finde den rigtige historie. Hvor pokker skal forbrugerne vide det fra? Gennem test, anmeldelser osv. Enig, men disse test/anmeldelser osv er du jo om nogen selv ude og rive i stumper og stykker meget ofte, (tit med rette). Så ikke engang her er der hjælp at hente. Forhandlerne (detailbranchen) er jo heller ikke til megen nytte. De kan kun bruges, hvis du ved hvad du skal spørge om, og nærmest skal hive svarene ud af den sælger, som mest af alt blot er interesseret i at få afsluttet handlen, og gerne med en unødigvendig forsikring oveni. Forbrugerne er nemme at snyde - Enig. Og det udnyttes desværre i stor stil. Bla. til at opfinde nye apparater, som virker dårligt, besværligt eller slet ikke. I stedet for at fokusere på at få lortet til at virke på ordentlig måde. Det er da fint at Samsung nu kan fremvise (og på den måde vise mig) et 21:9 kæmpe TV, de nu kan bøje efter behag vha en fjernbetjening. Men hvad fanden hjælper det mig, når jeg har problemer med et TV, som jeg købte for over 2 år siden, og et Smart-TV del der ikke bliver opdateret, så det for nogles apps vedkommende er utåeligt? Hvad er meningen med det så? Og på hvilken måde skulle jeg, som forbruger, have nogen som helst chance for at gennemskue det? (mig = gennemsnitlig forbruger).
Kvantitet skal helst ikke rodes sammen med kvalitet. Men ja, jeg forstår godt pointen for prisbevidsthed.
|
||||
![]() |
||||
|||
Som forklaret i forrige indlæg, og som du selv skriver, så er forbrugerne nemme at snyde.
|
||||
![]() |
||||
|||
Iøvrigt, så vil jeg gerne tage afstand fra tanken om at "os nørder på Recordere" er dem der forsøger at få ordentlig kvalitet, og det er "alle de andre" der er pøblen. Recordere.dk brugerne, og ikke mindst Recordere.dk selv, ER problemet. Når selv landets førende medie inden for branchen fortæller folk at de får fantastisk stereo-lyd fra én højttaler (se Libratone anmeldelserne...), så er det da klart at befolkningen tror man skal være manisk oldschool hifi-nørd for at købe to højttalere. Godt nok sidder der et par entusiaster her på forummet hist og pist, men dén her side har sgu ikke gjort ret meget for at hæve befolkningens kvalitetskrav.
|
||||
![]() |
||||
|||
Og hvem er det et problem for? Det er ansvarsfralæggelse i stor stil, at sige at det er producenternes ansvar at forbrugernes godtroenhed ikke bliver brugt til at hive flest muligt penge ud af dem. Hvis det er et problem for forbrugerne at de er godtroende, så må forbrugerne holde op med at være godtroende. Selvfølgelig er det underforstået at man ikke decideret skal SNYDE, som i bedrageri. Men at sælge et dårligt produkt til en høj pris, det er ikke snyd og bedrag. Det er en dum forbruger.
Redigeret af Otto J - 17-September-2014 kl. 14:34 |
||||
![]() |
||||
|||
Det skulle ses i relation til den gængse befolkning. Jeg er ikke ubetinget uenig med dig i din dom over recordere.dk.
|
||||
![]() |
||||
|||
Det er et problem for udviklingen, efter min mening. Det hæmmer, når der gang på gang er tale om elendige funktioner, forkert forskønnelse af "nye" funktioner osv. På nogle punkter, der synes jeg faktisk det ligner lidt bedrag. Men det bliver oftest dækket ind, og samtidig er der en ekstrem dårlig tendens til, at man som forbruger ikke gider/orker leverer dårlige produkter retur, fordi det i sig selv kan være en hård omgang at komme igennem. Derfor lever man med produkterne, og på den måde affinder sig med det.
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |