Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 04-Oktober-2008 kl. 13:40 |
Det er generelt sådan at de forskellige video-standarder er opbygget omkring CRT'ens egenskaber. Derfor er det teoretisk set alt andet lige CRT'en der er bedst, for udgangspunktet er at gengive kildematerialet som det er skabt til at blive gengivet - og det er skabt til at blive gengivet på CRT. De andre teknologier har som opgave at emulere en CRT. Dét er i hvert fald den grundlæggende teori. I praksis har fladskærmene så forskellige fordele der kan opveje de punkter hvor de måske ikke er helt på niveau med CRT endnu (de bliver færre og færre). Men i praksis er det efterhånden i mindre grad teknologien i sig selv, men udførelsen i praksis, der afgør hvor nøjagtig farvegengivelsen er.
Plasma bruges meget lidt i den professionelle branche, fordi skærmene er for store til at det er praktisk at arbejde med. Mange steder bruger man plasma-skærme som kontrol-monitor, eller som demonstrations-skærme når man skal vise resultatet til sine kunder (hvor grading-monitors er for små), og hvor man af en eller anden grund ikke ønsker en projektor-løsning. Men som egentlig arbejds-monitor er de simpelthen upraktiske. De CRT og LCD skærme man benytter i studierne, er generelt af en helt anden kvalitet end dét man ser i hjemmene, og i forhold til størrelsen så absolut også i en helt anden prisklasse. Det er ikke usædvanligt med priser over 100k for en skærm i 17-24" klassen. Derfor kan man heller ikke nødvendigvis definere at fordi CRT er bedst i studierne, så er det også dét der er bedst i hjemmet. Et CRT med høj opløsning koster _boxen_, hvis det skal være en god kvalitet. Et fladskærms-tv med tilsvarende opløsning og i høj kvalitet, er langt billigere at producere.
|
 |
Louring
Bruger
Oprettet: 02-April-2006
Point: 133
|
Sendt: 04-Oktober-2008 kl. 15:44 |
Fik en score på 3 på min bærbare X60s - gad vide om skærmen til min stationære er lige så god?
/Louring
|
 |
Frossenfisk
Bruger
Oprettet: 02-Maj-2008
Point: 104
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 04:19 |
Jeg fik 15 på min bærbare (det er en ThinkPad, aner ikke hvilken skærm der sidder i). Meget pænt, i forhold til skærmen aldrig er blevet kalibreret, jeg har ikke engang prøvet på at indstille den.
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 09:18 |
Jeg scorede 0 i første forsøg på min gamle LG L1720B LCD-skærm med både lys og kontrast stillet på 50%. Denne skærm er specificeret til kontrast 450:1.
Og så var jeg endda sikker, inden jeg trykkede på "Score"-knappen. Da jeg var færdig med sorteringen, kunne jeg ikke finde to klodser, som kunne byttes rundt uden et synligt brud i farveforløbet.
Det skal bemærkes, at det efter min mening er en dårlig test, da den kun tester et mellemområde, hvorfor det er muligt at snyde ved at justere skærmen. Hvis man skruer helt op for skærmens kontrastindstilling, kan man gøre forskellene i dette område mere synlige på bekostninge af nuancerne i det helt lyse og det helt mørke område, som ikke indgår i testen.
Til pendec: Jeg tror ikke, det så meget er et spørgsmål om skærmens medfødte kontrast. Hvis man har justeret sin skærm ind, så hele forløbet fra sort til hvidt kan vises, vil der bare være en anelse kortere afstand mellem farverne på en skærm med dårlig medfødt kontrast.
Det er nok en del vigtigere, at skærmen har en tilstrækkelig farveopløsning. Hvis man f.eks. har et billede med farveopløsningen 24 bit pr. pixel (og billedet vitterligt har nuancer, der forløber i så små spring), vil nogle pixels blive totalt ens, hvis de vises på et korrekt indstillet LCD-panel med farveopløsningen 18 bit pr. pixel.
Der findes LCD-skærme med virkelig dårlig farveopløsning - hvor CRT jo i princippet har uendelig farveopløsning, hvis det er analogt hele vejen igennem.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 10:55 |
Inden folk går i selvsving over scores i denne tests og hvad det siger om skærmen, så skal man måske lige sige at den er lavet til at teste personens evne til at opfatte farvenuancer, ikke til at teste skærmen. Det er muligt at skærmens kvalitet påvirker resultatet, men så længe personen der tester påvirker mindst lige så meget, og at testen som nævnt i indlægget ovenfor kun tester et begrænset område af skærmens arbejdsområde (fordi det er en test af personen og ikke skærmen), så er det en komplet uinteressant test i forhold til at diskutere hvilken skærm der er bedst.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 11:14 |
Det skal siges at jeg skrev ovenstående uden at have prøvet testen, hvilket jeg så har gjort nu. Jeg fik scoren 0, på min halvgamle bærbar som jeg på ingen måde vil sige har en god skærm (alt andet ville vel også have været pinligt, i betragtning af min arbejdsfunktion ). Men på trods af en halvsløj skærm, havde jeg ikke de store problemer med at se variationerne. Ergo, testen siger noget om personen og ikke om skærmen. Måske er årsagen til at CRT-ejere generelt scorer højere, mere indirekte: Dem der ejer CRT, gør det typisk fordi de er meget kræsne og mener der er ting LCD'erne ikke gør godt nok, for eksempel fordi de arbejder med farver på enten professionelt plan eller i fritiden, og derfor klarer de sig statistisk set godt i denne test. Bare et gæt.
Redigeret af AV Precision - 05-Oktober-2008 kl. 11:14
|
 |
TobiasKM
Guld medlem
Oprettet: 03-August-2008
Point: 746
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 13:45 |
Prøvede også lige igen, og lykkedes mig at forbedre min score fra de tidligere 27 til 4.. :)
Så har også svært ved at se at skærmen kanhave det store at sige.. :P Omend en bedre skærm om ikke andet kan gøre det lettere at score bedre? :)
|
 |
Garfield
Bruger
Oprettet: 04-Oktober-2004
Point: 182
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 14:05 |
Det gik ret hurtigt, men jeg fik dog score 8.
Redigeret af Garfield - 05-Oktober-2008 kl. 19:47
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8665
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 15:40 |
...