recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV2 Digital
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV2 Digital

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 20:51

Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

ser man på canal+ og deres lave bitrate formår de stadig at bibeholde den væsentlige del af det der går tabt på tv2 der har højere bitrate per kanal. eller???

Jeg kan ikke helt huske hvad bitrate TV2 sendes med. Men der er ca. 18 Mbit/s til deling imellem DR1, DR2, Tegnsprog og TV2. Her har TV2 knap en trediedel, det er nok omkring de 5,5 Mbit/s. Herfra går der en del poster til MHP (det advancerede tekst-tv som ingen bruger), 5.1 lyd, stereolyd, EPG og tekst-tv. Tilbage er måske 4 Mbit/s til MPEG2 video.

Hvis du har en harddisk-optager med variabel bitrate, prøv evt. at vælge en kvalitet der svarer til måske 4,25 Mbit/s. Optag lidt. Skru derefter bitrate op til 5 Mbit/s. Optag lidt igen af samme udsendelse. Skru derefter op på 6 Mbit/s. Optag lidt.

Du vil opleve at kvaliteten væsentligt ændres imellem 4 Mbit/s, 5 Mbit/s og 6 Mbit/s. Især ved sport og film med hurtige bevægelser i billederne.

Det er blot det jeg prøver at forklare. Om der så var andre ting som gjorde LOTR dårlig i søndags ved jeg ikke, men film opleves forskelligt på et digitalt signal - alt efter hvordan indholdet er. Og jo lavere bitrate jo større er risikoen for dårlige billeder.

Og så har især LCD TV en tildens til at forstærke de dårlige elementer i digitale billeder. Hvis du tager et ringe digitalt signal, og viser det på et billigt / mellemklasse LCD TV, så ser det endnu dårligere ud.

Men jeg så ikke LOTR i søndags, så den vil jeg ikke udtale mig om. Mine kommentarer er mere generelle.

  /Lars

PS. Jeg ved iøvrigt ikke hvilken kvalitet Canal+ sender med.



Redigeret af Lars - 18-December-2006 kl. 21:01
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Pjerrot Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Status: Offline
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

ser man på canal+ og deres lave bitrate formår de stadig at bibeholde den væsentlige del af det der går tabt på tv2 der har højere bitrate per kanal. eller???

Jeg kan ikke helt huske hvad bitrate TV2 sendes med. Men der er ca. 18 Mbit/s til deling imellem DR1, DR2, Tegnsprog og TV2. Her har TV2 knap en trediedel, det er nok omkring de 5,5 Mbit/s. Herfra går der en del poster til MHP (det advancerede tekst-tv som ingen bruger), 5.1 lyd, stereolyd, EPG og tekst-tv. Tilbage er måske 4 Mbit/s til MPEG2 video.

Hvis du har en harddisk-optager med variabel bitrate, prøv evt. at vælge en kvalitet der svarer til måske 4,25 Mbit/s. Optag lidt. Skru derefter bitrate op til 5 Mbit/s. Optag lidt igen af samme udsendelse. Skru derefter op på 6 Mbit/s. Optag lidt.

Du vil opleve at kvaliteten væsentligt ændres imellem 4 Mbit/s, 5 Mbit/s og 6 Mbit/s. Især ved sport og film med hurtige bevægelser i billederne.

Der er blot det jeg prøver at forklare. Om der så var andre ting som gjorde LOTR dårlig i søndags ved jeg ikke, men film opleves forskelligt på et digitalt signal - alt efter hvordan indholdet er. Og jo lavere bitrate jo større er risikoen for dårlige billeder.

  /Lars

PS. Jeg ved ikke hvilken kvalitet Canal+ sender med.

jeg arbejder med encodning af net-content til hverdag og jeg kender virkerlig godt udseendet af en lav bitrate og det er tydeligt at en alt for stor del af tv2,s indhold har en betydelig lavere intern-bitrate end hvad de har til rådighed

kig lidt på canal+ de udnytter båndbredden efter indhold og til tider er det heller ikke særlig flot ,men tilgengæld vil du se at bitraten matcher nøjeagtigt det resultat dine øjne ser.

vild med dans var et godt eksempel på ekstrem lav encodningsbitrate der jo langtfra kunne matche det de egentlig har til rådighed

og hvis det så virkelig var en rå mpgstream på et par stykker så er mpg1 som det så ud til at være jo totalt amatørlal at bruge i en sammenhæng med bevægende mennesker som indhold!

 

TV2 sutter altså for vildt!

Til top
Pjerrot Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Status: Offline
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 21:22

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

 

Du vil opleve at kvaliteten væsentligt ændres imellem 4 Mbit/s, 5 Mbit/s og 6 Mbit/s. Især ved sport og film med hurtige bevægelser i billederne.

Men jeg så ikke LOTR i søndags, så den vil jeg ikke udtale mig om. Mine kommentarer er mere generelle.

  /Lars

PS. Jeg ved iøvrigt ikke hvilken kvalitet Canal+ sender med.

jeg glemmer hele tiden at alle herinde ikke har en hd-selector hehe og en firedtv som jeg selv har,for at køre lidt tests satte jeg kortet i firedtv og der viser den bitraten på de respektive kanaler tv kører fra 2.5-4 DR fra 4-5ca

canal pluds på de alm kanaler kommer sjældent over 1MBIT! og ofte i ca 750! og de kan altså gøre det af gørende bedre på under 1mbit end hvad tv2 kan klare med 2.5

så der er ikke noget at komme efter når man forsøger at bortforklare disse angreb på tv2 de skal ikke bortforklares,TV2 skal angribes og angribes igen og igen til de gør noget ved sagen , og det mindste er at fortælle os at de er frygteligt kede af at have komme til at fejlpriortere nogle vægtige opgaver inden digital-præmieren,og iforb med lagring af materiale.

Så Lars og resten af recordere; STØT OS ,angrib TV2 på det her emne whenever you can!!! and as hard as you can!!

det er jo ikke for sjov vi sidder og råber her vel ;-)

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 21:34

Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

jeg arbejder med encodning af net-content til hverdag og jeg kender virkerlig godt udseendet af en lav bitrate og det er tydeligt at en alt for stor del af tv2,s indhold har en betydelig lavere intern-bitrate end hvad de har til rådighed

Det vil jeg til gengæld ikke give dig ret i. Den interne kvalitet er altid højeste fællesnævner på de professionelle stationer som DR og TV2.

Det er ikke PC-teknik nede fra pusheren på hjørnet - for at bruge lidt af din egen ironi.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Pjerrot Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Status: Offline
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

jeg arbejder med encodning af net-content til hverdag og jeg kender virkerlig godt udseendet af en lav bitrate og det er tydeligt at en alt for stor del af tv2,s indhold har en betydelig lavere intern-bitrate end hvad de har til rådighed

Det vil jeg til gengæld ikke give dig ret i. Den interne kvalitet er altid højeste fællesnævner på de professionelle stationer som DR og TV2.

Det er ikke PC-teknik nede fra pusheren på hjørnet - for at bruge lidt af din egen ironi.

  /Lars

hehehe klart nok der , MEN du misforstod mine ord, jeg mente ikke deres rå avi-optagelser osv ,men den bitrate den aktuelle udseendelse nu er"klargjort" / "forberedt" til .

og det kan stadig ikke bortforklares med facts der! alle på nettet har jo efterhånden set resultet af wmv-filer på under 1mbit ,så de kender den lausy kvali når de ser den, hvis du ikke har set den kan man måske sige at dine kommentare i denne tråd ikke er særlig konstruktive,hvilket man nu nok kan sige under alle omstændighedder. sorry ;-)

Så kom nu og hjælp til istedet for at neglicere folks meget velbegrundede angreb på TV2



Redigeret af Pjerrot - 18-December-2006 kl. 21:45
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

jeg glemmer hele tiden at alle herinde ikke har en hd-selector hehe og en firedtv som jeg selv har,for at køre lidt tests satte jeg kortet i firedtv og der viser den bitraten på de respektive kanaler tv kører fra 2.5-4 DR fra 4-5ca

canal pluds på de alm kanaler kommer sjældent over 1MBIT! og ofte i ca 750! og de kan altså gøre det af gørende bedre på under 1mbit end hvad tv2 kan klare med 2.5

Hvad er der for nogle bitrater? Vel ikke DVB-C altså Selector? MPEG-2 i 720x576 med kun 750 Kbit vil ikke se godt ud...

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Pjerrot Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Status: Offline
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2006 kl. 01:23
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

jeg glemmer hele tiden at alle herinde ikke har en hd-selector hehe og en firedtv som jeg selv har,for at køre lidt tests satte jeg kortet i firedtv og der viser den bitraten på de respektive kanaler tv kører fra 2.5-4 DR fra 4-5ca

canal pluds på de alm kanaler kommer sjældent over 1MBIT! og ofte i ca 750! og de kan altså gøre det af gørende bedre på under 1mbit end hvad tv2 kan klare med 2.5

Hvad er der for nogle bitrater? Vel ikke DVB-C altså Selector? MPEG-2 i 720x576 med kun 750 Kbit vil ikke se godt ud...

ja ,ja og det gør det såmænd heller ikke , men som sagt afgørende bedre end hvad TV2 præsterer...specielt ved programmer som vild med dans osv

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2006 kl. 01:54
Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvad er der for nogle bitrater? Vel ikke DVB-C altså Selector? MPEG-2 i 720x576 med kun 750 Kbit vil ikke se godt ud...

ja ,ja og det gør det såmænd heller ikke , men som sagt afgørende bedre end hvad TV2 præsterer...specielt ved programmer som vild med dans osv

Nu må du blive mere konkret

Hvis vi skal have nogen som helst chance for at hjælpe dig og andre i samme situation, så må du holde op med at skyde med spredehagl på den måde.

Så nu må vi vide:

  • Hvornår så du TV2 hvor det var dårligt.
  • Hvilken antenne/kabel-tv var det via.
  • Hvilken kanal
  • Var det analog eller digital.
  • Hvis digital - med hvilken hardware.

Du er formentlig allerede klar over at kabel-tv ikke direkte har noget med TV2 at gøre. Altså at de signaler du modtager der ikke har noget at gøre med de signaler som TV-stationen udsender.

  /Lars

 

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2006 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

så der er ikke noget at komme efter når man forsøger
at bortforklare disse angreb på tv2 de skal ikke bortforklares,TV2 skal
angribes og angribes igen og igen til de gør noget ved sagen , og det
mindste er at fortælle os at de er frygteligt kede af at have komme til at
fejlpriortere nogle vægtige opgaver inden digital-præmieren,og iforb med
lagring af materiale.


Så Lars og resten af recordere; STØT OS ,angrib TV2 på det her emne
whenever you can!!! and as hard as you can!!


det er jo ikke for sjov vi sidder og råber her vel ;-)



De skal jo ikke angribes for at angribes. Hvis de kan sende Godfather (og
andre film) i god kvalitet, så er det jo nok næppe deres digitalisering, der
er problemet.

Har du overvejet at kildematerialet var dårligt?

Vild med dans har de undskyldt for. Det var ikke optimale lysforhold til
digital tv.

Mht. Canal + og 1Mbps, så lyder det i mine ører meget forkert.
Til top
OTol Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2006
Status: Offline
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2006 kl. 22:30

Det kan vel ikke være kildematerialet der er noget galt med når det ser rimeligt ud i analog. Filmen er jo heller ikke en gammel slidt film, men af nyere dato. Nej det er en fejl i måden de laver deres digitale signal på. Der var store pixels i hele billedet og det hele var meget sløret.

Nu er det jo heller ikke alle film TV2 sender der er dårlig i digital kvalitet. Deres studieoptagelser som nyheder osv er jo heller ikke direkte dårlige, selv om de ikke kommer op på siden af DR og DR2.

Jeg har ikke så meget begreb om det tekniske, men jeg kan sku nok se når det er er noget møg. Alle der så filmen må være enige om, at der var noget galt. Det kan simpelt hen ikke passe, at TV2´s teknikere er tilfreds med dette resultat.

Der må være en årsag til, at de ind imellem laver noget elendigt møg i digital "kvalitet"

Til top
OTol Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2006
Status: Offline
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2006 kl. 00:02

Jeg ser i øjeblikket en ældgammel Columbo film på DR1, den står knivskarpt.

Kildemateriale?

Til top
Pjerrot Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Status: Offline
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2006 kl. 01:20

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:



De skal jo ikke angribes for at angribes. Hvis de kan sende Godfather (og
andre film) i god kvalitet, så er det jo nok næppe deres digitalisering, der
er problemet.

Har du overvejet at kildematerialet var dårligt?

Vild med dans har de undskyldt for. Det var ikke optimale lysforhold til
digital tv.

Mht. Canal + og 1Mbps, så lyder det i mine ører meget forkert.

 

Det kan være det lyder forkert i dine ører men det er ikke destu mindre rigtigt ligesom hd-kanalen fks når op i de 20mb til tider.ja mpg2 er et herligt codec og derfor det ikke er forældet endnu ;-)

Vild med dans er så absolut på ingen måde undskyldt for noget somhelst!!og slet ikke for lyset som er en elendig bondefanger undskyldning fra TV2,s side!

og jeg har ikke 1sekund overvejet at det var kildematerialet der var dårligt, ingen ville lagre noget så dårligt som vild med dans i den kval vi har set den og du ved vel selv hvilket overdådig kvalitet LOTR og lign er i?

Hvis ikke osv er det måske ikke lige den rigtige tråd du har valgt at debatere i ;-)

 

Og for en god orden skyld ; det er ikke for sjov når vi bruger tid på denne tråd , så er du uden aktuel erfaring med eget digitalmodtager udstyr og syntes du det de andre har postet her ikke er nødvendigt at læse så bland dig for gudskyld ikke i denne debat. 

 

Ingen angriber TV2 eller opfordre til samme uden grund

læs posts igennem og forstå dette ikke er et tilfældigt og utålmodigt angreb!



Redigeret af Pjerrot - 20-December-2006 kl. 01:35
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu