recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV2 og billedeformater?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV2 og billedeformater?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
digi-l Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-April-2006
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Emne: TV2 og billedeformater?
    Sendt: 17-Juni-2006 kl. 21:21

Hej!

Er det bare mig... Eller har TV2 et seriøst problem med at finde ud af billedeformaterne...

Nogle serie, film og også WM i fodboldt, kan de åbenbart godt finde ud af at sende i bredformat....

Men f.eks filmen som de sender netop nu "Kontorrotter" bliver pænt strukket ud med sorte bjælker oppe og nede... Rigtig træls  

Jeg modtager via digitalt tuner, som jo skulle være fremtiden... eller hva'

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 21:32

TV2 sender p.t. i letterbox 4:3. Shame on TV2. Et digitalt sendenet giver mulighed for ægte 16:9, men det er ikke det samme som at TV stationerne benytter sig af denne mulighed. Digitalt SDTV kan være både 4:3 (herunder letterbox 4:3) og 16:9.

Hvis underteksterne er placeret inden for 16:9 området af 4:3 billedet, kan du lave et 16:9 letterbox zoom. Så er det næsten som ægte 16:9, men bare ikke helt fordi du mister noget billedinformation (opløsning). Letterbox 4:3 på TV2 Film lever generelt op til dette kriterie, men det samme kan man ikke sige om TV2. Her må du lege med zoom/stretch indstillingerne på dit TV for at finde den indstilling, som virker bedst. Mulighederne varierer fra TV til TV.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
eudlek Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 74
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 21:58

Nu skriver du de har et problem med billedformaterne.

Jeg er selv nybegynder inden for digitalt tv, men jeg har endnu tilgode at opleve TV2 sende i andet end 4:3 (evt letterbox) - selvfølgelig med undtagelse af VM i fodbold. Det må da siges at være ret konsekvent.

DR1+2, de svenske (SV1, SV2 og TV4), norske (NRK1 og TV2) og de tyske kanaler sender i 16:9 istedet for 4:3 lettebox, men TV2 gør ikke; PINLIGT...

Kan du ikke fortælle mig hvilke serier TV2 sender i 16:9, det vil jeg nemlig gerne opleve.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 22:03

Oprindeligt skrevet af eudlek eudlek skrev:

Det er ikke en fejl hos TV2 som sådan. TV stationerne bestemmer jo selv om de vil sende i ægte 16:9 eller 4:3 letterbox. Det er klart at ægte 16:9 er bedre, men sådan er der så meget. HDTV er også bedre end SDTV...

Lad os lige give TV2 en chance. De er næsten lige begyndt at at sende digitalt (siden 1. april), mens f.eks. DR har gjort det i mange år via satellit og TDC Kabel TV.

Redigeret af JesperLund - 17-Juni-2006 kl. 22:04
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 22:24

...men jeg har endnu tilgode at opleve TV2 sende i andet end 4:3 (evt letterbox) 

...men TV2 gør ikke; PINLIGT

Hej med dig.

Ja, du har det til gode, men TV2 har bestemt sendt andet end VM i ægte 16:9: Eksempler er Anna Pihl, 24 timer, en del film og et par shows - men bare ikke nok.

Og måske har det også at gøre med hvilke filmkopier, de har skaffet sig. Der er allerede skrevet en del om det og om TV2 Film her i forummet.

Personligt vil jeg hellere se letterbox end film i stærkt beskårede og ofte afbrudte versioner som på TV3. For det er for alvor pinligt efter min mening. Men ægte 16:9 på alle film ville være rart, især nu, hvor TV2 per april kan modtages helt digitalt.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 22:35
Cocktail på TV2 i går var også ægte 16:9. Men nogen komplet oversigt over hvad der er ægte 16:9 findes næppe...
Til top
Hansemand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Marts-2006
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 23:13
Hvis så bare TV2 kunne holde tekst inde for billedrammen når de ikke sender ægte 16:9. Det er næsten umuligt at zoome ind uden at miste et og andet. Når de sender ægte16:9 er tekst inden for billedrammen og hvis det også bliver vist indenfor i lettebox på et alm. 4:3 tv, så er det jo kun for at genere folk der har det rigtige udstyr, for der kan de jo også sende  teksten indenfor på "uægte" 16:9. TV2 har noget at lære eller de  skal lade være at lave deres åndsvage billedformater det ikke kan vises ordentligt på et 16:9 TV. Er det snart muligt at købe et 4:3 TV i stort format, der er vist langt imellem modellerne.
Mvh Hansemand
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 23:29

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Hvis så bare TV2 kunne holde tekst inde for billedrammen når de ikke sender ægte 16:9. Det er næsten umuligt at zoome ind uden at miste et og andet.

Det er et bevidst valg.

PAL er jo i virkeligheden ikke beregnet til 16:9 formatet. Det er et 4:3 format, og letterbox med zoom er teknisk set en dårlig løsning. Den er dårlig både for dem med 4:3 TV og dem med 16:9 TV.

Selvom der ikke sælges flere 4:3 TV, så står de stadig ude i flertallet af hjemmene. Mere præcist er det omkring 2 ud af 3 hjem der har 4:3 TV.

Digital TV er derimod bygget til 16:9. Alle med bredformat TV bør derfor satse på at modtage digital TV i en eller anden form (Selector, Stofabox, DVB-T).

TV2 sender 4:3 på analog og 16:9 (hvor muligt) på digital. Godt nok er det endnu ikke alle udsendelser som er i 16:9, men der bliver flere og flere af dem. Så vil man undgå 4:3 udsendelser og tekster nedenfor billedet, så er det den digitale vej man skal vælge.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 23:39

Hm, selv når man har valgt digital modtagelse ville det være rart, at tekst var indenfor de højdemæssigt midterste 75% af billedet, når man ikke får anamorf 16:9, men LB. Og det kan TV2 Film jo godt finde ud af! 

Jeg har aldrig set 4:3 ejere klage over 2Films tekstplacering. 

Jeg er enig med Hansemand: Tekst bør holdes indenfor billedrammen og det vil ikke give 4:3 TV ejere problemer - medmindre de allerede har alt for små TV eller dårligt syn.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 23:42

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Selvom der ikke sælges flere 4:3 TV, så står de stadig ude i flertallet af hjemmene. Mere præcist er det omkring 2 ud af 3 hjem der har 4:3 TV.

Har du et link til den undersøgelse/statistik? Blot nysgerrig....

EDIT: jeg læste dette som at 2/3 af alle TV (bestanden) var 4:3, hvilket var overraskede højt (for mig). Efter at have pudset mine briller kan jeg godt se at der står 2/3 af alle hjem har et 4:3 TV, hvilket ikke udelukker at de har et 16:9 TV i stuen (og et 4:3 i køkkenet).

Redigeret af JesperLund - 17-Juni-2006 kl. 23:45
Til top
OleA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Point: 664
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 23:43

Jeg er selv nybegynder inden for digitalt tv, men jeg har endnu tilgode at opleve TV2 sende i andet end 4:3 (evt letterbox) - selvfølgelig med undtagelse af VM i fodbold. Det må da siges at være ret konsekvent.

DR1+2, de svenske (SV1, SV2 og TV4), norske (NRK1 og TV2) og de tyske kanaler sender i 16:9 istedet for 4:3 lettebox, men TV2 gør ikke; PINLIGT...

Kan du ikke fortælle mig hvilke serier TV2 sender i 16:9, det vil jeg nemlig gerne opleve.

Mener at "commander in chief" er i ægte 16:9.

Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 23:50

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Og måske har det også at gøre med hvilke filmkopier, de har skaffet sig. Der er allerede skrevet en del om det og om TV2 Film her i forummet.

Nu vi er ved TV2 Film... Hvad er egentlig begrundelsen for at denne kanal ikke sendes i ægte 16:9 digitalt? (jeg formoder at TV2 Film sendes via satellit). Er det fordi TDC Kabel TV ikke letterbox'er ægte 16:9 udsendelser på de analoge kanaler? (jeg tænker på TV2 Norge, TV4, m.fl.).

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu