recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > TV-stationer og kanaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tv2 og undertekster.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTv2 og undertekster.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jakob N Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 97
Direkte link til dette indlæg Emne: Tv2 og undertekster.
    Sendt: 01-Marts-2011 kl. 20:45
Er jeg den eneste der er godt træt af Tv2 måde at tekste deres udsendelser på, altså teksten som er i den sorte "bjælke"?

Selv Danmark Radio har fattet at stort set hele Danmarks befolkning har et 16/9 widescreen tv efterhånden, så de sætter teksten op i billedet så man kan undgå bjælkerne.

Har lige sendt en mail til Tv2 og håber på de kan svare på hvorfor de ikke flytter teksterne op i billedet :-)

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2011 kl. 21:01
I modsætning til DR, kan du fravælge TV2's undertekster
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2011 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I modsætning til DR, kan du fravælge TV2's undertekster


Jeg glæder mig til de andre stationer følger trop og dropper det der fis med indlejrede undertekster.

Jakob, tv2 sender som en af de få stationer underteksterne ud som dvb subs, det vil sige at istedet for at brænde teksterne ind i selve tv billedet, så får du tilsendt billede og tekster hver for sig så du selv kan vælge om du vil have tekster på eller ej. Det betyder også at det er dit tv's tekstgenerator der skriver underteksterne når du ser tv2, så det er faktisk ikke tv2 du skal have fat i, men i stedet manualen til dit tv. Måske har dit tv en indstillingsmulighed for hvor det placerer dvb subs?

Et gæt er faktisk at underteksterne på tv2 på dit tv står et fast sted på skærmen, så selv om du skifter zoom så de sorte bjælker forsvinder bliver teksterne stående hvor de er.


Redigeret af strandvasker - 01-Marts-2011 kl. 23:49
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Et gæt er faktisk at underteksterne på tv2 på dit tv står et fast sted på skærmen, så selv om du skifter zoom så de sorte bjælker forsvinder bliver teksterne stående hvor de er.
Præcis! det er ihvertfald hvad min tuner gør. Så flere stationer med DVB subs pleaseSmile
Til top
Jakob N Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 97
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 11:44
Nu modtager jeg desværre ikke TV2 over dvb.
Bor i Malmø og har TV2 via Canal Digital's analoge net, så har ikke muligheden for at slå tekster til og fra og teksterne sidder desværre fast i bjælken selvom jeg ændrer zoom.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2011 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af Jakob N Jakob N skrev:

Bor i Malmø og har TV2 via Canal Digital's analoge net, så har ikke muligheden for at slå tekster til og fra og teksterne sidder desværre fast i bjælken selvom jeg ændrer zoom.


Jammen så er det jo let, for så er det CD der lægger teksterne ind det "forkerte" stede.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 07:59
Nej, lad os dog endelig få de indlejrede undertekster tilbage. DVB undertekster har lige fra starten været en evig kilde til problemer, specielt hvis man vil viderebehandle en optagelse. Der findes ikke ret mange programmer der supporterer undertekster ude i den store verden, da det ikke bruges ret mange andre steder end i Skandinavien og nogle få andre lande.
Den eneste fordel er at man kan slå dem til og fra, og hvor mange bruger det?
Vi har alligevel kun mulighed for at vælge dansk som undertekst, og så kan de lige så godt være indlejrede. 
/Peter
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Nej, lad os dog endelig få de indlejrede undertekster tilbage. DVB undertekster har lige fra starten været en evig kilde til problemer, specielt hvis man vil viderebehandle en optagelse. Der findes ikke ret mange programmer der supporterer undertekster ude i den store verden, da det ikke bruges ret mange andre steder end i Skandinavien og nogle få andre lande.
Den eneste fordel er at man kan slå dem til og fra, og hvor mange bruger det? Rigtig mange faktisk!!! Jeg sætter undertekster på danske udsendelser for at få det hele med, da der ofte mumles for meget.Tongue
Vi har alligevel kun mulighed for at vælge dansk som undertekst, og så kan de lige så godt være indlejrede. 
Kampus
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Nej, lad os dog endelig få de indlejrede undertekster tilbage. DVB undertekster har lige fra starten været en evig kilde til problemer, specielt hvis man vil viderebehandle en optagelse. Der findes ikke ret mange programmer der supporterer undertekster ude i den store verden, da det ikke bruges ret mange andre steder end i Skandinavien og nogle få andre lande.
Den eneste fordel er at man kan slå dem til og fra, og hvor mange bruger det?
Vi har alligevel kun mulighed for at vælge dansk som undertekst, og så kan de lige så godt være indlejrede.


Dybt uenig. Der er ikke ret mange der slår undertekster fra fordi det for det meste ikke er muligt. Hvis muligheden opstår tror jeg at langt flere vil benytte sig af det. Jeg kan huske en overgang hvor man valgfrit kunne slå undertekster til via tekst-tv, men det er ikke mit indtryk at det blev brugt af ret mange og jeg tror muligheden er taget væk igen.

Jeg har oprettet en afstemning om det ovre i "Film og udsendelser" udfra en betragtning om at på dvd og bluray har man valgfrihed og skal faktisk klikke ekstra for at tænde for underteksterne hvis man vil have dem på. Jeg forventer dog at vanens magt har godt fat i folk,men lad os nu se hvad det ender op med.

Link til afstemningen: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94195&PID=954102
Til top
Rass Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-Februar-2009
Sted: dk
Status: Offline
Point: 138
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2011 kl. 12:21
Hvis DVB tekster er dem man kan slå til og fra på TVet, ved at vælge  tekst for hørehæmmede,
så fungerer det fint her, og er meget velkommen, og det bliver vel standard på alle dr kanaler fra januar 2012 ?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu