recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tvist om salg af surroundforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tvist om salg af surroundforstærker

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2015 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Sludder. Det er købers problem. Sådan er det i private handler. Køber tjekker varen inden han køber. Går varen i stykker 5 minutter efter brug er det bare ærgeligt. 


Prøv at læs det link som Fausing kom med tidligerer Forbrug:

"Hvis du ikke har aftalt, at varen er solgt uden reklamationsret, har køberen to års reklamationsret. Varen kan være mangelfuld, hvis den er ringere, end køberen måtte forvente i forhold til de oplysninger, der er givet om varen og omstændighederne i øvrigt."

Hmmm!

Handlen er omfattet af købeloven. Det er alle handler (forbrug/civilkøb). Og reelt har køber 2 års reklamationsret. Heller ingen tvivl der, (selvom mange slet ikke ved dette).
 
Men der foregår noget i den måde handlen refereres, der efter min mening har betydning for, hvad køber kan gøre (eller hans risiko for at få ret ved en civil domstol). Disse handlinger er med til at gøre det rimelig forkludret.

1. Køber siger god for handlen, trods det at han ikke kan bese varen. Det er dog ingen forudsætning for, at have en reklamationsret, men hans køberforpligtigelse bliver en vis grad tilsidesat. Det er en ganske normal situation i mange andre tilfælde. Men det er trods alt købers eget valg.
2. Efter at have modtaget produktet melder køber, at alting er i orden. På det her tidspunkt er det muligt at han ikke har opdaget "manglen". Men..
3. To dage efter melder køber, at nu er der en "meget tydelig" mangel være produktet. En mangel som sælger ikke er bekendt med.

Der er som sådan ikke rigtig noget at sætte fingeren på her, udover at pkt 2 og 3 sammenholdt ikke rigtig taler til købers fordel.

Derefter foretager køber en handling, der efter min mening gør det hele meget værre, og efter min opfattelse er dødsstødet for at påkalde sig reklamationsret.
Han åbner receiveren og "konstatere" årsagen til fejlen. 

Der er lidt tvivl om, hvorvidt han måske allerede på et tidligere tidspunkt har foretaget denne handling, og det deraf resultere i, at han bruger ordene "meget tydelig". Problemet er, at han er gået for langt.

På det tidspunkt hvor køber ikke kan få receiveren til at virke efter hensigten, så er sælger berettiget til at få afhjælpning til at få konstateret årsagen til fejlen. Det kunne fx være fra en reparatør, eller måske hos forhandleren, hvor sælgeren vil kunne bruge sin reklamationsret.
Denne del er vigtig for at sælger kan vurdere, om han vil efterkomme købers ønske om at hæve handlen, eller om køber evt. skal have afslag i prisen.
I den konkrete situation, så har sælger (os bekendt) slet ikke fået denne mulighed. Køber har taget ansvaret, åbnet produktet og fundet årsagen til problemet, meddeler han sælger.

Det er endnu en situation, som jeg ikke tror taler til købers fordel, uanfægtet at han kan have handlet i god tro.

Ingen af os kan vide, hvem der har ret.
I realiteten kan sælger have været vidne om problemet. Og dermed handlet i ond tro.
I realiteten kan problemet have været der hele tiden, uden sælgers viden omkring det.
Muligheden for at transporten fra sælger til køber har forårsaget problemet er også til stede.
Muligheden for at køber selv har forårsaget skaden er også til stede, og dermed handler han i ond tro.
Det er påstand mod påstand.  

Men køber har, efter min mening, spoleret sin rettighed med reklamationsret.

Jeg fandt et link (desværre på et forum) der lidt beskriver samme situation, dog med en knallert.
Indlæg #1, og derefter Indlæg #13:
http://www.dailyrush.dk/boards/1460/topics/112409/

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2015 kl. 14:28
Det jeg især opponerer imod, er mange af de kommentarer der kommer her i forummet: Når man har handlet privat, så er det automatisk købt som beset og der er ikke noget der hedder reklamationsret. For der er som standard 2 års reklamationsret på brugt køb og også på handel mellem private. Men private kan fraskive sig 2 års reklamationsret.

Man kan da sagtens kigge på en brugt varer og sige god for dem, uden at man nær studeret varen.

Jeg synes ikke der er noget skummelt i at man først opdager at enkelte af terminalerne er defekte efter 2 dage. Det ville nok heller ikke være det jeg checkede først. (Stadig dette er en receiver der er få måneder gammelt).



Men når køber selv åbner varen og begynder at reparerer den, så er det for egen regning og så kan man ikke gå tilbage til køber. 

Sådanne er det også hvis man handler hos en forhandler.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2015 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Sludder. Det er købers problem. Sådan er det i private handler. Køber tjekker varen inden han køber. Går varen i stykker 5 minutter efter brug er det bare ærgeligt. 


Prøv at læs det link som Fausing kom med tidligerer Forbrug:

"Hvis du ikke har aftalt, at varen er solgt uden reklamationsret, har køberen to års reklamationsret. Varen kan være mangelfuld, hvis den er ringere, end køberen måtte forvente i forhold til de oplysninger, der er givet om varen og omstændighederne i øvrigt."


Hmmm!

Handlen er omfattet af købeloven. Det er alle handler (forbrug/civilkøb). Og reelt har køber 2 års reklamationsret. Heller ingen tvivl der, (selvom mange slet ikke ved dette).


Som udgangspunkt, hvis andet ikke er aftalt, så vil der være to års reklamationsret. Denne form for handel er underlagt aftalefrihed, så det er op til sælger, om handlen indgås med eller uden reklamationsret. Sælger må dog ikke forholde oplysninger, der forringer produktets værdi eller funktioner.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2015 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det jeg især opponerer imod, er mange af de kommentarer der kommer her i forummet: Når man har handlet privat, så er det automatisk købt som beset og der er ikke noget der hedder reklamationsret. For der er som standard 2 års reklamationsret på brugt køb og også på handel mellem private. Men private kan fraskive sig 2 års reklamationsret.

Man kan da sagtens kigge på en brugt varer og sige god for dem, uden at man nær studeret varen.

Jeg synes ikke der er noget skummelt i at man først opdager at enkelte af terminalerne er defekte efter 2 dage. Det ville nok heller ikke være det jeg checkede først. (Stadig dette er en receiver der er få måneder gammelt).

Men når køber selv åbner varen og begynder at reparerer den, så er det for egen regning og så kan man ikke gå tilbage til køber. 

Sådanne er det også hvis man handler hos en forhandler.

Jeg tror ikke der er ret mange der ved at der er reklamationsret hvis ikke andet er aftalt. Jeg er da i hvert fald glad for at jeg ikke har svaret i denne tråd for jeg var lige som mange andre sikkert på at en privat brugthandel var lig købt som beset. Jeg har flere gange solgt brugte var hvor den oprindelige reklamationsret var udløbet uden at tænke over at jeg nu i princippet selv bliver ansvarlig for mange tusinde kroner indtil de næste 1 - 2 år er gået. Av for den da!

Ellers enig i at reklamationretten må bortfalde hvis køber selv uopfordret begynder at skille tingene ad og forsøger at reparere skader uden først at underrette sælger.
Til top
mortenls Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2015 kl. 18:37
Reklamationsret betyder at køber skal bevise at fejlen var der på tidspunktet for købet. Hvis der er tale om en fejl som kan konstateres med det blotte øje, så bliver det overodentligt svært at løfte bevisbyrden for køber.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det jeg især opponerer imod, er mange af de kommentarer der kommer her i forummet: Når man har handlet privat, så er det automatisk købt som beset og der er ikke noget der hedder reklamationsret. For der er som standard 2 års reklamationsret på brugt køb og også på handel mellem private. Men private kan fraskive sig 2 års reklamationsret.

Som nævnt, så er jeg overbevist om, at langt de fleste ved det ikke. Både som købere og som sælgere.
Det er forøvrigt også en fuldstændig vanvittig lov. Jeg kan ikke se hvorfor man skal lovgive for en privat (civilkøb) mellem to private. Det må/burde være deres helt egen sag.

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Man kan da sagtens kigge på en brugt varer og sige god for dem, uden at man nær studeret varen.

Man kan også hoppe ud fra toppen af Empire State Building, og håbe det går godt.
Man kan i realiteten rigtig meget, hvis man gider/vil. I det konkrete tilfælde, der går jeg ud fra, at de fleste er interessere i at nær studere en vare så grundigt som overhovedet muligt. Det MÅ være i købers interesse, altid!
Med reklamationsretten for private (civilkøb) der betyder det at køber reelt set ikke behøver forholde sig til noget eller interessere sig for det, og det er i 2 år
I de to år er sælger belastet i form af uvidenhed, specielt i og omkring købers håndtering af produktet.

Det er så idiotisk. Og det kommer af, at der har været nogle få (bemærk få) sager omkring bilhandeler, hvor sælger og køber efterfølgende er blevet uenige om, hvad det er der reelt er handlet. 
Det er forøvrigt også derfra at "købt som beset" kommer fra.

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Jeg synes ikke der er noget skummelt i at man først opdager at enkelte af terminalerne er defekte efter 2 dage. Det ville nok heller ikke være det jeg checkede først. (Stadig dette er en receiver der er få måneder gammelt).

Selvfølgelig er der ting man måske ikke lige får kigget på i kampens hede. Men jeg kan simpelthen ikke se, hvorfor det ligefrem ved lov skal belaste sælger, og endda helt op til 2 år. Det er komplet idiotisk.
At en køber ikke har været grundig i en brugtvare handel (civilkøb). Det burde helt klart pålægges købers eget ansvar.

Det betyder ikke, at der ikke skal være mulighed for at gøre noget, hvis sælger bevidst har undladt at komme med informationer. Men den del er ekstrem svær at bevise, så det må være en konkret situation der skal være afgørende for, om det skal afprøves ved en civil ret. Det skal ikke være en købers ret som i reklamationsret.

Sælger har jo omvendt heller ikke en jordisk chance for at gardere sig, medmindre man ligefrem skal ud i at lave skriftlige aftaler, som sikkert på een eller anden måde skal udføres juridisk korrekt. Og så skal denne aftale gu hjælpe mig gemmes i op til 2 år. Det er vanvid!

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Men når køber selv åbner varen og begynder at reparerer den, så er det for egen regning og så kan man ikke gå tilbage til køber. 

Sådanne er det også hvis man handler hos en forhandler.

Det er så det næste, og der slutter sagen helt sikkert.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af mortenls mortenls skrev:

Reklamationsret betyder at køber skal bevise at fejlen var der på tidspunktet for købet.

Hvor ser du det henne?

Faktisk kan jeg slet ikke finde det defineret ved civilkøb, (handel mellem 2 private), når jeg søger efter det.
Det virker som om, at man har taget begrebet "reklamationsret" fra forbrugerkøb (handel mellem privat og erhversdrivende), og blot overført begrebet direkte til civilkøb.
Det betyder desværre, at så er det samtidig sælger der har bevisbyrden de første 6 mdr.

Oprindeligt skrevet af mortenls mortenls skrev:

Hvis der er tale om en fejl som kan konstateres med det blotte øje, så bliver det overodentligt svært at løfte bevisbyrden for køber.

Enig, det burde det. Men der er jo tilsyneladende nogle der gør det, og prøver at benytte sig af det alligevel, fx denne sag, (hvis ellers den er genfortalt korrekt).


Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 11:00
Konklusionen må være, at såfremt man handler med nogen (som sælger), så skal man lade være med at aftale noget på papir omkring købsvilkår. Aftalen er dermed indgået mundtligt og ingen af parterne kan bevise om et produkt havde fejl eller lign.

Og så er vi tilbage ved "købt som beset" og forbrugerne har i praksis intet vundet, men juristerne har da fået deres løn. Skål for regelregimet Danmark!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Konklusionen må være, at såfremt man handler med nogen (som sælger), så skal man lade være med at aftale noget på papir omkring købsvilkår. Aftalen er dermed indgået mundtligt og ingen af parterne kan bevise om et produkt havde fejl eller lign.

Det er stik imod det som loven (bemærk, det er en lov) lægger op til. Den lægger nemlig klart op til, at man skal sørge for at få aftalen på skrift. Og sælger skal frasige sig ansvaret på skrift. Det kan principielt ikke gøres mundtligt, sådan som loven er formuleret.
Det er rigtig kedeligt.

Den mundtlige aftale er problemet i henhold til loven. Og den belaster sælger, ikke køber.
Køber har faktisk et ret godt argument i den manglende skriftlige ansvarsfraskrivelse fra sælger. Det kan vise sig at være en fordel for køber, at der IKKE bliver udformet en skriftlig aftale Confused

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Og så er vi tilbage ved "købt som beset" og forbrugerne har i praksis intet vundet, men juristerne har da fået deres løn. Skål for regelregimet Danmark!

Den mundtlige aftale er den der fodre advokaterne, ikke den skriftlige Wink
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Konklusionen må være, at såfremt man handler med nogen (som sælger), så skal man lade være med at aftale noget på papir omkring købsvilkår. Aftalen er dermed indgået mundtligt og ingen af parterne kan bevise om et produkt havde fejl eller lign.

Og så er vi tilbage ved "købt som beset" og forbrugerne har i praksis intet vundet, men juristerne har da fået deres løn. Skål for regelregimet Danmark!

Problemet er jo omvendt. Du som sælger kan ikke bevise, at det er købt som beset og da du ikke kan bevise dette, har du at yde 2 års reklamationsret.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 11:52
Jeg ville godt se den tosse-lov håndhævet i praksis. Jeg nægter at tro på, at en køber af et 5 år gammelt TV kan få medhold i en sag mod sælger, hvis TV'et står af efter 5 måneder.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Jeg ville godt se den tosse-lov håndhævet i praksis. Jeg nægter at tro på, at en køber af et 5 år gammelt TV kan få medhold i en sag mod sælger, hvis TV'et står af efter 5 måneder.
Nu bliver loven jo vurderet ud fra alder.

Men du kan nok komme ud for at du sælger et TV der lige er 2 år gammelt og så står det af efter 3 måneder.

Problemet med loven er så også, at du reelt kun kan gå til domstolene og kører en sag, så du skal sælg punge ud til at starte med og det er ikke givet at du får dine penge selv om du vinder. 

Så det er nok ikke noget man ville gøre for små beløb.

Men man kan da tænke på andre ting, f.eks en brugt bil, hvor der er langt større beløb på spil.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu