|
Tvist om salg af surroundforstærker |
Besvar | Side <1 4567> |
Forfatter | ||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvorfor? Du kan jo bare lade være med at læse den. |
||
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Sorry, den var kun 12 måneder, men det var stadigvæk kun en reklamationsret og ikke en garanti. Garanti er noget mange producenter giver direkte og sætter køber bedre end købeloven. |
||
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Køber kan reklamere lige så tosset han vil, men sælger har ingen forpligtelser og kan nægte, da køber reelt ingen sanktionsmuligheder har. Husk at reklamationsretten kun giver dig ret til at reklamere. Den garanterer ikke at du får ret i reklamationen. |
||
slumbert
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Er der ikke en sticky om købeloven? Ellers så lav da en. Det virker til at der er en masse kapaciteter på det område. Hvorfor ikke lave en guide i fællesskab, som man som køber og sælger kan støtte sig opad?
|
||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
En garanti skal stille køber bedre end reklamationsret. Så er jeg egentlig ligeglad med om det er 2,5 eller 50 år. Faktum er, at det skal være bedre. Ellers er det ikke en garanti. |
||
jacobask
Guld medlem Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1232 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Sælger kan aldrig stille folk ringere end købeloven, så alt andet vil ikke give mening. Når der tales om garanti er der ikke noget lovbestemt, så her er det noget forhandleren/producenten fastsætter under lige nøjagtigt de betingelser de selv syntes (i modsætning til reklamationsretten).
|
||
aerik
Guld medlem Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvad endte det med for dig?
|
||
Decolour
Bruger Oprettet: 07-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 214 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej
og tak for de mange besvarelser og meninger. Først for at komme med en opfølgning til den konkrete sag så har jeg ikke hørt fra køber efter jeg skrev at jeg ikke tog den retur. Men hvis jeg hører mere så må jeg tage den derfra. dernæst så er jeg meget overrasket over at høre at der er noget der hedder reklamationsret i en privat handel. Jeg har handlet meget og aldrig hørt om det før. Har altid troet og handlet efter købt som beset. Men det skal man da lige overveje når man køber & sælger noget. Men som sagt mange tak for mange interessante indspark. Mvh Kim
Redigeret af Decolour - 17-December-2015 kl. 20:34 |
||
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Vi er sandsynligvis ikke uenig rent praktisk. Men du læser det noget bagvendt. En garanti SKAL som minimum stille forbrugeren bedre end reklamationsretten, som er 2 år. Det er forudsætningen for at du kan og må bruge begrebet garanti, som forhandler. Hvis du som forhandler så vil være lidt "kreativ", så kan du i realiteten sige det er garanti, hvis du giver en forbruger 2 år og 1 md "reklamationsret". (Hifi-klubben giver eksempelvis 3 års garanti). Et godt link der rimelig kort beskriver det. Bemærk 2. sidste afsnit. http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-300.html Ang. producent, så er det slet ikke relevant ved forbrugerkøb. Der er INGEN forbindelse mellem producent og forbruger. En forbruger kan rent principielt ikke handle med en producent, og derfor er der ikke nedfældet nogle forpligtigelser for nogle af parterne. En producent der handler til forbrugere, denne er i det tilfælde forhandler, og dermed underlagt reglerne i henhold til købeloven og markedsføringsreglerne. Dette er skrevet, blot så vi ikke får rodet yderligere rundt i producent/forhandler. |
||
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Garanti har intet med længden at gøre. Det er hvad du garanterer, der skal stille køber bedre end reklamationsretten.
Du må godt give 1 års garanti, som dækker det første år efter køb, og Hi-Fi Klubbens 3 års garanti er ikke fordi de giver et ekstra års reklamationsret. Købers vilkår er også bedre end reklamationsretten de første 2 år. Mht. producenter, så giver mange netop garanti over for køber, så det er da relevant. Redigeret af lunddal - 18-December-2015 kl. 11:34 |
||
jacobask
Guld medlem Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1232 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja, Det er så af hensyn til markedsføring at der er et problem - jeg tror ikke at du kan finde noget sted hvor der er lovgivet omkring garanti som begreb (men jeg kan tage fejl) Netop det at garanti ikke er beskrvet juridisk kan folk bruge det som det passer dem - du har så fundet en begrænsning i hvad man så må bruge hvis det benyttes markedsføringsmæssigt.
Du kan godt opleve tilfælde hvor producenten yder en garanti på en vare der er langt ud over det forhandleren er forpligtet til, og i disse tilfælde kan du så gøre krav gældende overfor producenten men ikke nødvendigvis forhandleren.
|
||
Besvar | Side <1 4567> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |