recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tvist om salg af surroundforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tvist om salg af surroundforstærker

 Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2015 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

jeg tror ikke at du kan finde noget sted hvor der er lovgivet omkring garanti som begreb (men jeg kan tage fejl)


Markedsføringslovens § 12
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2015 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Garanti har intet med længden at gøre.

Det siger jeg heller ikke. Jeg stadfæster mindste kravet for at kunne benytte begrebet garanti. 
I og med det skal være bedre end reklamationsretten, som er 2 år. Så har du et grundlag der allerede på forhånd har sat en længde.

En forhandler kunne også give 2 års garanti. Og deri skal der være en beskrivelse af, hvorvidt det adskiller sig (er bedre for forbrugeren) end 2 års reklamationsret.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

 Det er hvad du garanterer, der skal stille køber bedre end reklamationsretten.

Ikke uenig. Men der er en længde der er vigtig, som udgangspunkt.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

 Du må godt give 1 års garanti, som dækker det første år efter køb, og Hi-Fi Klubbens 3 års garanti er ikke fordi de giver et ekstra års reklamationsret.

Købers vilkår er også bedre end reklamationsretten de første 2 år.

Er det?

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt en forhandler kan slippe afsted med at give 2 års reklamationsret, hvoraf det første år er en garanti. I realiteten er det at stille forbrugeren bedre. Men om den holder i retten, det ved jeg ikke. Betingelserne for garantien skal være beskrevet, og den skal stille forbrugeren bedre end de 2 års reklamationsret. En forhandler kan ikke bare skrive: 2 års reklamationsret hvoraf det første år er en garanti. Selve garantien skal være beskrevet, på hvilken måde det er en garanti. Og det skal gøres netop fordi der IKKE er nogle definitioner af, hvad en garanti er, udover, at det skal stille forbrugeren bedre end reklamationsretten gør.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

 Mht. producenter, så giver mange netop garanti over for køber, så det er da relevant.

Ikke i en tvist, da du ikke kan klage over en producent.
Du snakker om, når en producent stiller en garanti, (som oftest er længere). Og forbruger eksempelvis kan sende defekt produktet til producenten og få ombyttet. Men rent juridisk i henhold til købeloven kan du gøre præcis nada som forbruger, hvis producenten af en eller anden årsagen siger nej. 
Og jeg tvivler på at forhandlerne kan pålægges denne forpligtigelse.
Fx en RAM producent, der yder 5 års garanti.
Du køber RAM´ene af en almindelig forhandler herhjemme. 
Efter 2½ år er RAM´ene defekte.
Du sender dem til forhandler. Denne kan afvise din reklamation.
Du sender dem til producent - Denne kan vælge at ombytte, eller afvise dig. Du kan gøre nada ved det!

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2015 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

 
Du kan godt opleve tilfælde hvor producenten yder en garanti på en vare der er langt ud over det forhandleren er forpligtet til, og i disse tilfælde kan du så gøre krav gældende overfor producenten men ikke nødvendigvis forhandleren.

Det skal i så fald være i en civilret (evt EU ret). Du kan ikke løfte et krav over for en producent herhjemme mig bekendt. Og forhandleren, som du har indgået handlen med, er ikke forpligtiget til at løfte producentens garanti, mig bekendt. Men her kan jeg tage fejl.

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2015 kl. 12:24
En af de store fordele ved producent garenti, er at det er producenten der yder garantien.

Reklamationsretten er noget købeloven forpligter sælger til at overholde. Så i det øjeblik en butik/sælger går konkurs, så har du reelt ifølge købeloven ikke nogen du kan henvende dig til. Har producenten derimod ydet en garanti, så kan du henvende tig til producenten.

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2015 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Garanti har intet med længden at gøre.

Det siger jeg heller ikke. Jeg stadfæster mindste kravet for at kunne benytte begrebet garanti. 
I og med det skal være bedre end reklamationsretten, som er 2 år. Så har du et grundlag der allerede på forhånd har sat en længde.


Det er forkert. Du kan sagtens give 1 års garanti.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ikke i en tvist, da du ikke kan klage over en producent.
Du snakker om, når en producent stiller en garanti, (som oftest er længere). Og forbruger eksempelvis kan sende defekt produktet til producenten og få ombyttet. Men rent juridisk i henhold til købeloven kan du gøre præcis nada som forbruger, hvis producenten af en eller anden årsagen siger nej.
Og jeg tvivler på at forhandlerne kan pålægges denne forpligtigelse.
Fx en RAM producent, der yder 5 års garanti.
Du køber RAM´ene af en almindelig forhandler herhjemme.
Efter 2½ år er RAM´ene defekte.
Du sender dem til forhandler. Denne kan afvise din reklamation.
Du sender dem til producent - Denne kan vælge at ombytte, eller afvise dig. Du kan gøre nada ved det!


Hvorfor kan man ikke gøre noget ved det?

Har du i øvrigt eksempler på at en producent har nogle garantibestemmelser de ikke selv overholder?

De skriver dem jo selv, så der er ingen grund til at skrive noget, de alligevel ikke vil overholde.

Redigeret af lunddal - 18-December-2015 kl. 13:03
Til top
steen5 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Maj-2007
Sted: Denmark Randers
Status: Offline
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér steen5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2015 kl. 13:04
Nu har I vist kørt nok i samme rille.

god jul
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2015 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ikke i en tvist, da du ikke kan klage over en producent. 


Hvorfor kan man ikke gøre noget ved det?
Læs min første sætning. 

Lad os antage, at det RAM du har købt af en forhandler, det har du måske ubevist selv ødelagt, (statisk elektricitet). Det tester producenten, og melder tilbage at du ikke får dem ombyttet, fordi du selv har ødelagt dem.
En sådan sag kunne man køre mod forhandleren via forbrug.dk og måske få medhold. Men du har ingen mulighed over for producenten. Du kan mig bekendt ikke køre en forbrugerkøbssag mod en producent.


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2015 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Nu har I vist kørt nok i samme rille.

god jul

Hvad, er det nu dig igen
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2015 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

En af de store fordele ved producent garenti, er at det er producenten der yder garantien.

Reklamationsretten er noget købeloven forpligter sælger til at overholde. Så i det øjeblik en butik/sælger går konkurs, så har du reelt ifølge købeloven ikke nogen du kan henvende dig til. Har producenten derimod ydet en garanti, så kan du henvende tig til producenten.


Korrekt, der kan være fordele ved producentens garanti.
Men det ændre ikke ved, at såfremt producenten ikke er enig i, at et produkt der fejler/har en mangel, at det kan man som forbruger ikke gøre noget ved. Hvorimod, hvis det er en forhandler, så har man en mulighed.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu