recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV-Stavnsbåndet ser ud til at fortsætte
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV-Stavnsbåndet ser ud til at fortsætte

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 6994
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Hvad da med de som har svært ved betale pakke 1 til YouSee, kan samme ikke have et Fogedkrav om slippe, når nu ens betalingsevne gøres mindre og mindre? Igen det med at stigningstakten for disse udgifter er eksponentielle i forhold til el, vand og til dels varme; jo mere man prøver spare på varmen jo højere faste afgifter.  Embarrassed
OK ifølge dommen 10 januar falder nok ud til fordel for tvungne tilslutninger, og så må man bide en grundpakke i sig, alternativt flytte, eller for nye personer, undlade flytte ind sådanne steder. Eller i sjov vil danskere overhovedet bosætte sig andre steder end hvor der er Yousee kabel  Wink
Hvad med dem, der har svært ved at betale pakke 1 til Stofa? Dem glemmer du altid - er det fordi du selv har Stofa?
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Mig bekendt regner man med et samlet prisfald på markedet efter en periode, såfremt man fjerner stavnsbåndet. Jeg har i øvrigt vanskeligt ved at se, hvad der skulle være billigere for mindrebemidlede end et fravalg af betalings-TV.

/B
Det sidste først: Den tror jeg ikke på.

I vores ejerforening er mindsteprisen for Grundpakken på 46,75 kr. pr. md. Vil man ha' mere, er det en aftale mellem den enkelte og TV-leverandøren. Om folk vil ha' internet og telefoni er helt frivilligt. Når folk køber en lejlighed, kender de betingelserne - også at opsætning af parabol ikke er tilladt.

Bemærk, at jeg skrev, "efter en periode". Få synes at betvivle at overgangen kan blive anderledes. Min pointe er bare, at det ikke hjælper at udskyde de nødvendige beslutninger. Hvis antenneforeninger fortsætter med investeringer i ip-telefoni, bredbånd osv. så bliver det netop dyrt for de tilbageværende når tilslutningspligten endelig fjernes.

Jeg er heller ikke i tvivl om at der vil være store forskelle fra forening til forening. Dels af historiske årsager, dels fordi ledelserne af antenneforeninger synes at spænde fra superkompetente entusiaster til ditto med modsat fortegn.

Evt. planer om at åbne eksisterende net for alle udbydere, er en yderligere joker her. Ud over at en nationalisering af privatejede aktiver synes ret vildt i dansk perspektiv, så er modellen med åbne "net" kendt fra Banedanmark og el-forsyningen.

Din grundpakke synes billig, men der kunne da sagtens være beboere som ville nøjes med en stueantenne og spare de 561 kroner om året.

Ser man på husstande med egen antenne, så nøjes langt hovedparten af disse med at modtage FTA kanalerne. Tallene er usikre, men Boxer har måske 100.000 af ca 800.000 husstande med egen antenne(ikke parabol), så der findes faktisk et kæmpe segment som ikke ønsker mere TV end hvad de får for licensen. Jeg er derfor overbevist om, at der også vil være en kæmpe andel af husstande med TV-Stavnsbånd, som vil nøjes med FTA kanalerne.

Mht. det parabolforbud du omtaler, så skal du nok ikke regne med at det holder i retten. Jeg er ikke jurist, men der ligger vist både noget vedr. ytringsfrihed på tværs af landegrænser og retten til at udveksle "tjenester" i det indre marked bag dette.

/B
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 11:15

Det med at kunne få betalings TV fra andre lande via sattelit, kan endnu ikke foregå på helt lovlig vis, der er heldigvis mulighed, som jeg også selv benytter mig af, så det kan fås af omveje, og uden at udbyderen mister indtægt. Det er dog som skrevet endnu ikke et frit marked på det område, til trods for at der i øvrigt er fri udveksling af varer og ydelser i EU.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 12:52

Mig bekendt regner man med et samlet prisfald på markedet efter en periode, såfremt man fjerner stavnsbåndet. Jeg har i øvrigt vanskeligt ved at se, hvad der skulle være billigere for mindrebemidlede end et fravalg af betalings-TV.

/B
Det sidste først: Den tror jeg ikke på.

I vores ejerforening er mindsteprisen for Grundpakken på 46,75 kr. pr. md. Vil man ha' mere, er det en aftale mellem den enkelte og TV-leverandøren. Om folk vil ha' internet og telefoni er helt frivilligt. Når folk køber en lejlighed, kender de betingelserne - også at opsætning af parabol ikke er tilladt.

Bemærk, at jeg skrev, "efter en periode". Få synes at betvivle at overgangen kan blive anderledes. Min pointe er bare, at det ikke hjælper at udskyde de nødvendige beslutninger. Hvis antenneforeninger fortsætter med investeringer i ip-telefoni, bredbånd osv. så bliver det netop dyrt for de tilbageværende når tilslutningspligten endelig fjernes.

Jeg er heller ikke i tvivl om at der vil være store forskelle fra forening til forening. Dels af historiske årsager, dels fordi ledelserne af antenneforeninger synes at spænde fra superkompetente entusiaster til ditto med modsat fortegn.

Evt. planer om at åbne eksisterende net for alle udbydere, er en yderligere joker her. Ud over at en nationalisering af privatejede aktiver synes ret vildt i dansk perspektiv, så er modellen med åbne "net" kendt fra Banedanmark og el-forsyningen.

Din grundpakke synes billig, men der kunne da sagtens være beboere som ville nøjes med en stueantenne og spare de 561 kroner om året.

Ser man på husstande med egen antenne, så nøjes langt hovedparten af disse med at modtage FTA kanalerne. Tallene er usikre, men Boxer har måske 100.000 af ca 800.000 husstande med egen antenne(ikke parabol), så der findes faktisk et kæmpe segment som ikke ønsker mere TV end hvad de får for licensen. Jeg er derfor overbevist om, at der også vil være en kæmpe andel af husstande med TV-Stavnsbånd, som vil nøjes med FTA kanalerne.

Mht. det parabolforbud du omtaler, så skal du nok ikke regne med at det holder i retten. Jeg er ikke jurist, men der ligger vist både noget vedr. ytringsfrihed på tværs af landegrænser og retten til at udveksle "tjenester" i det indre marked bag dette.

/B
Jeg er ret sikker på, at hvis nogle af vore ejere skulle ønske at nøjes med en stueantenne, så vil de kunne tælles på én hånd. Der er 216 lejligheder. Hvor har du i øvrigt det tal på 700.000 husstander fra?
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 14:11

Jeg er ret sikker på, at hvis nogle af vore ejere skulle ønske at nøjes med en stueantenne, så vil de kunne tælles på én hånd. Der er 216 lejligheder. Hvor har du i øvrigt det tal på 700.000 husstander fra?

Jammen hvis du er så sikker på, at så få vil springe fra, så kan der vel heller ikke være problemer med at fjerne stavnsbindingen...

Som jeg skrev er tallene usikre. Endvidere findes der "husstande som har egen antenne" og "husstande som modtager gennem egen antenne".
Boxer oplyser ikke antal kunder, men der gættes på 50-70.000 (Mediawatch)
Til ære for dig har jeg så checket tal igen. i forbindelse med digitaliseringen (sidste år) kom gallup med tal i juli 2009, De estimerede, at der var lige godt 600.000 husstande (af 2,6 mio) som MODTOG signal via egen antenne.

På trods af lidt høkerregning og tidsforskydning, tror jeg godt man kan antage, at der blandt beboere med TV-stavnsbånd gennem antenneforeninger vil være en rigtig stor gruppe som vil nøjes med FTA kanalerne hvis de fik muligheden.

/B

Redigeret af B-CLG - 11-November-2010 kl. 14:14
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 14:31
joern.loenborg

Det med jeg selv har Stofa, her anser jeg det for umuligt slippe for betale Basispakken. Nogen ting anser jeg for håbløst. Beløbet betales trods alt også Månedsvis over huslejen. Jeg troede i min naivitet at TDC YouSee kræved så ganske meget for pakke 1, at dette til sidst blev anset for "For Meget".  Cry
Aldrig om jeg nogensinde rørte en finger for vi skulle betale i pakkevis; her kom dog en streg i ørkensandet. Den 1. april 2008 faldt mors hammer.
Men hvad ideen er med Boxer og tvunget tilslutning til kabel tv, fatter jeg aldrig, jeg kan ikke se nogen løsning.

Jeg gik ud fra at alle med kendskab til Jura havde lært leve med tvungen fuldpakke, i vores Boligforening her Brabrand Boligforening "I Stofa's områder". Og når samme kan leve med tvungen betaling for en basispakke, da kan jeg også (blive nødt til acceptere dette); noget i stil med at TDC / YouSee ikke kan få Os til skifte programudbyder.  Embarrassed Dette har TDC måttet acceptere, både retsligt og uden-retsligt, hvad det end er for en størrelse.

Redigeret af moho - 11-November-2010 kl. 14:53
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 14:39

På trods af lidt høkerregning og tidsforskydning, tror jeg godt man kan antage, at der blandt beboere med TV-stavnsbånd gennem antenneforeninger vil være en rigtig stor gruppe som vil nøjes med FTA kanalerne hvis de fik muligheden.

/B
Det tror jeg faktisk du har ret i.

F.eks. er der jo en meget stor gruppe af ældre, som formentlig kunne nøjes med DR1 og TV2.

Min svigermor bor f.eks. på plejehjem og hun er tvunget til at betale for den programpakke de har, selvom hun aldrig ser andet end DR1. Her kan man da tale om stavnsbinding, da hun ikke rigtigt har mulighed for at flytte...
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

/B

F.eks. er der jo en meget stor gruppe af ældre, som formentlig kunne nøjes med DR1 og TV2.

Min svigermor bor f.eks. på plejehjem og hun er tvunget til at betale for den programpakke de har, selvom hun aldrig ser andet end DR1. Her kan man da tale om stavnsbinding, da hun ikke rigtigt har mulighed for at flytte...
Og som for føje spot til skade har man fritaget den slags "hjem" for muligheden for modtage i pakker, således beboerne kan trækkes kr 409. pr måned, januar 2011, fra YouSee. Igen går jeg ud fra kommunerne skulle spare på ombygningerne af denne slags antenne installationer   Wink

Redigeret af moho - 11-November-2010 kl. 14:48
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 15:09
Boligforeninger og demokratiske beslutninger, hvad skulle da forhindre nogen i vælge de dyreste løsninger? Kunne jeg forestille man også ville forlade YouSee til fordel for noget endnu dyrere fiberforbindelser fra forskellige El selskaber  ?  Clap
Og som tilsluttet Stofa, og basispakken via Boligafdelingen, hvilken interesse skulle jeg da have med hensyn til TDC Home Trio, ja jeg spørger bare?  Angry

Redigeret af moho - 11-November-2010 kl. 15:27
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 15:41
Hvis jeg er utilfreds med skulle betale 81 kr pr måned via huslejen, hvordan i alverden kunne et el-selskab forestille sig at jeg var interesseret? (i yderligere udgifter  Embarrassed  ). For ikke tale om hvis det var Boxer som måske havde en interesse? Eller med andre ord, hvornår er man en kværulant og hvornår har man en sag, som kræver retslig afgørelse.
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Ja, nu har jeg nok fokuseret meget på den tekniske side og den store statistik, men hvis man begynder at undersøge forskellige mindre befolkningsgrupper, evt. helt ned til enkeltfamilier og deres behov, så kan der findes mange argumenter for at fjerne TV-Stavnsbåndet.

Enkemanden som bor i det område hvortil han flyttede i 70'erne med kone og familie. Han vil nu være i en helt anden livssituation, også økonomisk (efter de 10 år med ratepension er der folkepensionen tilbage)

Lidt kækt at bede ham om at flytte hvis kan vil have billigere TV, eller påpege, at det kunne han have overvejet da han flyttede ind for 35 år siden.

/B
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 16:05

Jammen hvis du er så sikker på, at så få vil springe fra, så kan der vel heller ikke være problemer med at fjerne stavnsbindingen...

Som jeg skrev er tallene usikre. Endvidere findes der "husstande som har egen antenne" og "husstande som modtager gennem egen antenne".
Boxer oplyser ikke antal kunder, men der gættes på 50-70.000 (Mediawatch)
Til ære for dig har jeg så checket tal igen. i forbindelse med digitaliseringen (sidste år) kom gallup med tal i juli 2009, De estimerede, at der var lige godt 600.000 husstande (af 2,6 mio) som MODTOG signal via egen antenne.

/B
Det er da helt utroligt, at vi, p. g. a. at 2,3% af ejerne i vores forening ville vælge stueantenne, skulle opsige en aftale med YouSee, så alle kommer til at betale mere og få ændret vilkårene for modtagelsen af TV. Det kalder jeg mindretalstyrani. Når man bor i vores ejerforening, er der nogle ting man er fælles om, uanset om enkelte ikke ønsker det. Jeg kan f. eks. nævne trappevask. Her er der langt flere end en håndfuld, der mener, at det kan de gøre billigere selv, men et meget stort flertal vil selvfølgelig forsætte med, at et firma foretager rengøringen af trapperne. Det gælder selvfølgelig også for den, der pludselig er blevet alene. Der skal stadig betales det samme til fællesskabet. Gad vide hvordan det vil se ud i boligforeningerne, hvis mindretalstyrani skulle blive indført.
Mvh.
Jørn

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu