|
Ubiquiti - Hvad skal man købe |
Besvar | Side <12345 7> |
Forfatter | |||
Rasmusdc
Guld medlem Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
skal jo være opmærksom på at Unifi måske ikke er helt med på noden når det kommer til WIFI 6, de har en løsning, men det er stadig ungt, og wifi 6 er noget at kigge efter..
personligt har jeg. Fiber ind 1/1gbit, det bliver routed af en Edgerouter ER-4 (Den er super kraftig, ville gerne have haft deres security gateway for at få selve interfacet med, men ER-4 kan bare mere) derefter har jeg et lille rack, hvor alle mine cat6A kabler kommer ind. i en almindelig 48 ports patch panel, for at holde det lidt kønt. har så en UNIFI XG16 16 ports 10gbit med 4 porte som er cobber baseret UNIFI 16 port 150 WATT POE switch de 2 switche er sat sammen med bundled 2x1gbit DAC kabler, så der er 2gbit link mellem disse switches. 10gbit kører mellem alle faste pc´ere i huset, og 10gbit switch kører DAC kabel mellem ER-4 og den. af wifiudstyr Unifi HD-NANO i stueplan, som er til high density, bruger nok ikke det den kan, da jeg kører omkring 30 wifi klienter på pga. hus automatition, og den kan klare MEGET mere, men den har et lille footprint den er Meshet med InWALL- AC på kontor, for lige at få lidt bedre wifi derop, Inwall har også 2 1gbit porte hvor den laver passthrough POE på den ene. og udenfor har jeg en AC-MESH antenne. Alt unifi udstyr på nær XG16, og 150watt poe switch kører på POE strøm, både ER-4, HD-NANO, INWALL og AC-MESH. så det er mit setup, og jeg er yderst tilfreds. Unifi udstyr er ikke det bedste til handover imellem Mesh netværk, det skal man være klar over. og har måtte lege lidt med konfiguratoren omkring kanaler, og 20-40-80 mhz bånd for at få det til at spille på alle mine devices, ikke alt er tilfreds. den eksterne MESH antenne, er egentligt for at have godt styr på min Landroid da vi har en stor grund, og for at vores Ring kamera netværk bare funker... og det klarer den billige antenne fantastisk.. men igen måtte kæmpe for rent faktisk at få Unifi til at smide de klienter over på det stærkeste netværk, den holdte lidt fast i at f.eks. mine kameraer skulle kører på min køkken hotspot, selvom signal kvaliteten var ENORMT meget bedre på Mesh. den skifter tit kun hvis det går helt galt med signalet. ER-4 kræver lidt tilvænning da den ikke rigtigt har et bruger interface, men med lidt guidance af Google, og lidt arbejde i CLI interfacet, så har jeg fået sat en rigtig god hardware VPN op på den, og den har ALDRIG problemer ligegyldigt hvad jeg kaster efter den af trafik. det er faktisk en af de største problemer jeg har haft, routere der crasher under load, eller f.eks. min AC68 som ikke kunne trække 1/1 gbit med Merlin firmwares, siden meget blev lavet software og ikke hardware, som det gjorde med ASUS stock firmwares, og så går det galt. også derfor ER-4 for consumer udgaven.. ER-4 kan klare 3.4milllioner PPS hvor f.eks. USG´en kan klare 1 million, så den kan klare x3 i pakker. selve CPU´en er også 4 kernet 1GHZ bare til routing hvor USG´en er 2 kernet 500mhz routing er faktisk noget af det jeg har kæmpet mest med siden jeg er gået til high performance internet.
|
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvordan er den in-wall monteret?
Jeg synes principielt ikke kameraer høre til på et WiFi net. Det er alt for ustabilt, og ellers kræver det en voldsom optimering (og viden) omkring WiFi. Hvor det er meget nemmere, at bare smide et kabel og bruge PoE kameraer op. |
|||
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4944 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det ville også køre perfekt med de 2 ac pro - resten er spild.
|
|||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|||
Rasmusdc
Guld medlem Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
klart det er lettere med POE, men jeg har en stor grund, og det er bare ikke en option, derudover så fungere det upåklageligt, har ingen connection issues haft i det 1 år jeg har haft systemet.
så jeg behøver ikke tænke på kabel træk i huset. med hensyn til inwall, så er det ekstremt let at installere, især hvis man har gipsvægge som vi har du laver et hul til kabel føring og som selve monteringspladen går ind i, og så trækker du et kabel med stik på og så kan man bare skrue det sammen.. det sjove er brugen af en rj45 connector, troede man skulle tråde det som f.eks. et væg stik, men nej. jeg må også indrømme jeg er gået væk fra LK´s CAT6 stik i væggen da de har svært ved at klippe igennem isoleringen på de kabeltyper jeg køber. og gået til et stik som reelt monteres som mit patch panel, med et punch tool.. det fungere HVER gang. og ved 10gbit så er montagen vigtig
|
|||
Rasmusdc
Funktioner
Tak(0)
|
||
advarsel vær lige opmærksom på kabler når du trækker POE, normalt er det kun CAT5 man skal holde sig fra, men jeg har oplevet flere CAT6 kabler fra kina (De billige ruller) hvor man bruger alumium til lederne, det er et kæmpe problem, da det reelt ikke kan tåle at du smider for meget strøm over det, og det derfor kan smelte.
Du skal have kobber kabler når du kører POE. så hvis det er AL-CU eller rent Alu.. så hold jer væk. https://elektronik-lavpris.dk/p109929/w93884-cat-6netvaerkskabel-rulle-med-100-meter-u-utp-stranded/ det her f.eks. burde ikke kaldes CAT6... da det er copper clad alu.. det er bare ikke godt nok til POE.
Redigeret af Rasmusdc - 18-Februar-2020 kl. 12:42 |
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Har desværre ikke gipsvægge, men gasbeton. Derfor problemet. Alternativet er et underlag, men det er sgu ikke lige sådan at støve op. Og selv dem der findes er korte (i dybden) at monteringen af kablet bagfra er et problem.
Er dit patchpanel med LSA klemmer?
|
|||
lahan
Guld medlem Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9379 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Et in-Wall behøver man ikke montere på en væg ? Mht til kamera, er helt sikker på at man får den mest stabile løsning med kabel, men har brug for andre features så kommer til at køre trådløs. |
|||
Rasmusdc
Funktioner
Tak(0)
|
||
du kan jo nøjes med en 8 ports bare for at få power på nogle dele..
men først skal du sikre dig at dine væg kabler lever op til UL standarden og er ren kobber for ellers vil du få problemer, men det er ikke kun med strøm, med det samme du begynder at arbejde med et alu kabel, så får du kerner der går i stykker.. elasticitets modulet i aluminium er bare ikke som i kobber. Well mit patch panel er med LSA kompatible klemmer tror jeg de kalder dem .. CAT6A patch panel. det er bare sådan nogle klemmer hvor man "slår" kablet i med et punch tool, så afisolere den selv.. det fungere rigtigt godt. så laver jeg cable relief med en strips, så jeg ikke har træk på de enkelte ledere...
|
|||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Enig - En dyr Unifi Poe switch for a trække 2-4 Unifi APére, det er helt gakket. Den "test" switch jeg bruger er denne Linksys. Den er POE+ 80watt, og kan snildt trække APérne. https://www.proshop.dk/Switch/Linksys-LGS116P/2428646 EDIT: Findes også i mindre og billigere, og stadigvæk nok til APérne: https://www.proshop.dk/Switch/Linksys-LGS108P/2428735
Jo det er meningen med den. Og det er en fantastisk genial løsning Unifi har lavet, til fx børneværelser og/eller i/omkring stuealteret. Hvis det altså ikke lige var fordi, at det ikke passer skide godt med de dåser vi bruger i DK (LK´s Fuga dåser). Alternativet er som der næves, at montere den på en Gips væg med den tilhørende bagplade, fordi det bare kræver et hul i væggen på størrelse med den indvendige del af In-Wall. Der er en Youtube film der viser det, (som vistnok er den der er linket til i tidligere indlæg. Jeg så den ikke, da jeg ikke gar Gips vægge ). Redigeret af Kandersen - 18-Februar-2020 kl. 13:46 |
|||
Rasmusdc
Funktioner
Tak(0)
|
||
In Wall´en er som sagt anonym, men må også indrømme at NANO´en også er dejlig lille, og har configget mine standard regler til alt UNIFI udstyr kører uden lys tændt, så med det samme den adopter settings fra min netværk, så er den bare en hvid cirkel..
jeg kan godt godt lide at In-Wall også giver 2 net stik så den agere "lille" switch, godt til f.eks. konsoller og TV, TV især kan drille lidt med dårlig wifi, især hvis man vil plex kører 4K bruger også POE´en i min Inwall, til at drive en raspberry PI4 med POE hat, som driver en 3d printer. jeg har ikke fortrudt at jeg har POE på mit netværk, også når vennerne kommer forbi, så bare lige kan tage min 8 ports, smække til et net, så er der 8 indgange med strøm på og det kører bare... men ja det er en luksus. POE kan dog godt blive "luuun" den siger dog ikke noget, XG16 er dog 7volts modded Redigeret af Rasmusdc - 18-Februar-2020 kl. 13:51 |
|||
Stone
Super bruger Oprettet: 03-Februar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 333 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg har holdt mig til Unifi på alle netværksenheder. Det er måske lidt dyrere, men til gengæld skal jeg kun logge ind i én controller, for at kunne administrarer alle enheder. Jeg kan se alle mine klienter og hvilken port i switch eller hvilket AP den er tilsluttet. Jeg kan lave flere net til forskellige enheder, som nemt kan puttes på separate porte eller SSIDér. Jeg er MEGET begejstret for konceptet :-) 100/100Mbit fiber Dream Machine 3 x 8 port Unifi Switch - heraf 1 med POE 2 x AC-PRO AP
|
|||
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4944 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Der følger jo også poe strømforsyninger med til accesspunkterne, så man kan jo vælge at køre med en alm. switch hvis man kun har enkelte poe enheder.
|
|||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|||
Besvar | Side <12345 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |